Att behöva upprepa kommandon
När man tränar på ett moment och man blir tvungen att upprepa ett kommando, vad tusan gör man då?
På kurser jag har varit på och på massa hundprogram på TV så säger dom att man aldrig ska upprepa ett kommando för då lär sig hunden att den inte måste lyssna första gången.
Men då undrar jag hur man bemöter detta. När man helt plötsligt inte får den responsen man brukar när man tränar på ex. läggande under gång och hunden helt plötsligt inte lägger sig ner.
Vad gör jag för att visa hunden att den måste lyssna första gången?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig:(
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
Undrar samma sak!
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
MAn släpper komandot går en runda och gör det igen, lyssnar hunden inte gör man om rudan igen och sen belönar man när hunden lyssnar första gången. Att gå en runda är ett exempel. Men man ska släppa kommandot just då.
Oj glömde skriva att jag undrar detsamma!
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
om inte hunden utför momentet så skulle jag ta det som att man behöver backa i träningen. Backa såpass mycket att hunden utför det direkt.
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Håller med #5. Om inte hunden gör som du säger första gången så har han/hon inte förstått, eller så lönar det sig inte tillräckligt mycket för hunde att utföra det.
Var noga med att belöna rätt beteende, och inget annat beteende.
Bra svar, tack! Men alltså ibland är det så att min hund ändå inte gör det jag ber henne om.
Hon är 5 år gammal och kan tex. "ligg" perfekt i alla miljöer. Detta har hon kunnat sedan hon var väldigt liten. Hon lägger sig för en gammal frolic liksom. Men helt plötsligt så gör hon inte det. Och jag kan inte se någon anledning. Observera att jag kan behöva upprepa kommandot även om jag har köttbullar! Detta kan väl ändå inte handla om varken motivation eller att hon inte förstår?

#8 Det kan finnas massor med orsaker till detta tror jag. Det kan vara saker i miljön som påverkar som inte vi människor tänker på. Alltifrån en liten fluga som sitter på golvet och stör till att det finns en annan hund i närheten som gör henne osäker. Hon kan ha ont någonstans, känna en intressant lukt, inte förstå vad du menar för att du inte beter dig likadant som du brukar….Ja, det krävs att man funderar lite för att komma på vilken som är orsaken vid just den situationen. Om det känns som att det är helt stopp kan man testa att börja om helt och byta kommando/signal.
Jag har lite samma problem Försöker lära min daghund att sitta still innan vi går ut genom dörren, men han blir ofta totalt döv trots att han vet att han inte kommer ut förrän han gör det. Till och med min lilla katt kan det :). Att sitta är dessutom hundens "default-kommando" som brukar vara genvägen till det mesta och som vi använder flitigt i alla miljöer.
I mitt fall rör det sig om en stressad, underaktiverad hund som blir stirrig och närapå "paralyserad" av allt som sker, och som bara vill komma ut ut ut ut. Samma dövhet kan inträffa på promenader och då i synnerhet när han ser en annan hund. Han har så mycket energi och så lite tid att få utlopp för den på. Är din hund avslappnad? Fokuserad? Ställer du för höga krav?
Jag tolkar det som att man antingen inte är tydlig nog om det redan är ett befäst kommando eller att hunden inte fattar vad man vill och man får backa i träningen.
≧◔◡◔≦
jag tror nog att hundtränare på tv menar att man inte ska upprepa sig hela tiden för då blir inte hunden intresserad. t.ex
"Sitt, sitt, sitt!! Alex, sitt, sitt alex!! alex sitt, SITT, SITT, sitt då alex"
Men Alex sätter sig inte ner eftersom det ända han hör är en massa tråkigt tjat med hans namn inkluderat.
Men att träna om och om igen på samma moment är inte fel.
Alltså:
"sitt" (Alex sätter sig) = belöna med gosis+plus beröm om och om igen.
Medarbetare på Hundar.ifokus
Min instruktör upprepar: 20/20/20. En hund "Kan" inte kommandot förrän den gjort det 20 gånger på 20 olika ställen med 20 olika störningar. Det blir VÄLDIGT många gånger… på olika ställen… med olika störningar.
Annars KAN det vara att hunden faktiskt inte hörde första gången… den var helt enkelt upptagen med att lyssna på nåt annat/titta på något annat.