Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1894 ggr
Sara87
0

Foderfundering

Hej

Jag och sambon blir ev med hund i helgen, vi har en tös hemma på prov nu i några dagar.
I sitt nuvarande hem äter hon Doggy Prima.
Jag undrar om detta är bra för henne och något vi ska fortsätta
ge henne om hon blir våran eller om det finns något bättre foder?
Jag har tittat på Husse och Purina Pro Plan.

Vad har ni att säga om dessa tre nämnda foder? Har ni något annat foder att rekommendera kanske…

/Sara och Jim

Jespersen
0

Jag har gett det innan och tycker att hundarna faktiskt mår bra på det. MEN den största nackdelen med det tycker jag är att hundarna bajsar som hästar när dom äter det… Men det innehåller ju en hel del spannmål så det kanske inte är så konstigt.

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av fodrena du nämner, men jag skulle absolut byta till ett foder med högre köttmängd.

Mina får Standart och funkar bra på det. Dom äter mindre = bajsar normala mängder och är fina i hullet :)

Michaela-N
0

Jag tycker inte det är ett bra foder, jag rekommenderar också ett foder med mindre/inget spannmål alls. Orijen, Standardt, Pro Plan är ett helt ok foder det med =)

Nyfiken i en strut…. vad är det för en tös? =D

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

TS jag skulle INTE byta foder så snabbt dels eftersom nu har hunden på prov ett tag o kanske inte vill ägaren ge annat foder sen. Men oxå att man ska byta foder sakta men säkert o ge det tid. Jag gillar färskfoder o råkost men oxå orijen det är ett torrfoder med bra köttinnehåll :)

Zebben
0

Skulle helt klart byta. Jag rekommenderar starkt Orijen. Ett foder man dock byter rakt av till…man ska inte blanda in det sakta.

rebz
0

Jadu. Funkar hunden på det och inte bajsar så mycket så kan du fortsätta ge det. Men om du vill känna att du ger din hund ett bra foder så bör du byta, för det finns många bra foder på marknaden.

Själv ville jag ha ett bra foder men som inte var allt för dyrt som typ Orijen. Så jag köpte Acana, det är från samma tillverkare som Orijen men det kostar inte lika mycket. Det är hög standard men för "en mindre peng" :). Det är inte många som vet om att det fodret finns, men det är ett foder jag starkt rekommenderar! :)

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Zebben
0

#5 Det är dock inte samma höga standard i Acana som i Orijen, därav priset. Och enligt mig så går det ett ut i portionspris, då Acana måste ges i lite större mängd än Orijen.

rebz
0

#6 Nej jag har inte heller sagt att det är högre standard i Acana än i Orijen.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

lizton
0

Doggy Prima är ett vuxenfoder. Valpfoder är säkrast att ge en valp, så hellre Doggy Junior eller ännu bättre Doggy Professional Extra valp.

Inget fel på Pro Plans valpfoder, men var noga med att det är för valp. Dock dyrt och inte så bra att det motiverar priset. Bra foder till rimligt pris är  Magnussons Meat & Biscuit Junior. Olivers har dyrare bra foder och bättre än Pro Plans. Finns för valpar av stor ras och mindre ras.Inte jätteviktigt, men för stor ras brukar kalciumhalten vara lägre än den rek nivån som är 1,2 % i torrfoder. Lite mer än 1,2 % är ok för valp, men inte upp mot 1,8 % - det är farligt, spec för storvuxna raser.

Viktigt att kalcium-halten inte är för hög. Doggys valpfoder, Magnussons Meat & Biscuit Junior och Olivers valpfoder har bra nivåer. Halla foder har också bra nivåer och är inte så dyrt. Ge absolut inte ett vuxenfoder med kalcium på 1,8 % och däröver. Det kan ge skelettskador för en växande valp. Ge inte Standarts vuxenfoder, som någon skrev, Det har för hög halt kalcium. Gå in på foderbilens hemsida och jämför foder, så ser du kalciumhalten, pris per kg mm

Acana har bra vuxenfoder. Valpfoder vet jag ej hur det är. Orijjens foder är känt för att ge leverskador. Så höga proteinvärden som i Orijjens skulle jag inte våga ge en hund. Det blir för koncentrerat i torrfoder; hunden dricker inte tillräckligt för att kompensera det.

lizton
0

Svarar igen för ser att du inte skriver om det är valp eller vuxen hund. Valpfoder har jag skrivit om. Om det är en vuxen hund är Magnussons Meat & Biscuit bra foder till rimligt pris. Inga syntetiska konserveringsmedel i fodret och alla råvaror är svenska.Meat & Biscuit är bättre än deras original.

Acana Adult är ett bra vuxenfoder om du vill ha hög andel animaliskt till bra pris. Bäst pris i 18-kg säck.

Halla foder är bra och inte jättedyrt. Svensktillverkat, men inte enbart svenska råvaror. (Bara Magnussons som har det)

Pro Plan är bra, men inte värt sitt pris, enl mig.

Andra bra foder är Olivers och ANF, liknar Acanas, men är dyrare.

Zebben
0

#8 Är känt för att ge leverskador?? Visa gärna en källa för detta.

Det finns ingen forskning som kan stödja Din teori. En frisk hund kan inte få leverskador av för högt proteinintag. Däremot om hundens njurfunktion redan är nedsatt kan djuret inte hantera för stor mängd protein, men då ska de också äta av veterinären utsatt foder och ev även troligen gå på livslång medicinering.

lizton
0

Källor är inlägg under några år på olika hundforum, bl a vovve. Gå in på vovve och sök i gamla trådar.

Annars stämmer det du skriver att det inte finns någon forskning som stödjer att friska hundar skulle skadas av höga protein-nivåer. Har det forsakats på öht?

Alla de trådar jag läst räcker dock för mig. Jag skulle inte vilja ge ge Orijen. Acana är bra däremot och har ok nivåer, men när det blir över 40 % så är det för högt, enl mig.

Sara87
0

Förlåt jag glömde helt bort att nämna åldern på Sally som hon heter. Hon är 5,5 år gammal.

Jag tror inte att nuvarande ägaren har något emot att jag byter foder så länge det är något som är bra för tösen.
Hon äter annat foder varannan vecka när hon bor hos ägarens föräldrar, där får hon samma foder som deras andra hundar.. Men detta foder är ingen hit, hon äter runt det när man blandat i t.ex färskfoder..haha, och kulorna är på tok för stora!

Hur mycket hon bajsar på Doggy vet jag inte eftersom jag inte ger henne det just nu, minns inte vad detta foder hon får nu hos mej heter.. men det fodret älskar mina katter, men inte Sally inte.. :D

Mycket bra att få veta detta om vilken halt kalcium det ska vara i fodret..vet att jag läst om det förut. Men svårt att minnas allt. Detta är en djungel utan dess like!

Och när jag läste om Doggy tyckte jag det va väldigt mycket spannmål/mjöl i fodret. Som jag förstått det bör det vara mer kött i fodret..det va liksom bara mjöl, mjöl och lite mer mjöl…

Jag var inne på Royal som jag gav min förra hund, men antingen det eller Eukanuba tål inte hennes mage, så de fodren är uteslutna.

Sara87
0

Jag har kollat runt lite nu.

Dessa foder har jag uteslutit:
Husse, Doggy, Royal canin och Eukanuba.

Dessa är jag osäker på:
Magnussons, ANF och Standart (sistnämnda för att jag inte kan hitta info om den sorten)

Dessa ligger plus:
Acana, Orijen och Purina Pro plan

lizton
0

Av dem du är osäker på tycker jag att Magnussons Meat & Biscuit och ANF är bra. Dock är Acana ung som ANF och har bättre pris.

Standart har ändrat formulan och tagit bort ägg och lycklinglever, och iom detta har viktiga B-vitamin-källor försvunnit. Har just läst om flera hundar som fått risig päls efter byte av formulan och om en hund som åt Standart och fått neurologiska problem pga konstaterad B-vitamin-brist. Standart har mkt syntetiska B-vitaminer, men alla hundar tar inte upp det så bra.

Ninja
0

#4 Hur kommer det sig att man byter rakt av i stället för att vänja in det?

#13 De foder min hund har ätit av de du räknar upp är bland annat Doggy (dålig päls, dålig i magen) och Acana (pälsen rasade totalt, bra i magen men STORA lass som t o m blev krångliga att plocka upp = han kan ju inte ha tillgodogjort sig mycket av det fodret).
Har även testat Oliver's, det totalvägrade han att äta ö h t. Av den anledningen har jag inte provat Orijen eftersom de fodren är rätt snarlika. Nog för att det är olika tillverkare så smaken kan ju vara olika i vilket fall, men njaa..

Vet inte hur många kvällar man satt och läste och läste om diverse foder, googlade järnet för att kolla andras erfarenheter osv, vad som kan tänkas passa min hund.. att det är en djungel är nästan en underdrift!
Hade tidigare haft bra erfarenheter av Robur Light & Sensitive, vilket han fick för att det skulle vara ett bra seniorfoder. Dock fick han ju ingen ork av det alls, för lite energi i förhållande till hans aktivitetsnivå, samt så vill jag inte ge ett spannmålsbaserat foder. Nu går han på Robur Maintenance, det fungerar alldeles utmärkt måste jag säga. Fin i pälsen, bra i magen, och han är pigg och alert (vill och orkar vara med på allt).
Ett plus med Robur är att det är svensktillverkat och i första hand svenska råvaror, allt är dock inte svenskt. Men det minskar i alla fall miljöpåverkan jämfört med foder från Kanada, Nya Zeeland osv.

Det idealiska vore att ge färskfoder, men pga svårigheter att hämta vid leveransdatum och tider fick jag ge upp den tanken. Samt att det verkar vara "spannmål" i alla sorter, det är för ospecifierat för min del. Jag vill ha vetefritt foder då jag misstänker att han är känslig för det, foder med vete i blir han dålig i magen på. Kan såklart bero på något annat, men det är den gemensamma nämnaren jag har hittat.

Standardt är lite "antingen eller", efter vad jag har läst. Många hundar fungerar fantastiskt på det, medan andra blir jättesjuka och t o m behöver veterinärvård för att återhämta sig (kraftiga, långvariga diarréer osv). När man läser på forum så rekommenderas det att man har en mycket försiktig infasning på det fodret. Man måste låta det ta tid och inte stressa, då kan magen rasa helt.

LeS-
0

#13 Varför har du uteslutit Royal Canine? Bara lite nyfiken Glad

Sara87
0

#14 Ok. När jag läste om dessa tyckte jag att de hade få ingredienser i sina säckar och när det gällde Magnussons verkade hunden behöva äta mycket på en dag vilket inte känns prisvärt och heller inte mättande.

#15 Ja herregud va svårt det är att hitta foder. Och sen vet man ju inte om det jag väljer kommer att passa henne i smaken. Detta letande kan bli ett dyrt letande.. :P

Ok Robur har jag inte ens tänkt på, det är inget foder jag är bekant med, precis som Standart, har aaaaldrig nånsin hört talas om det förrän idag först.
Ska kolla upp det.

#16 Eukanuba och Royal har jag uteslutit eftersom ägaren sa att ett av de fodren blev hon dålig av, risig mage. Men hon mindes inte vilket :p

Sara87
0

Jag har just jämfört fyra olika foder på foderbilen.se, dessa fyra http://foderbilen.se/catalog/product_compare/index/ och mitt hjärta klappar lite extra för Purina PRo plan..kanske har och göra med att jag känner igen det namnet sen tidigare och att det då känns "bättre och säkrare" eller så har min kvinnlig intuition talat :D haha.

Vilket av dessa fyra foder tror ni skulle passa min lite kräsna tös bäst, 5 år gammal, kinesisk nakenhund (Puff), spinkig och skulle behöva lite mer hull men hon får inte bli tjock?? :)