Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3373 ggr
Fridaaaa
0

Borde uppfostra sina barn!

Hade med Lillan till Ica herromdagen. Lämnade henne i bilen.
Ställde oss där det inte var några bilar, för att hon skulle få det lite lugnt, eftersom det var länge sedan hon var med.

Såg två barn, en pojk och en flicka, som var ca 11-12 år och flickan runt 7-8 år. När vi gick mot affären så vände jag mig om, då såg jag pojken cykla precis intill bilen! Och Lillan började ju skälla på dem, då hon vaktar bilen och då kände sig antagligen trängd eftersom han cyklade precis intill bilen. Såg att han gjorde det med flit.

Då blev jag arg och skrek att ser du inte att hunden skäller? Man cyklar väl inte så nära en bil. Då kollade pojken på mig och cyklade bort. Sedan i affären mötte jag hans lillasyster, hon bara tittade på mig sedan gick dem.

Jag har lärt mig sedan jag var liten, att man inte går nära någon annans hund, inte klappar utan att fråga osv. Även om man inte har lärt sig detta borde man väl ha lite vett om att inte cykla så nära en annans bil när hunden vrålskäller? Även om man är 11-12 år?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maddepadde
0

Oj, snacka om att skapa en situation utav det och bekräfta för hunden att det minsann var något att jaga upp sig över… Men ja, över lag har folk dålig koll på sina snorungar. Och hundar för den delen också. :)

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Jusse.
0

Jag är 11, och jag gör absolut inte så, jag menar, är man så dum att man tkr det är kul att hetsa upp en hund?

()_()
(●‿●)
(     )
( W )
(     )

Fridaaaa
0

#1 Skapa situation? Lillan var lugn tills ungen cyklade precis intill bilen, jag sa till ungen att man inte gör så? Det är väl ändå inte att skapa situation?
Ja många har dålig koll på sina hundar med. Jag är väldigt noga med Lillan att hon bara får hälsa om jag säger ja, helst inte under promenader osv, men hon är osäker i sig själv, så låter henne inte hälsa då man inte vet alltid hur hon ska reagera, om hon gillar hunden eller inte, så därför låter inte jag henne hälsa.

#2 Ja jag tror han tyckte det var roligt, för han flinade när han cyklade intill bilen, och var påväg på sitt andra varv innan jag sa till.

Maddepadde
0

_"Då blev jag arg och skrek att ser du inte att hunden skäller?"

_Om jag skulle hetsa upp mig (vilket i de flesta fall är anledningen till att jag skriker) så märker vem som helst det, även min hund. Jag tror ju knappast att hundarna tänker så pass långt att vi blir arga för att barnet beter sig illa - snarare skulle jag gissa att vår ilska spär på hundens obehagskänsla kring situationen.

Men börja grina då!

Jusse.
0

#3 Vissa är ju inte kloka Obestämd

()_()
(●‿●)
(     )
( W )
(     )

[countess]
0

#0 Du tänkte inte på att han kankse var nyfiken på din hund? och ville titta ? Sen om din hund vaktar bilen kan väl inte killen rå för! Jag minns själv hur jag var jag spanade in varenda hund frågade varenda hundägare om ras ålder om ja fick klappa osv . Nä om det är så att hon blir så stressad av att en kille cyklar förbi skulle jag lämna hunden hemma eller träna mycket hur man beter sig i bilen!

Fridaaaa
0

#4 Ja han var på väg att cykla ytterligare ett varv. Fort han cyklade bort, lugnade sig Lillan och lade sig ner. Plus att det var på håll med.

#6 Spelar ingen roll anser jag om man är nyfiken eller inte. Man cyklar inte en cm ifrån en bil med en stor sankt bernhard som skäller och far runt eller ja hon var i baksidan, fast i sin åksele.
Jag tränar på det, just DÄRFÖR ställe jag mig där det inte var några andra bilar osv, för att träna henne. MIN HUND BETER SIG BRA I BILEN ANNARS! Men nu hade hon inte varit med på ett tag! Min hund är inte ouppfostrad, bara lite osäker vilket jag håller på att träna bort.

Maja2
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#7 Jag måste säga att jag tycker att det var ett otroligt dåligt sätt att träna på, att sätta henne i bilen och lämna henne där för att gå in på affären. Du har ju INGEN ANING om vad som händer därute på parkeringen när du är inne och handlar. HUR kan du se det som träning?

Fridaaaa
0

#8 Du vet väl inte hur jag tränar, vad som fungerar eller inte på henne? 
Hon är lugn i bilen annars, om man inte då reta upp henne som denna pojken gjorde genom att cykla någon cm ifrån bilen, flina, och fortsätta runt.
Som sagt, hon är lugn annars.
Även den lugnaste hunden kan börja skälla osv.
Jag vet hur man tränar en hund!

Sophie&Segra
0

Även jag tycker att det var Helt fel av dig att skrika åt ett barn, jag har väldigt svårt att tro att en 11årig pojke cyklar runt en bil för att hetsa upp en hund som sitter i den (hör du inte själv hur det låter?)

Han var väl nyfiken och ville kolla på din hund, sen att Du inte har mer pli/eller koll på din hund så att hon gör "utfall" mot barnet, är väl för sjutton inte hans fel?

Han kunde ha cyklat runt din bil 56 varv om han ville, det ger dig fortfarande inte rätten att skrika åt honom på det sättet!
Vad hände med vanligt folkhyffs och folkvett?

Hade det inte varit bättre att du gick fram till honom och berättade att Lillan inte tycker om när folk kommer nära bilen, för då blir hon rädd, och när hon blir rädd så låter hon sådär.
Och förklarat för honom att man inte ska gå fram till främmande hundar för man vet aldrig om hunden är snäll eller elak.

Herregud alltså.
Och vad spelar det för roll om du har en stor St Bernhard?
Och om du nu hade velat träna henne hade du ju inte gått in i affären och lämnat henne där utan uppsikt, vad är det för jäkla "träning" om jag får fråga?

Håller för övrigt med #8.

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Banankaka320
0

Min rottis slet sig när några snorungar runt 8års åldern (3-4st) åkte förbi med såna där skateboard. (Inte riktiga, utan dem typ vinglar fram.)
Hon slet sig och hoppade på en brädda och tuggade på den och jag såg allt som hände och ungarna gjorde det med flit och flinade åt hunden innan och viskade. Så jag tog hunden och vrålade åt dem att skylla sig själva xP

Maja2
0

#11 Det FINNS inget "skyll dig själv" när det gäller hund. DET måste ALLA hundägare lära sig!

Banankaka320
0

#12 I mina ögon finns det många skyll dig själv. Speciellt om några RETAR hunden med flit. Tyckte att det var väldigt rätt åt ungarna :P

Maja2
0

I DINA ögon ja, men LÄS, LÄR, försök förstå vad som händer i hundvärlden !!!!

Banankaka320
0

#14 HAH nej tack.

Maja2
0

#15 ?  VILL du inte lära dig?

Sophie&Segra
0

#13, Seriöst? Menar du allvar?

Så om din hund hade bitit en unge i huvudet, så hade det "varit rätt åt den"?

Det är tack vare sånna som Dig vi hundägare får dåligt rykte!

Ankilika
0

#11 Så om ett barn "retar" din hund, och hunden biter ihjäl ungen. Skulle du då säga "skyll dig själv"?

Kanske att ta i men man är ALLTID ansvarig för vad sin hund gör. Och vilken hund som helst kan flippa. Biter din hund någon är det du som får ta straffet. Sen förstår jag inte hur ett barn kan "reta" en hund. Visste jag att min hund inte kan hålla sig i styr om ett barn står och viftar med en leksak framför den, nej men då tillåter jag inte att den situationen uppstår.

Sophie&Segra
0

#18, Bra skrivet!!

Nikkis
0

Öh… Du skojar? Säg att du skojar!
Du lämnar din hund i bilen medans du ska handla, tror du på fullaste allvar att du kan bestämma över folk om var och hur de ska gå, cykla och röra sig på allmän plats?

En person ska kunna gå slickad längst en bil för att kunna ta sig fram (om det krävs) eller cykla förbi utan att bli gapad åt för att DIN hund är rabiat.
Barnet kanske inte ens såg din jycke i bilens förens den började skälla och kanske blev nyfiken…?
Barn är nyfikna av naturen, och hade jag sett en hund skälla i bilen för att den vaktar och dessutom en ägare som gormar åt mig för att jag helt ovetandes gick förbi, så hade jag garanterat stått kvar - av ren djävulskap. Vad tror du själv egentligen?

Lämna din hund hemma istället, varken hunden och framförallt Du mår bra av att ha den med.

Banankaka320
0

Om ungen blev skadad, så tycker jag faktiskt fortfarande att den får skylla sig själv. Men självklart vet jag att jag har ett ansvar och allt är mitt fel även om ungen skulle få för sig att sparka hunden. Men jag tycker ändå som jag tycker :P

Banankaka320
0

#17 Det är tack vare dig att alla har sån attityd på detta forumet ;)

Banankaka320
0

#16 Inte av er :)

Maja2
0

Ok… undrens tid är inte förbi. Mirakel händer. Jag ger mig: Jag håller med Nikkis

Nikkis
0

Men Kors i taket! Mirakel kan alltså ske! ;-)

[countess]
0

#22 Du som har rottwiler borde verkligen tänka efter vad din hund gör med ett sådant rykte som denna ras har! Jag hoppas du är oseriös ! Jag skulle skämmas ögonen ur mig om min hund gjorde så och bjuda ungarna på glass eller något och visa dom att min hund inte är farlig!  Spelar ingen roll hur mycket barn retar hunden det är du som ägare som ska se till att inte utsätta hunden för sådant och se till att du har KOLL PÅ HUNDEN!

Fridaaaa
0

#10 Skrek inte precis brevid honom, alltså stod en bra bit ifrån, skrek för att han skulle höra mig ingenting annat, skulle aldrig stå bredvid ett barn och skrika. Och hunden gjorde inte utfall utan bara skällde. Men det fanns väldigt mycket plats runt om som den kunde cykla på, man behöver inte cykla någon cm ifrån en bild när det finns flera hundra meter vid sidorna att cykla på eller hur? Och hur hade du tänkt att träna en hund att vara själv i en bil om man inte lämnar den själv bara en fråga?

Och till er alla andra: JAG SKREK INTE ÅT UNGEN! Jag stod en bra bit ifrån, därför skrek/hojtade jag åt ungen att inte vara där. Det fanns väldigt mycket plats runt omkring, det var definitivt ingen anledning till att cykla där, då det fanns cykelväg och plus då hur mycketn yta som helst bredvid.
Ser jag en hund skälla, så går inte jag precis intill den bilen.
Plus att Lillan KAN vara själv utan att skälla OM ingen retar henne vilket ungen gjorde, jag är inte dum, jag SÅG att ungen retade henne!
Lillan har varit själv många gånger i bilen utan några som helst problem! 
Pojken cyklade på cyckelvägen som var där, kollade in i bilen, såg Lillan och cyklade mot bilen och började cirkulera runt bilen och flinade. Är inte det att reta?!

Ni var inte där, så ni vet inte situationen heller, mycket kan misstolkas på nätet. Men jag såg allting, så vet att pojken verkligen gjorde det med flit. Lillan skäller inte om t.ex någon har bil bredvid, och hoppar in i sin bil, då bryr hon sig knappt men när då nu ungen cirkulerade och vrålstirrade på henne, flinade och var så nära bilen han kunde, så är det att reta. Jag jobbar själv på förskolor, så vet hur man ska göra mot barn, att man inte ska skrika åt dem osv, jag stod som sagt en bra bit ifrån, så skrek för att han skulle höra mig och ingen annat.
Och det "roliga" i det hela var, är att mamman satt en bit bort och bara kollade! Sa ingenting!

Maja2
0

så hunden skällde alltså INNAN ungen cyklade tätt intill?

Maja2
0

#25 ;)

Fridaaaa
0

#28 Nej hunden började skälla NÄR han cyklade precis intill, inte innan.

Någon här inne som har tips hur man mer kan träna på detta med att bli lämnad i bil? Vet att det behöver tränas mer, men hur? Hon är ju tyst så länge ingen stirrar på henne eller då retas med henne.

[rightPAW]
0

#20 "Barn är nyfikna av naturen, och hade jag sett en ful hund skälla i bilen för att den vaktar och dessutom en ägare som gormar åt mig för att jag helt ovetandes gick förbi, så hade jag garanterat stått kvar - av ren djävulskap."

?

Nikkis
0

Om text har missförståtts är enbart ditt egna fel som endera inte förklarat bra eller uteblivit med information.

Din hund verkar uppenbarligen inte trygg i bilen om hon blir såpass lätt provocerad av omgivningen utanför.

Ingen av mina hundar vaktar bilen och skäller Aldrig i den oavsett vad som sker utanför, undra varför…

Jag anser fortfarande att Du skött situationen fel. Du såg ungen, du kunde ha gått dit och pratat med honom och helst av allt med hans mor som du påstår sig ha funnits i närheten.
Du vet, saker och ting är inte svårare än vad man själv gör dom till.

Fridaaaa
0

#32 Nej jag vet att jag kanske inte handlade helt vad jag skulle, men blev bara sur. Jag har själv blivit uppfostrad hur man ska bete sig mot andras hundar, och i den åldern skulle jag inte få för mig att "reta" upp en hund, fanns inte ens i min värld.
Det är därför jag frågar nu, hur jag ska göra henne mer trygg i bilen, för ibland händer det att vi har med henne och stannar till några minuter för att handla snabbt, för annars blir det massa onödiga mil att köra till affär sen (bor ute i skogen).

Maja2
0

Håller med #32. Jag tycker att du skött situationen fel. För det första tycker jag inte att du skulle lämnat hunden själv i den situationen, som du kallar "träning" .   Som hundägare har man ANSVAR.   DU har ansvar, både för din hund, att den ska må bra, men även att andra ska kunna känna sig säkra. Det är DITT ansvar att se till att det fungerar kring din hund. Hur tror du att din HUND mådde i den situationen, när du själv säger att hon var osäker? Varför utsätta henne för det?  Det går inte skylla på cyklande hundar eller fulla gubbar….

Nikkis
0

Hur är hon i bilen då? Gillar hon den eller är hon ängslig/osäker i den?
Sitter hon i bur eller hur 'förvaras' hon i den?

Fridaaaa
0

#35 Jag kallade inte det för träning! Hon kunde sedan innan vara själv i bilen. Har vi gjort många gånger innan. Så sluta säga att det är det när jag inte har sagt det är ren träning. Jag TAR mitt ansvar som hundägare. Och hon är inte osäker när vi lämnar henne, då ligger hon lugnt i baksätet.

#36 När vi lämnar bilen? Då är hon lugn.
Hon är i baksätet, vi täcker baksätet och sedan har vi bilsele på henne. Och hon ligger alltid ner när vi kör eller när vi lämnar henne, det är absolut inga problem.
Hon älskar att åka bil, hoppar rakt in i bilen, alltid gjort :)

Nikkis
0

Då verkar hon ganska så trygg i bilen…?
Vad är det då du vill träna bort på henne, att hon skäller ibland?

Det kan lösas på olika sätt, endera tonade rutor - ingen kan se in och därmed reta henne, antiskallhalsband eller låta det vara.

Fridaaaa
0

#38 Ja hon är trygg i bilen, hon älskar att åka bil, har vi bildörrar öppna hoppar hon in själv till och med. Det är just det att inte skälla på förbi gående.
Hon gör så på tomten med, skäller på förbigående men då säger jag åt henne att vara tyst och då är hon tyst men inte lätt när man ej är i bilen :)
hmm.. Antiskäll kan jag testa, mamma har ju ett som hon inte använder längre på deras hund, han är stor. Tack:)

Maja2
0

Men att ta med henne på en parkering och TRO att ingen ska passera… när du VET att hon har problem med det…. tycker jag fortfarande är vansinne.   Träna henne HEMMA i första hand. Antiskall skulle jag inte rekommendera förrän ALLT annat är tränat, testat och provat x 100.

[_annaH]
0

Barn är nyfikna och jag har av egna erfarenheter sett ungar som retar upp hundar bara för att. Finns barn som inte förstår faran med att reta upp en hund.

Vet en kille som va 11 och va med sin pappa på jaktklubben(eller ngt) hunden satt i buren i bagaget där dörren va öppen, han hade aldrig träffat hunden, men han gick dit endå(han är väldigt jobbig mot djur) han öppnade buren o höll på o hunden biter han i armen, o blev ett stort sår. Jag har själv träffat den hunden som ÄLSKAR att gosa o bara få va med folk, men vafan han gjorde med hunden vet ja inte :s Hunden vakta inte heller bilen. Enligt ägaren så är han lärd att bilen inte är hans.

Och till TS, jag förstår dig, du ville ha med din hund för att träna henne att åka bil. Du visste inte att nån unge skulle reta upp Lillan. Hade inte jag heller gjort. Att låta hunden åka bil är ju ett bra sätt att träna henne :) Sen att träna henne att inte skälla på folk som retar upp henne är ju en annan sak. Man blir ju lite smått sur om någon retar upp sin hund. Och även dåligt gjort av mamman som bara satt där o inte sa något? uh… Hoppas träningen löser sig :)

[rightPAW]
0

#33 Syftar du på att Fridas hund är ful eller stannar du bara och provocerar en gormande ägare om dennes hund är ful?

Fridaaaa
0

#41 tack Glad

Nikkis
0

Du får tolka det precis som du vill. Jag har bättre saker för mig än att sitta och jiddra med dig när du bara ska markera mina ord.

Börjar bli lite stalker varning på dig, delta i diskussionerna på riktigt istället. ;-)

TS: Jag svarar på ditt PM när jag kan sätta mig ner i lugn och ro. Håller på att springer mellan datorn och köket så får inte till ngt bra svar. Så håll ut. ^^

Fridaaaa
0

#44 Okej! Tack så mycket! UppskattasGlad

[rightPAW]
0

#44 Får ut så himla mycket mer av att "stalka" dig, käre vän. Herregud…

Karmatarerskanise
0

Vidare diskussioner om saker som inte har med ämnet att göra undanbedes nu.

Michaela-N
0

Jag både förstår och inte förstår situationen.

Förstår att du blev arg för att barnet "provocerade" hunden. Förstår däremot inte varför du blev arg på barnet. Det är helt och hållet ditt fel att din hund är som den är, och det ska vara möjligt för barn, just som Nikkis säger, att röra sig fritt på allmän plats utan att bli tillropade/vad du nu gjorde att man inte retar en hund. Jag är väldigt säker på att han var nyfiken och ville kolla. Inte reta upp hunden. Men vad vet jag. Tycker det mesta har sagts i tråden som jag håller med om här. Synd bara att det blev så hetsigt. Någon är stalker, en annan ville skriva ett inlägg för att provocera, vissa har inget folkhyfs och allt sånt. Gråter

Jag tar ingens parti.

Fridaaaa
0

#48 Nej! Det är inte mitt fel hur hunden är! Vi tränar och tränar, hon har bara sådan personlighet. Vissa hundar är mer osäkra än andra. Hon har alltid varit lite osäker. Men detta har aldrig varit problem innan.
Men som jag har sagt många gånger innan i tråden, hon är inte sådan om någon bara går för bi eller ska hoppa in i bilden bredvid. Men nu snurrande han runt bilen med flit, det är en helt annan sak än om man rör sig fritt så att säga.

[rightPAW]
0

Vad jag har förstått så är Lillan osäker i sig själv och därmed i situationer där hon blir trängd eller överraskad, stämmer det?

Osäkerhet är svårt att jobba bort, och då tycker jag att man undviker situationer där hon blir stressad. Att en hund skäller när den sitter i en bil och någon passerar tycker inte jag att det tyder på att hunden är osäker i bilen, den kan rentav vakta den, det gör Smilla. Bilen är hennes revir och passerar någon för nära är det instinkt att säga till. Det är inget konstigare än att hundar skäller när någon kommer in på gården.

Michaela-N
0

#49 Uppenbarligen tränar ni inte rätt. Det är inte bra med sån träning du tränade vid det där tillfället i vilket fall.

Denna kommentar har tagits bort.
Sophie&Segra
0

#49, Men det spelar väl ingen roll om han cirkulerade runt bilen med flit eller inte?

Du kan fortfarande inte bli arg på Barnet för att Din hund inte uppför sig som du vill eller tycker att den ska/borde.

Han hade kunnat stå med en kycklingfilé o viftat framför nosen på din hund, samtidigt som han hade kunnat kunnat kuta runt bilen.
Du kan fortfarande inte beskylla honom, för han är ett barn - det är inte Barnets fel att den uppför sig så - och då hjälper det inte heller att "spy galla" över barnets hundvett eller ej, då han ju uppenbarligen inte fått lära sig av sina föräldrar som har ansvaret för honom - att man inte uppför sig så kring hundar.

Sen ang. träningen, så va ju Lillan inte "mogen nog" eller så pass redo i er träning att du kan lämna henne på en parkering där det faktiskt finns bilar, barn, folk, hundar - you name it.

Ni får väl helt enkelt gå tillbaka från början, lämna korta stunder - be folk ni känner, och som Lillan känner att "störa" henne i en trygg miljö - så hon förstår att folk utifrån inte är något hon behöver oroa sig för och därmed skälla på.

Fridaaaa
0

#50 Stämmer väldigt bra det. Hon har alltid varit sån, en personlighet kan man ju inte bara ändra hur som helst.
Vi brukar undvika stressiga situationer och hon brukar normalt sätt inte vara stressad i bilen men blev det just av att pojken cyklade så nära och vrålglodde på henne.

#51 Detta var inte träning, för hundra gången! 
Hur svårt kan det vara rent ut sagt att läsa tråden? Hon kan vara själv i bilen, och det brukar inte vara problem, detta var INTE träning

Fridaaaa
0

#53 Skyller inte på barnet heller,skyller på föräldrar som inte kan uppfostra sina barn plus attjag har sagt många gånger nu att det går bra annars när folk går runt bilen osv så länge dem inte stirrar på henne, för han verkligen vrålglodde på henne.

[rightPAW]
0

#54 Tycker du borde ha pratat med pojkens mamma. Hon borde sagt åt pojken.

Sophie&Segra
0

#54, Kanske är Du som ska läsa tråden?

Jag tränar på det, just DÄRFÖR ställe jag mig där det inte var några andra bilar osv, för att träna henne.

Skrev du ju själv.. Flört

Ankilika
0

#54 "Jag tränar på det, just DÄRFÖR ställe jag mig där det inte var några andra bilar osv, för att träna henne"

Du har ju skrivit att du tränade henne? Eller har vi missuppfattat?

(Såg precis att ja va lite sen, haha)

Sophie&Segra
0

#55, Ja.. Men herreguuuud, det spelar väl fortfarande ingen roll om han tittar, spanar, vrålglor eller står med en kikare mitt framför henne för att kolla närmre? Tungan ute

Det är ju fortfarande inte Barnets fel, och heller inte han som ska få utskällningen!

Rikta den till den som ska ha den istället!

[rightPAW]
0

#61 Vill du fortsätta så är du så välkommen att PMa så slipper vi kapa Fridas tråd ännu mer Glad

Fridaaaa
0

#57 Menade inte träna träna, uttryckte mig fel, menade att hon skulle vara med i bilen igen, hon har inte varit det på några veckor nu.

#60 Skrev fortfarande inte att det är barnets fel utan föräldrarnas fel.

#59 Jo vet att jag borde det, men det kom bara som ren reflex att ropa till killen.
Lätt att vara efterklok :)

Karmatarerskanise
0

**Jag har nu fått ta bort en massa inlägg som inte har med tråden att göra. Ta era problem via PM! Ni vet vilka ni är.
**

[jakke94]
0

tycker som många andra, barnet ska inte få skit för att inte din hund gör som du vill, och eftersom det är en st bernhard du har kan det mycket väl vara av nyfikenhet killen cyklat och kollat på din hund, du vet båtsman ;) 

Ang #11 och maria92s svar tycker jag bara det luktar oseriöst hundägari och kass attityd mot barn, samt andra människor här på forumet…

Fridaaaa
0

#66 Han fick fortfarande inte skit,han fick en tillsägelse, det är stor skillnad på det.
Jo klart att "båtsman" är intressant, men märker man att hunden börjar skälla, så cyklar man väl inte ett varv till?

[Alexis78]
0

#11# Din rottis slet sig när några ungar åkte förbi med sina skateboards, hoppade på en bräda och började tugga på den?

Men det är ju helt sjukt, har du ingen pli på din hund så ska du defiitivt inte ha en rottweiler!! Barn ska vara snälla med djur men djur ska också fungera i samhället och i samhället så rör det sig barn, de måste för sjutton kunna åka förbi en hund utan att den sliter sig och kastar sig över deras brädor. Barn och djur får samsas om utrymmet helt enkelt. Jag lär mina sjövilda killar att alltid ta det lugnt och försiktigt med djur men jag lär även min tik att inte stressa upp sig över springande barn.

Och i slutändan, om man ska hård dra det så är det alltid barnen som är viktigast, hunden ska helt enkelt tåla barn om den ska vistas ute i samhället.

[Alexis78]
0

Måste också tillägga att det är en väldig skillnad på Maria92 och på Frida, den första är helt omedveten om sitt ansvar som hundägare och visar inte den minsta förståelse för att någon annan också behöver vistas i samhället, medans Frida faktiskt är medveten om problemet med sin hund och försöker göra något åt det.

Det är synd att blanda ihop dessa två för som sagt, det är en väldig skillnad där.

[jakke94]
0

#68 om barnen är viktigast kan ju gå o disskutera Flört

Ankilika
0

#70 Hahaha, älskar kommentaren ^^

[jakke94]
0

#71 helt och hållet ärlig :)

toodiloo
0

jag tycker att du överreagerar, Han kanske bara ville titta på hunden och inte menade att få den att skälla. Dessutom förstår jag inte, hunden satt ju i bilen o led inte av att nån cyklar utanför`? Dessutom tycker jag inte att en hund ska sitta i bilen o skälla, snarare du som borde träna din hund bättre. Det var väl ändå allmän plats och han var ju inte i bilen? Du har ingen rätt att säga åt eller skrika åt barn för en anledning som den du beskriver. Han gjorde inget riktigt fel och det är ditt problem om din hund sitter i bilen och skäller.

Fridaaaa
0

#73 Läs kommenterarna tack.

Lillan brukar inte skälla i bilen om någon enbart cyklar eller går förbi har jag nämt typ tusen gånger nu. Denna pojken vrålstirrade in i bilen och cirkulerade runt bilen, stor skillnad på det och att enbart cykla förbi och kika in.
Och att säga till barn hur man beter sig mot djur är inget fel, jag gastade inte osv, och ropade/skrek på han på håll för att han skulle höra.
Och jag har all rätt i världen att säga till någon, som provocerar vår hund, vilken han gjorde, hade han bara cyklat ett varv hade jag inte sagt något men han cyklade flera varv (eller ja påbörjade sitt andra varv) och då vrålstirrade hela tiden, och cyklade så nära bilen han bara kunde. Det är att provocera/reta hunden.

nagithas
0

Det är skillnad på barn och barn. Det finns barn som har respekt för hundar och det finns barn som inte har det. Det är sådant man lär sig från föräldrarna. Våran hund har svårigheter med barn, då barn aldrig har behandlat henne bra, sen är det ju inte barnens fel att de aldrig har behandlat henne bra utan föräldrarna. Föräldrarna måste lära ut vad som är rätt och fel. Men det kanske skulle lära ut i skolan hur det ska gå till med djur.

Sen finns det också barn som tycker mycket om att reta andra djur och kan till och med skada dem. Tycker att ni här inne är något orättvisa mot TS genom att i princip hoppa på henne för att hon skriker åt ett barn. Barn har inte vätt i huvudet förräns de blir runt 20 år gamla och kräver någongång tillrättavisande. Har man som barn inte respekt för hunden kan man väl iallafall fortfarande ha respekt för vuxna människor. Men det tvivlar jag på att det finns idag, alltså respekt för vuxna människor.

Såg jag själv ett barn som cirkulerade runt min bil för att reta hunden som sitter där inne och skäller och känner sig osäker, skulle jag också säga till barnet ifråga att inte göra så. En vuxen människa med vätt i skallen skulle inte cirkulera runt en bil med en skällande hund så varför låta barnet göra det. Skulle jag se ett barn cirkulera runt en annans bil med en skällande hund med ett flin i ansiktet skulle jag säga till. Det finns ingen anledning att göra hunden ännu mera osäker och uppjagad genom att låta den snorungen hålla på. Och vem ska man sen skälla på, ska man skälla på ungen eller hunden för att hon skäller. Nu är det ju så här att vissa gånger måste man ta med sig hunden i bilen, så är det bara. Sen om hunden är otränad eller inte (skäller eller inte) är en helt annan sak. Sen man man ju tycka att man ska kunna ta med sig sin hund i bilen utan att någon snorungen ska fullkomligt reta upp den. Sitter en hund i bilen ska den väl för tusan få vara i fred. Eller ska man köra med positiv förstärkning genom att bjuda barnet på glass för att han retat upp hunden. Du ger väl inte din hund godis när den gör något fel? Nej skulle inte tro det för då förstärker man beteendet, eller har jag fel? Så varför bjuda en snorunge på glass när han har gjort fel. Jag tycker ungen har gjort fel. Hunden ska kunna vara i bilen utan att bli uppretad för att den sitter där. Men fri uppfostran är vad som tydligen gäller med barn. 11-12 åringar kan vara ute till 3 på nätterna utan att någon bryr sig. Fattar inte varför alla är så slapp med ungarna idag.

Workingdog
0

#75 Barn har inte vätt i huvudet förräns de blir runt 20 år gamla och kräver någongång tillrättavisande.

Så du menar att inga barn har vätt i huvudet? Det var inte särskilt snällt sagt faktiskt. Jag är 14 nu, och jag har defenetivt vett i huvudet. När jag var 8,9 år så gick jag ut med min hund, och visste precis hur hennes signaler var, och kunde kontrollera situationer på ett bra sätt. Är det att inte ha vätt i huvudet? Jag har fått höra många gånger att dom tror att jag har varit mycket äldre pga hur jag uttrycker mig och mina kunskaper inom saker. Men jag har inte vätt i huvudet?
Man ska inte dra alla över en kam. Och barn måste få lära sig, men då kan man förklara lite varför man inte gör si och så. Och sen prata med föräldrarna ( Och nu klagar jag inte på Frida! utan jag pratar mer i allmänhet) Man kan inte bli arg på ett barn, för om den inte har lärt sig att det är fel så kan man inte bli arg, för den vet inte om att det är fel. DÅ kan man istället för att bli arg, prata med den och förklara att det är fel.. Och iställer prata mer med föräldrarna om att det är bra att upplysa barnen att det är fel. _:)
_

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Arrowhead
0

Wow, vilken "konstig" syn på barn dom flesta här inne har, jag bara HATAR okända ungar..
Ingen jävla okänd unge är viktigare än min hund så om nån skulle reta min hund, oavsett hur så skulle jag försöka säga till snällt(här där jag bor är ungarna helt jävla bänga i huvudet och lyssnar inte på nån, överdriver inte!) funka inte de då skulle jag faktist gå fram och ge ungen en smäll som den sent glömmer, bättre de ju än att hunden biter, eller hur Tungan ute
Fast jag e ju bara 16 så jag kanske växer ifrån mitt tankesätt så småningom, tills dess alla ungar, akta er! :D

Karmatarerskanise
0

#77 Vad tror du att en smäll på en unge ger någon? Barnet lär sig inget, du blir förhoppningsvis anmäld och hunden orolig. Så ja, vi får hoppas du växer ur det fort.

Bättre är om du har koll på din hund, då biter inte din hund! Glad

Arrowhead
0

Bäst vore om folk hade koll på sina ungar, då hade vi ju inte haft den här disskutionen från första början eller hur :P
Fast jag tror inte jag har det problemet igentligen, ingen unge här vågat komma fram till mig längre, för såfort nån unge kommer fram och frågar om dom får klappa säger jag alltid "nej!" "Nej, hunden gillar inte barn"  osv…
Och har det stått ungar och stirrat och jag märkt att de stört hunden kommer oftast ett "Ser jag ut som en jävla cirkus eller?"
Så du behöver inte oroa dig, slå ungar komr nog bara finnas i mitt huvud ;)

thilda-
0

inte helt ovanlig syn att sånt här händer! när jag var ute o träna med akillez härom dagen och hade plats liggning framför mig med utsträckt koppel så var det 3 barn som klev rakt över ryggen på honom och den ena gick över svansen……

Karmatarerskanise
0

#79 Föräldrar borde ha koll på sina barn, precis som hundägare bör ha 100% koll på sina hundar hela tiden. Då hade vi sluppit diskussionen ja Skrattande

Arrowhead
0

Precis vad jag försöker få fram, utan en massa ungar som störde skulle det vart mycke enklare att träna sina hundar ju :)
När vi dessutom håller på kan vi ta bort allt krig, alla brottslingar, all djurpågeri osv så vore världen perfekt! :D
Tänk om livet var som en musikal, helt plötsligt kasta sig alla upp och sjöng tsm, vilken syn! :D XD

[nataschaj]
0

Man blir mörkrädd av å lässa många av era komentarer. (tack å lov vissa va er som har vett i barna tänkande)

Karmatarerskanise
0

Ja, om ändå livet vore en musikal Flört

Arrowhead
0

Haha, AWESOME :P XD

[Alexis78]
0

#70# Cool kommentar men tyvärr går det inte att diskutera, en hund som skadar ett barn avlivas i regel och det gäller inte omvänt. Ställer du de två mot varandra så värderas barnet högre generellt.

Fridaaaa
0

#75 Tack! Mycket bra skrivet tycker jag :)

#79 Precis :)

#80 Noll respekt för hund och hundägare.
Jag är "bara" 20 år men jag har lärt mig att man inte retas med hundar/djur, frågar om man får klappa osv. Tycker jag alla ungar borde lära sig,hur man beter sig mot ett djur, för det är viktigt vare sig man är djurmänniska eller inte:)

Karmatarerskanise
0

#87 JAg har också blivit uppfostrad så, men jag vet om att det är långt ifrån alla som blir det. Så det är föräldrarna man bör säga till egentligen.

Eller om det är ngt allvarligt som har hänt så får man försöka prata med barnet lungt och sansat.

[Alexis78]
0

#77# Åter igen, wow vad cool och häftig man kan låta, undrar om någon i tråden blir impad av vad häftig du är när du pratar om att smälla till ungarna, eller kanske inte.

Hade jag inte tyckt synd om barnet så hade jag bett dig prova så kan vi ju se om farbror polisen också tycker du är cool som slår barn som stör din hund. För dig är hunden viktigast, men det ändrar inte på lagen och där är inte din hund viktigare än ett barn.

[rightPAW]
0

Ni får det att framstå som att ungar är helt hjärndöda och inte kan tänka själva. En 12 åring borde ha tillräckligt mycket vett innanför pannbenet för at inte psyka en hund. Har han inte det, fine, då lär ju någon lära honom.

Alltså att skylla på föräldrarna hjälper inte heller, dem kan inte banka in i nån snorunges huvud att denne ska ge fan i hundar, dem lär använda huvudet själv också.

Och för min del är min hund viktigare än nån unge, men jag skulle inte slå till ungen för det. En uppläxning räcker gott och väl.

Arrowhead
0

Aldrig sagt att jag vill låte cool, de där händer i bara mitt huvud.. För trots att jag skulle vilja så har jag faktist vett nog att inte slå ungar..
Ville bara på nåt skruvat sätt förklara att ja för MIG är min hund klart mycke viktigare än nåt dumt barn..
Om det brann och jag hade valet mellan att rädda min hund eller ett barn, ja då skulle jag inte tveka över att rädda min hund.. :)

[_annaH]
0

Många familjer har inte några djur, inte många familjer som har hund tex pga allergi. Och då kanske man inte tänker på att säga åt barnen att inte reta hundar osv. Mina föräldrar sa alltid "gå aldrig fram till en okänd hund" Det gjorde min mamma när hon va liten o blev biten, så hon va alltid noga med det. 
Hur snäll hunden än ser ut så kanske den inte är det..

Sen alla ni som tycker att Frida ska träna sin hund bättre, vad vet ni, hon kanske försöker träna hunden? Istället för att slänga taskiga kommentarer till henne så kan man ju alltid fråga hur hon tränar, ge råd osv. Tråkigt att många tänker annorlunda o slänger taskiga kommentarer istället.

[jakke94]
0

om du tror jag kräkte ur mig den kommentaren för att det ser coolt ut tror du fel, är inte den som vill ha status på internet… 

ja man kan ju se det olika, men jag själv, som inte är en barnfanstast (fastän jag är vänliga mot mig, dem har inte gjort mig ett skit) kan tycka att en hund är minst lika viktig som en unge…

[jakke94]
0

#86 fast förstår dig, som har ungar, kan bli irriterad på min kommentar

[Alexis78]
0

#90# Problemet är ju att det verkar vara väldigt olika tolkningar på ordet psyka, läser man vad en del skriver i den här tråden så psykar barn en hund bara genom att titta på den eller gå för nära den. Det är helt enkelt olika syn på om det är barnet eller hunden som behöver uppfostras i olika samanhang.

Själv tycker jag, både som förälder och som hundägare, att det iallafall i den här tråden är hundägarna som behöver få lite vett inbankat i huvudet så de inser att allt inte kretsar kring dem  själva och deras hundar. Ett barn kan faktiskt gå förbi en hund utan några onda avsikter.

Fridaaaa
0

#95 Ja barn kan gå förbi utan onda avsikter, men så är det inte i detta fallet.

[jakke94]
0

#95 om du klankar ner på mina kommenterar och jag sedan svarar på dem, får du gärna svara tillbaka så jag vet att du läst och förstått.

toodiloo
0

Barn kan bete sig illa men dom får faktiskt göra vad dom vill utanför din bil! Man kan tycka vad man vill men du kunde ju isåfall ha pratat med honom och bett snällt att han inte skulle cykla så nära eftersom hunden blir orolig eller whatever. Jag vet att många barn beter sig illa. Senast idag sa jag åt grannbarnen som kunde ha skrämt min hund rejält. Nu hände inget och min hund är extremt trygg i sig själv, men eftersom jag ska köpa en valp så tänker man ju vad som kunde ha hänt.. Men som sagt, detta var utanför din bil.

mazze
0

Tror bestämt att det finns minst lika många barn som inte har "vett och etikett"  som hundägare. Det bästa vi som hundägare kan göra för att försöka förbättra är att på ett bra sett berätta för barnen varför de inte ska göra vissa saker.

Men tycker det är så himla synd att många hundägare, speciellt med lite vassare raser har hunden för att det är tufft och inte anstränger sig att visa hur trevliga de faktiskt kan vara. Det finns en anledning att hundarna har dåligt rykte och det är vanligtvis inte hundarnas fel.

Fridaaaa
0

#96 Ja utanför bilen ja men inte mot hunden! Det hade varit samma sak om den hade gjort så mot en hund som varit bunden, reta är reta, spelar ingen roll vart hunden är. Lillan hade inte sagt något om han bara hade cyklat förbi, vilket jag har nämnt många gånger. Att vara själv i en bil kan hon, men tror det finns många hundar som hade börjat skälla om någon hade retat den.

#99 Ja det finns det. Finns många oansvariga hundägare med. 
Men en unge som är så pass gammal har inte rätt att reta en hund, oavsett vart den är.

[Alexis78]
0

#100# Men att cykla förbi bilen är inte att reta, lika lite som det är att åka förbi en gång med skateboard, det var bara det jag menade.

Maja2
0

I en exemplarisk värld så sköter sig alla människor, både mot djur och andra människor.

I en exemplarisk värld, sköter sig alla hundägare.

I en exemplarisk värld, kan man lämna sin hund utanför affären utan att den blir stulen eller retad

I en exemplarisk värld, är alla hundägare medvetna om omvärlden.

Fridaaaa
0

#101 Hcyklade enbart förbi för hundrade gången, han cirkulerade runt bilen och vrålstirrade på henne = reta = inte bara cykla förbi.

[Alexis78]
0

#103# Fast vrålstirra är din tolkning och du stod dessutom långt från bilen, någon annan skulle förmodligen tolkat det som att han cyklade runt bilen en gång och tittade på hunden som skällde hysteriskt.

Fridaaaa
0

#104 Du var inte där, så du såg inte det, jag såg det, jag ser när någon vrålstirrar på någon/något. Han cyklade inte bara runt en gång plus att hon skällde inte innan han började cykla runt

toodiloo
0

men du sa ju tidigare att han cyklat ett varv? O nu säger du "cykla runt", "cirkulerade runt" osv.. hur var det eg? Jag förstår fortfarande inte problemet? Han rörde inte din bil, han rörde inte din hund. Han gjorde inget fel? Visst, han kanske hade tänkt cykla runt o reta eller whatever men nu gjorde han inte det?!

madilicious
0

Varför sjunker alltid nivån så drastiskt i många ifokustrådar? Det blir alltid bara pajkastning och man blir så trött och vill inte ens lägga ner energi på något seriöst inlägg.

Jag personligen gillar inte många barn. De är skrikiga jobbiga och det värsta som kan hända är att få en unge framför sig på ica maxi som står konstant mamma mamma mamma då byter jag gärna kassa även om där är 100 framför mig i den andra kassan. Eftersom jag och min sambo inte har ban och våra hundar sällan träffat barn så undviker jag gärna att främmande ungar ska klappa och peta på mina hundar. Våra kompisar som har barn (underbara ungar faktist) funkar kanon med våra hundar. Ingen av våra hundar har någonsin visat så mycket som ett morr åt en unge men dem är heller inte framfusiga och vill fram och hälsa och pussa som de är mot vyxna människor. Jag tycker visst man kan säga till en unge som gör fel lugnt och sansat sen prata med föräldrarna.

Och tro mig småbarn kan jävlas fruktansvärt, som för ett tag sedan var nere och hälsade på mina föräldrar i ystad var ute och gick med hundarna och de kommer fram barn eller ja springer fram och börjar peta utan att frågat. Drar den hunden jag håller intill mig och då frågar ungen om den får klappa. Säger vänligt men bestämt nej då börjar den skjuta med sin pistol(leksakpistol med typ knallskott) mot min hund. Som tur är inte skotträdd men jag menar vafan ungjävel. Ingen mamma syntes i närheten men hade de gjort det då hade jag skällt ut henne.

Så nej jag ser inte någon föärdel med att barn ska fram och peta och ha sig med mina hundar om jag inte känner barnen. Barnen mina har träffat gillar dem och blir glada när dem kommer och leker.

Samma sätt ser jag inte någon fördel med att min hund ska bli tvingad att hälsa på massa andra hundar man möter på promenad. Folk som aldrig hälsat innan hälsar helt plötsligt sen man skaffade hund och vill gärna hundarna ska hälsa men nej min schäfer vill inte hälsa på din Pudel 0.o

(inget ont mot pudlar tog bara ett ex) Skrikandes

// Madelene och Pälsbollarna

Sajtvärd på Camping

Medarbetare på Omplacering och Gecko

Duracells-Gerbiler
0

Oj vilken diskussion det blev här. Men ni kan väl knappast klandra TS för att vilja säga till barnet för att den provocerar hennes hund. Det förstår jag verkligen. Om jag har förstått rätt så cyklade barnet runt ett antal gånger väldigt nära bilden, samtidigt som det stirrade på hunden. En 12-åring går ändå i 5-6an och borde ha tillräckligt mycket förstånd att fatta att den borde cykla där ifrån ifall hunden blir märkbart stressad över detta, om inte så borde den ändå lära sig det och eftersom mamman inte sa till så måste ju någon göra det. Att skrika på ungen är dock självklart inte det rätta tillvägagångssättet.

Hur en hund reagerar när den blir stressad, provocerad, rädd m.m varierar ju jätte mycket från hund till hund. Om jag hypotetiskt hade lämnat min lilla hund i bilen, vilket jag inte gör pga stöldrisk bl.a, och någon liten snorunge sedan bestämmer sig för att cirkulera runt bilen och blänga på henne hade hon aldrig fått för sig att börja skälla, utan hon hade troligen hoppat ner på golvet och kurat ihop sig under sätet.
Vill dock påpeka att hon inte är rädd för barn eller liknande, om det hade varit en situation där ett litet barn kommer fram och kollar in genom vindrutan för att hon kanske är söt och gullig, och samtidigt pratar "gulligull" hade hon inte haft samma reaktion. Det barnet har ju inte samma kroppsspråk som ett barn som stirrar och cirkulerar, vilket kan uppfattas hon hotfullt.

[Alexis78]
0

#108# Barnet cyklade runt en gång. Hunden började skälla och ts började skrika ilsket.

nagithas
0

Vad spelar det för roll om barnet cyklade runt bilen en gång eller åtta. Nu börjar jag bli irriterad. VI VAR INTE DÄR OCH SÅG INTE DET HELA, DET GJORDE TS. Så sluta med denna pajkastning. Det är sånt här som får mig att vilja avsluta mitt konto här. Stäng den här tråden för Frida lär iallafall inte få råd och tips på hur hon ska träna hunden i bilen eller några tips överhuvudtaget. Det enda hon får är att hon får skit för att hon skrek till ungen som stod och provocerade hennes hund. Ge er och börja ge konstruktiv kritik istället för att bara klanka ner på folk och en jäkla massa paj kastning. Nu räcker det väl ändå. Man skriver här för att få hjälp med bli idiot förklarad. Ska det vara så? Tycker ni att det är trevligt? Och hur kommer det sig att vissa här inne har en dålig attityd mot folk? Ge er för helvete! NU RÄCKER DET!

STÄNG TRÅDEN!!!

Maddepadde
0

Åhhh vad jag älskar iFokus vissa gånger! Någon skriver en tråd där de beklagar sig över ett fenomen i samhället, någon beklagar sig eller påpekar brister eller fel i TS reaktion i förhållande till situation, diskussion utbryter om huruvida TS minsann inte agerat fel, fler kommer in och sen är det fullt krig.

<3 hundar.ifokus <3

Kyss

Men börja grina då!

Emaljoh4
0

#111 Flört

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Maja2
0

#110, det är nog inte tips TS vill ha, inte hur hon ska träna hunden i alla fall. Och hur man lär andra människor att inte cykla nära, gå fram till, titta på, sina hundar…. det finns det nog ingen som vet.

[Alexis78]
0

#110# Men vad tycker du vi ska göra? Hålla med om att alla ungar som cyklar på parkeringar är vidriga för att ts hund är ouppfostrad och skäller? Självklart spelar det en vesemtlig roll om barnet cyklade runt bilen en gång eller tio. Tio ggr så kan man ju undra varför men en enda gång kan jag helt enkelt inte se något fel med.  Det är ju ts hund som blir hysterisk om någon närmar sig bilen, hur kan felet i just det här fallet skjutas över på barnet?

Nej, vi var inte med, men ts har gett detaljerad information om hur situationen såg ut och baserat på det så skriver vi vad vi tycker, du tycker si och jag tycker så, vad är ditt problem? Om du känner för att avsluta ditt konto för att alla inte tycker som du och det blir diskussioner i en tråd så gör för all del det, skulle tro att det vore det mest lämpliga faktiskt.

nagithas
0

Jag tycker att det går lite väl långt där folk blir idiotförklarade här inne och det gäller inte bara denna tråd. Jag är inte irriterad för att folk inte tycker som jag. Jag vet att folk tycker olika. Men det jag inte tycker är schysst är pajkastning. Och Frida (TS) har frågat efter tips på hur hon skall göra när detta dyker upp eller hur hon ska träna sin hund i bil, har hon fått något svar? Nej det har hon inte utan det är bara pajkastning på hög nivå. Det är det jag tycker är fel. Och det finns en annan tråd där folk tycker som jag att denna pajkastning borde upphöra för att folk drar sig för att skriva något här inne för att man i vissa fall blir idiotförklarade. Hade inte yttrat mig om det faktiskt fanns folk som gav henne konstruktiv kritik och inte nedvärderande svar. Har man lust att ge det kan man lika gärna vara tyst. Och nu är denna pajkastning uppe i 115 svar och TS har inte blivit mer hjälpt för det. Vad tjänar det till?

Sen finns det väl hundra frågor man skulle kunna ställa till folk som faktiskt svarat nedvärderande. Var ni där? Såg ni vad barnet gjorde? Vad har ni för konstruktiv kritik att ge? Känner ni hunden i fråga? Känner ni TS? Är det nödvändigt att ha dålig attityd? Är bara några av dem.

Avsluta mitt konto vore de mest lämliga? Tack så mycket känner mig genast väldigt mycket mer välkommen här inne. Mina åsikter räknas tydligen inte. Men ställ dig själv en fråga… om detta kommer fortsätta, hur många medlemmar kommer ni att ha?

SaraC
0

Nu har Hera sagt till flera gånger och även raderat inlägg efter sina tillsägelser, ändå fortsätter pajkastningen av varandra från båda håll. TS gjorde kanske fel, men så som jag förstår det efter att ha läst alla inlägg så vill hon ha hjälp med att träna sin hund. Föreslår till dig Frida att du startar en ny tråd för att få tips på hur du ska träna Lillan. Denna tråd låser jag nu då jag tycker att den nu bara medför negativiteter.

#115 Jag håller med dig, ingen annan än TS var (förmodligen) där och såg vad som hände. Men, TS har valt att berätta om det här härinne och hon har själv valt vad hon vill berätta. Jag tycker inte att man kan klandra folk för att de svarar på det hon valt att skriva, sen om det finns mer bakom som inte vi känner till är ju en helt annan sak. Hur ska vi kunna veta det? Skriver man ett inlägg med "den och den" informationen så får man ju vara beredd på att få feedback på just den informationen. Men det ska självklart inte vara pajkastning med otrevligheter på grund av det.

Jag förstår inte vad du menar med att dina åsikter inte räknas. Det här är ett diskussionsforum där alla som vill får skriva sina åsikter, så länge man håller sig till reglerna. Ingens åsikt är mer värd än en annans. Vad är det som ska få "fortsätta" som kommer göra att vi inte har några medlemmar kvar vet jag inte heller vad du menar med. Nu låser ju jag tråden, så du får gärna svara via PM till mig om du vill.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer