Hundsim hemma
Hej!
Vi har ju en pool hemma hos oss, och jag vet att många går med sina hundar till hundsim när de tex. skadat sig någonstans.
Nu tänkte jag fråga, kan jag låta min hund (som inte är sjuk) simma i poolen som ett hundsim, mest då för att det är bra för muskler och leder att simma? Det är ju även bra för att få motion och få bort fläsket runt magen (;
Hur fungerar ett hundsim? Är det en speciell pool med något man har i då?
Dom har på sig en flytväst, är det nödvändigt om man är i poolen samtidigt som hunden simmar?
Någon som har provat att låta hunden simma i poolen? Eller jag frågar så här, vad ÄR ett hundsim och varför är det speciellt?
Jag har pool, 8 meter lång, 4 meter bred och 1.40 cm djup. Smilla har simmat i den en gång, men vi har stege och inte trapp så hon tyckte det var lite obehagligt. Nu simmar vi i älven istället.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#1 Ah. Trapp har vi.
Tror vår är längre och bredare samt att den är 1.60 meter djup, men det spelar väl egentligen inte någon roll.
Jo storleken spelar roll om hunden ska motionssimma. En liten rund på 2 dm djup är inte mycket att hänga i julgranen. Men din hund är ju så pass liten så nog kan du simma med honom i poolen, blir det jobbigt är det bara att lyfta ur honom. Lite svårare med min som väger en 30 kg.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#3 Hihi jo. Men som sagt - jag tror att den är över 7 meter lång, men jag ska höra efter. I alla fall så undrar jag vilken utrustning man har på hunden? Ska man ha någon slags sele på den som man håller i eller?
Jag hade vanligt promenadsele, lätt att hålla i. När vi simmar i älven har hon bara halsband på dig. Det finns ju västar som man fäster linor i, så går man på varsin sida och stödjer upp hunden.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
kloret i vattnet då? Vet inte så mycket om detta men, klor på hunden lär ju svida som satan? Eller har jag fel..? :P
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
#6 Vi har inte mycket klor i, men ändå…. klor svider väl inte? Känner ingen människa det svider på i alla fall, och låter konstigt om det skulle göra det på hunden.
nej, kloret är det ingen fara med. bara man sjöljer av hunden efter badet :)
Tycker det låter som en jättebra idee. Lycka till!! Simmning är ju den allra bästa träningen en hund kan få så GO FOR IT och njuut :)
Medarbetare på Hundar.ifokus
#8 Ja det gör vi ju naturligtvis.
Var det jag tänkte ,för jag vet att det är jättebra att simma för hela kroppen =)
#7 menar inte på en gång utan ett tag.. :)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
sköljer man av hunden i trädgårdsslangen är det inte något prob. med klor :P
Men då så =)
Något mer tips ni har? Eller är det bara att börja?
Hur långt ska vi köra? Är det bättre att man kör lite varje dag eller hårdträna några dagar i veckan?
Börj försiktigt, så han känner sig trygg med den träningsmetoden. Du kommer märka på honom när han tycker det blir jobbigt.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Mycket smart ide att simmträna hemma det ska tydligen finnas något annat medel än klor i poolen vet inte vad det heter men min ena syster har det. Det skulle vara snällare än klor, men som sagt om man sköljer av hunden ordentligt efter så ser jag ingen fara. Dok tycker jag man inte ska simmträna varje dag då torkar det ut hundens hud. Sen ska det inte vara för kallt heller i poolen vad är det för temp de rek vid simmträning? nån som vet?
Vi simmar på hundsim 1 gång i veckan med frisk hund, enbart för att det är bra för hans kropp. Kaj använder oftast flytväst och den skadade hunden använder alltid flyväst.
MVH
Julia,
http://bozo.webb.se
#14 Vi har 28 grader i poolen. Tror det räcker.
undrar också vilken gradantal det ska vara i poolen?
http://www.hundonline.se/artiklar/hundsim.asp
"Bassängen är 8x3 meter och har ett vattendjup på cirka 1,5 meter. Vattnet håller 28 grader, men storlek på bassäng och hur varmt det är varierar på olika sim."
Hehe, 28 grader är det vi har i poolen. 1,6m har vi. Poolens storlek är väl inte så betydelsefull men…. det verkar räcka det med.
16 oja 28 grader räcker gott o väl 
vet du vilken minimum antal det ska vara i vattnet? ;)