Bra hundmat
Ska byta mat för vår hund som är 6 månader. Vi har gett henne royal canin, men jag gillar inte den riktigt då jag känner några som har haft problem med näringen i den, då den varit väldigt hög jämfört med vad hunden faktiskt behöver. Hon är även rätt känslig och har spytt några gånger utan riktigt anledning, och här rätt ojämn matsmältning.
Jag har pratat med vissa som rekommenderar vegetarisk mat då det är både nyttigare och snällare mot magen, men jag vill gärna ha mer tips innan jag bestämmer mig.
Jag gillar inte riktigt de stora kända märkena utan vill ha något som inte är mycket ämnen och tillsatser i.
Hon är en blandning mellan shih tzu, papillon, lhasa apsu och yorkshireterrier.
Tack på förhand
Sofia
Kramar!
Sofia, Mike & Molly!
Behöver också veta rekommenderad mängd per dag för henne…
Kramar!
Sofia, Mike & Molly!

Angående rekomenderad mängd för din hund så brukar det stå på foderförpackningarna vad som ungefärligt brukar ges.
Jag själv ger Eukanuba och är nöjd med det, du kanske kan prova det? Eller Orijen? Det är så himla olika från hund till hund.. Vet flera hundar som fungerar utmärkt på Doggy medans andra inte ens klarar av det.
Ja du kan ge vad som helst bara du inte ger vegetariskt,vad är det för tomtar som sagt så.Nånting som är nyttigt och brukar vara snällt mot magen är färskfoder.Vad har du emot de kända märkena?
Bino åt också RC innan. Men jag tyckte inte att det var bra. Så när det var dags för honom att byta till vuxenfoder så valde jag Acana (från samma tillverkare som Orijen). Och det funkar han bra på :).Det är ett mycket bra och prisvärt foder :)
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Vad är det som är dåligt med vegetarisk mat?
Jag ska kolla upp de märkena, tack :)
Kramar!
Sofia, Mike & Molly!
Vad du än gör ge INTE vegetaiskt hundfoder! Om man har en hund som är svårt allergisk och inte tål något annat måste man kanske ge det som en sista utväg, men inte till en frisk hund,
Vegetariskt hundfoder är inte naturligt; det är ett manipulerat foder för att förändra aminosyrorna så att hunden kan ta upp det. Om du vill ha en hund på naturlig utfodring så måste den få i sig animalier som en del av kosten. Vegetabilier har inte alla alla aminosyror som hunden behöver för att bygga upp nytt protein i sin kropp (bygga hud, muskler, organ, ja allt)
Mest naturligt färdigt foder är färskfoder (helfoder gjort av animalier och oftast en del spannmål och alla vitaminer, mineraler som hunden behöver).
Bra torrfoder med små bitar är Acana Lamb & Apple. (Samma tillverkare som Orijen).
Bra och naturligt torrfoder med få ingredienser och helt svenskt är Magnussons Meat & Biscuit. Gjort på färsk köttfärs och inte köttmjöl, som de flesta andra torrfoder. Dock rätt stora bitar för en liten hund, men de är inte så hårda så man kan lätt slå sänder bitarna om man vill eller blöta upp fodret.
Om du vill ha ett billigare men ändå bra foder så finns Doggy Professional. Dessa foder finns hos foderbilen. Magnussons Meat & Biscuit kan du hitta hos vissa ICA Maxi.
Acana eller Standart har jag hört bra om. Hade själv gett det om inte min hund hade ätit färskfoder.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
och håll koll på hur mycket protein det är i fodret.. min hund har nu blivit dålig av Royal, och i hans foder var de hela 30% protein
Tänkte inte på att du har en valp när jag svarade. Vilket foder du än väljer så välj ett valpfoder om du ska byta nu. Det är säkrast för att din valp ska växa som den ska. Vid omkring 1 år brukar man byta till vuxenfoder.