Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 1870 ggr
Lisa-F
0

Hur långa prommisar

Hej! Jag hade en fundering till hur ofta tycker ni att man ska gå med en Chihuahua på 1 år och 6mån? Jag har alltså en långhårig vavva som är ganska ny i familjen. Han är som sagt ett och ett halvt år, är det lagom med tre längre promenader på ca en halvtimme (3 x 30 min = 1.5 timme) och sedan några kissrunder? Jättetacksam för svar! Mvh Lisa

Med Vänlig Hälsning Lisa

"I världen är Du bara en person,

men för någon är Du hela världen" -83an, familjeliv

fettmedkevlar
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Blir din hund trött av dessa promenader? Jag antar att du ger hunden mental stimulans, och då kan det ju hända att dessa promenader räcker.

Du kan ju variera promenaderna rejält, jag kan ta två timmars promenader med fritt spring för hundarna en dag och andra dagen blir det 30 minuter.

Man märker när hunden tappar orken :-)

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

AnneN
0

Stirra dig inte blind på hundens storlek, jag har en kompis som har en Chihuahua och 2 papilloner och de får dagligen minst lika mycket motion och mental stimulans som folk med bruksschäfrar ger sina hundar.

De orkar en hel del, så att ha som längst 30 minuters promenad tycker jag låter allt för lite, en av de promenaderna kanske skulle kunna ökas till 1,5 - 2 timmar istället, beroende på vad hunden får för aktivering istället.

Chihuahua är en mycket stor hund i en väldigt liten kropp, de klarar och behöver mer än många tror.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
0

Jag går 1 1/2 långis varje dag över det är det kortisar på 20-40minuter jag har dvärgpudel på lite över 1 år. Tränar dagligen något ute o lite trix inne. Jobbar jag mycket så blir det kanske bara lite träning under promenaden ute o lite stimmulans inne det brukar även dottern göra allså trix :) Jag tycker som 2 att det låter lite lite jag kallar inte 30min som långpromenad :)

MariaJosina
0

min Chihuahua hane på ett halvår kan gå så långt som du säger men han får också metalträning som sökning m.m. Det kanske låter lite mcyket av en så ung hund men det märks att han vill gå längre ibland men gå så långt att du märker att hunden blir trött av det. Inte totalt utmattad men trött:)

Lojs
1

Jag ser mina hundars promenader mer som berikning än motion, så jag tänker mer på att vara ute längre stunder och byta miljöer än på hur långt eller hur fort vi går. Huvudsaken är att hundarna får uppleva saker. =)

Jag tänker inte heller på att hundarna ska bli trötta, utan snarare nöjda.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

tsset
1

Tid är en sak, sträcka en annan. Under 90 min kan vi gå 1 mil eller knappt ta oss 3km, allt beror på vad man gör med tiden. Ute och motionerar eller ute och strosar och badar och tränar mitt i och sitta i solen och njuta och stanna och köpa+äta en pizza… Igår tog det 90 min att bara gå gatan fram och tillbaka - hittade några att prata med och då blev det passivitetsträning mitt i.

Alltså - 30min kan vara alldeles för lite om det tar er den tiden att gå 100m. Det kan också vara alldeles för mycket om ni tokspringer hela tiden.

Bästa tipset, då din hund är ny i familjen, är att ta det lugnt, börja lätt och öka när ni känner att den klarar det. Är den inte van vid motion kanske det inte är läge att rejsa järnet, eller om den inte är van vid miljön ni bor i kan alla intryck under en halvtimme vara otroligt tröttande - långt mer än den sträcka ni gick..

Nog för att hundar Klarar att röra sig riktigt länge om de måste, men jag finner det viktigare att hunden mår bra av det vi gör. Hellre skadefri än 3 timmars spring om dagen, hellre en glad och orädd hund i 20 min än en sönderstressad och rädd hund i 20 min…

I kort - du kan öka och gå mycket mer, i tid och förmodligen även sträcka, När ni kan är upp till er och er hund.

[Forest]
0

5 mycket bra svar :)

[Tess86]
0

#5 och #7 Det är ett mycket bra svar, men det är ju också bra att lägga in motion då och då, för hundens hälsas skull. Mental stimulering gör ju att hunden mår väldigt bra, blir harmonisk och trött på ett sätt så att hunden känner sig nöjd med livet. Motion å andra sidan gör att kroppen håller sig i form, hunden håller sig friskare och lever om inte längre så mår i alla fall bättre i kroppen. Så jag tycker att både och är viktigt för alla hundar. Precis som för oss människor, när vi vill ha "något att göra" vill vi ju använda hjärnan, men för att kroppen ska hålla sig i form måste vi ju också träna :)