12-veckors sprutan
Ja nu är det dags för Valle att få sin 12-veckorsspruta, och jag undrar ungefär vad vaccinationen kostar? :)
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
300:- ca. Sen bör du avmaska en vecka innan.

Det beror på vad vi pratar om för vaccin med eller utan kennelhosta etc. Nu var det några år sedan min kille fick 12-veckors vaccinet men undra om det inte landade på runt 600:-, det ör vad som klingar iaf. Men det varierar nog säkert beroende på hundens storlek, större hundar behöver ju större dos. Men hunden jag pratar om är en Shetland sheepdog, ganska liten m.a.o.
Mvh Ellenfyrkant
#1 Jaha okej. Men då hinner han bli 14 veckor, för på söndag blir han 13. Men det spelar väl ingen roll?
Shanti fick alla dom rekomenderade. Så 300-400:- ca.
#3 Nä, det gör inget alls. Shanti var 13 veckor när hon fick sin.
380 kr kostar det här, oavsett vilken vaccination det är:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Nu var jag faktiskt tvungen att tänka när det verkade billigare hos alla andra. Jag har ju inget kvitto kvar sen är det olika kostnader på olika ställen men kommer faktiskt ihåg att jag handlade lite hos veten när jag var där. Så 500 om jag minns rätt tillfälle. I alla fall bör man ju räkna med 500-lappen. :) För runt där kostar det. När jag googlar verkar det inte orimligt att det skulle kosta 600 heller.
Mvh Ellenfyrkant
Betalade 370 för Rubys spruta :)
Här kostar vaccination 345kr oavsett storlek och ålder :)
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
#7. 600kr för en vaccinering?? Låter ju sinnessjukt. 250-400 låter ju rimligt.
Tack för svaren! :) så mellan 300-400 kr är det vanligast att det kostar alltså?
Är kennelhostan med i den vaccineringen?
#11 Precis. Du kan ju alltid ringa veterinärer nära dig och fråga med.
tror vi också fick betala en 500 lapp minst, men då var det inkl kennelhosta… (och i stockholm kanske bör nämnas, det mesta är ju dyrt här)
#1 varför avmaska? det är ju fixat hos uppfödaren (?) och är väl onödigt om man inte tror att hunden har inälvsparasiter?
- Tillräckligt bra är perfekt! -
Tror vi betalade runt 350:-, var så himla länge sen så man minns ju knappt
Den sista hunden vi köpte hade redan fått 12 veckorssprutan då han var nästan 4 månader när vi köpte honom.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#14 (mig) Åh mitt åt, hittade kvittot 430 boppers gick det på 
#14 För att veterinären sa till mig att man ska ha avmaskat hunden innan. Så jag litar på veterinären att det är rätt.
#14 Kennelhosta ingår i priset här nere, 380 kr. Allt som behövs ingår :)
#17 OK, det har inte jag fått rekommenderat. Har läst att vaccinet inte "tar" lika bra om hunden har mask, men att man inte ska avmaska i "onödan" heller…
#19 - det var vad vår uppfödare sa också. Håll koll efter avmaskning, om där inte är någon mask så avmaska inte i onödan eftersom avmaskningen faktiskt är ett gift och vi pratar om en liten valp. Så sa hon faktiskt.
Både Binos uppfödare och veterinären har sagt att man ska avmaska valpen en.sista gång när den är ca 11 veckor (innan 12v sprutan). SEN kan man avmaska hunden när man tror/vet att den har mask. Men man ska avmaska en sista gång vid 11v som sagt.
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
#21, Det är väl som med allt annat, vissa säger si och andra så, tänk vad lätt det vore om alla auktoriteter var eniga… :-S
Vi avmaskade iaf inte före 12-v-sprutan…
350 kr kostade det för oss och Enja var 15 v pga att hon fick uvi och åt pencillin innan så skulle hon återhämnta sig innan så det var vetrinären som sa att vi inte fick ta den innan. Och det var ingen fara att vänta lite.
#23 Okej avmaskade ni henne innan?
Gällande att avmaska innan vaccinering eller inte, så får jag väl ta och ringa veterinären och höra vad dom rekomenderar.
Jag har bokat tid för 12-veckors sprutan och här sa de inte något om avmaskning. Står inte något om det på deras hemsida heller.
24 ja vi avmaska henne före, men pga uvi fick vi vänta tills om var 15 veckor och enligt 2 vetrinärer var det ingen fara med vänta.
Hittade bl.a det här angående avmaskning:
"När du hämtar din valp hos uppfödaren är den minst åtta veckor gammal och redan avmaskad och vaccinerad. Avmaskning görs ofta två gånger innan valpen hämtas, vid fyra och åtta veckor ålder. Vaccinationen görs i samband med att valpen besiktigas av veterinär innan du får hämta hem den.
Beroende på vilket avmaskningsmedel som använts de första två gångerna av uppfödaren ska du därefter avmaska antingen 2 gånger, vid 10 och 12 veckors ålder, eller bara en gång vid 12 veckors ålder. fråga din uppfödare om råd. När du sedan har haft din hund ett år är det dags att avmaska den igen. Sedan är det en gång om året som brukar rekommenderas. Men om du ser mask i hundens avföring eller märker att den blir mager och glanslös i pälsen ska du självklart ge den en kur med avmaskningsmedel."
Från Apotekets hemsida:
"Valpar avmaskar du upprepade gånger under de första levnadsmånaderna för att undvika återinfektion med spolmask. Första avmaskningen bör göras innan valparna är 3 veckor gamla. Därefter ska valparna avmaskas varannan till var fjärde vecka, upp till 3 månaders ålder (= de avmaskas innan man hämtar dem och sen en gång när de är ca 11-12v). Vilket intervall som avmaskningen ska göras beror på vilket avmaskningsmedel du ger. Vissa avmaskningsmedel ger du dessutom vid ett enda tillfälle (engångsdos) medan andra ges tre dagar i rad.
Den unga hunden kan ibland även behöva avmaskas vid 6 månaders ålder mot spolmask. Därefter avmaskar du den unga hunden som vuxna hundar – det vill säga bara om det behövs"
Från Göteborgs Djurkliniks hemsida:
"Valpar har ofta mask. Framför allt spolmask som valpen smittats av direkt i livmodern, via modersmjölken när den diar eller via avföring som den kan få i sig. Det är därför viktigt att den avmaskas från tidig ålder. Vanligtvis avmaskar uppfödarna från ca 3 veckors ålder men även om detta gjorts bör valpen avmaskas igen när Du fått hem den eftersom den kan ha återsmittats innan den lämnade kenneln."