Använda tidning i uppfostringssyfte
Hej!
Läste i på en annan sajt att det fortfarande finns människor som uppfostrar sina hundar genom att daska till dem i ändan med en tidning och att det sedan räcker att visa en tidning för att hunden ska bli rädd = går undan från det den inte får göra.
Jag blev jätteförvånad att den här metoden fortfarande används med tanke på hur långt vi kommit i dagens träning med hund.
Ville bara kolla er syn på detta och hur vanligt är det egentligen? Eller är det bara lite äldre generationer som fortfarande använder denna tragiska träningsmetod?
Skulle själv aldrig komma på tanken ens att använda något som helst tillhygge när det kommer till mina djur (eller barn). (Inte för att jag "slår" dem utan tillhygge heller men ni fattar…)
/Rebecca, sajtvärd på Bulldogg iFokus
Det är nog vanligare än man tror. Och som du säger så tror jag att det främst är den äldre generationen som använder sig av denna "metod". Många som gjort på ett visst sätt hela sitt liv tar inte ens till sig när man försöker förklara tex en annan metod man kan använda sig av. Eller vad som helst. Det är bara deras metod som är rätt. Tyvärr.
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.