Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 2769 ggr
Tintin82
0

Foderallergi!

Har en hund med misstänkt foder allergi och ger henne fodret royal canin hyperallercgic (vet inte hur det stavas)Skrattande För två månade åkte hon på öroninflammation så det blev vetrinären och droppar till öronen. Vetrinären sa till mig att vid en foderallergi så kan hunden få inflammationer imellanåt. Hon menade på att omtvå månader så kan hon få öroninflammation igen. Tänkte bara fråga er som har hundar med foderallergi får era hundar inflammationer till och från?

AnneN
0

Ja det är väldigt vanligt att hundar med foderallergi får bland annat öroninflammationer ofta eller rent av kroniskt så länge de fortfarande får i sig det de är allergiska mot.

Har själv då jag var yngre haft en labbetik med kronisk öroninflammation och jag misstänker att hon var foderallergiker (var minderårig då så det var mamma som hade hand om veterinär, foder, mm).

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

tiny_angel
0

Min kille åker på det titt som tätt. Vi håller fortfarande på och benar i vad han tål och ej tål. Han har iaf blivit bättre så vi kör aloe vera bad ofta.

Även ett par örondroppar hjälpte. Opti nånting tror jag dessa heter..

Hyperallergifoder hos vet skulle jag ej rekommendera då dessa ändå innehåller allt din hund är allergisk mot. Även fast det är söndermalt så hjälpte inte det min hund.

De enda foder jag kan rekommendera är:

Precept plus sensicare (lamm smak och ganska låg fett samt proteinhalt)

James wellbelowed, kanon med valp foder i lamm smak. Min hund var itne gammal när han började reagera på foder och godis. Vetten rekommenderade specific men har var så liten så jag ville ändå ha valpfoder.

Brit care har det bästa sortimentet och renaste enligt mig. Min hund är äntligen "frisk". Jag vart så glad och imponerad av detta foder (bra och billigt..?!!), ringde upp brit care och fick bli återförsäljare av det. Tröttnade på att det var svårt att få tag i..

De flesta foder för allergiska hundar ska ha en proteinkälla. Oftast lamm. Vissa innehåller även fick så då blir det 2.

Det kan hjälpa om du bara tar bort vete. Jag tror att de e den största boven till allergier.

rebz
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min kursledare tog upp det där med "foderallergi" någon gång. Det är inte själva fodret hunden är allergisk emot, det är något protein i fodret som inte hunden tål, tex. kycklingprotein.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

annapanna666
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Min schäfertik (8 år) är "proteinkänslig" och äter RC hypoallergic/dermacomfort. Hon får rejält med klåda om hon äter protenrik kost Hon är extra känslig för kyckling. Men hon har klarat sig fr inflammationer både gällande öron och andra ställen

Dessutom försöker jag ge så "rent" godis som möjligt (väldigt sällan)typ märgben inga snoppar, svansar eller annat!Flört

Nu bantar jag henne samtidigt som hon fäller päls (HUR mycket som helst!)+ varmt väder Då kliar det ju lite mer än vanligt..Men hon får ofta beröm för sin fina & glansiga päls!Skrattande

Lycka till!