Blir så less!
Jag tycker forum är bra , Vi kan dela med oss saker som har hänt,ge råd , få tips , stöd ja listan kan göras lång! Men det är en sak jag stör mig på och jag stör mig ganska fruktansvärt mycket på och det är just dessa inlägg om hundar som är akut sjuka och frågan är vad dom ska göra? Det borde väl endå dom redan veta om dom är hundägare Antigen ringer man en veterinär eller så åker man akut in! T.e.x Min hund vart biten av en orm i ansiktet nu är hela ansiktet svullet . Här är en bild vad ska jag göra?
Om man är hundägare så borde man väl veta att i ett sådan kritiskt läge borde man åka in på en gång inte sitta vid en dator ?
Eller min hund har haltat i en månad och det blir bara värre och värre vad ska jag göra?
Sedan kan jag förstå frågor som min hund har patella har ni tips och råd att ge mig hur jag ska träna på bästa sett.
Rätta mig om jag har fel men har man tagit på sig en hund som man har ansvar över borde man väl ha lite vett . Att åtminstonde förstå att om en hund knappt kan andas att man åker in till veterinär ögonaböj?
Kan bara hålla med, förstår inte heller hur det kan vara så svårt att kontakta veterinär om hunden är uppenbart sjuk.
Visst har man ett ansvar.
Men jag ser att det är bättre att fråga här än att göra ingenting alls. Här kan då vi ge tips och råd på vad man kan göra. Ofta får man ju rådet att åka in direkt och många tar det rådet.
Att dumförklara hjälper ingenting.
#2 Ja absolut är det bättre att fråga här än att göra ingenting ! Men om det ska vara så borde man inte skaffat hund från början! enligt min åsikt
#2# Ts dumförklarar inte, hon frågar ju bara hur man tänker. För om man skaffar hund så hör det ju också till att man tar sitt ansvar när den blir sjuk och det vållar ju hunden extra lidande om ägaren sitter och diskuterar här när den har ont istället för att ta den till vet.
Alla vuxna människor vet ju i grunden att om en hund är skadad och har ont så ringer man en veterinär, som jag ser det finns det inget försvar för att slösa bort en massa tid på att skriva här istället. Men det har väl med hur man värderar djur att göra också.
Om mitt barn får akuta symtom eller bara väldigt ont någonstans så åker jag in med honom direkt, naturligtvis gäller detsamma för djuren.
#2# Ts dumförklarar inte, hon undrar hur man som ägare tänker när man lägger tiden här istället för att ge det lidande djuret vård så frt som möjligt. Ingen skulle daltat med en förälder som gjorde likadant med sitt barn, så varför är det skillnad när det gäller en hund som har ont?
Ja, ni kan tycka detta, och skriva detta. Det kommer dock inte ändra på att det kommer finnas folk som frågar först och agerar sen.
Att sitta och kommentera då hur pass dålig hundägare man är, det är för mig att dumförklara personen. Vi vet inte mer än precis de ord som skrivs, och det kan finnas en hel historia bakom som borde tänkas på.
Och jag undrar var man tror det kommer leda till när man kommenterar på det viset..
#6# Jag är mer nyfiken på vad du själv tror att dina inlägg i tråden leder till? Du tycker det är logiskt och bra att lägga tiden här istället för att ge djuret vård och det får ju stå för dig, vad är meningen med att upprepa det gång på gång?
Alla är inte som du och även vi andra måste få ta plats, undrar jag något så frågar jag och just nu undrar jag hur man tänker när man som ägare gör på detta viset och framförallt, varför det anses vara ett okej beteende av folk som säger sig älska djur.
Jag skriver bara min åsikt! Ja jag tycker personer som inte vet att man måste in till en veterinär tex när hunden inte kan andas borde inte ha någon hund! Det handlar bara inte om hundar utan om alla ! Jag skulle vilja veta vad det sitter i,om dom är villig att be om hjälp varför fråga personer dom inte har en aning om istället för en veterinär så ja jag vill veta hur dom tänker!
Fick ett sms för någon månad sedan av en bekant att hon trodde sin hund var död och jag ringde och sa men far till veterinär på en gång ! till svar fick jag jag har inte råd , Vad ska jag göra säger hon ! Varför i hela världen skickar man sms när hunden ligger och krampar för att sedan försvinna och sluta andas istället för att kasta in hunden i bilen och fara till veterinär ? Och ja hon fick smälta chocken men sedan fick hon berättat för sig många många ggr att hon ska inte ha hund !
#7 Jag ställer frågor, precis som ni.
Och självklart får ni ta plats, det kan jag inte se att jag tagit bort från er.
Sen undanber jag dig att lägga in ord som jag aldrig yttrat.
"Du tycker det är logiskt och bra att lägga tiden här istället för att ge djuret vård och det får ju stå för dig"
#9 varför säger du ni ? Jag har väl inte sakt att du tar min plats :S
#9# Men det går bra för dig att göra det?
"Att dumförklara hjälper ingenting."
Ingen här har dumförklarat, det är något DU bestämt att vi gör.
#8# Precis, och man kan undra vad det hjälper att dalta dessa människor istället för att upplysa dem om att det inte är okej. Det är väl ett av problemen, just daltandet, att ingen talar om för dem vad ett djuransvar innebär, som gör att de heller inte har vett att åka in med djuret nästa gång något händer heller.
#10 Jag skrev ni eftersom Alexis skrev "vi" :)
Hera- om jag var du skulle jag tiga ihjäl den här tråden. En oerhört trist tråd och det bästa är att strunta i den.

I mina ögon är det veterinär som gäller ögonaböj om det är någoting allvarlig som hänt eller om man det är första hunden. Visst kan det vara så att veterinären säger att det är ingen fara, men då är det ju även upptittat OM det skulle vara någonting.
Jag skulle aldrig i mitt liv sitta framför en dator om det hände mina hundar någonting allvarligt. Skulle någon av mina hundar nu börja halta så skulle jag ha strikt vila och endast kiss och bajs promenader i ett par dagar. Skulle det därefter inte bli bättre så hade jag besökt veterinären, men anledningen till att JAG hade gjort det är för att jag anser att jag har kunskap om sjukdomar och hundar, säger dock inte att jag besitter så stor kunskap att jag vet vad allting är.
Är man osäker, RING iallafall veterinären och rådfråga.
#14 Ja det är en trist tråd Men jag tror endå att folk kankse får upp ögonen att vissa saker frågar man inte om på internet utan då ringer man veterinären! Tanken var inte precis att alexis 78 och hera skulle diskutera utan mer om vad ni tycker och tänker inte vem som dumförklarar vem!
Sen är jag inte rädd för att säga till om det är något som jag tycker är fel ! Och ja jag tycker det är fel att inte ha tillräklig kunskap eller nog förstår folk att dom måste till veterinären men hoppas på att slippa det genom att fråga här ist!
Jag blir ledsen och mår dåligt över dessa stackars hundar och behövde få ut min frustration här likadant när Du/ni skriver om era sorger tex när någon hund dött ! Eller skriver om djurmisshandel som någon har vittnat och just att inte fara till veterinär när det är akut är djurmisshandel!
Ja trist ämne men nog behövs det också!
#13# Alltid bäst att skyllla på andra, eller hur.
#14# Tycker du alltid att det är det bästa, att hålla tyst och blunda för allt som inte är trevligt och positivt? Som 16 skriver, jag ser ingen reagera när någon skriver om djurmisshandel, eller djur på blocket som far illa, det är tydligen något man får ta upp, men inte om något djur på forumet lider, då ska det blundas.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Men att säga att någon inte borde få ha hund för att de frågar på ett forum vad de ska göra med sin halta hund är väl att ta i? En del vill ha lite grundsfakta innan de tar ett beslut att åka in. Vi vet inte historien bakom utan som Hera skriver, vi vet endast vad vi läser och ska inte ta förhastade slutsatser.
Att ifråga sätta hundkunskapen hos en hundägare som väntar några timmar extra innan de åker in är som att ifrågasätta om en hundägare som använder sig av stryphalsband verkligen ska ha hund. Tycker jag.
#18 ja absolut det kan jag hålla med om det där med haltande hund ifs!
Men det finns akuta saker som man inte har tid att sitta vid ett forum ! Sen finns det ju skalor med allt och olika grader !
Flera ggr har jag fått telefonsamtal om hurvida dom ska göra med sin skadade hund och när man säger men åk in till veterinär så säger dom ska bara kolla på i fokus vad dom säger eller bukefalos osv varav en hund hade magomvridning som dog pga att ägaren ville läsa lite på internet först och det tog 2 timmar innan hon kom till veterinär!
Jag för står ts helt visst är det så att man ska givetvis höra med vetrinär först sen kan man efterfråga hur andras hundar vart o hur lång tid det tog innan de vart friska. Jag är den som ringer ganska mycket i onödan till vetrinären men ofta säger hon oxå till mig vad jag ska göra och om jag behöver komma :) men rådfråga är inte fel att göra men är det stor fara för hundens hälsa så är det bara en som kan hjälpa och det är vetrinär.
Kom på lite till. Att rådfråga vetrinär kostar inget mer än samtal kanske är det så att många skaffar hund o sen tror dom att den itne ska kosta ett dugg? Jag upplever många som slarvar o drar ner på kostnader här o där när det gäller sin hund maten är ett väldigt bra exempel, jag anser Vill man ha en frisk hund så köper man oxå ett bra foder. Dra ner på klädkontot lite så får man snart se att man får en slant till sparkassan vid aktuta fall till vetrinär+medicin och även råd att ge bra mat till sin hund. Halsband,sele,koppel är något man ofta köper en gång om det är bra påkostat så håller det nästen hela hundens liv.
#18# Fast som jag ser det handlar det mer om feghet inför att verka otrevlig snarare än av omtanke om ägaren. För hur mycket vi än ältar det så är fakta att alla som skaffar djur också tar på sig ett ansvar, man SKA helt enkelt ta reda på innan vad man gör om djuret blir akut sjuk och lider. Är man gammal nog att skaffa hund så är man gammal nog att även ta på sig ansvaret för den och det inefattar att se till att djuret får den vård det behöver.
Många skyller på ekonomi, det är så dyrt och även i de trådarna är folk så snälla så snälla, ingen vågar så mycket som andas att djuret inte ska behöva lida för att ägaren inte anser sig ha råd och är det någon enstaka som vågar så får den minsann veta att den lever.
Det är djupt tragiskt att skräcken för att uppfattas som otrevlig ska komma så långt framför omtanken om djuret.
Hade jag varit Medarbetare hade jag låst den nu

#22 Det skriver Du till fel person om Du menar mig eller menar Du folk i allmänhet? Jag klampar mer än gärna folk på fötterna och har så gjort måånga gånger. Jag har inga problem med att folk blir arga, ledsna är det något jag tycker är fel i hanteringen/vården så får de vackert höra det
Men jag tycker många snarare hakar upp sig på att vården är så viktig, vilket den självklart är! Men överlag…hur många gånger i hundens liv blir den sjuk och behöver vård? Förhoppningsvis och vanligtvis inte så ofta. Hur många gånger ser man folk slita/skrika och dra i sina hundar i tron att de uppfostrar den? Dagligen… tyvärr!
Så visst, absolut bör man förstå i vilka lägen man bör uppsöka veterinär. Men lika självklart anser jag det vara att man inte använder sig av stryphalsband och drar i sin hunds mycket ömtåliga hals varje dag, Att hundars öron inte är till för att dra i och att hundar behöver ordentigt med motion och aktivering. Å tyvärr ser jag alldeles galet för många som missköter sina hundar på dessa sätt än jag ser/hör om hundägare som drar sig för att åka till veterinären i akuta lägen

#23 För en normal diskussion på en i mina ögon normal nivå? Oh my, om du hade styrt spakarna och låst tråden för detta så hade det nog inte varit många öppna trådar.
Jag håller med både TS och Hera/Zebben.
Man kan många gånger undra över hur vissa människor tänker efter att de skrivit ett inlägg där en hund är i akut behov av vård och ägaren istället sätter sig framför datorn och skriver och inte ringer veterinär.
Men samtidigt, vad vet man om vad ägaren redan gjort? Om det inte står något i inlägget som gör att det framgår att man inte velat ringa veterinär än så vet man ju inte om de redan gjort det. Då kan man ju inte bara förutsätta det utan då kan man fråga istället för att förutsätta det värsta.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Jag tycker det är viktigt också hur man skriver till folk.
Vi är ju här för att hjälpa både ägare och hundar, och hundarna är första prio.
För att kunna hjälpa hunden måste vi gå genom ägaren. Om vi direkt börjar anklaga ägaren för att vara dålig hundägare, säga att den inte borde ha hund osv, ja då lär vi inte få fram våra råd eftersom ägaren förmodligen drar sig härifrån eller bara får taggarna utåt.
Om vi däremot skriver att hunden måste till veterinär direkt, så är chansen större att ägaren tar till sig det man skriver. Sen kan man fråga varför dom inte redan gjort det ena och det andra. Poängen är HUR vi skriver det.
Även om man tycker någon har gjort något väldigt fel behöver man inte skriva hur som helst. För det får alltid motsatt effekt än den man är ute efter.
För vad hjälper det som jag skriver till Nisse att du borde inte få ha hund, du är en dålig hundägare? Tror ni Nisse kommer tänka, "aha, jag borde kanske sälja min hund, eftersom jag inte är en bra ägare?" Nja, det tror ju inte jag.
Om man däremot skriver hur personen borde ha gjort från början, och skriver att det inte var bra att vänta så länge osv, så kanske, möjligvis personen tar åt sig. Meningen borde vara att få folk och tänka efter. Det tror jag ger hundarna mer än vad rena rama anklagelser ger.
För vi kan inte ändra det som redan hänt, men vi kan försöka hjälpa framtiden för djuren..
#27 så bra skrivet!! håller med om allt
men sen kan man ju tycka och undra varför ägaren ifråga inte agerat annorlunda med sin sjuka hund. Men det behöver man ju inte säga rakt ut (även om man gärna vill)
Medarbetare på Hundar.ifokus
#27 Håller med dig i det du skriver
Behöver inte skriva något mer då det mesta redan sagt.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se