Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1055 ggr
TinaH
0

TJUV!!

Vi har lärt våran jycke att allt som ligger på bord, stola och bänkar är det TABU på.
Altså  F-N i, på ren svenska….
ÄVen när husse och matte sover…

…men tydligen så har denna lilla trånga hjärna, på en altför mer slyngel till hund, har öronen bara till en sak….PRYDNAD!!

Nu har han mummsat i sig mattes Engelska Konfekt!

muttrar….

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

kerstinjoh
0

hihii!!!

Majha
0

hahah :P

Vattnadal
0

Hur tragiskt det än är, så kan aldrig en hund förstå det där med ditt och mitt, som vi har. För en hund äger någon en sak den har, har ingen saken är det fritt fram för alla att ta den.

Visst kan många hundar lära sig att vi blir skitarga om de går upp på bänkar od och tar det vi lämnat, men är obehaget värt vinsten, så tar det glatt sakerna.

Vidar kommer aldrig att sluta. Så fort vi lämnar köket kollar han på bänkarna vad vi lämnat. Finns det mat kvar i kastruller, någon makaron i vasken, ed, så tar han det. Vi klämnar helt enkelt ingenting längre, eller låter honom ta det…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

TinaH
0

om inte ens hunden äger en hjärna då? Fundersam

..men det är klart, han är ju brunett,
Vi blondisar skulle aaaldirg göra nått sånt här!! Oskyldig

Mvh TinaH

zeretki
0

#3 Jag vet inte om jag tycker att det stämmer. En av de bästa sakerna med Axl är att han vet vad som är hans och vad som han inte får ta. Jag glömde ett paket leverpastej på bordet i vardagsrummet en gång, han var ensam i flera timmar och rörde den inte, trots att han älskar leverpastej. Han tar aldrig grejer som ligger nån annanstans än på golvet och säger man nej så backar han.

Som jag har förstått det så handlar det om flockrang. Han tar inte nåt som är mitt, för jag har högre rang än han. Han vet mycket väl att det är jag som bestämmer. Men också det där med att han inte tar grejer även om jag inte är hemma, det imponerar mig…

Men visst har du rätt på ett sätt, att om den som har högre rang ger tillåtelse så får man ta det man kan.

Lotta
0

Skorpan går inte upp på bordet längre hon…henne fick vi tag på en gång hemma hos karlns syrra, hon stog på vardagsrums bordet och tuggade på en panpizza. Jonny fick tag henne och fyade rejält sedan har hon aldrig gjort om det, nu kan vi till och med ha godis liggandes i golvhöjd och hon tar det inte. Hon är sååå duktig =))

Vattnadal
0

Fast jag hör till de som tror på "nya" rön. I Sverige vill tyvärr inte många lyssna på forskarrapporter som säger att det där med ledarskap inte är som vi trott, och att rang inte är så tydlig och enkelt. Rang används som avståndsökande för att undvika bråk och skador i pressade situationer, när det finns ont om mat, trångt om utrymme od. Så gott som alla studier gjorda i fångenskap säger att det finns en strikt rangordning, mycket våld och tydliga gränser. Tittar man på studier gjorda i det vilda finns så gott som inga tecken alls på ledarskap och rang.

Här hemma, där vi har en hundflock med signaltydliga hundar, varav 5 av 6 hör till "urhundsgruppen" ser vi detta tydligt. Har en hund en grej, ken en annan vilja ha den, men man tar den inte förrän den andra hunden går ifrån den. En sak som ingen har, ägs av ingen, och kan tas av alla. Visst kan vi lära en hund att vi blir skitarga om de tar saker på bord eller bänkar. Men de kan fortfarande ta det, om de tycker att det är värt obehaget.

Raksha stjäl aldrig från bord, och kan tom fungera som "traditionsbärare" (dvs hon lär ut de mänskliga traditionerna, hur vi lever ihop, till de hundar som inte vet) så att hon morrar om någon luktar på min tallrik på bordet, fast det är nog mest om jag sitter där, eller ber henne vakta den. Om hon däremot är i en period då han bantas lite, så kan hon lika gärna ta en macka, tömme en popcornbunke själv. FAST hon vet att jag blir arg. För om jag lämnat det, så ville jag ju inte ha det!

Enligt Vidars sätt att se på saken, så tar människorna det de vill ha ur kastrullerna, och går sedan in i ett annat rum för att äta. Själklart vill vi inte ah det som är kvar, och då kan ju han ta det!

MVH Elin

lena1
0

Jadu vattnadal, jag hör nog till dem som tänker som du ;-), för när jag läste Hallgrens senaste bok om just detta "alfa syndromet", så var det väldigt mycket som ramlade på plats och jag såg saker på ett helt annat sätt än tidigare, men det är väl som med allt nytt det tar år innan det blir befäst och folk börjar ta det till sig tror jag ;-).

zeretki
0

#7 Fast jag vet inte om det motsäger det jag sa, egentligen? :)

Jag menar bara att vissa hundar inte stjäl, även om de får chansen. Sen varför han inte gör det, det kanske vi har olika åsikter om. :)

lena1
0

Näe där håller jag även med dig freja, för man lär ju hunden olika saker, och mina hundar får ta sina saker från bänken i köket men skulle aldrig hoppa upp där utan att få tillåtelse till det ;-), men jag ser det som en bra kontakt mellan oss och inte direkt rang ordning i den bemärkelsen liksom. Hoppas du förstår lite vad jag menar på ;-).

zeretki
0

#10 Jag förstår vad du menar, tror jag iallafall. :) Jag funderar bara på vad det betyder, att det finns respekt och att hunden inte tar trots att han kan…  Om det är rangordning eller inte.

lena1
0

Näe det kan vara krångligt för det är rätt nya saker som har kommit fram angående varg beteende, jag skulle vilja råda dig om du vill veta mera att läsa Anders Hallgrens bok "alfa syndromet" ;-).

Vattnadal
0

Dessutom skiljde sig hund och varg åt för så länge sedan, att vill man tänka rätt om hundar, är det smartare att studera och jämföra beteenden med dingo och andra vilda hundar. Dock är det stor skillnad på semivilda hundar som dingo och canaan dog och byhundar. Byhundar har en mycket lägre bittröskel och lever mycket tuffare och hårdare än våra tama hundar och de semivilda.

Jag ska ge lite boktiops till den som vill läsa och lära sig mer, istället för att bara knalla på i gamla vanor. Måste bara letra först, och se om de är hittbara på bokhandlar och bibliotek.

MVH Elin

TinaH
0

Tänk om ens hund hade en hjärna och lagra all information i åsså, så vore det jätte-bra…..hmm..Fundersam

Men jag säger som vatnadal…

Det är Husky i Tyson, och det är då därför han inte har någon hjärna….(Hemlispsst! det lät bra och skylla på det i alla fall)Oskyldig

Mvh TinaH

kerstinjoh
0

Är du säker på att det inte var Alex???Oskyldig

TinaH
0

Nej jag är aldrig säker på snoisarna…….

Mvh TinaH

Alex
0

Jag är alltid oskyldig..Oskyldig

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

lena1
0

haha i alla fall idag Alex, med tanke på att du har pann-knack ska du nog akta dig för mammor :-))))Cool

kerstinjoh
0

Alex???

Komsi komsi!!!!

TinaH
0

Oskylldig pga av lite självförvållad pann-knack…i helsike helle….hon är alltid skylld och är alltd och förblir blir en snoris, så det så!….

Komsi komsi AALEEEX,

tant Tina har Vit Toblerone….Oskyldig

Mvh TinaH

Alex
0

Jag kommer ingenstans. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

kerstinjoh
0

komsi komsi alex!!

TinaH
0

mumms med vit toblerone….bra för pann-knack har jag hört…komsi komsi…..Aaaalex!!

Mvh TinaH

Alex
0

Jamen då går jag till kylskåpet här hemma då. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

TinaH
0

Sånna gamla som har legat flera veckor i ditt kýlskåp och nästan blivigt gröna…Undra om det finns toblerone som ser ut som grön mögelost…hmmm….eller var det grönmögel osten jag tog….nä, det smakade toblerone! ^^

Jag har  färska från båtarna….MUMMS!!

Mvh TinaH

Malin-A
0

ni mutar väl inte Alex så där.. bannade tantisar =P

TinaH
0

Vi MUTAR INGEN, är ALLTID OSKYLLDIG

& blir ALLTID FALSKT ANKLAGADE av SNORSAR!!

Kerstin, har du stackel i berdsakp, malin sa att hon ville prova ett nytt halsband…..*hihihi*

Mvh TinaH

kerstinjoh
0

komsi komsi Alex o Malin….

pst…schhh Juve……

Lotta
0

Jag vet inte riktigt vad som är rätt och fel i detta ämne, men jag skulle aldrig tillåta min hund/hundar att ta något som den inte får, och det gör hon inte heller. Och nu menar jag inte att man ska slita hunden i bitar utan den ska lära sig att man inte gör så och i det här fallet så behövdes det bara en gång =) Jag vet inte riktigt hur man ska få hunden att förstå att det inte är tillåtet om man inte ska säga åt den :)

Aleeeeex kom så ska du få purfärsk toblerone av tantisarna, vit som är din favvis…skynda nu, det är bästa att du passar på innan Åsa försvinner för då  blir vi enu hårdare =)

*viskar* Tantisar har ni preparerat den så hon somnar Hemlis

kerstinjoh
0

Vår gamle Bosse var suverän när det gällde att inte ta något förbjudet.

Det kunde ligga chokladbitar i noshöjd utan att han tog något. Men en enda gång blev frestelsen för stor, vi hade ställt ut en julskinka på kylning på balkongen.

Mums! En doftande julskinka i noshöjd, den frestelsen blev för stor.

Alfons är inte särskilt "stöldbenägen" heller. Men han har en ruskig ful ovana att köra huvudet i soppåsen.

Malin-A
0

haha Lusse vill också kolla läget i soppåsen, så jag brukar kalla honom soppråtta ibland =P

Lotta
0

Skorpan håller sig till coop kassarna med färsk mat…då går nosen som en propeller på henne, det kan ju finnas nått gott =))

TinaH
0

jamen lottis, då är det på rätt väg…hihiii

Mvh TinaH

Lotta
0

Nu ska vi inte vara så…det är tur att hon inte når upp så hon kan öppna sopskåpet. Men i och för sig så är den hunden så kräsen, så hon skulle väl inte äta där heller Generad

TinaH
0

haha…kanske just därför hon skulle kuna få för sig och äta i sopp påsen…hihihihiOskyldig

Mvh TinaH

Lotta
0

Tina min hund äter bara finmat…fläskfilé och sånt…inte sopor Oskyldig

TinaH
0

aaaao…eller hur!?!

åså KATT MAT!! hihiihiOskyldig

Mvh TinaH

kerstinjoh
0

Lotta, vad har hänt med Skorpans nos?

propeller??

Lotta
0

Uppps glömde den..men det är ju åt minstonne rc fast i kattmat då. Jag började med plack off igår till både hund och katt, katten har bara suttit och glott på sin mat idag, Skorpan gav med sig ikväll under många protester *Stön*

TinaH
0

hihihi….ja du…var det fläsk filé iden RC maten? =)))

Mvh TinaH

Lotta
0

Nope..den klättrar hon efter på helgerna hehe