Mask i märgbenet!!
HUuuuga! I söndags tog jag upp ett färskt märgben ur frysen år min hund som hon åt lite på under dagen. Vi var borta så hon låg på deras gräsmatta och åt. När vi skulle åka hem tog jag benet och la det i en plastpåse som jag knöt igen. Igår (tisdag) skulle jag ta benet och lägga det på balkongen åt henne tänkte jag men såg då att det kryllade av småsmå vit-ljusa maskar i påsen på benet. Fy faaaan vad äckligt! Hur kommer det sig? Har aldrig sett så små maskar och dom rörde sig fort! Var det redan bakterier/ägg på benet innan det frös eller har det blivit dåligt så snabbt medans det låg i påsen?? uuuusch. Hela påsen åkte direkt i sopen såklart.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
kanske ska säga också att märgbenen har jag fått från min pappa som är jägare, dem är från älg.
Fy vad äckligt! Jag vet faktiskt inte varför det blev maskar så fort. Jag köpte ett stooort märgben på ica som var från nöt och det åt min hund på i tre dagar (det lades in i kylen mellan varven såklart) och jag såg inte en endaste liten mask.

jag skulle säkert ha låtit det ligga i kylen eller iaf utan påse men ändå, hur kunde det komma så fort? Tänkte om det varit maskägg reda när jag frös in benen?
Var det fluglarver?
Det gäller att förvara mat rätt.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

jag vet inte, men små beiga typ, kanske 5 mm långa. Huuuga, ryser bara jag tänker på det.

har googlat nu, o ja det måste vara fluglarver

Fluglarver kläcks inom 1 dygn så om hunden haft benet ute så kan en fluga mycket väl ha lagt ägg i det under tiden.
Om jag har gett hunden ett märgben som den inte äter upp all märg direkt så lägger jag det alltid i frysen för att vara säker på att det inte finns något som kan kläckas.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

det kommer jag också göra i fortsättningen! Detta var ju bara för vidrigt. Usch.