Promenadträning
Jag vill att min hund ska kunna gå bra i koppel. Fot när jag ber om det, och fritt (gå runt och nosa hur han vill utan att dra). Jag vill kunna ha honom lös, att han ska kunna gå fot och fritt. Min plan är därför att börja försöka lära honom fot när han är lös, för att det ska bli ett naturligt sätt att gå och så att han inte bryr sig om det finns ett koppel mellan oss eller inte. Är det en bra eller dålig idé?
Nu när vi är ute och går så går han alltid lös, där det inte är farligt för honom att gå. Då följer han med bra, och det är det som jag kommer kalla Fritt.
Kom gärna med tips och synpunkter! Jag vill ha en hund jag kan kontrollera när vi är ute och tar gärna emot idéer. Hur är din hund lös? Hur går den i koppel? Hur lärde du den det?
Han är en bichon havanaiskille på 13 veckor
Smilla går jättebra lös, jag använder "Hopp och lek" när hon får göra lite som hon själv vill, gå runt och nosa och så. "Tempo" kallar jag det när hon ska hålla sig vid mig, just för att hon ska hålla mitt tempo. "Fot" då är det ögonkontakt och gå tätt intill min vänstersida.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 Härligt! Tempo kanske är mer passande för oss, typ lite "slappare" fot? Hur lärde du in det?
#2 Precis, "Tempo" är en slappare variant av "fot" då hon får vara ca 1 meter ifrån mig, bakom, framför eller på sidan.
"Hopp och lek" och "fot" utgick jag ifrån. När hon frivilligt kom och höll sig nära så berömde jag med bus och gott. När jag gav frikommando från "fot" la jag in "Tempo" och hon var väldigt snabb på att lära sig. Numera kan hon vara en bit bort och nosa eller liknande och säger jag då "Tempo" så kommer hon och håller sig i närheten tills jag ger frikommando. Hoppas du förstår, kände att texten blev lite luddig men jag får skylla på klockan! 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#3 Tror jag förstår, tack för att du delade med dig