Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 2787 ggr
Ellenfyrkant
0

HDAD Röntgen

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vad har ni fått betala för att HDAD röntga era hundar i vuxen ålder?

Mvh Ellenfyrkant

Fridaaaa
0

Man röntgar när hunden är 12-18 månader gamla.

Jag betalade 3200 kr för röntgen på vår sankt bernhard.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Forest]
0

2300kr betalade vi och hunden var vuxen som de ska vara. Vad är det för ras du har TS?

Ellenfyrkant
0

#1 Röntgar man aldrig en yngre alltså? Förstår att det beror på att hunden inte är färdigvuxen men då har man ju inga som helst garantier när man köper valpen av uppfödaren isåf. Äldre tar jag för givet att man får röntga om man vill.

Mvh Ellenfyrkant

Fridaaaa
0

#3 Nej man röntgar mellan 12-18 månaders ålder beroende på raseftersom hunden inte är färdig växt, det kan ändra sig mycket på några månader.

2300 kr menar jag att vi gav, precis som Forest, vände på siffrorna xD

Ellenfyrkant
0

Okej! Inte farligt dyrt ändå då. Glad 

#2 Shetland sheepdog har jag. Men det är väl som sagt aldrig försent att röntga? Gör man det fnormalt bara en gång under hundens liv och det mellan 12-18 mån ?

Mvh Ellenfyrkant

rebz
0

#5 Man brukar röntga hunden när den är mellan 12 och 18 månader först. Beroende på vad man ska göra med hunden. Vissa vill kolla det om de ska köra agility tex. Andra vill bara kolla upp det. Små raser brukar man röntga efter att de fyllt 1 år. Du kan röntga din hund precis när du vill egentligen. Det är vanligast att man röntgar stora raser som kan ha besvär med leder och höfter. Sen ska man ju röntga både hane och tik innan parning för att se så att man avlar på bra höfter och leder.

Jag har inte röntgat men frågade min veterinär när Bino fick sin 1-års vaccination. Han sa att det skulle kosta runt 1200-1500kr att röntga Bino.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Ellenfyrkant
0

#6 Okej tack!! Har du någon aning om ifall det är billigare på mindre hundar eller om det snarare beror på klinik ?

Mvh Ellenfyrkant

rebz
0

#7 Jag vet faktiskt inte. Kan hända att båda spelar in. Jag tror att större städer har högre priser än vad mindre byar/städer har. Sen kan det också bero på att det är "mindre jobb" med en liten hund, den är lättare att handskas med = tar kortare tid.

Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm

Fridaaaa
0

#7 Lite billigare är det nog, eftersom dem behöver mindre lugnande (om dem behöver det) och mindre plåtar (Lillan hade ju dem största haha)

fettmedkevlar
0

Självklart brukar folk röntga yngre hundar! Förröntgen och oftast gör man det på hundar där det är känt inom rasen att HD/ED problem finns.

Pris brukar inte spela någon roll när det kommer till ålder, röntgen som röntgen.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Fridaaaa
0

#10 Jo fast det är mer osäkert på hundar under 1 år.

fettmedkevlar
0

#11 Det är ju inget man skickar in till SKK, men eftersom #3 frågade så svarade jag.

Har själv förröntgat tre hundar, och det ger en BRA överblick på hur hunden ser ut på HD/ED samt rygg. Så det behöver inte alls vara "mer osäkert" bara för att man slår en prel. plåt.

[Forest]
0

5 jag skulle vänta till den var 18 mån då vet man att den är helt färdigväxt :) våran dvärgpudel ska rönkas då och även kolla partella samt ögonlysas spännande är det  Cool

Ellenfyrkant
0

#12 Tack! Men är det något uppfödare gör också innan valpar säljs?

#13 Det jag tänkte på var just om man inte gjorde det innan valparna säljs eller så.. För är det en ras med problem på området kan man ju råka få skithöfter på valpen man köper. Förstår ju att det inte finns några garantier men det kan ju säga en hel del iaf.

Mvh Ellenfyrkant

fettmedkevlar
0

#12 Ja det finns det uppfödare som gör, min ena schäfertik var förröntgad vid 7 månaders ålder. Min mamma som har uppfödning har förröntgat hundar om hon kanske har planer på att använda dem i avel.

[Forest]
0

15 fast så tidig rönken kan ju visa helt fel med därmed bör man vänta tills de är färdigväxta.

Ellenfyrkant
0

#15 Okej, men om man inte vill köpa en "valp" som inte är HD röntgad bör man alltså Åtminstone(!) vänta till halvåret? Hos min ras finns knappt någon känd HD-status men däremot ögonfel, alla registrerade uppfödare låter valparna ögonlysas innan försäljning vid 8 veckors ålder. Men en röntgen skulle inte säga så mycket i den åldern gissar jag?

Mvh Ellenfyrkant

Fridaaaa
0

#17 Även en unghund/valp som är röntgad vid 6-8 månaders ålder så kan det visa fel ändå, ingen garanti, därför väntar man till 12-18 månader för att vara helt säkra.

Ellenfyrkant
0

#18 Vilket alltså i så fall innebär att valpköpare av raser med HDAD problem något utav köper grisen i säcken? (Just vad gäller höfterna)

Mvh Ellenfyrkant

rebz
0

#19 Om man vet att rasen kan ha problem med HDAD får de väl ta och röntga innan om de vill känna sig mer säkra. Men så länge som man vet att föräldrarna har bra HDAD samt de andra generationerna längre tillbaka så skulle jag vänta med att röntga. För det kan förändras från det att de är valpar tills de att de är färdigvuxna vid 12-18mån ålder. Så om man kollar upp föräldrar och generationerna längre tillbaka och vet att de har bra resultat så köper man ju inte grisen i säcken.

fettmedkevlar
0

#16 Jag har absolut inte sagt att resultatet är 110%, men har hunden HD/ED fel så brukar det synas såpass tidigt på en röntgenplåt.

#17 Vad jag förstått så har du shelite? Och jag är inte insatt i den rasen, men nej men röntgar inte hundar vid 8 veckos ålder om det var det du syftade på. Valpar är såpass mjuka i kroppen att man skulle inte få ett säkert resultat.

#19 Nej man behöver nödvändigtvis inte köpa grisen i säcken om man köper en hund vars det är känd med HD/ED problem inom rasen. Är man noga med att kolla föräldrardjur och längre bak i stamtavlan så ligger man ju lite mer på den säkra sidan. Men oavsett ras eller hur bra HD-statusen är inom en ras så finns ju ändå möjligheten där för ett sämre resultat.

Ellenfyrkant
0

Tack för alla svar! Nu vet jag ju mer om denna bit garanterat! Glad

Mvh Ellenfyrkant

Fridaaaa
0

#19 De andra har svarat bra på den frågan :)

[Forest]
0

21, Har själv sett pudel som rönkades vid 7 mån ålder och det visade fel men när han rönkades som 18 mån gammal visade det att hande fina och vart avelsgodkänd. därmed säger jag vänta med rönka då den växt i alla leder och sin kropp. ´Men visst vissa kanske kan avgöra stora fel redan då men jag har sett tvärtom allså från D höfter till UA det är stor skillnad Flört

fettmedkevlar
0

#24 Jag vet inte om du missade min poäng i det jag skrev. Men läs igen och återkom gärna om du missförstod mig i röntgenfrågorna.

[Forest]
0

25 ne jag missförståg dig inte men jag förstår vad du menar :) Men jag vill bara säga att jag har sett själv en hund som fick fult restultat o sen vips var det fint pga åldern :)

Ellenfyrkant
0

#26 Och det är ju jättebra att höra om hur snett det kan gå också, så man vet att det inte alls behöver vara med stor säkerhet man röntgar i förtid. :)

Mvh Ellenfyrkant

Royalz
0

Jag betalade 1510kr inkl SKK avläsningsavgift på Solstaden i Karlstad. Väldigt billigt om man kollar priser på andra kliniker.

Min hund var ganska precis 2år när jag röntgade honom. Gjorde det i torsdags :)

[Forest]
0

27 ne det är det jag vill säga med :)

28 Vad roligt hoppas att du får ett trevligt svar med :) för det ahr du inte fått ön väl?

Royalz
0

#29 Nej jag har inte fått svar än. Kommer nog under veckan :) Tror dock inte det blir något bra svar, höfterna såg inte alls bra ut.

[Forest]
0

30, får vi hoppas på det bästa isf vet flera hundar med dåliga höfter som left bra liv utan haft ont men de har ofta simmtränat o hållt igång hundarna på bra sätt, samt gett led o bråsk tillskott.

fettmedkevlar
0

#30 Hundar kan leva utan att påvisa hälta/smärta.

Min mamma hade en tik hemma med D höfter och mbpl, hon användes i drag, simmade, cyklades med och i övrigt tränades hårt. Hon påvisade ingenting oavsett hur hårt hon pressades till att träna.

Så om man får ett dåligt resultat är det inte alltid hunden lider av det, men självklart får man vara mer vaksam och se hur mycket man kan belasta hunden. Och att alltid hålla bra med muskulatur och jämn vikt är prio ett om man har en hund med HD eller ED fel.