Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 4267 ggr
[PiercedNymphaea]
0

Lösgående hund

Jag har försökt googla lite men hittar inget som ger mig precisa svar.

Men det jag undrar är hur är lagarna om att låta ens hund gå lös? Jag bor vid skogsområde och en del av skogen är naturreservat.  Sen undrar jag också om vett och etikett, har folk generellt sett något emot att hundar går lösa? Ska man ha koppel hela tiden när man är ute eller kan hunden gå lös någon gång under en längre promenad?

Karmatarerskanise
0
Tillsyn över och omhändertagande av hundar i marker där det finns vilt

"16 § Under tiden den 1 mars-20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter som avviker från första stycket. Om det behövs till skydd för viltet får sådana föreskrifter innebära att en hund skall hållas kopplad.

17 § Om en hund springer lös i ett område där det finns vilt, får jakträttshavaren eller någon som företräder honom eller henne ta hand om hunden. När detta har skett skall hundens ägare eller innehavare snarast underrättas. Om denne inte är känd skall i stället polismyndigheten underrättas. Om jakträttshavaren eller den som företräder honom eller henne inte vill ta hand om hunden, skall i stället polismyndigheten omhänderta hunden.
Kan inte hunden tas om hand, får polismyndigheten avliva hunden, om detta är angeläget från viltvårdssynpunkt och försvarligt även med hänsyn till omständigheterna i övrigt."

Taget från Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter.

Jag själv tycker inte om när folk har hundar lösa där det finns andra människor och djur. Och tyvärr håller många med, då man allt för ofta stöter på människor som släpper lös hundar utan lydnad.

Och jag litar inte på någon hund till 100%. Det kan uppstå en situation som gör att en hund som alltid varit lydig innan plötsligt inte är det. Det kan orsaka trafikolyckor, bett, stress mm.

Mischa
0

+ Att kommunen kan ha egna bestämmelser gällande lösa hundar.

Naturreservat är jag nästan 100% säker på att där gäller kopplad hund året runt.

≧◔◡◔≦

LitenPyssling
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Om jag inte misstar mig så enligt jaktlagen får en hund inte vara längre bort än 80m ifrån ägaren.
Och sen är det lag på att under vissa perioder får absolut ingen som helst hund vara okopplad nära skog och mark då det är bland annat ynglingsperioder och då ynglingarna ska få växa till dig till höstens jakter.

Om jag inte är helt ute och cyklar så får absolut ingen hund vara lös under senvåren till sensommaren då det är ynglingsperiod då.

Håller med #1 om att det även släpps allt för många hundar lösa utan kontroll. Sen tycker jag du (#1) har helt rätt angående att man aldrig kan lita på en hund till 100%, för oavsett hur tränad hunden är så kommer den aldrig vara så pass tränad att du har 100% koll på den då du som ägare aldrig vet när de naturliga instinkterna kommer in i bilden. Du kan enbart försöka förhindra genom psykisk stimulering där hunden får tänka men det är och kommer aldrig vara en garanti att de naturliga instinkterna inte dyker upp.
Och när väl instinkerna kommer in har du helt plötsligt en hund där som du inte riktigt vet vad den ska göra, det enda du kan göra som ägare är att försöka "avstyra" hunden men de tär lättare sagt än gjort.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

[PiercedNymphaea]
0

Fast det är ingen sån skog där det springer rådjur och älgar, skogen ligger mellan bo-området och vägen några hundra meter därifrån. Och det är asfalterad gångväg genom hela skogen och jag har aldrig sett rådjur eller andra djur som finns i större skogar.

Karmatarerskanise
0

#4 Kolla upp med din kommun angående regler.

[PiercedNymphaea]
0

Jag kollade på deras hemsida men det stod inget om det, men jag ska nog maila dom för att vara säker.

[countess]
0

Under perioden där djuren får smått gäller det koppel tvång men det innebär inte att du behöver ha hunden kopplad så länge du har hunden kopplad psykiskt Men jag anser att man aldrig någonsin ha 100 % lydnad på hunden! Men kolla i din kommun!

Jag bor i ett mindre sammhälle med 7000 invånare min hund går lös jämt och ingen har klagat än så länge skulle någon vilja att jag skulle koppla henne skulle jag absolut göra det också ! Men då har jag ju en "söt liten sheltie" vet många andra som klagar om det tex går förbi en rottwieler ! Min hund jagar varken vilt , människor eller annat !

[Ronon-m]
0

Du kan ju alltid ha långlina! Då är det en säkerhet om det skulle vara så att hon springer fram eller liknande. Jag har det till min hund eftersom han är aggressiv men jag tycker ändå att han ska kunna springa runt och leka ändå och det kan han när han har sin långlina :)

TeamSydney
0

Jag har mina hundar lösa på skogspromenader (självklart inte på nturreservat) dom kommer alltid på inkallning. (man vet iofs inte till 100%) men jag känner mig säker med att ha mina hundar lösa :)

Min blogg:http://enrusselsdagar.blogg.se

Medarbetare Jack Russell Terrier

Youtube Kanalen

Copyright på alla bilder!

BandiitQueen
0

I området där jag bor går det för många hundar lösa, det springer både rådjur, rävar och andra små djur i området så jag skulle aldrig ha min hund lös här.. Jag kan inte känna att jag litar på alla ägare till 100% när dom har sina hundar lösa, bara senast kom det en lös hund emot mig och min hund (och han är inte alltid så förtjust i att dom kommer fram) så fick faktiskt skrika till ägaren att koppla hunden, då ställde han sig istället stilla och väntade på att jag skulle gå in i porten fast jag inte alls hade en tanke på det då.. :S Blev faktiskt irriterad att han inte bara kunde ta på hunden koppel om han nu inte kunde gå förbi utan..

^_^ / Martiina

Kalli
0

#7: Koppeltvång betyder koppeltvång, alltså att man måste ha sin hund kopplad. Det är alltså inte koppeltvång under den perioden du tagit upp men man måste ha sin hund som om den vore fysiskt kopplad.

Har för övrigt nästan alltid min tik lös. Hittills är det en enda person som bett mig att kopplat henne på grund av rädsla, vilket jag såklart respekterar även om hon inte utgår någon fara, och då bor jag ändå i en livlig storstad (har henne inte lös i centrum såklart ville bara ha fram att vi passerar/träffar på en del människor på våra promenader). Jag tror faktiskt att det beror mycket på hundens uppfödarande och antagligen utseende/storlek.

Tillägg: Glömde att det någon enstaka gång även hänt att kattägare som är ute med sina katter i kopplet sagt att de har en katt och fråga om jag kan koppla henne. Då har jag också kopplat upp även om hon aldrig skulle få för sig att springa fram.

[countess]
0

#11 haha nu fattar jag inte är det jag som har fått allt om bakfoten ? Det jag vet är att koppeltvång betyder inte att hunden måste ha koppel så länge att den är lika lydig som om man hade koppel på den eller hur?

Kalli
0

#12: Du har nog missuppfattat lite, det står rätt bra i denna artikeln och som du märker står det "hållas under sådan tillsyn att den hindras från att löpa lös" och inget om koppeltvång. Koppeltvång betyder kopplet på, oavsett.

http://blandrashundar.ifokus.se/articles/4d71663eb9cb46224407496c-vad-innebar-koppeltvang-och-var-far-min-hund-vara

[Doglovers]
0

Det är inte bara rådjur och älgar man ska hindra hundarna från attt jaga. På marken finns små fågelbon och även små har ungar bland annat. Och hunden behöver inte jaga för att störa. Det räcker med att den springer i närheten av små viltet för att skrämma iväg honorna från boet eller den lilla har ungen.

#13 Beroende hur man tolkar frågan. Jag pratade med polisen om detta med koppeltvång och "Hållas under sådan tillsyn att den hindras från att löpa lös. I klarspråk så är det att hunden ska ha koppel. För så länge den är lös kan den springa efter vilt, hur mycket pli man än har på sin hund.

Senast förra veckan blev min nyvalpade tik attackerad av en lös hund. Eller rättare sagt av 2 hundar. Ena hunden stog bara och såg på och den andra (tysk jakt terrier) attackerade min hund som kröp ihop och verkligen visade att hon inte vill bråka. De här hundarna  bor granne med mej och är hur väluppfostrade som helst. Men inte lösa.

Vet ni om att markägare har rätt att skjuta er hund om den springer in och börjar jaga dess boskap?

Själv ser jag rött när jag ser en lös hund här ute.

Kalli
0

#14: Det räcker i teorin med att du går i skogen med hunden kopplad för att störa bon som ligger i närheten. Vi har till och med en måsunge på våran innergård så varje gång jag går ut genom min port stör jag både den och dennes föräldrar. Om hunden går bredvid/bakom eller framför matte kommer den inte störa viltet mer eller mindre än om den vore kopplad och gick på samma sätt.

Angående att polisen säger att man måste ha hunden kopplad så har jag fått höra motsatsen från andra poliser (antar åtminstone att det inte var samma). Såhär säger Lawline: http://lawline.se/answers/9335

Jag är medveten om att markägare har rätt att skjuta hundar som springer in och jagar deras boskap, eftersom det inte finns boskap i Göteborg känner jag mig dock inte särskilt orolig. Därtill kan påpekas att min tik inte jagar boskap, hon är helt ointresserad.

Sen är det såklart verkligt synd att din tik blev attackerad, men eftersom min hund inte heller attackerar andra hundar ser jag inte varför det faktum att andra hundar attackerar ska betyda att min hund alltid måste vara kopplad. Men om det stör dig så mycket kan du väl be hundägaren koppla sin hund, berättar du att du är rädd kommer de förhoppningsvis visa förståelse.

[Doglovers]
0

Den här ägaren fick ersätta min sprillans nya iphone4 eftersom jag slog sönder den på hans hund och skulle få ersätta varenda krona hos veterinär och eventuella omkostnader och arbete om tiken blev skadad och/ eller sinade. Tiken klarade sej fysikt bra, men är inte så pigg på att gå förbi huset längre.

Jag bor ute på landet med ett fåtal grannar. Den andra grannens hund klippte 3 av mina hundar när jag gick förbi deras hus för ett par år sedan. Alla 3 blev svårt skadade och grannen ville ändå behålla sin hund som även veterinären rekomendetat avlivning (fick jag reda på efteråt). Men hennes döttrar åkte och hämtade hunden och den blev till slut avlivad.

Eftersom vi bedriver kennel verksamhet här så är jag väldigt noga med att följa alla regler för att allt ska fungera. Själv har jag aldrig mina hundar lösa utom när det är jakt. Vi håller nu på att uppfylla min dröm om en jätte stor lekhage för hundarna så dom får vara lösa och busa av sej. Vi har mycket stora hundgårdar som dom kan rummla runt i, men den här kommer bli ännu störreSkrattandeKommer skapa en tråd om det senare.

Om man går in på skk,s sida så står det lite om "strikt hund ägarskap" Där står det nog lite om vad vi som hundägare ska rätta sej efter. Det var en intressant läsning.

Ria74
0

Jag gillar inte lösa hundar när jag är ute och går eftesom min tik inte gillar andra hundar något vidare.

Jag har själv alltid min hund kopplad och kan på så sätt kontrollera henne. Men kommer det då någon med en lös hund som springer fram till min hund kan jag ju inte göra något för att förhindra det.

Jag har varit med om många gånger att dom säger "min hund är snäll så de är ingen fara". Ja, din hund kanske, men min hund är inte alltid så snäll mot andra hundar.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Kalli
0

#16: Jag är fullt medveten om strikt ägaransvar och lika stor motståndare till lösa hundar som springer fram, oavsett om de är aggressiva eller inte. Ser bara inte poängen med att koppla min hund för att andra missköter sig.

[Asta]
0

Att ha en hund lös tycker inte jag heller är problematiskt, så länge man kan kontrollera den. En lös hund ska inte springa fram till människor t.ex. om inte de själva vill det. Med mina tidigare hundar hade jag dem alltid att gå fot när man mötte någon. Det tänkte jag lära den nuvarande också. Men har man inte sådan pli på hunden så anser jag också att de ska vara kopplade. Gillar inte heller när en lös hund springer fram mot mig.

Vad gäller TS fråga så skulle jag nog säga att du bör kolla hur det är med den delen som är naturreservat, där kan gälla speciella regler.

[Doglovers]
0

Ett tips som funkar till nästan 100% är att du skriker till ägaren med den lösa hunden att din hund har skabb eller likande. Då brukar det hända grejorFlört

Men nu har vi nog glidit ifrån vad TS ville ha svar påSkäms

[Renor]
0

Det är allmänt koppeltvång mellan 1 mars och 20 augusti! Dessutom tror jag att det alltid är koppeltvång i naturreservat, tyvärr Obestämd
Men det är ju bra för alla vilda djur Glad

[Rocky70]
0

#18 Du bör hålla koll på om kommunen har ålagt koppeltvång också.Kommunerna har rätt att lägga till egna ordningsregler,och många gör det.Det kan vara så att det är koppeltvång på vissa områden i kommunen,och då är det strikt koppeltvång som gäller.Alltså inte regeln med 100% kontroll över hunden lös utan det är koppel på som gäller.

Kalli
0

#22: Tack för tipset, självklart har jag koll att det inte råder koppeltvång i min kommun.

#21: Om det går åsikterna isär, det står inget i lagen om koppeltvång mellan den perioden.

#20: Lite beroende på ägare, själv skulle jag be personenen med skabb hålla koll på sin hund i så fall men inte koppla min. Skabb hoppar nämligen inte flera meter mellan hundar. Flört

[Doglovers]
0

#23 Det vet jag med. Men många vet inte det. Och har man provat och sett reaktionerna så är det jätte kul att se  hur den andra ägaren reagerar hahahaSkrattande

Det är just det med koppeltvång mellan 1/3-20/8 som polisen säger att man kan tolka reglerna lite olika som jag skrev i ett tidigare inlägg. För, för att kunna ha hunden under 100% kontroll så ska det finnas ett kopplel mellan hund och ägare. Är hunden lös men går vi foten av ägaren så kan den sticka hur mycket man än litar på sin hund.

Kan tillägga att jag själv kan ha mina hundar i trädgården utan staket utan att den smiter. men skulle en hare komma skuttandes så litar jag inte på att min hund lyssnar på mej. Så därför har jag mina hundar kopplade, för viltets skull.

Lojs
0

#24 Ska man se det så, då tycker jag inte koppel borde gillas heller, för en hund som verkligen vill loss kan ta sig ur de flesta sorters koppel… Tror det är större risk att en viltgalen hund tar sig ur koppel än att en hund som skiter i vilt och är lydig skulle dra iväg på vilt. (Jag litar dock inte fullt ut på löptikar, eller fertila hanar när det finns höglöpande tikar.) Men i övrigt anser jag att det finns hundar man faktiskt kan lita fullt ut på.

Grejen är dock att även om hunden inte drar iväg så ska man hålla den hos sig, på stigen, där är ett flexikoppel, eller ett långt vanligt koppel precis lika illa som en lydig hund som går och nosar, det kan finnas smådjursbon och markhäckande fåglar som blir störda av en hund som passerar över dem.
Så min personliga åsikt är att jag struntar i om hunden har ett snöre på sig eller ej, den ska hålla sig på stigen. (Med mina hundar är jag dock i princip inte ute i skog och mark under sommarperioden, jag har inget fästingmedel på, utan använder "metoden" att stanna i stan och undvika de små odjuren.)
Lösa springer mina hundar och leker på ett område med fotbollsplaner här där jag bor.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Renor]
0

#23 Det står visst i lagen att det är koppeltvång den perioden, pga att de vilda djuren är dräktiga, föder ungar och "uoofostrar dem" !

SaraC
0

16 § Under tiden den 1 mars-20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt. Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter som avviker från första stycket. Om det behövs till skydd för viltet får sådana föreskrifter innebära att en hund skall hållas kopplad.

**(Länk)
**

Det står alltså ingenting om att hunden måste hållas kopplad.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Doglovers]
0

Det är som sagt en tolkningsfråga. Själv tolkar jag den som att hundar ska hållas kopplade. Eftersom dom ska hindras från att driva vilt. Och hindra gör man när man har hunden i kopplet.

Det här kan vi traggla om hur länge som helst.Obestämd

SaraC
0

De flesta hundar/alla hundar (?) måste ju hållas kopplade för att man ska kunna garantera att de inte sätter av efter vilt. Det spelar ju heller ingen roll om hunden sätter av och jagar men sedan stannar när matte/husse ropar, det kan redan vara kört, viltet kan vara ihjälskrämt, då blivit lämnat av sina föräldrar och så vidare.

Sedan kommer man ju till det här med koppel. Om man håller sin hund i ett flexi med många meters räckvidd eller en löplina med detsamma, jämfört med att man har sin hund lös men är så pass säker man kan vara på att den håller sig vid sin sida, vem gör mest skada? Den med lösa hunden som såklart inte kan garantera men är så säker man kan bli på att hunden inte sätter efter något vilt och då samtidigt har sin hund brevid sig hela tiden så den inte oväntat och obevaktat kliver rätt i ett fågelbo eller in i gömstället för ett rådjurskid? Eller den som har en hund som visserligen är kopplad men sitter i ett 10 meters flexikoppel och helt obehindrat kan klampa rätt på både fågelbon och gömställen, samt hinna börja jaga och därmed skrämma/skrämma ihjäl vilt innan matte/husse hinner fram?

Som sagt, en fråga man kan traggla i oändlighet. Har inte själv något svar heller.

Men, jag vill poängtera vad lagen säger. #26 skrev att lagen sa att hunden ska vara kopplad, men det säger den inte.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar