Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 5470 ggr
Hundarna
0

Är detta vanvård?

Hejsan. Min sambos nära släkting sköter inte sina hundar på ett bra sätt. Det är 8 pupillon hundar. Från början hade hon 1 hund som hon skötte om som man ska , sen köpte hon en till som kompis till den första vovven. Problemet att dem inte var kastrerade eller steriliserade och det var en hona och en hane. Dem fick en hundvalp till sist och allt funkade fortfarande bra tills mamma vovve fick ännu en kull men med tre valpar och då spårade det ut och nu har mamma vovve fått ännu 2 kullar med en valp i varje kull. Den ena valpen är bara några veckor gammal. Det är precis som ägaren blundar över problemen som finns. Hundarna får aldrig gå ut i koppel, får varje dag finnas i ett rum för att sen får va några timmar på deras veranda och får därför knappt någon människor kontakt. Hundarna är inte rumsrena och det luktar ve och fan i rummet dem får va i efter all kiss. Hundarna är varken steriliserade eller kastrerade. Tror inte dem är regristrerade hos Jordbruksverket. Den ena hunden har något fel på sitt ben, tror det är brutet. Har nog varit så i något år. Hunden använder inte benet längre utan det finns bara där hängandes. Så dem får ingen veterinär vård iheller. Hundarna är jätte snälla och Goa. Men jag tycker verkligen inte dem lever ett värdigt liv just nu. Men vet inte om detta jag skrivit är räknat som vanvård så man kan anmäla det, så hundarna kan få ny chans i livet. Hälsningar

Alex
0

Bor de i sin egen skit och går med brutna ben så är det absolut vanvård! Ring och anmäl.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Catnap
0

Det är absolut vanvård! Dels att de bor smutsigt, mamman får många kullar efter varandra med sina egna barn och en valp går omkring med brutet ben. Det bästa du kan göra är att anmäla och sedan låta myndigheten utreda vad som är vanvård eller inte.

Du anmäler numera till Länsstyrelsen, där kan du anmäla anonymt eller uppge ditt namn. Om du mailar in din anmälan kan anonymitet inte garanteras har jag hört. Bäst är ändå att ta det per telefon eller åka och prata med någon inspektör så att de kan läsa upp vad de skriver och du kan dubbelkolla så att allt kommer med och att infon stämmer.

Sedan kan du begära ut handlingarna för att se att det verkligen händer något med din anmälan och inte bara läggs ner utan ett hembesök osv.

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

Hundarna
0

Okej. Vet du vilka lagar hon bryter

mot i djurskyddslagen?

[nataschaj]
0

Klart som fasiken att detta är vanvård!!..

ring å anmäl henne! dessa hundar måste bort, å ja antar att de är inavel bland dessa hundar med, å enligt dej lät de inte som omhon sålde några hundar häller…

stakkars djur…

Du kan vara anonym när du ringer, jag tycker du ska göra de, klarar inte du de, be nån annan att göra de!

dem lider, i alla fall den med brutet ben…

Lycka till å uppdtaera dej gärna om hur de går

Hundarna
0

Okej. En kompis ska hjälpa mig anmäla.

Hundarna
0

Nej hon säljer inte hundarna. Hon säger hon inte klarar det. Tror inte det blivit inavel än. Men kan bli för sex av hundarna är syskon och fem av syskonen är könsmogna.

Hundarna
0

Men kommer dem verkligen ta djuren ifrån henne direkt eller vad händer när man anmält? Jag vill hundarna ska få nya hem. Hundägaren inser inte vad hon gör. Det är väldigt svårt med såna människor som nekar det för sig själv och andra.

Catnap
0

Här kan du läsa lite om lagar

http://www.sjv.se/download/18.1c72e95711857a2245380004576/2008-005.pdf

Bland annat står det:

20 § Förvaringsutrymmen för hund och katt ska hållas tillfredställande rena.

19 § Hundar och katter ska hållas tillfredställande rena och pälsen ska skötas.

Dessutom tror jag att man måset ha tillstånd för att ta viss många kullar på ett år och även att äga visst många individer. Att en hudn har fel på ett ben och inte får vård låter fruktansvärt, samma tt de bor där det luktar så illa. Man är skuldig att ha det rent och fräscht.

//Angelica

Catnap
0

Jag läste för övrigt fel och trodde att mamman hade fått en kull med valpar ur tidigare kullar.

Men resten låter ändå inte bra. Vet du hur lång tid det har gått mellan kullarna?

Det är inte säkert det händer något, beror på vilken bedömning länstyrelsen gör. Men de kan ta hundarna i väntan på beslut. Det blir i så fall polis som häntar hundarna om jag förstått det rätt. Hon kan även få djurförbud om det är tillräkligt grovt brott

//Angelica

Hundarna
0

Ungefär ett år mellan varje tror jag. Hon har iallafall fött fyra kullar på högst fyra och ett halvt år. En kompis till mig har också sett dem och tyckte dem såg ut att ha svamp i pälsen. Iallafall minsta valpen. Eftersom dem får nog inte så bra pälsvård och papillon är ju långhåriga.

Catnap
0

Bra att du anmäler om du misstänker att en hund far illa! Jag personligen skulle hellre vilja bli anmäld och friad från misstanke än att folk skulle tro något bakom min rygg. Men nu låter det ju som att dina misstankar verkligen stämmer. Jag menar bara att jag tycker att det kan vara värt att anmäla en gång för mycket än för lite. I många fall där är det såklart bästa att prata med djurägaren innan och se vad de säger, men om det är en släkting vill man kanske inte att det ska bli konflikter inom släkten vilket jag har full förståelse för.

//Angelica

Taxelina
0

Det låter som vanvård i allra högsta grad.

Det du berättat låter absolut inte bra. Så ta och anmäl detta, sen är det upp till myndigheterna att ta ställning till vad dom kommer fram till för beslut angående hundarna. Kraken som släpar benet efter sej verkar ju ha problem och det är ju verkligen något man kan anmärka på om det kommer dit en kontrollant.

Frågan är ju om det inte är en hel hög med inavel också, som det låter.

Hundarna
0

Nej det är lite svårt just för att det är en släkting. Men hon inser inte att hon gör fel och hon tycker inte det. Hade jag sagt allt vad jag hade tyckt så hade vi bara börjat bråka. Eftersom hon inte tycker hon gör fel. Jag har försökt mkt med små saker. Dem bor på landet och har även haft många katter som levt vilt för vång ute. Hon tar tyvärr inte hand om dem iheller. Nu är det bara tre katter. Två är jätte snälla och den tredje vild.dem får tyvärr inte iheller veterinärvård när det behövs och ingen är kastrerade. Och dem är väldigt magra och skitiga. Jag har gjort mkt för att få henne att ändra sig genom att köpa saker till djuren och sagt att det är bra och hon borde göra så här och så här. Katterna får till och med eurushoppers kattfoder som dem inte tycker om två gånger om dagen. Dem är alltid vrålhungriga. När jag kommer så köper jag alltid med whiskas torrfoder till dem som dem älskar och är helt galna i. Resten av tiden får dem stå ut med äckligt torrfoder. Väldigt tråkigt alltihop.

Taxelina
0

Men du kan anmäla anonymt. Jag förstår att det är jätte jobbigt.

Ibland är det bara så att en del bara älskar sina djur. Men förstår inte att sköta dom. Har inte den kunskapen. Men att dom ändå älskar djuren dom har.

Vi hade en familj här i närheten som var såna. Dom avgudade sina djur. Massor av kattor och några hästar och en hund. Men klarade inte av och visste inte hur man skötte dom på bästa sätt. Tyvärr slutade det med att kommunen fick skjuta alla kattorna och ena hästen på gårdsplan. De andra hästarna var i hyffsat bättre skick så dom såldes. Ägarna såg sej själv som stora djurvänner.

Dom såg inte själva att dom faktiskt plågade djuren.

Tizzla
0

Hur har det gått? Anmält?

Annars är det nog läge att göra det ganska snabbt. Med 7 könsmogna hundar blir det snart många (inavlade) kullar på en gång (beroende på hur många som är tikar förståss) och då lär det spåra ur ännu mer. Det verkar dock redan ha gått på tok för långtGråter

Lycka till!

Mischa
0

Det är absolut tillräkligt för att anmäla, och det borde du göra för djurens bästa.

Även om hundarna är personens "allt" så är det dennes skyldighet att ge sina djur veterinärvård.

≧◔◡◔≦

Karizma
0

Jag hoppas att du ringer o gör en anmälan för detta låter inte vidare bra.

Belimas
0

Detta är ett solklart vanvårdsfall och ska definitivt anmälas. Jag förstår att det är jobbigt i och med att det är en släkting men i det här fallet så får man tänka på djuren i första hand och de lider. Lycka till!

katterna
0

Hejsan. Har inte varit här inne på länge. Mycket har hänt sen sist. Jag har inte gjort någon anmälan än. Har funderat fram och tillbaka. Och jag har hört mig för att om man anmäler så blir hundarna oftast avlivade om dem tar dem ifrån ägaren. Och det vill jag inte. Vill att dem ska få en ny chans i livet. Har pratat med ägaren också om hon går med på omplacering av hundarna men det gör hon inte för hon vill ha dem. Så jag måste göra en anmälan för att hundarna ska komma därifrån. Men vad händer sen med hundarna? Någon som vet? Den valpen som bara var några veckor när jag skrev tråden, dog :(. Hur vet jag inte. Har frågat familjen, och det såg ut som den hade bruten nacke. Men jag tror inte dem andra hundarna har dödat den, då skulle dem ju göra det när den var ännu mindre. Jag tror den varit sjuk och dog. Sen kanske mamman eller dem andra försökt få liv i den. Men hundarna har det lika jäkligt ännu. Och mamman till kullarna ser dräktig ut igen. Ägaren vet inte vilket. Antingen så är hon det eller så har hon blivit väldigt tjock. Jag vill anmäla men vill först veta lite vad som händer med hundarna? Tack för alla svar och hjälp!

Alex
0

#19 Det beror nog främst på vilket skick hundarna är i. De som är i någorlunda bra skick lär tas om hand, om det är några i riktigt dåligt skick lär de avlivas. Men avlivar gör de väl inte i första hand vad jag vet.

Men tänk på valpen, är det bättre att de får leva som de gör nu tills de dör av sjukdom, skador eller vad det nu kan vara, än att de avlivas?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

katterna
0

Okej, vissa av dem har lite dålig päls. Mammahund är gammal men så mysig. Den ena hunden har fortfarande dåligt ben och förmodligen behövs det amputeras. Med tid och tålamod tror jag dem kan bli underbara hundar :)

katterna
0

Är det någon som vet något hundhem som tar emot vanvårdade hundar?

Catnap
0

#22 Man avlivar inte friska djur utan vidare. Sen beror det på hur vanvårdade de är. Djurhemmet i min stad tar emot hundar och katter och omplacerar första när djuret är i bättre skicka fysiskt och psykiskt. Djuren hamnar alltså hos jourfodervärdar som är vana att ta hand om djur tills de omplceras ut. Jag tycker absolut att du kan anmäla. En veterinär bedömmer om djuren går att får friska och då avlivas de inte. Bara senast igår lästa jag i tidningen om häsatra som omhändertagits och bara en avlivats pga vanvård. Är djuren i sådant skicka att de avlivas så är det det absolut bästa för djuret och då ska du vara glad att en veterinär upptäckte det så att djuen slipper lida hos din ingifta släkting. Nu är hon ju med på en omplceraing, jag tycker att ni ska kontakt djurhem och förklara situationen, du kan ringa till dem anonymt och höra dig för lite. Djurhemmen kankse inte kan ta emot dem men vet fodervärdar som är vana vid hitte djur och lättare fall av vanvårdade djur.

Lykca till, ring djurhemmen idag redan.

//Angelica

katterna
0

Okej. Nej hon är inte med på omplacering. Hon vill ha hundarna. Ingen i familjen vill det och hennes ena son som fortfarande bor hemma ty ker också dem inte har det bra. Men anser att han inget kan göra, för det är hennes hundar och hon som bestämmer. Jag har hört att tar dem ifrån hundarna så sätts dem hos polisen tills ärendet är avslutat och blir det då att hon inte får tillbaka djuren så har polisen den ett par dagar och hittas inget hem så avlivas dem. Så går det till för katter. Men fick även höra att vissa samarbetar med djurhem och då placeras dem där istället. Därför jag är nyfiken vad som verkligen händer hundarna om dem blir omhändertagna.

katterna
0

Jag är mer insatt i kattvärlden än hundar. Därför jag inte vet något!

Saiipz
0

Jaaa, som jag läste är de vanvård :)

Varje chans är en risk. Varje risk är en chans..

Catnap
0

Då missförstopd ajg. Då tycker jag att det är din skyldighet att anmäla henne NU och inte senare. Du kan anmä'la anonymt. Finns inge ursäkter för att skydda någon som vanvårdar djur. Om man vet att djur far illa och inte gör något anser jag att man är delaktig i vanvården. Förslåt om det låter hemskt, men på sätt och vis skyddar du ju henne i och med att du vet att hon borde anmälas men inte gör det.

Ett djurhem kan ju inte ta emot hundarna utan ägarens tillåteslse, vilket hon ändå inte vil ge, så då måste det gå genom länsstyrelsen. Sedan kan hon få krav från Länstyrelsen att sköta djuren bättre och få behålla djuren om hon uppfyller dem. Då kommer de att kolla upp hur djuren sköts senare och följa upp fallen. Om vanvården är extrem så tas djuren ifrån henne och hon kan få djurförbud. Tyvärr så ska det gå väldigt långt innan man tar djuren. Men många skärper även till sig när de har myndigheternas ögon på sig. Jag tror att alla kan tjäna på att länsstyrelsen kopplas in, även ägaren kan få sig en tankeställare och inse att hon inte klarar av alla djuren.

Anmäl redan idag, ring Länsstyrelsen och be att få bli kopplad till en inspektör. Då kan du anmäla anonymt, likaså om du bokar möte med dem. Det du bör veta är att allt som kommer in som post är offentligt och om du har skrivit ditt namn i postförsändelser/mail så kan det bli offentligjort. Men du kan såklart maila in anonymt likaså.

Tänk på djuren i första hand, låte en inspektör och ene veterinär ta en titt på dem genoem att göra en anmälan. Om djuren är i hyfsat skick så tror jag inte att de kommer att avlivas. Krävs ganska mycket för det. Dessutom så tror jag att djurhem sammarbeter mycket med länsstyrelsen. Det gör iaf djurskyddet, och de kan mycket om anmälningar osv hur man bör gå tillväga. Ring och tala med dem så får du lite stöd och hjälp om hur du bör gå tillväga och vad som händer efter en anmälan. De har ofta mycket kunskap.

//Angelica

Katti
0

Du får utsäkta mig, men så länge du inte anmäler är du medskyldig till hur dessa hundar har det! Det som gäller katter gäller inte för hundar. Tyvärr betraktas katter av många som slit-och-släng-varor och det finns oerhört många fler än vad det finns bra hem till katter.

Hundar, speciellt av små raser, är dock efterfrågade och avlivas inte i onödan. Men du tycker alltså att det är bättre att de går kvar där de är och har det bedrövligt än att de får en chans till ett bra liv, om än det finns en risk att någon som är för dålig för att kunna rehabiliteras ordentligt avlivas?

katterna
0

Nej absolut inte.du har nog missförstått. Men jag troddde dem avliva hundar som dem gör med katter när dem kommer till polisen.även om katterna är fullt friska så avlivas dem efter några dagar hos polisen. Självklart ska jag anmäla det. Det har jag funderat på jätte länge. Jag träffar inte dem så ofta för vi bor en bra bit ifrån varandra. Så vi är bara där på besök några gånger om året. Och jag hoppas alltid det ska ha blivit bättre men blir alltid lika ledsen bär det inte stämmer :(. Hon var en jätte bra ägare innan det blev så många hundar. Men jag ska anmäla det. En vän får hjälpa mig, klarar nog inte det själv. Då det är jätte jobbigt då det är så pass nära förhållanden. Då det är min svärmor. Min sambo tycker synd om hundarna, men blundar hellre än konfronterar sin mamma. Så det är svårt läge. Hade det varit min egen mamma så hade jag konfronterat henne. Men han är för feg för det. Och jag är det för att det just är min svärmor. Tyck vad ni vill, men det är inte lätt. Men jag kommer anmäla det så snart jag träffar min vän.

[nataschaj]
0

Säger bara en sak…

stackars stackars hundar efter somd et är INGEN som gör någonting, jag blir förbannad på folk som inte bara sitter ned å tiger!..

Så jag hoppas att alla hundarna ligegr där döda, för deras skull, fy på såna folk som inte gör någonting och folk som ÄGER hundar och som bara skiter i de..

Jag tycker inte om ditt påstående å dina försök att komma undan, de har gått flera månader nu, och vad händer? inenting!

Gör du inget nu, så är det försent, och hur svprt kan de vara? inte ett dug svårt om man är djurvän, spela roll om det är inom familjen, man har dem inte bakom ryggen för det.

Sen om en hund har fått sin nacke knäckt, kan man undrqa vem som har orsakat det..

finner inga ord för dej längre, de är inget posetivt ja känenr inför dej, när du inte har gjort nånting…

Så jag hoppas du verkligen gör det nu!, för ja kan inte förstå hur du kan ha orkat somna varje kväll med detta på ditt samvete.

Vänta inte nån månad dag vecka till utan ring NU!…

katterna
0

Tydligen är det bara jag som vill göra något åt det än alla människor som är där varje dag. Jag mår fruktansvärt dåligt över hela situationen. Och du behöver inte trycka ner mig mer.det hjälper inte. Och det var inte därför jag skrev här. Jag och min vän ska anmäla det när vi träffas.

xcess
0

# 31 Jag tror inte någon vill trycka ner dig utan menar bara att det är dåligt att bara se på när hemska saker händer med djur.

Självklart tar man illa vid sig när sådant här händer, annat vore omännskligt! Jag förstår att det kan vara jobbigt att göra anmälan och allt runt om kring, men jag skulle utan att tveka göra det -Med det inte sagt att det är lätt.

Det är för många som tyvärr inte annmäler vanvård av djur, som dessa stackars hundar. Förstår inte hur man kan ha samvete att bara se på och inte göra något när djur faller så uppbart illa (inte menat till TS utan till alla som skiter i att anmäla vanvård av djur) 

TS Stå på dig, jag hoppas du finner kraft och mod att göra en anmlan.

[nataschaj]
0

31 om du nu mår så dåligt, varför ahr du då inte gjort någonting? ja må låta hård, men jag börjar undra igenkligen om du verkligen bryr dig.

För skulle du ha gjort det, så skulle du ha gjort nåt för längesen.

Men ja hoppas du gjör nått innan månadens slut.

Catnap
0

Förstår att det är jobbigt att anmäla någon i familjen då det kan bli konflikter, men helt ärligt… vad har du för val? Bra att din kompis hjälper dig med anmälan om det känns jobbigt, men som sagt så kan du skriva ett anonymt mail till dem redan nu. Med tanke på hur länge det hela har försigått så vill man ju inte att det ska fortgå en dag mer än det verkligen behöver för hundarnas situation. Som någon sa, om du verkligen mår dåligt över det här, vilket jag tror du gör, så anmäl så snart som möjligt. Även om det känns jobbigt kommer du må mycket bättre när vikten lyfts från dina axlar. För hur du än vrider och vänder på det nu så är vanvården på sätt och vis ditt ansvar då du har uppmärksammat det, genom att anmäla lämnar du över ansvaret till någon annan.

//Angelica

Taxelina
0

Ju längre man väntar ju fler hundar kommer vanvårdas. Hade det här anmälts tidigare hade troligen valpen levt idag.

Hårda men ärliga ord.

Det är ju för guds skull bara att lyfta luren och berätta vad som händer. Så som du berättat här. Och du kan börja med att säga att du vill vara anonym. Du kan ju inte lägga det här på någon annan. Det måste ju vara du som anmäler, du som sett allt med egna ögon.

Cazzos
0

Jag tycker att ägaren till dessa hundar ska inse att h*n gör fel mot hundarna att låta dem leva i sådant förhållande.

Man ska alltid, alltid, alltid (!!) se till att hundarna är kastrerade om man inte har läst på om avel!

Lite kunnig borde man vara om man låter sin tik skaffa valpar. Men denna gången var det visst oönskade kullar antar jag.

Även efter den första kullen så tänker inte ägaren på att kastrera hanen? Smart tänkt! Obestämd

Jag tycker definitivt att du ska anmäla, detta ÄR vanvård, man ska inte låta sina hundar gå omkring i ett enda rum hela dagarna och bara få göra sina behov på verandan.. det är ju hemskt!

katterna
0

Hon vet ju från början hur man behandlar hundar egentligen. Men allt spårade ut när det blev fler än tre hundar. Men min kompis som bor i samma område ska anmäla dem för mig idag eller imorgon. Då hon själv sett lite av det med egna ögon och så ska jag ge henne mer information också, och hon har anmält förut så hon vet lite mer hur det går till och så. Tack för all hjälp. Uppdataterar senare inom det närmsta hur det har gått :)

Lole
0

Tycker du är bra som försöker! Heja!! :D

Catnap
0

#37 Uppdatera gärna med hur det går! Du vet väl att du har rätt att begära ut handlingar gällande fallet och vad som görs? Jag har en "mall" på hur du kan skriva som du kan använda dig av. Kan vara bra då man anmäler anonymt (om det är vad ni tänkt) så att du kan följa fallet och läsa igenom hur de har skrivit anmälan så att du kan kontrollera att allt tagits med ochg att de inte lämnat något ute. Kan vara bra att begära ut handlingarba eftersom det visar att någon har koll på länstyrelsen så att de verkligen gör sitt jobb också. Vänta inte längre än till imorgon! Bra att ni bestämt er för att göra det nu snarast.

//Angelica

Katti
0

Kanonbra! Vad glad jag blir Skrattande (i alla fall imorgon när det är gjort).

katterna
0

Prata precis med min kompis och hon ska ringa på måndag. För dem har helg stängt sa hon. Så på måndag blir det :)

Catnap
0

#41 Härligt! Ni gör helt rätt Glad

//Angelica

ProCanis
0

Jag känner samma frustration som nataschaj över att du inte ser till djurens bästa i dehär fallet. sitter och tycker synd om dom istället för o göra något.
Hur har du kunnat äta mat och leva det liv du gör när du känner till detta? Under dom missfrhållandena som hundarna du berättar om lvere i får dom säkert knappt duglig mat eller bra vatten under dagarna.

O någn stängde in dig i ett rum där et luktar piss och bajs och du hade ett brutet ben och ont i hela kroppen, smutisg och hungrig, hur hade det känts?

Så egoisiskt. Är du rädd att hundarna ska avlivas får du väl gå dit och försöka ta hundarna ifrån tanten och gå till polisen med dom. Du kan ju säga åt poliserna att inte avliva. Att dom ska kontakta dig istället sen så kan eventuellt du ta hand om hundarna och sen omplacera dom?! Vad som helst är bättre än att vänta en till dag eller två på att kompisen eventuellt ska ringa polis. Tror inte ens att polisen gör något direkt. det tar väl minst en vecka innan dom gr något.

Lole
0

#43, #30… Tycker det är ganska lustigt, vilken dubbelmoral männikor kan ha. Ni skäller på en person som försöker göra någonting för lidande djur, när du samtidigt äter kött som kommer från lidande djur (nu utgår jag ifrån att samtliga som varit otrevliga inte är vegetarianer, om så inte är fallet får ni ursäkta mig). Vilken dubbelmoral. Visst är det bekvämt att skrika på andra och inte själv lyfta ett finger. Det är bra att ni bryr er för andra men i så fall kan man göra det fullt ut, intressera sig, försöka komma med råd och tips eller kanske göra det själv.

#30 Gör du något själv?

[nataschaj]
0

44 ditt inlägg e lite skrattretande elr vad man ska säga.

Men visst om TS kan ge mig uppgifterna om var hon bor m.m så kan ja gärna åka dit, ta bilder å sen polisanmäla henne å hela skiten, till och med TS som inte gör någonting.

Sen är det ingen som har gapat elr skrickit.

Nöjd??

TS Du får pma mig om uppgifterna.

Workingdog
0

Men det 17 juli sa hon att hennes kompis skulle ringa då helgen var slut då dom hade stängt på helgen. Så varför säga att hon inte gör något, hon har ju gjort något nu.. ?? :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Bunn
0

TS jag talar nu av egen erfarenhet:

Att anmäla någon som står en nära (släktig, vän, you name it)
är jättejobbigt, MEN det är ännu jobbigare att bara "se på"!

Vad som händer med djuren beror på i vilket skick dem är i. Oavsett om de avlivas eller ej så är det för djurens egna skull, inget annat.

Tryck upp lagparagraferna i ansiktet på henne eller gör en anmälan!
Jag tror ingen här menar något illa mot dig, men att se och vara medveten om situationen gör dig medskyldig till brott.

Vänta inte längre, gör en anmälan nu, för hundarnas skull

ProCanis
0

44 Lole,Det är faktiskt inte riktigt samma sak. jag är ingen fegsk*t som sitter vid datorn och frsöker vara tuff. Hade jag haft adressen till denhär människan som vanvårdar hundarna så skulle jag göra något. jag har gjort något åt dom hundar som jag vetat far illa eller varit påväg att fara illa. Är det djur som jag kan hjälpa på något för sätt så gör jag det.

Boskapsproblemen är inga lätlösta problem, annars hade dom inte funnits. Det är stora industrier som pysslar med sånthär. Känner inte att jag tillräckligt kunnig / kapabel att göra vad som krävs.
Men iaf, som sagt, det är inte ens samma typ av problem.

Här gäller det bara att anmäla höra med polisen med jämna mellanrum fr  se vad som har gjorts. Problemet har inte alls samma omfattning.

Lole
0

#48 Självklart har inte detta problem samma omfattning som boskapsproblemen, och det är inte det jag säger. Jag säger inte att du ska lösa hela boskapsproblemet eller ens försöka. Jag säger inte heller att du ska lösa detta problem, utan bara att du inte behöver gnälla på andra människor som försöker (särkskilt om du inte gör något själv).

(Om vi ska snacka om boskapsproblem så är alla konsumenter skyldiga till dessa djurs lidande…)

"Hade jag haft adressen till denhär människan som vanvårdar hundarna så skulle jag göra något." Det är väldigt lätt (som du i citatet gör) säga "hade jag haft de förutsättningar hade jag gjort si och så.." osv. Bra att du är en sån eldstjäl, följ dina ord och ta addressen till dendär människan. Inte förens du gjort det har du rätt till att gnälla på andra, och egentligen inte ens då.

Samtidigt sitter du inte i samma sits som TS, då dendär människan är en nära släkting till TS och det gör genast saker mer komplicerade och då måste man ha överseende med det.

Bunn
0

Tycker att tråden börar bli något OT nu…

IceJossan
0

Några uppdateringar??

teddybaby
0

#45 Jag tycker du är respektlös, och då struntar jag fullkomligt i omständigheterna. Så opedagogiskt som det kan bli! Tänk på vad du skriver innan du klickar på "skicka kommentar" i framtiden.

[nataschaj]
0

52 tyck va du vill, alla tycker olika. Och jag tänkte å läste igenom innan ja klickade på posta inlägg ;)

Som sakt, de har gått lång tid innan TS postade det sista, vem vet vad som har hänt å efter som 44 skrev nu mer än 1 månadesedan å påpeka min kommentar, så skrev ja de hon/han ville höra.Som jag uppfattade det som, men jag kommer inte förtillfället att ens palla mig upp/ned för att göra en sån sak. Det kan 44 göra sj om hon tycker att man å andra e hemska som inte gör nått utan bara sitter å klagar på ett forum.

Nu kommer inte det hända, efter som TS förhoppningsvis har försökt att hjälpa valparna, men om INTE så är hon och ev andra medskyldiga vilket går att anmäla dem med om man nu vill göra det.

Men nu ältar jag inte de som va för 1 månadersen.

Utan nu vill folk veta vad som har hänt. Inklusive jag

Starta inte en tråd just en sån här tråd, om ingen klarar av vad folk skriver. Sen får man försöka se bortom vissa komentarer.

Många tycker olika, å jag kan inte fatta hur man kan se på misshandel, visst det ÄR svårt när de e än som man känner osv, men man får göra det som är rätt för hundarnas skull, inte för ens egen.

Sen har jag inte ens vart elak elr hemsk, visst kommentaren till 44 va la ingen höjadre men efter som den ville vad jag tyckte de få höra de så, så postade jag det.

Men nu tänker ja inte diskutera detta är.

PMa om du stör dej, För tänker inte förstöra denna tråd pga av dej.

Må ja låta hård elr va nu du tycker, men verkligenheten är inte vacker den häller.

Alla vill TS det bästa, men efter som de inte hände någontong som denna sa, så regerade man (vi) olika.

teddybaby
0

#53 Om jag skulle jobba inom mitt yrke med din inställning så skulle jag inte klara av en dag. Jag håller med om att TS bör göra något åt situationen, men jag är inte respektlös i mina texter för det. Att vara respektlös är inte att ha "starka åsikter".

Du skriver att man inte ska starta en tråd av denna sort om man inte kan ta kommentarer likt dina - jag skulle snarare säga att du inte bör kommentera i trådar likt dessa om du inte kan hålla en sjysst ton. Din, vad du benämner som "hårda ton", här i tråden har för övrigt inget som helst med den verklighet vi lever i. Och nej, jag behöver inte pma dig, jag kan skriva min åsikt här inne och öppet, för det är relevant i den här diskussionen.

[nataschaj]
0

54 som sakt alla tycker olika, tolkar olika å så mkt mera, om du tycker ja har hård ton så fine, inget jag kommer att ändra på nu efter som detta är internet å där tolkar alla olika. Från min sida med det hela så har jag inte användt hårton om man ska kalla de för det. Men som sakt, alla uppfattar det olika.

Men nu tänker ja inte svara dej mera, tyck va du vill å ja tycker va ja vill. Lika så alla andra.

ProCanis
0

Men alltså snälla du teddybaby, du får väl ge dig nu eller.
Men jag förstår att du inte har någon förståelse för vår reaktion på att det inte hänt något tidigare med ts. För du förstår nog inte heller hur allvarligt detta är.

klart att det kan vara lite svårt, men nu har det gått några månader och hon har fortfarande inte gjort något, kanske för än nu. Hur länge ska dom där stackars djuren gå med denhär plågan när det finns någon som har vetsak om det och inte gör något?! för ingen bra anledning egentligen?! man kan anmäla sånthär helt anonymt om man nu vill det till och med. så det finns inga ursäkter till att vänta i 3 månader!

Jag var inte respektlös och inte heller nataschaj. Klart man blir frustrerad när man ser detta och klart man måste visa det. För jag tror inte riktigt, eller ptja, om man går ut ifrån vad ts själ skrivit i tråden så visste hon inte ens hur allvarligt detta är?! Och hade ingen reagerat så hade hon kanske ännu inte insett allvaret.
Hur kan du inte reagera?! Hur hade du föredragit att man ska reagera egentligen?!

..och nej jag tror inte det hjälper ett svatt om man slutar äta kött, och jag tror inte det är lösningen för boskapens lidande men det får du gärna starta en egen tråd för så kan vi diskutera det vidare där, om du vill.

teddybaby
0

#56 ProCanis, snälla du right back. :) Hur kan du bedömma om huruvida jag finner detta allvarligt eller inte, och i vilken grad? Det är ju omöjligt. Jag finner detta ytterst allvarligt, och det gör riktigt ont i mig att veta att dessa djur lider så. Men jag är inte respektlös mot TS för det, för jag vet nämligen vilken effekt det vanligen har på människor. Och den biten verkar inte riktigt alla förstå. Tänk om man skulle agera sådär varje gång något hänt, då skulle man inte må särskilt bra! Det har i alla fall jag lärt mig, men visst sånt tar tid och kräver erfarenhet. :)

Rafflan
0

Ang oron att hundarna ska avlivas, polisen har folk som jobbar med omplacering av djur.

Dem tar in djur av olika orsaker, vanvård, herrelösa, upphittade, ägaren åker i fängelse osv. Dessa djur kollas å bedöms, allvarlgit sjuka/skadade djur avlivas nästan omgående då dem oftast vart med om så mycket så det är snällast för djuren. Agressiva djur placeras ut i djurhem/omplaseringshem/djur pensionat i väntan på ett beslut om avlining eller omplacering, friska djur kollas av veterinären och omplaceras.

Vissa lyckas inte omplaseras och hamnar då under avlivninghot= organistationer som omplacerar djuren kan rycka in å ta djuren till ett joruhem och omplacera, eller tidning gör ett inslag och då brukar intresser hagla in ich sen gäller det bara att hitta en bra ägare :)

Det är den erfarenhet jag har av det hela.

Lole
0

#53 Du kanske inte vill förstå mig, utan förvränga det jag säger. Men läs inlägget igen så ska du nog förstå.

#56 "Och hade ingen reagerat så hade hon kanske ännu inte insett allvaret." På sättet du reagerar kommer du aldrig komma någon vart. TS sluter sig, trycker taggarna uppåt och blir bara lessen av den typ av  "reaktion" du framför. TS blir bara din "motpart" som ser kritiskt på dig och på det du säger. Det är bara opedagogiskt. Om det är nytta du vill göra, då gör du tvärtom bara motsatsen när du kommenterar sådär.

Det är alltid lätt att påpeka andras misstag och rädsla, samtidigt som man själv inte gör ett dugg, den latheten finns hos de flesta av oss, men den får man göra sig av med. Peppa människor, men gnäll inte.

Nej, jag kommer inte starta en tråd om detta. Men jag tycker att du bör tänka om, kanske inte se till din egen bekvämlighet. Alla gör skillnad, vare sig du vill tro det eller ej.

Nu ska jag inte sitta här och dega mer, Hejsvej! ;)

[nataschaj]
0

59 jag tror nog du ska läsa mina inlägg nogare själv, å förklara gärna för mig för de ja inte vill förtå vad du skriver? för ja fattar vad du menar, ja e inte trög.

Du själv borde se över din ton med å inte tala om för andra att ändra toner. Tänk själv innan du komenterar andras.

ProCanis
0

Lola, "Det är alltid lätt att påpeka andras misstag och rädsla, samtidigt som man själv inte gör ett dugg, den latheten finns hos de flesta av oss,"

Hur ska jag kunna göra något åt domhär hundarna hade du tänkt??

hade hon visat att hon verkligen ska göra något när hon startade tråden Så skulle inte jag ha reagerat på samma vis.

Men visst jag förstår vad du menar, det är inhenne man ska vända ilskan mot, det är inte hon som gjort fel.
Men hon gör ju fel som inte anmäler, det finns inget att känna rädsla för eftersom man kan göra detta anoymt om man vill det. finns fortfarande ingen ursäkt till att vänta såhär länge.

Josefa
0

Hm, Katterna/Hundarna du har väldigt knepig umgängeskrets du. Inne på Katter i Fokus och Hittekatter i Fokus skriver du om ungefär samma saker. Fast då handlar det om katter istället

IceJossan
0

#62 Det är ju iaf bra att någon i den bekantskapskretsen reagerar. I många andra kretsar så håller alla på likadant och ingen bryr sig.

TS, hur har det gått??? Har du anmält än??

[nataschaj]
0

62 jaså stämmer de?

Hoppas ts har förslkt å¨hoppas att de inte är något troll…

Rafflan
0

#64 tråden på hittekatt är inte alls likadan.

Någon TS känner har en katt som ska få ungar å ägarna vill inte ha ungar så dem kommer avliva ungarna, å blir katt mamman sjuk avlivar dom henne också, å det låter inte som om dem tänker avliva hos veterinären direkt.

[nataschaj]
0

65 Vad bra! annars skulle detta inte alls vara speciellt kul, men skönt de. Hoppas bara nu att hundarna mår bra.

Josefa
0

Katterna har haft någon annan tråd som också handlar om ungefär samma sak.

Någon kompis som missköter sina djur. När h*n sen blivit tillfrågad hur h*n kan vara vän med den personen så är det inte en kompis utan en bekants bekants bekant ungefär. Men någon anmälan blir aldrig gjord. Eller det blir iaf aldrig någon uppföljning om hur det gått.

ingann
0

#53 vad hade du tänkt dig kunna anmäla TS för om jag får fråga? På vilket sätt, annat än moraliskt, är hon medskyldig om hon inget gjort? Det finns ingen anmälningsplikt i Sverige för privatpersoner.. Inte ens veterinärer som ser rena djurmisshandelsfall har anmälningsplikt.

Mot djur (som räknas för varor) finns ingen anmälningsplikt alls lika lite som någon är skyldig att anmäla att någon slår sönder en gatlykta ute.. Däremot är det förbjudet att misshandla/vanvårda djur och det har väl ändå inte TS gjort?

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[nataschaj]
0

67 kommer de ens från samma då?? för i såna fall tycker ja detta låter väldigt skumt… men men, får nog aldrig veta va som hänt dem.

monsi
0

Håller med Josefa detta luktar troll!

Eller så har hundarna/katterna välldigt skumma vänner o släktingar.

Om så är fallet så filma all missären.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Tizzla
0

Jag har reagerat på exakt samma sätt som Josefa!

Nu har dessutom inte TS skrivit något här sen 17/7…alltså på över en månad…och hon har på denna tid hunnit starta en ny tråd och varit aktiv i den inne på hittekatter…Obestämd

Vill hon bara starta diskussioner, uppröra och få uppmärksamhet??

[nataschaj]
0

då luktar de troll här med andra ord, för hon kan knappast missat å kolla den tråden…

Katti
0

# 68, jo, lyckligtvis har veterinärer anmälningsplikthttp://dsmweb.sjv.se/Steria/templates/Page.aspx?id=3803

Men ofta anmäler de inte i alla fall… De kan t ex vara rädda för att inte få jobb om de "håller på och anmäler" kunder… Även djursjukvårdare får anmälningsplikt i och med den nya yrkeslegitimationen djursjukskötare.

ingann
0

#73 Super! Det var en vette som sa till mig att de inte hade anmälningsplikt en gång när jag reagerade på att det satt en nästan utmärglad hund utanför…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

ProCanis
0

Jag slår vad om att TS har sk'tit i att anmäla..

katterna
0

Shit det var länge sen jag var här inne.. Och till alla er som undrar så gjordes en anmälan och dem var och kollade hundarna. Och hon fick åka till veterinär med hundarna. Fyra hundar fick hon behålla. Som hon än har kvar idag. Rummet som dem var i laddes nytt golv så det luktar inte längre. Och i dagens läge är hundarna mest ute på den inhägnade altanen och det är lite fräschare än innan. Men inga promenader görs fortfarande vad jag märkt när jag hälsar på. Och inga hundar har kastrerats.. Och hon och han hundarna hålls inte isär. Och det har så klart resulterat i ännu en nyfödd valp inatt. nu är här bara en gammal, kelig, tam katt kvar. Jag är på besök här nere nu. Därför jag vet att det föddes en valp. Här är två honor och två han hundar. Igår när vi kom upptäckte vi en död valp vid gamla mamman. Sen höll jag koll på henne och min kompis kom hit och klämde på mamman för att se om där var fler i magen. Och hon erbjud sig att ta hand om mamma hund och valparna. Men det gick inte ägaren med på. Klockan två inatt var sista gången jag kollade till mamma hund. Inga valpar kommna. Och idag när jag vakna och under dagen så har det fötts tre till valpar, en har levt. Och lever fortfarande. Men jag misstänker att båda honorna fött döda valpar. Då den andra honan också ville vara med och hjälpa till med bebisen och sen såg vi att hon var blodig i pälsen. Men ägaren gör tyvärr inget och tycker dem klarar sig bra själva. Och hon lät mamman och bebisen va bland dem andra hundarna. Och till sist blev mamma hund arg på den andra hon hunden och bet och ville döda hunden. Så då blev jag förbannad för jag har tjatat sen igår om att flytta mamma hund till ett eget ställe där hon får vara själv utan all stress. Så jag flyttade mamma hund och bebis och gjort en bolåda. Så där är dem nu. Några steg fram har gjorts och några steg bakåt :/

katterna
0

Hund antalet har minskat och dem har fått veterinärvård och lite bättre att bo. Men tyvärr har inga kastreringar gjorts..

katterna
0

#67. Hur vill du man ska kunna anmäla någon som inte vill kastrera sin katt, när det inte finns någon lag på det? Och att dem har dålig kattsyn och tycker inte en katt är lika mycket värd som en hund och inte tycker man ger en katt dyr veterinär vård för att dem har dålig kattsyn. Detta är bondmänniskor som inte bryr sig så mycket om katter utan bara har dem. Men vad jag har förstått så blev katten överkörd och idag har hon bara hankatter där dem kryss i taket har blivit kastrerade. Så lite har väl denna personen lärt sig. Och ja jag har olika umgängeskretsar då min sambo är uppväxt och levt i en annan kommun än jag och där dem flesta lever på landet. Jag har både bra djurvänner och icke så bra djurvänner.

[nataschaj]
0

Jätte bra av dej ts!

Synd att dem inte har följt och gjort de dem ska, kanske en anmäla till skalls göras? och bara tala om att du (elr nån annan) är rädd att dessa ska fara illa vid.

Arrowhead
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

De "icke bra djurvännerna" verkar inte vara några djurvänner alls :S
Förstår vrf de blev sån kalabalik i den här tråden..
Men bara nåt blir gjort, djuren får de bra tillslut, så kan allt de här glömmas och man kan gå vidare, blir inget gjort och allt e som förr förstår inte jag hur man ens kan vilja besöka människan som utsätter dom för de här :O Man borde inte ens kunna sova ordentligt om man som djurvän lät de här fortgå..

Arrowhead
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Fortsätt anmäl tills något görs åt de, o de ordentligt! :)

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.