Koppelträning
nu skriver jag här igen ;)
Jag ska börja (smått!!) att vänja min nästan 9 veckors valp vid kopplet.
Tänkte att först ska jag bara följa efter han. Sedan efter några dagar ska jag ställa mer krav. Jag berömer varje gång har tar kontakt med mig (tittar, kommer till mig e.x) Men om han får för sig att bita i kopplet eller dra så står jag bara still.
Vad tror ni om den början? Gör jag fel? Finns det ett bätre sätt? Vill ha all hjälp jag kan få, vill inte förstöra/göra fel <3
Valpen ska inte bestämma,tycker jag. Så fort den drar, då stannar du. Valpen kommer troligen kolla på dig och söka kontakt, då går ni, det blir belöningen. Belöningen blir att ta sig framåt. Tänk efter innan du börjar träna.. Vilken sida vill du att han går på, ska han få dra, ska han få bestämma osv.. :) (Min tik gick fint i koppel vid min vänstra sida efter fyra dagar, medans går hon med någon annan i min familj så springer hon runt, byter sida osv.. :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
okej :) tack för tipset! förstår vad du menar och kommer följa ditt råd.
Lugnt, lycka till! :)
Viktigast av allt med valpen är att jobba med kontakt, och LEK :) Valpen ska ut i stora vida världen, med Dig som guide och lärare. Börja med att träna utan koppel, bara med halsband. Lek med valpen, utnyttja det faktum att den inte vågar dra iväg ensam. Att börja med koppelträning och ökade krav på att gå fint i koppel, hinner du sedan. Ta vara på de här första veckorna för att verkligen leka fram en fin kontakt mellan er. SEN, när kontakten sitter och valpen är följsam, DÅ börjar du med koppel.
Lycka till :)
Men om jag vill börja gå ner på stan med valpen när han är runt 10 v, så vill jag ju hälst ha han koplad. Så då är det ju bra om jag börjar träna nu ;)