Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 889 ggr
MP160
0

Det här med löp...

Har inte riktigt kommit underfun men detta än. Min tik har börjat kissa oftare på promenader och nosar mycket mer och intensivare, hon är även mer lekig och gör mer hyss, samt har inte lika stor aptit, så att löp är på gång, ja det är klart. Men när börjar egentligen löpet? Är det första dagen hon blöder eller är hon redan i löp nu? När vet jag att hon slutat löpa då? Prick 3 veckor efter första dagen känns inte som ett säkert kort att gå efter. Varför jag undrar är för att jag snart ska flytta till internat med henne och under löp får inte hon vara med på hundlektionerna för att inte störa de andra hundarna… Hon blir inte direkt påverkad humörmässigt under löp utan är sig själv så kan inte gå efter det heller. Hanar vi träffat i hundrasthagen visar intresse för henne flera veckor innan hon blödit och ofta flera månader efter att löpet borde vara slut så det gör det heller inte lättare. Har haft henne ungefär ett år och hon har löpt två gånger innan i min vård men jag tänkte inte på att försöka kartlägga hur hennes löp såg ut då.

Eywa
0

Jag räknar det från första dagen man ser blod tills det slutar blöda helt enkelt. Vilket brukar vara ungefär i 3 veckor. De på lektionerna kan ju inte kräva att din hund inte får vara närvarande i 3-4 månader runtomkring löpet. Då får ju din hund aldrig vara med!

Kolla du efter om hon blöder och gör hon inte det kan du ta med henne. Det är ju inte ditt fel att hanarna är intresserad för att hon ska eller har löpt. Lite ömsesidig respekt får man ha tycker jag.

Fridaaaa
0

Jag räknar löpet från första dagen den börjar blöda. Vår tik blöder ca 2 veckor sedan kommer hon in i höglöpet och då blöder dem inte. En tik löper i regel ca 3 veckor:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Eywa
0

#2 Ja, det stämmer nog. Men om min tik träffar en hane när hon höglöper som kommer det lite blod när hon flyttar undan svansen. Det är nästan som att hon pressar fram det =/

MP160
0

#1 Nä jag tror nog att det är lektionsförbud under själva löpet… Jag hoppas det iaf, för annars blir det som du säger att hon aldrig kommer få vara med…

Men då ska jag hålla koll på henne så får vi se när hon tänker börja blöda så hoppas jag att det inte håller på mer än give or take 3 veckor.