Passar raserna min livsstil?
Då alla andra gör såna här "Vilken ras passar bäst"-trådar, ville ju jag också göra samma sak…
Jag är tretton år (snart fjorton), har just nu en papillon/yorkshireterrier. Vi är ute på promenader runt två och en halv timmar per dag. Vi tränar agility, lite spår några gånger i veckan och jag räknar mig som en aktiv människa med min hund. Många häpnar när de hör att jag bara har en liten pappefjott.
Han är i alla fall en lyckligt lottat pappis, men oavsett så är jag beredd på att satsa ännu mer med en hund som kräver arbete och JOBB!
Den jag har nu är ju en knähund, en sällskapshund, bra på alla sätt och vis men i framtiden vill jag ha en annan sorts hund. Aldrig mera blandras, aldrig mera hane, aldrig mera liten hund.
Vad jag önskar är en hund för bruks, lydnad, apportering, viltspår, agility om det är möjligt, samt en kär vän att dela livet med.
Men nu till raserna. Dessa är raser jag tänkt på. Tycker ni det finns något jag bör ta bort eller lägga till från listan?
- Aussie
- Schäfer
- Kelpie (oh yeah)
- Collie (långhårig)
- Tollare
- Dobermann
- Flatcoated retriever
- Engelsk Springer Spaniel
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Flatcoated retriever låter som att kunna passa dig utav de raser du nämnde =)
Inte funderat på Sheltie?
#1 För liten. Tyvärr.
Ta bort Collie och BC, och lägg till Tollare, Golden och Labbe (eller varför inte en Jakt Golden/Labbe för lite mera fräs i hunden).
BC ska bort för att den inte kommer få valla, och Collie (Långhår) ska bort för att det är extremt svårt att hitta Bra mentalt stabila hundar inom rasen.
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
#3 Tollare! Just det! Den hade jag på listan sedan förut. Ingen golden eller labbe, faller inte i min smak. Då ska man ha en jaktgolden eller jaktlabbe, för jag står inte ut med utställningshundarnas klumpighet.
Ja. Bc försvinner. Tråkigt nog. Jag tar redan hand om en collietik ibland, och hon är heeeelgod i lynnet. Jag ska höra efter vilken kennel hon kommer i från, men hon är fantastisk.
#4, Låter bra!
Hör med vilken kennel hon kommer ifrån - och PMa gärna mig om den, blir ju jättenyfiken
(För vad är vackrare än en Långhårig Collie som dessutom är genomtrevlig i psyket? :))
Kanske någon av Spaniel raserna skulle passa dig också? :)
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
#5 Just det, du påminde mig om engelsk springer spaniel också, Som också legat nära hjärtat.
Hon är den trevligaste collie jag mött, vet att många har problem med den rasen efter Lassie-hysterin, men hon är god ur alla perspektiv, och det nästan bästa med henne är att hon inte bryr sig om främlingar, vare sig det är hundar eller människor. Hon är inte reserverad eller rädd, utan helt enkelt skiter i när någon annan går över gatan. Därför är hon väldigt bra på att vara lös och kan gå lös bland folk utan att göra något alls.
Så jag är medveten om colliens mentala hälsa, men det är inget som sätter stopp för mig. För jag vet att det finns underbara hundar där ute, om man bara letar rätt!
Håller med Tikaani om att du ska räkna bort BC om du inte tänkt valla. Men övriga raser låter som om att de skulle passa dig, utom möjligen Dobermann. Det är en väldigt hård ras som kräver en stark och envis ägare.
Du kanske kan kolla lite på Welsh Springer Spaniel? Det är en hund som är väldigt mångsidig och aktiv :)
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
#7 Inte welsh, däremot engelsk ^^
bc är redan borträknad. Dobermann….vet jag inte.
Flat och springer spaniel tycker jag låter som bra alternativ :)
Familjen har haft båda raserna. Med flatten var mamma ute och sprang (även när hon var gravid, haha) mycket med, en hel del spår, apportering, lydnad, agility osv. Hon var verkligen en helmysig hund, enormt snäll, trots att hon mer än gärna utförde ovan nämnda aktiviterer så var hon en lugn o fin :) Tror att vi hade henne tills jag var åtta eller nio.
Efter det skaffade mamma en engelsk springer spaniel. Även denna en jättebra hund med mkt go i, samtidigt som han ibland kunde ta det lugnt. Tyvärr sålde vi honom som 2åring..
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
#3 Och jag har fått ett helt annat intryck!
Jag har haft en Collie som var helt underbar! Man behövde inte säga till honom mer än en gång - med något. Hade man sagt till honom att stanna på garageuppfarten 1 gång, så gick han inte längre. Han kunde sitta där och titta så fint på alla hundar som gick förbi. Tyvärr kommer jag inte ihåg honom, men min familj har berättat allt om honom, vi var helt oskiljbara när vi hade honom. Han var lika gammal som mig, men sen flyttade han tyvärr hem till min pappa som jag inte har kontakt med efter att dom flyttade isär.. Sen dog han för ca 6 år sen har jag för mig.
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
Flatten är en jättetrevlig ras :) tror den skulle passa alldeles utmärkt.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Om du är sugen på att köra lite apportering så skulle jag säga tollare eller jaktgolden. Tollaren verkar dock ha mer mentala problem (inte egen erfarenhet, det är vad jag hört när jag själv sökt ungefär detsamma som du :).
Men en aussie hade ju varit trevligt om du är väldigt aktiv. Eleganta, intelligenta, robusta hundar med mycket motor! Åter igen: vissa mentala problem (rädslor) men det finns säkert folk som kan tipsa om bra kennlar.
Är du sugen på eller tror att du kan bli sugen på bruks, seriös bruks, så är ju schäfern och malinois (belgisk vallhund) ofta rätt överlägsna.
#12 Apportering kör jag även med min fjantkille, så tror i och för sig att jag inte ska välja någon av de raserna bara därför att jag vill apportera.
Aussie ligger högst upp på listan just nu.
Jo, malinois kanske. Kanske kanske.
Vad för apportering pratar vi nu? Kasta boll och hitta gömda leksaker eller?För mig handlar nämligen apportering om helt andra saker - retrieverjakten alltså och det skiljer ganska rejält mycket ;) Är det inte den typen av apportering du vill kunna ägna dig åt kan vi alltså göra en bättre bedömning.
Sen vill jag gärna veta vad du vill ha för Typ av hund, det ger mycket bättre info än vad du vill kunna använda hunden till. Egentligen kan man ju göra allt med vilken hund som helst(nämner inga resultatbitar här…), man ska bara klara av att motivera och träna hunden rätt och då krävs det att man passar ihop.
Hum Dobermann är ingen hård och envis ras idag, däremot är de extremt motionskrävande och nervösa spattiga typer tyvärr. Redan på den tiden som jag hade Dobermann var de på detta viset, så jag blev ofta under hennes 12-åriga liv tillfrågad hur jag hade lyckats att få tag på en så lugn och harmonisk Dobermann (hon föddes 1985 och dog 1997) Svaret är att hon var av en mycket ursprunglig typ + att jag la ned en hel del jobb på henne. Jag försäkrar att kunde jag hitta en sån Dobermann igen så skulle den vara min! Nu gick jag över till Akita som är en lugnare och mindre motionskrävande hund men med mycket stark vaktinstinkt 
/Désirée
#15 En familj vi känner hade en sådan och det är lite därför den står på listan idag. Jag tycker de verkar vara underbara hundar om man fostrar de rätt, det är ju ingen enkel ras.
#14 Typ av hund? Vadå?
En stor hund bara. Den får inte vara envis. Andra krav har jag inga.
#16 Såväl Dobermann som Akita är ordentligt envisa hundraser - vet inte vilken av raserna du syftar på i ditt svar till mig
/Désirée
#17 Förlåt. Dobermann.
Jo, visst är den det. Eller kan vara. Men den jag träffade var i alla fall inte så, men visst =)
Den får vara envis då. Men inte dreggla.
Jag tycker det är smart att göra en lista med vilka egenskaper hunden MÅSTE ha, vilka den INTE ska ha, vilka som är önskade men inget krav och vad de inte föredrar men ändå kan få "på köpet".
T.ex: Jag måste ha en hund som är lättlärd, som absolut inte är reserverad, en som gärna har ett stort föremålsintresse men som helst inte har jaktegenskaper. Lättast är ju dock att göra en lista så man får med allt :)
Jag har också en liten hund idag. Men skulle också gärna vela ha en stor i framtiden!
- Aussie, Schäfer, Kelpie och Flatten (även malinois som en annan skrev) är de raser som du nämt som jag också är intresserad av! Fast Flatten liger närmast hjärtat på mig för tillfället ;)
- Vill också syssla med allt det du skrev!

#13 Vill du ha en hund med ett energibehov som står i taket så är ju Malinois den perfekta hunden. Jag har träffat ett tio-tal mallar och alla har haft större aktiveringsbehov än jag vet inte vad. Och kanske ska tilläggas att det är bruksmallar, inga soffpottisar.
#21 Just det. Det är viktigt att det inte är en soffpotatis, och ingen hund som tycker lite aktivitet är kul men inget mer. Det ska vara en hund som brinner för att jobba, eftersom det är det vi ska göra.

#22 Min erfarenhet är att det är inte enkelt att stilla en malles aktivitetsbehov, men om du väljer malle så säger jag lycka till och hoppas det går bra :P
Min familj hade en Kelpie för något år sedan, det var en underbar hund!
Ska jag skaffa hund i framtiden blir det nog en sådan för mig :)
Han var intelligent och lättlärd, körde mycket agility med honom, han älskade skogspromenader och följde gärna med lös ute i skogen när jag red. Han var väldigt snäll och sällskapssjuk av sig, följde med familjen på allt vi gjorde, och han älskade varje sekund! :)
Tyckte om apportering i vattnet osv.. Usch, vad jag babblar, men jag älskade verkligen den här hunden :)
Nu är jag inte så insatt i hundar, vet inte om alla kelpie'sar är såhär, utan jag berättar bara av egna erfarenheter :)
En malle är ju en väldigt extrem hund. Krävs nog ett och annat för att få en stabil hund med tanke på deras enorma behov av aktivitet och stimulering. Nån annan av belgarna kanske är av intresse?
Sabina
www.anibaz.blogg.se

#25 Ja som du skriver, en extrem hundras det. Jag som har schäfer skulle aldrig i mitt liv skaffa malle, och anledningen är att jag vet att jag aldrig skulle kunna tillfredsställa den tillräckligt.
Groendendal då?