Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 1175 ggr
Mixxie
0

Vovve som hatar borstar

Hej

Har en cavalier men han är omöjlig att borsta. Har testat  med godis och beröm men han tycker inte om borsten. Jag kan bara ta ett tag sedan hugger han argt efter borsten.Jag har borstat honom ngr gånger ordentligt men han hatar det och vill inte tvinga honom och så. Hans päls blir lätt tovig och då måste man klippa några tips?

Besök min blogg! :) 

http://sporthund.blogg.se/

PetraKarin
0

Min hund får jag göra nästan vad som helst med men när det kommer verktyg in i bilden tycker hon att det blir obehagligt. Så jag känner igen det där med borstproblemet.

Mitt tips är att bara borsta korta stunder. Du säger att han klarar en lite kort stund ? Kör då lite kortare än han klarar och belöna under tiden, alltså samtidigt som du borstar, inte efteråt. 
Borsta korta korta stunder varje dag. Med tiden kan du öka på med ett par sekunder eller någon minut. Du behöver få honom att tycka att borstning är kul och mysigt och få förtroende.

Chilli10
0

Få honom att förknippa borsten med något bra. Något som han tycker är roligt. Tex borsta honom litegrann innan maten serveras. =stor belöning (om hunden gillar sin mat). Ta fram borsten när du kommer hem och han blir glad för att du kommer. =borsten förknippas med att du kommer hem (han blir glad) och alltså något positivt.

PetraKarin
0

#2 Bra tips!

rebz
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tycker du ska backa ett par steg. Börja med att liksom bara plocka fram den utan att borsta alls. Och kanske lägg den brevid er när ni myser eller liknande så att hunden kan slappna av trots att den ser borsten. Sen kan du börja att ta upp den ett par gånger (utan att borsta), och när han inte berörs av det så går du vidare till nästa steg.
Då drar du bara borsten 1-2 gånger genom pälsen och sen LUNGTberöm och sen är det klart. Du ska beröma lugnt så att hunden inte går upp i varv, för borstning ska ju vara en lugn och avslappnande sak och man ska inte stressa upp sig. Och sen kan du utöka antalet drag med borsten när han vant sig.
Men gå inte för fort fram och tänk "men nu kan jag dra 5-6 gånger så nu borstar jag hela pälsen för det går ju bra" för det slutat oftast med att hunden faller tillbaka i sin ovana att "attackera borsten". Så "skynda långsamt" som man brukar säga :). Men kom ihåg att han ska vara lung innan och under borstningen och även en stund efter. Och sluta när det går som bäst så att han aldrig får chansen att "bli arg på borsten" så att säga.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

AnneN
0

Vad använder du för borste? Är piggarna hårda och/eller vassa så kanske hunden tycker att det gör ont och då kan det vara bra att byta till en mjukare borste som inte har vassa piggar.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[iurochskur]
0

Hahaha…kan inte annat än att skratta. Min Shanti gjorde likadant tills för helt nyligen sen. Hon avskydde alla sorters borstar. Det är bara att borsta en gång, ge en godis och sen upprepa den proceduren några gånger varje dag. Till slut kommer din hund förhoppningsvis kunna borstas utan godis.

Mixxie
0

#5 Kanske det? Nån som vet ngn affär som säljer bra borstar eller ngn bra borste?

AnneN
0

#7 Bra borstar brukar kunna finnas i de flesta djuraffärer, annars brukar det även kunna funger med vanliga hårborstar som vi människor använder, iallafall som tovutredare Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[iurochskur]
0

Ja, en barnborste med ploppar i änden kanske vore bra…?

Mixxie
0

Då får det bli att åka in ok köpa en borste till affären imorgon om jag hinner :)