Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2800 ggr
[MissCaandy]
0

Hundvalp, jobb & kostnader.

Hej! Jag har funderat på att skaffa hundvalp sen minst 5 år tillbaka. Har alltid haft hund när jag bodde hemma. Avlivade min iller nyligen och fick väldigt stor lust att skaffa hund.

Nu är det så att jag bor 30 min från mitt jobb. Jobbar 4 dagar i veckan, 8 timmar om dagen så det känns ju lite dumt..

-Det finns ett hunddagis vid mitt jobb som jag skulle kunna lämna hunden på. Men då måste jag ta med hunden på tåget varje dag.

-Min vän som har hund pratade om att man kunde göra en hundgård på min tomt så kunde min valp få vara med hennes hund där på dagarna.

-Annars har jag mina föräldrar precis vid mitt jobb, mamma är sjukpensionär och har stor tomt. Men då måste jag också ta med hunden på tåget varje dag.

-Kan säkert ha hunden på jobbet också men då blir den ensam på kontoret ibland.

Hur gör ni som jobbar?

Känner att kanske det bästa alternativet är att vänta med hund tills jag har ett fast jobb där jag kan ta ut semester. Jobbar på timmar nu.

Tycker ni att något av ovanstående alternativen låter vettigt över huvud taget?

Och en till fråga, hur mycket uppfattar ni att eran hund kostar per månad? Mat, försäkring, godis osv.

Maddepadde
0

Jag måste bara fråga varför det verkar vara ett problem att åka tåg med hunden varje dag? Om man jobbar 8 h om dagen men ändå vill ha hund är det en rätt liten smäll man får ta. ;)

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Charlotta-B
0

Tycker det låter som du har massa bra tankar! :) 
Och åka tåg med vovven det är inte så farligt. Lättare än man tror.

Tycker dina alternativ låter super bra, jag själv hade nog valt att lämna hos mina föräldrar, allafall när hunden är valp. Sen kan dagis med var skoj, med massa lekkompisar.
Och ja vf inte ha hunden med på jobbet om man kan? Vad gör det om han är ensam lite? Klar dom inte ska va själva som valpar, men sedan när den vuxit till sej lite. Det är bra om dom kan vara själva på olika miljöer tycker jag .

Jag har ett bra jobb så jag kan ha med min hund där. Men ibland så måste han vara ensam på kontoret, där har han en bur som skulle passa 5 hundar i hans storlek med leksaker och sånt, Den står på en upphöjning i ett fönster så han brukar njuta av att ligga och titta på allt som händer utanför, och bryr sej inte om matte inte är där :P hihi

Oj har inte nån direkt uträkning men jag kanske betalar 400:- med mat och sånt, Men då ska sägas att jag köper en matsäck för ca 600:- men den räcker i nästan 3 mån :P

Lycka till med hundskaffandet :) Kommer gå toppen!

Charlotta-B

[MissCaandy]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tänkte mer att hunden kanske inte ville åka tåg.. Hehe..

Jaa.. då får vi se då :D

Fler får gärna svara!

Maddepadde
0

Jag är ju mer av åsikten att hunden helt enkelt får finna sig i det. ;)

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Belimas
0

Det är en vanesak för hunden också =) Lär man dom det från det att de är små, att åka bil, buss, tåg eller vad det nu kan vara så blir de vana vid det och finner sig i det utan problem.

Hmm… kostnader var det ja =) Nu har ju jag två hundar så mina kostnader blir dubbelt upp men jag betalar i snitt:

200:- för mat i månaden och då ger jag färskfoder till båda.

Försäkringarna är jag lite osäker på då jag nyligen har bytt bolag och jag har inte fått något besked än om vad månadskostnaden blir men jag skulle tippa på runt 250:-

Godis, tjae några kronor i månaden kanske. Jag brukar köpa en stor påse med leversnittar á drygt 34:- (2 kg tror jag den ligger på) och en sådan räcker i några månader för mig =)

För mig tillkommer det sedan kostnader för utställningar ungefär 1 gång/månad men de andra kostnaderna är sådana som jag har oavsett om det är utställning eller inte. Jag har två tibetanska spaniels förresten.

zoolatri
0

Förut åkte jag tåg med båda mina hundar, 40 min två ggr om dagen. Det var inga problem, valpen vande sig fort både vid tågresorna och bussresorna till och från tåget. Nu vill han gå på alla bussar som stannar nära oss när vi är ute och går;) Det låter ju jättebra att du har både föräldrar och hunddagis vid jobbet, och jag skulle nog kombinera någon av de alternativen med att ta med hunden till jobbet när den är stor nog att lämnas ensam se korta stunder som blir. Jag tycker du verkar ha bra förutsättningar att ha hund, sedan vill man väl alltid vara hemma med hunden den första tiden?

[MissCaandy]
0

Jaa absolut ! Men nu är det så att jag inte har någon semester. Men min pojkvän kommer bo hos mig och ha hunden i 3 veckor, innan han börjar plugga isf :) Så får ja va med hunden på morgonen, kvällen, fredagar och helger.

[MissCaandy]
0

jag har börjat kolla på valpar och pratat med uppfödare. Nu är det så att jag fick en stor summa pengar av farmor som min pappa tog hand om för att dom skulle växa i fonder osv.

Och idag när jag blev nästan säker på en valp och sa till min far att jag behöver pengar till hund så vägrar han ! han säger att det inte är rätt tid för mig att skaffa hund. Herregud. Jag är 21 år och har bott hemifrån i 2 år. har tillochmed egen tomt och altan till hunden här.
Nu vart jag precis jätte irriterad… :S

[Asta]
0

Man gör naturligtvis som man vill, men om jag inte hade kunnat vara hemma med valpen den första tiden hade jag inte skaffat hund. Faktum är att det är därför det dröjt flera år för oss att skaffa hund. I år hade vi äntligen tiden att introducera en liten valp och då bestämde vi oss.

Chilli10
0

Som flera ovan har sagt så är det inget problem för hunden att åka tåg, den kommer att vänja sig vid det precis som de gör med att åka bil :)
Jag tycker att dina alternativ låter mycket bra, själv hade jag föredragit att lämna vovven hos föräldrarna. Men om man väljer att köpa en liten valpis så skulle jag helst velat vara hemma de första veckorna med den. Jag och sambon hade inte riktigt den möjligheten så vi valde ist att köpa en omplacering på 6 månader. :)

Angående kostnader mat ca 300 kr till min 25kilos tik. Hon äter Eukanuba kostar 599 kr för 15 kg och det räcker ca 2 månader.
Försäkringen varierar ju en hel del från ras till ras, vilket försäkringsbolag du väljer samt vad man vill ska ingå osv. Jag har folksam och har valt att ha autogiro, 183 kr/månad. Om du går in på tex folksams hemsida så kan du välja ras osv så får du fram vad det kostar.
Godis o ben beror ju så himla mkt på, detsamma med leksaker. Men jag skämmer bort min flicka ganska mkt ^^ Tycker det är roligt att köpa nya saker till henne o sådär, men ca 200 kr för det.
Sammanlagt blir det alltså 683 kr :D

Jag o sambon jobbar oftast olika så Chilli brukar oftast bara vara ensam 1-3 h beroende på. Det klarar hon gallant. Om vi jobbar samma tid kommer någon och går ut med henne mitt på dagen eller så får hon vara hemma hos någon av våra föräldrar. Vid enstaka tillfällen har hon varit ensam 6h och inte heller det har varit några problem.