Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 3762 ggr
Loveradio
0

Skillnaden på Staff, Amstaff och Pitbull?

Skulle nån kunna förklara skillnaderna mellan Staff (Staffordshire bullterrier), Amstaff (Amerikansk staffordshire terrier) och Pitbull (Amerikansk pitbull terrier)? Både utseendemässigt och i temperamentet.

Staffen är ganska lätt att se skillnaden på, då den är mindre och mer kompakt i kroppen än de två andra. Amstaff och Pitbull däremot tycker jag är ganska lika i utseendet, men i tempramentet så ska Pitbullen (vad jag har förstått) vara mer aggressiv medan Amstaffen är stabilare i lynnet? Stämmer det?

Tack!

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[rightPAW]
0

Pitbull är en ras som avlats för blodsport, medans Amstaff är en showtyp och Staffen likaså.

Har inte så mycket erfarenhet av Staffen men Pitbull och Amstaff är ju typ syskonraser så skillnaden är inte stor. Pitbull avlas på prestation medans amstaff på utseende och mentalitet.

Mischa
0

sammanfattade det rätt så bra.

Men jag skulle dock vilja inflika att amstaffen som egen ras är avlad för utseende enbart, det är få uppfödare (tyvärr) som prioriterar "mentalitet" (genom att då utföra ex. Mh) och även hälsan kan hamna i klavret.

≧◔◡◔≦

Zvintos
0

Staffen kräver inte fullt lika mycket aktivering som amstaffen verkar kräva. Staffen tenderar även att vara mer förarvek och vill gärna vara till lags. Amstaffen är, av vad jag fått höra, inte alltid fullt lika lätt att motivera och mer envis/självständig.
Har ju dock bara erfarenhet utav staffen.

[rightPAW]
0

Amstaff är också i regel en väldigt förarvek ras.

Mischa
0

Alla tre är generellt sett förarveka raser.

Även om mentaliteten kan skiljas åt så varierar den säkerligen lika mycket inom alla tre raser.

≧◔◡◔≦

Loveradio
0

Okej tack! Blev lite klarare i huvudet nu ;)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com