Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1568 ggr
Ellenfyrkant
0

Viltspårshundar

Har fattat tycke för 3 olika sorts viltspårshundar och skulle gärna höra om personliga erfarenheter av rasen om der finns någon med sådana här inne, samtliga raser är ovanliga. De jag är nyfiken på är:

Alpenländische daschbracke

Bayersk viltspårshund

Hannoveransk viltspårshund

För att undvika ev. kritik kan jag tillägga att jag inte ska köpa någon sådan här hund imorgon eller så men jag är väldigt intresserad av olika raser överlag och insåg att jag inte ve särskillt mycket om dessa. Men deras unika förmågor intresserar mig. Jag är alltså ute efter att få höra era erfarenheter och vetskap om raserna. :)

Mvh Ellenfyrkant

Fridaaaa
0

Har tyvärr ingen erfarenhet av någon av dem 3 raserna:)
Dock tränar jag viltspår med min sankt bernhard ibland

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jgs09001
0

Jag har träffat ett par Bayrare. Trevlig hund men ganska vilda. Tydligen uppfostras de inte mycket då man vill ha en så självständig hund som möjligt under spår. De otroligt vackra.

Ellenfyrkant
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#2 Intressant. Men bara för att man uppfostrar sin hund behöver det ju inte betyda att den alltid kommer att ty sig till en? Om det är en självständig, svårfostrad ras känns det mer rimligt att den är svårfostrad för att den helst gör som den vill. Snarare än att man måste uppmuntra självständigheten genom att aldrig tala om vad som är rätt och fel i tron om att den ska ty sig för mycket. (Det är så jag tänker kring det, motbevisa mig gärna om det är helt fel tänkt)

Mvh Ellenfyrkant

[Doglovers]
0

Kika in lite på deras ras klubbar vetjaSkrattande

Hade en bekant som hade alpländare. Lite underlig metalitet. Men det är ju inget som säger att alla andra är likadana. Men dom ska vara helt suveräna på spår.

Ellenfyrkant
0

#4 Har gjort det men de, läst rasstandard och så. Men av det får jag ju hur hunden är menad att vara i stora drag. Är nyfiken på personliga erfarenheter, vad folk själva fått för uppfattning för det är svårare att läsa sig till. :)

Hur menar du med underlig mentalitet? *nyfiken*

Mvh Ellenfyrkant

Zebben
0

Har bara lite erfarenhet av  bayersk och måste säga att de är väldigt trevliga och snarare en lugn och sansad hund. Har träffat iof bara 3 st av rasen. Men alla har varit från olika kennlar och varit väldigt milda och fina till sättet. Kan ha lösa utan problem.

Ellenfyrkant
0

#6 Hm, där bakom ligger nog några timmars träning men intressant!

Mvh Ellenfyrkant

Zebben
0

#7 I två av fallen handlar det inte om så väldigt mycket träning. De bor i  barnfamilj i stockholm. Får vanliga promenader, lite träning ibland. Några dagar i skogen per år med jakt. Den 3:e vet jag inte vad som ligger bakom i träning.

Sen ska tilläggas att jag har ingen aning om hur rasen är rent generellt. Hsr bara erfarenhet av dessa 3 individer så det är absolut inget som säger att de följer den röda tråden i rasen.

Ellenfyrkant
0

#8 Precis, men det är ju egna erfarenheter jag är intresserad av att höra. Resten kan jag ju enkelt läsa mig till . Glad

Mvh Ellenfyrkant

[Doglovers]
0

#5 Den ena alpländaren var tillbakadragen och lite osäker i mentaliteten. Men det kan själva livet vara orsak till. Alltså inget medfött.

Om du kontaktar rasklubbarna kan du få tillgång till mycket information genom uppfödarna. Ring upp dom och fråga massor. Det brukar dom uppskatta. Man älskar att prata om sin egna ras förståsSkrattande

jgs09001
0

Ja, jag ska ju inte säga hur de är i hemmet, de jag har träffat har vart i jaktsituationer, klart de är lite uppspelta :) Den ena av de jag träffat vet jag också att de har lös när de går promenader.