Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 5689 ggr
Loveradio
0

Valpfoder

Valle är nu 14 veckor, och jag undrar hur länge man egentligen ska blöta valpfodret? Han äter Royal Canins Maxi Junior.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

AnneN
0

Om han föredrar att äta fodret torrt så kan du ge det torrt, föredrar han att äta blött så ge han blött.

Huvudsaken är att han har tillgång till färskt vatten speciellt om han får fodret torrt.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Asta]
0

Jag gör så med vår valp nu att jag häller vatten på fodret, men låter det inte ligga i blöt längre. I och med att fodret ligger i vatten så dricker han alltid upp det vattnet och då vet jag att han fått i sig vatten också. Kanske onödigt men känns bra.

Ankilika
0

Jag kommer alltid att ge mina hundar blötlagd för då vet jag att de får i sig vatten. Sen låter jag det ligga i vattnet minst några timmar för att minska risken för magomvridning (istället för att he vatten på fodret och servera direkt).

Loveradio
0

Tack för svaren.

#3 Okej, jag hade för mig att man bara blötte upp fodret åt valpar. Men där ser man! Jo jag her också på vattnet så det ligger nån timme eller två. Att uppblött foder minskar risken för magomvridning tänkte jag inte på faktiskt, men det är ju jättebra.

Noa-Nisse
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag gör precis som #3. Jag ger alltid uppblötat. När man har stor hund finns alltid risken för magomvridning och det vill man ju helst undvika och ett av sätten är att just ge uppblötat.

Jag ger mat 3 ggr per dag just för att minnska risken för magomvridning eftersom det blir mindre mat för magen att ta hand om än om jag skulle ge mat 1 eller två ggr.

Brukar lägga morgonportionen i blöt när hon ätit kvällsportionen och middagsportionen i blöt när hon käkat morgonmålet o.s.v  o.s.v…

Medarbetare på Hundar.ifokus

Loveradio
0

#5 Okej, men är det verkligen bra att lägga fodret i blöt så länge? Vad jag har läst så kan det bildas bakterier om man blötlägger fodret längre än 2 timmar.

[Asta]
0

Då är det väl bättre att ge färskt foder? Det blir ju bara en enda gröt av det om det står så länge.

Loveradio
0

#7 Men det behöver ju inte stå så länge. 1-2 timmar brukar jag låta det stå högst.

Noa-Nisse
1

#6 - Jag har aldrig märkt av några bakterier, och min hund har aldrig mått dåligt av det iallafall så antar att det inte är någon fara. Min uppfödare gör samma till alla sina hundar och de har inte mått dåligt. 
_
(kanske ot)_

#7 -  nej det bli inte gröt av det bara för att det står längre. kulorna absorberar ju inte mer vatten än vad som finns i skålen? :P

så bara för att fodret ligger i blöt i 6 timmar istället för 2 timmar så kan man lika gärna ge färskfoder? :P jag har tyvärr inte plats för färskfoder :/ men hade gärna gett det om jag haft plats, eller nej då hade jag BARFAT förresten :)

[Asta]
0

Bara un drar. Jag tyckte det blev som en gröt när jag lät det stå 20 minuter som jag gjorde när Gandalf var mindre valp. Men bara hunden är nöjd, det är det som är viktigast.

Noa-Nisse
0

Det beror helt på vilket foder.

Vissa foder ska man inte blöta upp (har jag hört) och de blir mer som en massa om man gör det.

Ankilika
0

#6 Av vad jag har hört klarar sig uppblött foder i ca 12 timmar, sen kan man ju he in det i kylskåpet också om det känns bättre för då klarar det sig ännu längre. Min hund har då inte blivit sjuk av att fodret står över natten/dagen