Framtida ras?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
jag vet att det redan finns flera sånhära inlägg, men kan inte undgå att skriva en till <3 Vill värkligen hitta min framtida ras som passar mig!
Vad skulle min framtida ras kunna vara?
Mina önskemål om framtida ras (men vissa undantag ibland kan ske)
- Inte för sprallig/lätt stressad.
- hälst större än 30cm
- Gillar att jobba
- Vänlig och lojal
- INGEN utställningshund.
Några raser som jag fastnat för är Newfoundland, retriverna, shäfer, m.f. Kom även med andra förslag! Och skriv gärna om du kan något om dessa raser jag nämde åvan. Pälsen spelar ingen roll. Häller inte om den dreglar ;)
Alla förslag är välkommna! Jag kommer skriva vad jag tycker om rasen och om jag inte vet något om den så letar jag runt på internet innan jag svarar.
Mvh Mona <3
Alla är väl utställningshundar? xD Eller rättare sagt så kan ju alla ställas ut så jag förstår inte den punkten :o
Men jack russel? Vet dock inte om dem är större än 30cm. Dock blir dem stressade av för lite stimulans
Hahha ;) <3 Förstår vad du menar. Blev kanske lite fel med den punkten, men alltså menar inte en hund som används endast till utställning. Kanske inte finns några sådana hundar? :P Men aja.
Nja, jack russel har aldrig riktigt varit "min" sorts hund. Kanske är det för att jag bara träffat skälliga, spratlande sådana. Finns säkert mer stabila. Men lite för små för min del också ;) Så en sådan står inte högt upp på listan. Men bara för att jag inte vill ha en sådan så är dom ingen dålig ras. Jag är väll bara lite för kräsen av mig :P hehhe!
Vad vill du göra med din hund?
oj :) Kan inte riktikt bestämma mig. Men något av följande:
- valla (OM jag skaffar får, något som jag gärna vill)
- söka/spåra
- jogga
- springa
- vattenaktiviteter
- Agility
- lydnad
Kanske har glömt något. Men det är dessa jag kom på. Hunden behöver inte kunna allt, det räker med om den kan något av dessa. Ni får även gärna komma med andra förslag om ni så vill ;)
Collie? :)
Finns ju en mindre och större, är inte så superinsatt i vad raserna heter men jag tror den mindre heter shetland sheepdog
ja den rasen har jag tittat på och läst om. Värkar stämma in på mina önskemål. Men vet inte så mycket om dem… Så om någon kan något om dem så skriv ;)
Kan tillägga att om du inte vill ha en lättstressad hund så är nog inte collie något för dig. Uppfödaren som vi skaffade våran collie-korsning berättade om collies som var rädda för golv (om det var halt eller blankt) och det är inte ovanligt med collies som är rädda för trappor med tomrum mellan trappstegen. Några vi känner har så skotträdda collies så dem inte vågar gå ut på ett par dagar när det åskar.
Nu säger jag inte att alla collies är puntade i huvudet, men att det överlag är en lättstressad hund som kräver mycket av sin ägare som inte alla hundar behöver i lika stor grad. Själv är jag helt såld på collies :)
#5 Det är inte ens samma ras. Alltså Collie och Shetland Sheepdog, fattar inte varför alla tror det.
#8 Inte så himla konstigt, dem ser ju typ exakt likadana fast olika storlekar :P
Och jag skrev att det var olika raser, bara otydligt.
Vallhundar är väl generellt dem som är minst stresståliga, så Collie och Sheltie är nog inte så smart.
Hur gammal är du? Vad för vana utav hund har du och hur mycket? Hur mycket kan du tänka dig att arbeta/promenera/motionera hunden varje dag/vecka? En del behöver mera "kropps träning" än andra, lika så hjärngympa - du kommer inte att lessna på allt det efter en månad (om du skaffa dig en väldigt aktiv hund)? Hur mycket päls skötsel & hudvård etc kan du tänka dig att hålla på med?
De flesta hundar kan göra de flesta saker. Är bara att träna in för det som man vill - dock visst, en del är lättare än andra.
Och sen så undrar jag som #1. Ingen utställningshund? Dom flesta hundar kan man ställa ut, är ju upp till var och en om man vill göra det eller ej. Man behöver ju inte bara hålla på med ena aktiviteten och utesluta andra, eller så bara skita i det man inte vill hålla på med. Som sagt, de flesta hundar kan man använda i det mesta.
Tipsar lite om denna sida om du inte har sett den: http://pedigree.se/whatdog Test man kan göra.
#11 Klart man kan göra det mesta med alla hundar. Men som du säger så är det lättare med vissa. Och det är inte alla hundar som har mycket driv och en naturlig "will to please" vilket man har användning för i inlärningen och även i vissa sporter/aktiviteter.
Till TS, kolla på Welsh Springer Spaniel. Det är en mångsidig ras som klarar det mesta och som även är väldigt aktiv.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Självklart. Men sen så är de ju olika individer, så ibland så kan man hitta otroliga hundar bland vissa raser som man inte trode. Så man vet aldrig. Men som jag sa, lättare för vissa än andra. Och självklart, vissa raser är lämpligare för vissa aktiviteter och andra inte. Men ja, ibland så kan man ha tur att hitta med. =)
#13 Ja precis. Man kan till och med se tydliga skillnader mellan individer i samma kull. Så en del av det hänger också på det individuella såklart :)
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Sen så tror jag också lite hänger på hur man själv utvecklar den också. Om man visar vad roligt ex agility, lydnad och sånt är. Så då kan man ha tur att det kan fortsätta så frammåt och tycka att det är roligt. :) Som ett barn lite, tvinga på aktiviteter så kanske den finner det som ett intresse sen. :)
Hur gammal är du?
Jag tänkte skaffa mig en hund när jag är runt 25 års åldern ;) Nu är jag 14 år.
Vad för vana utav hund har du och hur mycket?
Vi har en hund nu. Och så känner jag några som har. ska även jobbat på hunddagis om ett år.
Hur mycket kan du tänka dig att arbeta/promenera/motionera hunden varje dag/vecka?
så mycket som hunden kräver ;) Kanske blir en bonde så då får hunden vara ute och med mig mycket.
En del behöver mera "kropps träning" än andra, lika så hjärngympa - du kommer inte att lessna på allt det efter en månad (om du skaffa dig en väldigt aktiv hund)?
Nej det tror jag inte jag gör!
Hur mycket päls skötsel & hudvård etc kan du tänka dig att hålla på med?
Spelar inte någon roll om den behöver lite eller mycket pälsvård.
hoppas du förstår mina svar och tack för tipset! Har gjort testet nu. Ska lägga upp en lista på alla hundar som stämde med mina krav (dock så var det inte så många frågor som man behöve besvara så säkert är det många hundar som inte skulle passa mig ändå) <3
Welsh Springer Spaniel vet jag inget om. Men låter bra det du säger om dem. Får nog försöka leta upp lite mer information om den rasen innan jag kan säga något mer om dem ;) Tack för tipset <3
Här kommer min låånga lista på alla hundar som skulle passa mig enligt pedigree testet :)
- Alaska malamute
- Australian shepherd
- Beauceron
- Collie, långhårig
- Eurasier
- Groenendael
- Hovawart
- Landseer
- Leonberger
- Malinois
- Newfoundlandhund
- Pyrenéerhund
- Retriverna (dom flesta)
- Rottweiler
- Samojedhund
- Schäfer
- Siberian husky
- Tervueren
Ja det var alla xD Väldigt många som ni ser <3 Fast säkert flera av dessa som ändå inte skulle passa mig.
jag tror jag också har läst något om detdär… Gäller väll att man läser på ordentligt innan man skaffar en sådan (fast detta gäller även med alla andra raser också tycker jag)