Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 897 ggr
[Sandi92]
0

Vilken sorts hund skulle passa oss?

Jag och mamma skulle gärna vilja ha hund igen. Vi bor i en tvårumslägenhet så det kan ju inte vara en särskilt stor hund, men helst inte jätteliten heller. Den ska vara sällskaplig och tålas att skämmas bort lite, utan att bli oregerlig. Vi har smådjur.

Så vilken ras/blandras tror ni skulle passa oss?

Michaela-N
0

Vääääldigt många.

AnneN
0

Vad komemr hunden att få för aktivering och hur mycket?

Hur mycket pälsvård vill ni ha?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Sandi92]
0

#2 Promenader, så mycket den behöver. Inte allt för jobbig päls.

Michaela-N
0

#3 Ingen hund mår bra av bara promenader.

[Highonbluetomorrows]
0

#1, eller väldigt få.

TS: Berätta mer! Vad vill ni ha av hunden? Vad kan ni erbjuda hunden? Är du intresserad av någon hundsport? Vilken slags päls tilltalar er mest? Vad hade ni för hund innan - du vill inte ha en av samma ras?

Om ni har smådjur bör man räkna bort terrier och pinscher/schnauzer (klassiska råttjägare). Men det finns betydligt fler hundar än så som gärna går på det lilla. Så ni kommer behöva skydda smådjuren från hunden i vilket fall :).

Michaela-N
0

#5 Jag vet att det går att lära hundarna vilka man kan jaga och vilka djur man inte får jaga. Vi hade till exempel både marsvin och hamstrar lösa på golvet med vår jakttax. De rörde hon inte ens, däremot kom hon ofta med rådjur från skogen…

[Highonbluetomorrows]
0

#4. Promenader, bus och tricks kan en del av sällskapshundarna (chihuahua och andra tempelhundar) leva på. OM de får göra sitt jobb, dvs tillbringa sina dagar tillsammans med sin flock. Det är krävande att miljötränas! Om hunden lämnas ensam om dagarna och sedan bara få promenader har du dock helt rätt - de kommer bli understimulerade och ställa till med problem. Kanske rent av jaga eller skälla på smådjuren bara för att ha något att göra, även om det gått att undvika annars!

Michaela-N
0

#7 Alla hundar kan leva på lite motion. Det enda de fysiskt behöver är egentligen mat, vatten och sömn.

Men är det ett värdigt liv för en hund? Jag skulle få väldigt dåligt samvete om jag var så mot min hund. Gav den korta promenader och tränade tricks. Vilket liv för hunden.

[jakke94]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

clumber spaniel är en medelstor hund, den hänger gärna med på promenader och hittar gärna på saker med sin ägaren, men den måste inte hitta på saker varje dag, tar gärna ett par slappedagar i veckan. 

En lugn hund med iprincip ingen agressivitet, nervositet eller liknande i rasen :)

[rightPAW]
0

#8 Ett värdigt hundliv är inte heller att nå Eliten eller bli Champion. Om hunden själv fick välja, tror du den hade valt all glamour, alla rosetter och långa resor framför tryggheten i hemmet, med härliga promenader och bus och lek med sin ägare? Klart dem ska stimuleras men en långpromenad i skogen tröttar ut rejält med alla dofter och åker du till ett nytt ställe och promenerar där så tröttar det ut också, alla nya intryck etc. Trickträning kräver fokus och koncentration, kör lite spår once in a while och du har en nöjd hund.

Michaela-N
0

#10 VAR har jag skrivit att hundar tycker om att bli champions?

Däremot vet jag att hundar tycker om att jobba och arbeta. Det gör även den minsta chihuahuan. Den vill också ha en uppgift, även om den inte är lika benägen oftast att arbeta för den som en hund av aktivare ras

En långpromenad i skogen stimulerar inte långa vägar som ett spårpass.

Nej, jag tycker inte att det ligger till så.

[Alexis78]
0

#11# Måste fråga varför du deltar i tråden egentligen? Helt ärligt?

Först är du sarkastisk och letar efter inlägg att säga emot tills någon nappar så du får igång en diskussion. Du verkar ju inte det minsta intresserad av att hjälpa ts utan bara av att säga emot alla andra i tråden.

Michaela-N
0

#12 Kan ju ställa samma fråga tillbaka till dig, förstår inte heller ditt inlägg eftersom alla dina påståenden är falska. Jag är inte sarkastisk, säger inte emot någon och hjälper mer än gärna ts.

[Sandi92]
0

#5 Varken jag eller mamma är intresserad av någon hundsport. Vi hade alltså tänkt att aktivera den endast genom promenader (långa och många om dagen, så mycket som hunden kräver helt enkelt) och så bor min pappa ganska nära och han har en stor trädgård där vi kunde låta den vara ibland. Vi vill inte ha nån ras som man behöver trimma, det är enda kravet (på pälsen). Vi hade en Golden Retriever innan, men då bodde vi i hus.

#9 Verkar vara en lämplig ras. Ska läsa på lite mera.

Michaela-N: De allra flesta hundägare jag känner utövar inte någon hundsport, utan aktiverar hundarna enbart genom promenad ocj lek. Är det ett måste för att hunden ska bli lycklig så blir det nog ingen hund för oss. Kanske katt är lämpligare då. :P

[jakke94]
0

#12 yea

Michaela-N
0

#14 Det är inte ett måste att köra någon hundsport. Men att aktivera hunden är ett måste för min del, och då inte bara genom promenad och bus och trick.

[Sandi92]
0

#16 Hur aktiverar du dina hundar då, förutom promenad och lek?

[jakke94]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

bidrar med en bättre bild på daddy, clumber spaniel :)

Michaela-N
0

#17 Vi spårar, kör agility, badar, tränar tricks, vallar bollar, träffar andra hundar, gosar, apporterar…..

säkert fler grejer som jag inte kommer på (;

[Alexis78]
0

#19# Med andra ord precis det ts sa, promenader och lek, jag tror gos och träffa andra hundar är så självklart för de flesta att det inte behöver nämnas som något man gör :-)

[jakke94]
0

#19 bada, tricks, valla bollar, träffa andra hundar, gosar(om nu det är en aktivering) räknar iaf jag till kategorin "lek" som sandi92 säger att hon ska göra med sin kommande hund :P

[jakke94]
0

och även apport kan vara en lek…

Michaela-N
0

#20 Nej. Det TS sa var promenader, bus och lek. Det är ju inte riktigt det enda vi gör…

Michaela-N
0

#22 Kanske. Men det är ändå något jag och min hund har behövt träna in (:
Oavsett, lycka till med letandet.

rebz
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tror Michaela-N menar att hundar behöver någon form av mental aktivering för att må bra. Alltså inte bara promenader och bus = kasta leksaker, dragkamp etc. utan något som gör att de får tänka och även trötta ut sig mentalt som tex. spår, aktiveringsleksaker, trick etc. Behöver inte vara någon sport men helt enkelt något som gör att hunden måste använda sin hjärna och arbeta mentalt.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

[rightPAW]
0

När blev gos en mentalt stimulerande aktivering? Isåfall måste min tik vara helt slut om dagarna så mycket som jag gosar med henne, min lilla nallebjörn Kyss

[Alexis78]
0

#22# Förmodligen, men då är det bättre att hon frågar vad ts menar med lek istället för att bara förutsätta att det hon gör är viktigare och bättre. För hur många hundägare behöver lägga in gos och möte med andra hundar i listan över saker de aktiverar sin hund med :-) Även bada, kasta pinne, valla boll och trick är ju ganska självklara saker om man ska vara ärlig.

[Highonbluetomorrows]
0

Till TS: Jag menar absolut inte att låta taskig, men kanske är ändå en katt att föredra? Alltså, jag har en katt själv och jag älskar honom :). Att jag ÄVEN vill ha en hund beror just på att jag vill träna och ha kontakt med den. Vill man ha ett sött och mysigt djur kan en busig, aktiv innekatt som går i koppelpromenader och man tränar lite tricks med (katter gör också en hel del för godis!) faktiskt vara ett gott alternativ. Birma eller skogskatt, till exempel (ragdoll och perser är bekvämare av sig).

Är det just en hund ni letar efter så råder jag dig att titta i sällskapsgrupp nio - de så kallade sällskapshundarna. Eller att köpa en golden retriever igen om ni tyckte att det passade. Att ni då bodde i hus gör ingen skillnad, då aktivitet ändå ska ske utomhus :).

http://www.skk.se/hundraser/?group=9 Spana in den sidan!

Belimas
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

De raser i grupp 9 nöjer sig till största delen med promenader och trickträning och då jag förmodar att ni vill ha en hyfsat lydig hund så lär ni ju även behöva träna lite lydnad även om det bara är allmänlydnad och även det är en aktivering. Något annat man kan hitta på är godissök, slänga ut lite godis på en gräsmatta och låta hunden nosa reda på bitarna. Eller gömma godis inomhus och låta hunden nosa reda på det =) På promenaderna kan man även hitta på kluriga uppgifter för hunden att lösa, t.ex. hur den ska ta sig förbi ett hinder av något slag. Det är bara fantasin som sätter gränser =)

Vallar bollar, träna agility, bada (vilket jag inte räknar som aktivitet) är inget en renodlad sällskapshund kräver.