Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1827 ggr
MariaJosina
0

Chihuahua ägare, hjälp!

Jag har en liten vavva på snart ett halvår fyllda och jag har varit hemma men honom i ca 3 månader( sen vi köpte honom alltså), Han har varit ensam flera gånger men aldrig mer än max 2 timmar åt gången. eftersom mina föräldrar är lärare har de också sommarlov så vi har inte haft någon riktig "vardag" med honom än. Han vill alltid var nära mig och även fast jag försökt att träna honom att kunna vara lite mer själv så vill han ändå var med mig så mycket att tillochmed när jag står upp och tex. bakar lägger han sig på mina fötter. Jag har en stor familj så han blir ensam hemma max 4 timmar men jag är endå orolig för jag har hört om hundar som blivit deprimerade av att var ensamna.. han kommer som det ser ut nu vara ensam mellan ca 8-12 och sen 13-14 eller 15. jag vet fortfarande inte mitt schema men jag kommer troligen att ha lite tid att åka hem till honom jag med så då blir det såklart mindre tid han är ensam.

Snälla detta är min första hund så jag är bara lite övernojjig, för hur vi skulle fixa vardagen är något min familj redan gått igenom långt före vi skaffade hunden så inga påhopp tack om att detta borde varit något jag skulle tänkt på innan vi skaffade honom. Jag är super nojjig och det enda jag vill veta är hur ni löser eran vardag för att hunden ska må så bra som möjligt.

Jag vill bara ha lite feedback på om detta kan bli ett problem. Berätta gärna hur din och hundens vardag ser ut. Såklart vill jag höra från er som har en annan ras :)

[Ronon-m]
0

Jag tycker att hunden ska vara där du är och följa dig runt i hemmet, eftersom hunden förljer sin flockledare. Men om du skulle säga till hunden att lägga sig i sin bädd eller soffan, där han får ligga, då är det ju en anann sak, då ska han ju ligga kvar där när du går. Jag tycker att det låter bra, men du kna ju börja öva honom på lite längre stunder så att det inte kommer allt på en gång. Träna han så att du tar tre timmar en gång och sedan 4 när du märker att han klarar tre timmar. Men sen funderar jag på om man kan lämna en valp så länge, men det kanske man kan? Överlåter det till nån annan att svara på :)

Hemma hos oss så är Ozzi (min vovve) hemma ensam från 11 till ca 4 och det funkar bra. Han klrarar av att vara ensam i 6 timmar, eller ja sålänge har han max varit ensam och när vi kom hem så kom han och sträckte på sig och var nyvaken så han har inget svårt för att vara ensam hemma. Men även Ozzi är efter mig hät hemma som en skugga, men det tycker bara jag är bra :)

Ellenfyrkant
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Erat "problem" har väl blivit att han inte är tillräckligt ensamtränad. Så träna att lämna honom korta stunder och kom sedan in igen utan att göra någon sak av det. När du kommer innanför dörren ska du alltså spela likgiltig, inte vara hysteriskt glad att se honom för då blir det en stor sak att du har lämnat honom.

Kan för övrigt tala om att du inte förtjänar ågra påhopp alls för det verkar som att ni planerat bra. Och det är inte farligt att vara själv hemma. Så låt glad på rösten när du lämnar honom och var neutral när du kommer tillbaka för det är DU som lär hunden vad som är läskigt och inte.

Mvh Ellenfyrkant

MariaJosina
0

Tack så mycket för all hjälp! :) Jag ska träna mer med honom :)