Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 904 ggr
Sophey
0

Jag undrar...

Jag undrar efter ett par tradar som jag last har pa hundar.ifokus om jag som nu mera inte bor i Sverige langre koper en renrasig hund fran utlandet da ar det inte registrerad i SKK men den ar registrerad i mitt lands kennel klubb och den har en stamtavla.

Raknas min hund som blandras eller inte i Sverige? Jag har ju last ett par ganger att alla hundar som inte ar registrerade i SKK ar blandraser men hur gor de som importerar hundar? Har de blandrashunds avel trots att deras hundar har stamtavla.

Medarbetare på matlust

Noa-Nisse
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nej sålänge det är en "kennelklubb" oavsett om det är engelska kennelklubben eller svenska kennelklubben så räknas det som renras.

Tänk alla importer som tas hit för att förbättre hundar här i sverige.

Jodå din hund räknas som renrasig med stamtavla här också :)

Medarbetare på Hundar.ifokus

[rightPAW]
0

Precis som #1 säger så är inte SKK the one and only. Det finns kennelklubbar världen över och bara för att en import kommer det Sverige blir det inte en blandras.

Sen finns det ju raser som föds upp i Sverige men inte är godkända av SKK men i ett annat land, tex Miniature American Shepherd, den är ju fortfarande renrasig, bara det att hundarna blir reggade i USA.

Sophey
0

Det ar ju det jag fatt svar om att de ar blandraser! Jag har fatt hora flera ganger har pa hundar.ifokus att sa lange hunden inte ar registrerad i SKK ar de blandraser och nar jag sager att det finns ju officiella kennel klubbar i andra lander ocksa dar hundarna registreras och far stamtavla da har jag bara fatt svaret att "Hundar som inte ar registrerade i SKK ar blandraser oavsett vilken annan kennel klubb eller land de ar registrerade i"

Jag blir bara sa forvirrad eftersom jag anser det som att en registrerad hund med stamtavla ar renrasig oavsett land den ar ju bade registrerad som renrasig och har stamtavla liksom men ett fler tal andra sager att jag har fel.

Medarbetare på matlust

[rightPAW]
0

Det är skitsnack att hunden är blandras om den inte är reggad i SKK.
SKK är typ en fjärt i rymden av alla kennelklubbar.

Bara för att jag flyttar till tex Spanien med min SKK-reggade Aussie blir hon inte blandras bara för att hon inte är reggad i Spaniens kennelklubb.

Min gammelfaster har importerat en renrasig mops från Spanien, inte är hon blandras nu när hon bor i Sverige.

Sophey
0

Nej precis.
Det vore valdigt lustigt om alla hundar som inte ar registrerade i SKK vore blandraser, tank vad manga blandrashundar vi haft i varlden ;o)

Medarbetare på matlust

[rightPAW]
0

Haha ja det vore inte nådigt Flört

Belimas
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Om jag som uppfödare skulle importera en renrasig registrerad (i sitt lands kennelklubb) valp så skickar man sedan bara stamtavlan som den får med sig till SKK så registreras den om där och får ett svenskt registreringsnummer (under förutsättning att alla papper o.d. är i sin ordning). Plättlätt Glad

SaraC
0

SKK lyder under FCI.

Hundar som är registrerade i klubbar som tillhör FCI räknas som renrasiga här i Sverige enligt SKK.

Sedan finns det ju andra organisationer än FCI som registrerar raser. Det finns till exempel här i Sverige Jack Russell Terrier club of Sweden som valt att stå utanför FCI och istället tillhör JRTC of GB England. Går man utanför Sverige finns flertalet andra klubbar.

Det som gäller för dig är att om du köper en hund som är registrerad i en klubb som inte tillhör SKK eller FCI är alltså att din hund inte räknas som renras här och därmed inte kan ställas ut på utställningar här och inte heller kan få championat i tävlingar. Så som jag förstått det i alla fall.

Jag har själv en italiensk hund som är reggad med stamtavla i hemlandet = inga problem, han är renrasig även här Cool

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar