Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 12828 ggr
MelliPirelli
0

Manipulera öron

Jag har Sheltie och som de flesta redan vet, så behöver Shelties ha kludd eller limmade öron ibland. När jag surfat runt på nätet så har jag upptäckt att Sheltie faktiskt inte är den enda rasen som behöver "hjälp" med öronen ibland.

Skulle vara kul om fler ville fylla på listan om raser som man "manipulerar" öronen på.

• Shetland Sheepdog
  • Collie
  • Australian Shepherd
  • Rottweiler
  • Chinese Crested
  • Irländsk Terrier

Jag vill inte ha några kommentarer om att det är djurplågeri eller "låt hundarnas öron vara naturliga"…

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

Rumblebee
0

Vad för hjälp med öronen är det dem behöver? Undrar bara, då jag själv aldrig har hört talas om något sådant och har själv en collie, förra familjens hund var också en collie. Och det är bara den ena av dem som hade problem en gång med öronen i form av öroninflammation för några somrar sedan, men det sa veterinären var vanligt pga ett överskott av bakterier i hundens öra.

[iurochskur]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Chinese Crested har du helt rätt i. Men det är dock tillåtet på den behårade varianten, Powder puffen och ha hängande öron.

pius314
0

kludd eller lim har jag aldrig hört talas om, men Boxrar får tejpa öronen ibland om de riskerar att bli "flaxöron". Eller så kan man massera i det veck som man vill förstärka så slipper man förhoppningsvis tejpa Glad

• Tillräckligt bra är perfekt! -
AnneN
0

Amstaff

Staff

Schäfer

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
0

Jag ser det inte dom djurplågeri, dok att det är lite små fjantigt att öronen har så stor del kanske inte för än själv men om man ska ställa ut och avel så ska öronen vara "rastypiska" Obestämd  Men jag tycker att de ska ha rastypiska öron oxå Flört

kludd o tjep hade grannen på sina collies när de var valpar just för få till den tippningen på öronspetsen. Ena fick inte ner sitt öra utan hade ett med nedåt tipp o ett normalt :D såg bara för charmig ut.

Karmatarerskanise
1

Vad är kludd?

Tejp har jag hört talas om meninte lim eller kludd.

jollycox
0

Irish softcoated wheaten terrier behöver ibland limma öronen.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Forest]
0

6 kludd är sånt man hade som tonårig o satta upp sina 110 affisher på väggen Flört

Karmatarerskanise
0

Häftmassa alltså Glad Håller det verkligen fast öron? Hade jag aldrig gissat mig till hehe

[rightPAW]
0

#1 Att hålla på tejpa och limma och kludda och allt vad det är har ingenting med hundens hälsa att göra. Det är enbart för utseendet.

[Asta]
2

#4 - hur manipulerar man schäferöron?

Nuttra
0

schäferöron ska vara tillräckligt starka att stå upp själv :) Väldigt sällan man behöver tejpa.

Vet någon som tejpat sin phalene. Blev en pappillon tillslut^^

/Helena

Medarbetare på Brukshundraser

[Asta]
0

#12 - OK har haft schäfer själv, men hade aldrig hört talas om att man tejpat schäferöron.

Nuttra
0

#13 för att man inte ska tejpa schäfer öron^^

/Helena

[Asta]
0

#14 förmodligen därför.

[Forest]
0

9 ne man har tydligen sårtejp för hålla kluddet kvar, kluddet är mer för tyngden skull

12, Phalene o papillon är samma ras ända som skilljer är just öronen.  Flört Har sett flera Schäfrar med värsta ställningen för att få det perfekta öronen där anser jag lite väl överdrivet. Och finns det inte något tillskott som är bra för öronen har för mig jag läst ang det, just för få "starkare öron" Kan ha del men 99% säker på läst om det.

DinJejja
0

Jag har en dvärgpinscher och deras öron brukar man tejpa om dom inte ställer sig. Nu har min ett hängade och ett stående. Men han är ingen avel eller utsällningshund så jag tycker bara de är charmigt :)

[Forest]
0

17 tycker som du det är charmigt :) de ser lite extra busiga ut med Flört

DinJejja
0

#18 De gör det :P och så ser han lite valpig ut Tungan ute

Nuttra
0

#16 haah precis :) just därför hon ''förvandlades'' till en pappillon.^^

/Helena

Jespersen
3

Det händer att man tejpar corgiöron, kanske främst på Cardigan då.

fettmedkevlar
0

#12 och 13..

Haha schäfrars öron är inte alltid så starka att dem står utan hjälp. Annars hade jag aldrig tejpat min tiks öron, iofs fungerade det inte och hon har fortfarande hängöron.

Till TS, på vilket sätt tejpar man rottisars öron?

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

[Asta]
0

#22 - vår schäfer hade då inga som helst problem med öronen. Träffade då inte någon annan heller som haft det så därför kände jag inte till det. Men det är länge sedan jag hade schäfer och det har varit mycket dålig avel sedan dess så det har säkert hänt mycket.

zoolatri
0

Dansk-svensk gårdshund och foxterrier kan du tejpa. Dock är det inte bara tippade öron som är ok i rasstandarden för gårdshundarna.

fettmedkevlar
0

#23 Nej jag har själv aldrig stött på det förrän jag skaffade min tik, däremot har jag fått reda på i efterhand att min tiks mamma har sk lösa öron och det är på håret att öronen står på den hunden.

Dålig avel vill jag väl inte påstå förutom att öronen var lösa på mamman.

Cazzos
0

OT - Det är fint med knasiga öron! Skrattande

MelliPirelli
0
  • Shetland Sheepdog

• Collie

• Australian Shepherd

• Rottweiler

• Chinese Crested

• Irländsk Terrier

• Boxer

• American Staffordshire Terrier

• Staffordshire Bullterrier

• Irish Softcoated Wheaten Terrier

• Phaléne/Papillon

• Pinscher (alla storlekar?)

• Welsh Corgi (Cardigan)

• Dansk-svensk gårdshund

• Foxterrier

Nu är listan uppdaterad! SkrattandeRätta mig om något är fel…

Bloggar om hunderiet 

Nuttra
0

vad gör man med rottis och boxeröron?

/Helena

pius314
0

#28 de ska ligga fint nervikta som "lappar" så de liksom är släta/platta framifrån (svårt att förklara utan bild) :-) Ibland flaxar öronen lite hit

MelliPirelli
0

Rottisar kan få "fladderöron". Jag är så dålig på att förklara, så jag länkar istället till en guide om hur man tejpar.
Direktlänk!

Boxer har jag ingen koll på, så de överlåter jag till någon annan. :)

Bloggar om hunderiet 

Loveradio
0

Min boxers ena öra ligger jättefint, som en lapp som #29 pratar om. Medan hans andra öra är lite fladdrigt. Det viker sig lite åt sidan liksom. Tror ni det lägger sig rätt med tiden (han är ju bara valp just nu) eller måste man göra nått åt det? Tänkte eftersom jag gärna vill ställa ut honom. Är det nått som domaren kommer anmärka på?

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Forest]
0

31 ska boxer öron vara som rottisar för isf kan du kolla in länken som 30 visar det var bra bilder :)

pius314
0

#31 det är typ vid fyra månader som man ser om det är "fara på taket" men du kan ju börja massera i rätt veck på det olydiga örat när ni har lite gostid :-) Vår valp har öronen fint, men de vänder sig såklart när han busar och lever rövare. Det är minus på utställningar med flaxiga öron iaf Men jag tyckte det verkade komplicerat i bildspelet, har sett enklare sätt men det skiljer sig kanske mellan raserna.

fettmedkevlar
0

#26 Hur kan det egentligen vara fint om det avviker från rasstandarden? Hur blandisar har mina öron bryr jag mig inte om, men renrasig har ju en standard av en anledning.

DinJejja
0

#34 min hund avviker från raststandarden både på höjden och att ena örat ligger ner. Inte blir han ful för det :S

Nuttra
0

#34 smaken är som baken :D själv tycker jag det är jättecharmigt med hängöron på en schäfer ^^ Dom påminner mig om en nallebjörn då

/Helena

Arrowhead
0

#34 Är du en sån som anser att de ska va renrasigt och om det är renrasigt ska de va enligt rasstandarden oxå? Inge illa ment asså, undrar bara, man får ju tycka precis som man vill :)

Misarn
0

Min kompis har en Kerry Blue terrier som dom tejpat öronen på för att dom inte skulle bli "flaxande" Glad vet dock inte om det gäller alla hundarna inom rasen =)

Maddepadde
0

Jag kan absolut inte, i de allra flest fall, hålla med om att det är FINT med öron som avviker från rasstandarden. Däremot kan det se charmigt ut, men just öron som avviker från standarden brukar enligt mig ge ett mindre bra intryck av hundens helhet.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

[Asta]
0

Själv måste jag säga att det känns inte som att hunden uppfyller rasstandarden om man manipulerar öron eller annat fysiskt utseende. Om öronen reser sig, eller inte - bereonde på vad det är som gäller- så har ju hunden inte en korrekt rasstandard i generna, och det är väl generna som ska vara rasstandarden och inte vad jag kan fixa till min hund att se ut till. Jag förstår faktiskt inte den där hanteringen.

Minns hur det var när man förbjöd kupering av svansar. Många började klaga på att man måst få kupera svansarna för valparna föddes med sneda och felaktiga svansar. Något som i mina ögon tydde på dålig avel.

pius314
0

#31 kollade rasstandarden för öron på boxer

"De okuperade öronen skall i storlek harmoniera med huvudet. De skall vara ansatta på sidorna av skallens högsta punkt. Öronen skall ligga an mot kinderna när hunden är lugn. När hunden är uppmärksam skall öronen med ett tydligt veck falla framåt." …"Varje avvikelse från standarden är fel och skall bedömas i förhållande till graden av avvikelse… Hos hund med okuperade öron, slarvigt burna öron, helt eller delvis upprättstående öron eller sk rosenöron."

#40 tycker iofs att det är stor skillnad att massera fram ett veck i ett öra jmf med att hunden tex har skev käke eller för lång rygg eller nåt sånt som avviker från stnd.

[Asta]
0

#41- fast här pratar man ju om att tejpa öron och hänga tyngder i dem mm. Inte bara massera. Om jag förstått det rätt.

[Forest]
0

40, förstår att många klagade iaf bland pudeluppfödare pga de avlade på avikelser på fäderdjur de kunde ha svansfel som vart kuperade som valp, jag anser inte att det är fara på taket när man tejpar öronen annat är det när man tar till kniven.

jollycox
0

#40 jag håller med dig lite. men det finns värre saker.

Maddepadde
0

Självklart finns det värre saker, som långa ryggar och för trubbiga nosar - eftersom detta i längden ger hälsoproblem. Men om man sitter och manipulerar öronen på hundarna för att få dem att ligga som man vill så får man också fram en utseendemässigt korrekt hund men som genetiskt inte är korrekt. Att fortsätta avla på detta leder till okorrekta eller dåliga öron.

Framförallt inom de raser där en viss förgrening av rasen avlas väldigt hårt efter arbetsförmåga bortprioriteras utseendet nästan helt, vilket är uppåt väggarna! Någonstans tycker jag ändå att hunden måste ha ett hyfsat utseende, oavsett vad den ska användas till, speciellt som i vissa fall då standarden sätter vissa värden för bibehålla en stark och sund hund.

Men börja grina då!

Kalli
0

Gissar att det inom nästan alla raser som inte har hängöron någångång föds individer som inte följer rasstandarden (om det finns en sådan för öronen) och vars ägaren försöker fixa det på olika sätt.

fettmedkevlar
0

#35 Ja en av mina hundar avviker från rasstandarden också. Jäkligt tråkigt då hon inte kan gå i avel eller ställas ut, ej heller köra korningsdelen i MT.

#36 Ja och himla tur är ju det, annars skulle det väl avlas på schäfrar med hängöron trots att det är diskfalicerande fel.

#37 HAHA det var det värsta jag har hört.. Jag har både renrasigt OCH blandisar, och därför anser jag att jag har rätten att tycka att har man renrasigt så skall rasstandarden följas. Blandraser får i mina ögon se ur precis hur dem vill, finns ju ingen rasstandard för dem att följa.

Maddepadde
0

Håller med dig, rashunden är ju trots allt en rashund bl.a. för att den har en standard att följa.

Men börja grina då!

[LoveBaloo]
0

Kan någon lägga in en bild på det? Är nyfiken

Maddepadde
0

Lägga in en bild på vad?

Men börja grina då!

Nuttra
0

#47 En hund som har diskvalificerande fel behöver ju inte vara ful^^ Men schäfrar behöver ståndöron. Och visst ska rashundar se ut som på rasstandarden. Men det är inte alltid de gör det. Synd. Men inget man kan göra åt, när den väl är född. :) Men ful behöver den inte vara.

/Helena

Maddepadde
0

Men precis som du tycker att en Schäfer med hängöron inte är ful kanske fettmedkevlar faktiskt TYCKER att en Schäfer med hängöron ÄR ful ;)

Men börja grina då!

Nuttra
0

haha ja x) men fettmedkevlar verkar anse att alla hundar som ej ser ut som på rasstandarden är det ^^ eller jag kanske har missuppfattat..

Det kanske h'n tycker också.. haha onödig diskussion jag lagt fram x)

/Helena

Maddepadde
0

Ja, det är faktiskt en rätt onödig diskussion som du lagt upp för - det tycker även jag :)

Men börja grina då!

Noa-Nisse
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På en GD med naturliga öron (alltså inte kuperade) tejar man längst ner i toppen på örat och sen drar man ett band mellan de två tejpade topparna under hakan för att få öronen att ligga intill huvudet.

Visar en bild också :P

Medarbetare på Hundar.ifokus

fettmedkevlar
0

#51 Nej vissa ser ju inte ut som dem ska enligt standarden, men då är ju frågan.. Vad gick snett i aveln när hunden avviker från rasens standard?

#53 Snacka om att du gjorde en förutfattad mening där. Och som Maddepadde skrev, jag kanske tycker att en schäfer med hängöron är ful. Min ena schäfertik har hängöron och hon är absolut inte snygg, så ja.. Hon är FUL till utseendet men charmig till personligheten.

[Lostmybrain]
0

#55 behöver man alltid ha sådär? eller rättar dom till sig automatiskt efetr ett tag när man tejpat? :P

fettmedkevlar
0

#57 När brosket i öronen "stelnar", vilket brukar ske efter tandlossning och uppkomst av nya tänder så brukar man inte behöva tejpa mera. Vissa brukar börja tejpa från 9 veckor till 6-7 månader beroende på tandstatusen.

Noa-Nisse
0

#57. alla hundar behöver inte tejpas. bara ett fåtal som det behövs på. man börjar att tejpa när de är valpar fram tills att öronen "satt sig" alltså fram till de växt färdigt. till brosket i öronen hårdnat och blir kvar i den position som man önskar/enligt rasstandarden.

tror att de flesta slutar att tejpa innan för ibland räcker det med bara en liten ändring :)

Denna kommentar har tagits bort.
busbozo
0

Några fler raser det förekommer på:

Dobermann
Jack russel
Mops

Zvintos
0

Jag har personligen aldrig varit med om att man på något sätt manipulerar öronen på just staffar.
Amstaff har jag sett, men jag har aldrig stött på en endaste staff där man manipulerat öronen.

jollycox
0

Snälla, kan ni inte starta en egen tråd om schäferöron??

fettmedkevlar
0

#95 Starta du en så kommer jag gärna in i den tråden.

Emaljoh4
0

Startar en tråd om det inte redan är gjord.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

LinaK
0

Nu finns alla borttagna inlägg från #60 - #94 i den nya tråden. Ni hittar tråden här: Manipulera schäferöron

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Emaljoh4
0

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

pius314
0

nu är ju det lite OT men jag lägger det här ändå, hoppas ok…

om jag fattat rätt så är det i samband (eller är det bara ungefär samtidigt utan samband?) med valptandlossningen som brosket "sätter sig" i öronen?!

Vissa raser ska ju ha "ståöron", vissa "vikt tipp" och vissa "lapp-öron" (fler varianter?)…

Min fundering gäller den genetiska delen, är risken för flaxöron verkligen alltid genetiskt betingat? Nu tänker jag främst på lapp-öron som är det enda jag har erfarenhet av. Kan man tänka sig att om hunden blir lite svullen i huvudet under tandlossningen så "vinklar" den öronen en smula och att de sen "fastnar där"… ungefär som att små barn som ofta ligger på rygg kan få platt skalle. Det är ju inte genetiskt utan en följd av att barnet alltid ligger på samma sätt.

Vad tror ni? Jag har inget emot att tejpa öronen, men jag har inga avelsambitioner heller…

Maddepadde
0

Min första tanke när jag läste din jämförelse kring hundars öron och barns skallar är att det i barnets fall finns en yttre åverkan, ett tryck från underlaget som formar skallbenet. Hundars öron är mjuka och formbara, oavsett vilken ras vi pratar om, vilket gör det rätt svårt för mig att se att en hunds öron bara av den anledningen skulle "vinkla ut sig och fastna där". :)

Men börja grina då!

Linnea
0

Jag tycker detta låter lite som fusk, åtminstone om "felaktiga öron" är genetiskt betingat. Det gör ju att min hund kan se korrekt ut fast den inte är det och sen får nån av valparna också det här felet. Då vore det bättre att, iaf på hundar tänkta för avel, inte tejpa och greja så man ser om dom är rätt eller inte. Sen finns det ju självklart många som inte ska avla men ändå vill ha en hund enligt rastandard för att ställa ut tex. Tåls att tänka på..

Skynda långsamt så går det fortare.

pius314
0

#101 det jag funderade på var om en ev svullnad i huvudet isb med tandlossningen kkunde motsvara den yttre påverkan som underlaget innebär för barnet… #102 fast oavsett så håller jag med tidigare inlägg om att det är så mycket mer allvarliga saker både fysiskt och mentalt som måste gå före i avelskriterier. Men som allmän filosofisk fråga är det intressant att fundera på :-)

[rightPAW]
0

Noa-Nisse: Alla GDs behöver väl inte få öronen manipulerade? Ser många bilder på valpar som har öron som ligger perfekt.

Noa-Nisse
0

rightPAW, som jag skrev i #59 "alla hundar behöver inte tejpas. bara ett fåtal som det behövs på"

Det är verkligen inte jättemånga GD:s öron som det behövs på men det händer ju titt som tätt. så helt ovanligt är det inte :)

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.