Australian Shepherd vs Flatcoated Retriever
Är intresserad av både raserna och skulle vilja höra skillnader/likheter hos raserna.
* Temperament
* Förstagångshund
* Träningsbehov
All jämföring är jättebra!
Har ingen större erfarenhet av Flat plus att jag är riktigt partisk, men Aussien är underbar på alla sätt och vis.
Har en tik på 6 år så undrar du något är det bara att fråga.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Blir spännande att se svar. Är också mycket intresserad av dessa raser!
Ptja… Över lag kan jag väl säga att jag uppfattar Aussien som en betydligt skarpare ras än Flatten, och med skärpan har jag också sett en hel del vakt, stress och enligt mig otroligt onödiga överslagsbeteenden.
Flatten är enligt mig en betydligt mildare, och över lag trevligare ras, både med folk och andra hundar. Flatten är lite av en flams-å-tramsras, full med vänlighet och glädje.
Träningsbehovet? Det beror främst på individ och linjer.
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com
Håller med Maddepadde helt och fullt. Och ang. förstagångshund? Ja eftersom Flatten är mildare i sättet så skulle jag nog vilja påstå att Flatten passar bättre som förstagångshund. Själv har jag efter att ha praoat 2 veckor på en Flatcoated Retriever-kennel blivit ganska så frälst på rasen. Det är en underbar ras helt enkelt. :)
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Men är det inte så att Flatten är den som har lätt att bli stressad? Sen förståss beror det på om man sköter om hunden och dess behov rätt.
RightPaw, skulle inte du kunna berätta lite om din syn om Aussies? Hur deras beteende är osv.
Jag personligen har inte upplevt huvuddelen av de flattar jag träffat och sett som speciellt stressade. Dessutom skiljer jag på stress och stress, är det en lycklig, glad hund som flänger omkring och pga den anledningen stressar upp sig, eller är det en hund som stressar för att den tycker att situationen i sig är jobbig? Jag upplever den sistnämnda stressen som betydligt mer negativ, och det är också den stressen jag har sett hos många Aussies.
Men börja grina då!
MaddePadde, du verkar ha koll på Flattarna så har en fråga åt dig. Har du märkt av några temperamentsskillnader mellan tikar och hanar, inom rasen?
Min tik är den stabilaste hund jag någonsin träffat, och då har jag hållt på med och jobbat med många olika hundar av olika raser. Jag kan ta med henne vart som helst, och hon lägger sig och chillar. Nu i helgen var vi på 50 års fest, det var 50 pers, några barn och några bebisar och ett gäng hundar i en lokal med massa surr, applåder, mat och det blev rätt livat emellanåt, men min tik låg bredvid min stol och sov typ hela tiden.
Det enda hon är rädd för är åskan, annars är hon helt orädd. Hon kan vandra ut på trampoliner på badplatser och lägga sig längst ut och slappa i solen, klättra upp på klätterställningar och ta rutschbanan ner. Hon är helcool och gör allt jag ber henne om. Ställer upp på allt och gör det med svansen viftandes.
Hon är glad i folk men håller sig till mig när det blir många, hon kan ligga och sova bredvid bebisar och om nån liten unge håller hennes koppel ute går hon så försiktigt.
Min Aussie har inga rädslor, inga onödiga överslagsbeteenden och det har ingen av dem Aussies jag träffat haft heller.
Rasen är i regel en vakthund och min tik har en del vakt i sig, ingen kommer in i mitt rum obemärkt om jag säger så.
Jag älskar rasen och kommer nog alltid ha en Aussie, dem är underbara, följsamma, lyhörda, trogna och vill verkligen vara till lags. Det finns absolut ingenting negativt med min tik och jag tycker inte du ska avskräckas utav vad Maddepadde skrev, det är bullshit tycker jag. Självklart kan individer vara osäkra/ha rädslor men det är inte önskvärt hos rasen och seriösa uppfödare avlar inte på osäkra linjer.
Slänger med en bild på min tik och hennes kompis Nozz
Inte fler skillnader än det brukar vara mellan tikar och hanar. Tikarna jag mött har väl iofs haft en aning lättare att koncentrera sig i arbete.
Men börja grina då!
Kul att du har en så stabil Aussie och att du är nöjd med henne. Och kul (klart? Inte för mig dock..) att det finns sådana individer - synd bara att jag aldrig träffat på en Aussie med den mentalitet som du beskriver.
Men börja grina då!
#10 Ja det är riktigt trist att du bara träffat kassa hundar. Förhoppningsvis kommer du träffa fler med mentalitet lik min, så du kan ändra uppfattning om rasen i allmänhet.
För jag söker hund som är aktiv, lekfull, lättlärd och vill vara till lags. Men vill ändå att hunden ska kunna försvara och vakta, om det skulle behövas.
Det jag känner mig osäker med Aussies är om de är för svåra med stora aktiveringsbehov eller kämpar emot rangordningen osv.
Det jag känner mig osäker med en Flatte är att de är lite mesiga och inte denna "tuffa" sida.
Så vet inte riktigt vilken av dem som passar bäst…
Av vilken anledning ska din hund kunna "vakta och försvara" - och mot vad?
Men börja grina då!

#12 Jag tror inte flatten är något bra alternativ om du vill att hunden ska vakta. Min uppfattning av rasen är att de älskar människor och inte har speciellt mycket vakt i sig.
jag undrar också varför du vill att hunden ska "vakta och försvara", alltså, jag tror (vet?) att de flesta hundar vaktar och försvarar om det verkligen händer något på riktigt. Annars anser jag inte att vakt i en hund är något speciellt jag söker i en hund.
Att en familjehund ska "vakta och försvara" är ingenting önskvärt. DU är hundens trygga hamn, händer det något så är det du som ska lösa situationen, inte hunden. Hunden ska veta att det alltid är du som ordnar upp saker och ting, även om dem flesta hundar försvarar sin ägare om det nu skulle hända något.