Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2886 ggr
LillyB
0

Kraftigt krampanfall. Epilepsi?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I onsdags då jag vaknade på eftermiddagen (arbetade natt) så klev jag som vanligt upp och började pyssla på hemma. La i en tvätt i maskinen och så. Min hund Liston var preis som vanligt och gick omkring och gjorde sitt. Plötsligt hörde jag hur han spydde i vardagsrummet, jag suckade och gick till badrummet för att hämta papper och skurgrejer. Plötsligt hör jag hur han i panik skrapar med klorna i golvet. Jag rusade ut från badrummet och ser honom springa ett panikslaget varv i lägenheten med klorna ute. Min första tanke var att han blivit otroligt rädd för något och jag får tag på honom och lyckas stoppa honom. Då vrider han huvudet mot sin bakdel och fallet i golvet och börjar krampa. Jag blev panikslagen och förstod inte vad som hände! Jag trodde först att han vred sig av smärta, att det hände något i magen eller så. Men han låg kvar och krampade, stenhård, gapade och blev allt mer blå. Han kissade på sig, bajsade på sig och började tugga fradga. Jag ringde min far som var på jobbet och skrek i panik "Liston håller på att dö!! Han dör!! Hjälp!!", men han hade ingen bil så jag ringde mamma och skrek samma visa. Hon tvärvände bilen och kom på 2 minuter. Jag hann också ringa djursjukhuset och förvarna dom, så anfallet måste ha varit i ungefär 4 minuter.

Tillslut avtog kramperna och jag trodde att han dog, men jag såg snabbt att han rörde ögonen. Ögonen var uppspärrade och han låg kvar på sidan i sitt eget kiss. Han stirrade på mig och morrade, så han kände nog inte ens igen mig och var nog väldigt förvirrad, för han och jag är tighta som mor och son, minst!
Jag trodde att han fått bestående hjärnskador och förstod inte hur jag skulle få ner honom från 3:e våningen för så fort man tog i honom så morrade han till. Jag skulle iallafall lyckas så jag sprang och drog på mig de snabbaste kläderna jag hittade och då jag kom tillbaka så hade han rest sig upp. Ögonen var fortfarande stora som tefat och han tittade på mig så förvirrat. Men han kände igen mig och jag kunde pussa om honom 2 sekunder innan jag skyndade mig med honom ner till porten. Så fort jag kom ner så kom min mor och det bar av till djurakuten med gasen i botten.

Väl framme hos veterinären fick han dropp och jag fick en hink schampoovatten och några trasor så jag kunde tvätta av honom det värsta i väntan på veterinären. Han var väldigt osäker och rädd, men han var ändå sig själv igen. Han fick dropp och då blev han helt som vanligt. De tog prover och konstaterade lätt uttorkning, försämrade levervärden och dåligt kaliumvärde, men allt det berodde troligen på anfallet. Vi återkom dagen efter och tog nya prover men då såg att bra ut.

Vi har fått Stesolid suppar som vi kan ge honom i rumpen om han får ett nytt anfall. Men dom ville avvakta och se om det ens händer igen innan dom vidtar fler åtgärder. Men dom ansåg att det lät som ett ovanligt kraftigt anfall.

Ni som har EP hundar eller vet lite om krampanfall. Vad tycker ni att detta låter som? Kan det vara epilepsi? Något annat? 

Liston är en underbar 2 åring som haft otur med hälsan. Han har/har haft stora hudproblem, infektioner, furunkulos, osv.
Mor: Pitbull
Far: Amstaff / Dogo argentino

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

LillyB
0

Edit: Han hade försämrade njurvärden. Är så förvirrad så jag skriver om det här så blir lite skrivfel :P

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

[jakke94]
0

kan tyvär inte hjälpa dig, men lycka till och hoppas det löser sig :)

fidojunior
0

Kan mycket väl vara epilepsi. Epilepsianfall kan se olika ut. Vad jag vet så är det ingen större fara om det händer 1 gång. Min hund brukar få epilepsianfall, väldigt sällan så han behöver ingen medicin och hans anfall är inte lika kraftiga som det du beskrev.

Vi åkte in med honom när han fick sitt andra eller tredje anfall, fick ta blodprov. Hundar kan få anfall om det är problem någon annanstans i kroppen men veterinären hittade inga fel på honom så de sa att problemet då antagligen sitter i hjärnan, epilepsi.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

mco92
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Var också med om något liknande för ett år sen. Då var vår hund inte mer än 5 månader och det var det värsta jag varit med om!

Men detta började mitt på dagen, först blev han helt svag i kroppen och jag trodde att han kanske var på väg att få värmeslag. Vi ringde veterinärer överallt som inte svarade (det var helg) och under tiden så fick han även krampanfall.
Så vi tog vårt pick pack och åkte akut till blåstjärnan i GBG istället.
Han spydde och fick ett till krampanfall i bilen.

På Blå stjärnan ville de ha kvar honom under natten för att ha koll på honom och ta prover.. Vi visste inte ens om vi skulle få hämta hem våran hund…

Men dagen efter ringde dem och sa att han var mycket piggare och vi kunde hämta honom. Veterinärerna var jätte duktiga och förklarade allt väldigt noga, skickade med oss papper där allt stod om Epelepsi. Vi fick också något recept att skriva ut ifall det skulle hända igen - eftersom att proverna inte hade visat någonting och han var såpass ung så ville de inte sätta honom på epelepsi medecin som de får livet ut..

Och sen dess har ingenting mer hänt.
Det kan fortfarande vara epelepsi, men det får tiden utvisa.
Annars funderar vi på om det kanske var något stressanfall eller liknande.. Kan vara kul att följa tråden och se vad folk har mer för erfarenheter. Då vi också har noll koll på vad som egentligen hände!