möte
Var ute med Axl och träffade en valp på 16 veckor. Ägaren lät valpen hälsa och verkade lugn och glad. Valpen lade tassen på Axl's rygg och Axl visade då valpen att han var äldre, genom att "stegra" sig mot valpen. Väldigt snällt och fin, han viftade på svansen och var hel-lugn, lugnare än jag nånsin sett honom mot någon annan hund. Han förstod att det var en valp och att han skulle uppfostra på ett lugnt snällt sätt.
Då slet ägaren till sig valpen och sa, "Min valp ska tränas i social träning med bra hundar" och ryckte i kopplet.
Jag förstod precis vad ägaren menade och tänkte att, jag ska inte säga något utan det får hon göra som hon vill och sa hej då.
Bra social träning att rycka i kopplet när valpen ska hälsa? Ja, inte enligt mig. Men jag håller käften. Det är inte min hund och jag har ansvar för endast min hund. Önskar bara att jag kunde få hjälpa folk… Men hon hade bara blivit sur och känt sig "dominerad". Folk är också hundar. ;)
Jag blir bara lite trött på att folk verkar rädda för Axl BARA för att han är en hanhund. Och att folk inte ser på hans beteende att han är snäll och balanserad.
freja jag vet hur tröstlöst det där är
,jag brukar i sådana lägen säga lite snyggt att två hanar slåss aldrig på liv och död, vilket två tikar kan göra, och vet man något om hundar så borde man veta det hehe
.
Och din ville ju bara uppfostra och inget annat, nu har ju ägaren bara förstärkt rädslan hos valpen och det vet man ju var det barkar åt för håll
, vi har en jätte osäker chäfer valp här nu,och det skäller och härjar mot allt, Snodden tittar på den som om den hade ramlat ner från månen eller nåt
, och dessa ägare har ingen aning om hur man gör med en hund….så snodden släpper jag inte fram till den för ägaren skulle säkert göra samma sak om snodden gav den det onda ögat i uppfostrings syfte;-)
Ja herregud. Det var det lugnaste möte mellan två hundar jag nånsin har sett. Båda hundarna var helt OK, valpen var inte alls rädd och Axl var helcool. Det vara BARA ägaren som fick spel för attAxl reste sig upp! Kroppspråk?? Nej, vissa människor har ingen koll alls. Kolla öron, svans, ragg, mun. *suck* Och som sagt var, en vuxen hund SKA ju lära en valp vad som gäller utan att bli arg?? Det gör Axl, han är jättebra.
Seriöst, jag säger inte det för att det är min hund. Jag låter som en snoris. *skratt* Fan, jag är 33 och har gått kurser för en hundpsykolog i Uppsala. Jag har läst ca. 30 jävla böcker om hundar och psykologi och signaler!
Ursäkta allesammans, jag blir bara lite frustrerad på att folk inte vet hur hundar fungerar. Och jag tror att samtliga härinne är bättre på hundspråk än de människor jag möter här, oavsett vad vi diskuterar och vad vi har för metoder… *suckar tungt*
Haha ja det låter ju helsjukt freja det håller jag med dig om ;-), jag förstår att du blir frustrerad, det är just av den anledningen jag inte vill prat med chäfer ägaren, man kan ju få frispel för mindre och jag är 44 år hahahahah….