Morrande valp
Hejsan svejsan, har en liten appillon/chihuahua blandis på 11 veckor. Har haft honnom i 2 veckor och han är överhyper, vill oftast leka och så bits han, antar att det är föratt hans tänder kliar. Men, sen när jg tar upp han ibland så morrar han som satan och hugger mot ansiktet eller händerna, samma när han inte får hoppa över kanten på soffan så sätter jag en ''mur'' med mina ben och händer, om han försöker komma över så puttar jag tillbaka han och 3 gången så morrar han och attackerar mina fingrar.
Jag har absolut ingen som helst aning om vad jag ska göra när han vill någonting som jag inte vill, och känns i hjärtat att ens valp försöker hugga och morrar åt en.. Jag ser skillnad på lek och allvar, ser det i hela hans beteende och han är inte alls sådan när han leker. I övrigt är han en väldigt ktiv hund, han är oftast ute och leker med sin kompis som är en 9veckors papillon/japansk spets flicka, så han har att göra hela dagarna.
Vad ska jag göra?
Men är du säker på att han inte bara är överväldigad av känslor och intryck och inte kan styra sig riktigt (när du säger att han är aggresiv). Vår valp blir också väldgt uppspelt och kan nafsa mot ansiktet om man kommer nära i ett "speedat" läge. Jag tänker att det är lite som små barn som ibland inte kan styra sig utan råkar bita en vän istället för att pussa…
Jag upplever iofs inte något som helst aggresivt hos vår valp utan som sagt mest uppspelthet som inte kan kontrolleras…
Funderar också på att det kan ha att göra med att din valp kan bli över-aktiverad, ("han har att göra hela dagarna"). Valpar behöver ju vila extremt mycket, iaf så blev vår valp som värst när han hade fått uppleva mycket och var (över)trött.
Nu har han blivit större och förståndigare och lugnat ner sig, så jag tror att om du bara agerar lugnt och visar vad som är ok och inte så kommer det att ge med sig.
Lycka till!
- Tillräckligt bra är perfekt! -
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Men han liksom morrar och visar tänderna som en varning sen hugger han vad av mig som är närmast. :( Men det kan säkert vara så att han är överaktiverad, men problemet är att om han bara hör den andra hundens namn så vill han ut och leka, sitter och piper och skäller och krafsar och har sig, det 'r då när jag puttar bort han så blir han arg och börjar morra och hugger mig. Inte om när han leker för då morrar han också för han är så uppspelt. Men ignorerar jag honom när han piper så skäller han högt och slutar inte, sen när han väl slutar så tar det 10 min sen börjar han igen -.-
Tack för svaret förresten! :D
Alla hundar gillar inte att man lyfter dom, även de små kan ogilla det men det är lite ibland ett ont måste om exp ska åka bild så kan itne den lilla valpen komma upp själv. Så här har jag gjort från början (har en som gillar bli buren men iaf) Säger upp o lätta bara tassarna lite-belöna med lite lek eller gottis. höll på så o tills våran stog helt stilla o vänta ut mer vad man ska göra o sen upp lite högre o sen jobba på det. Det kanske kan hjälpa dig med med din lille?
Sen får man säga Aj med om de biter onödigt hårt andra hundar säger ju oxå aj om valpar biter dom hårt. jag har lekt med händer på ett sätt men ofta lekte jag med leksaker. En till sak du säger han är väldigt aktiv en bra övning är söka efter godis det klarar även små valpar av sen avkoppling det är väldigt viktigt att de lär sig, så av och på knappen funkar :) inne har jag alltid kört med icke lek och ute lek o bus bra att köra in på valpar. Leka kan de göra själva inne förståss men inget jag uppmuntrat till med att delta i lek eller bjudit in till lek.
#2 hm ja det verkar ju vara olika lägen som du beskriver…
Hoppas du kan få fler tips som tex #3, och lycka till så mycket.
- Tillräckligt bra är perfekt! -
Jag har haft en valp som va typ likadan när han blev övertrött. Vilket han ju typ blev varjedag då han inte bara kunde lägga sig o koppla av själv, utan jag fick hjälpa honom.
Och det gjorde jag bara genom att hålla fast honom tills han somnade. Och med hålla fast menar jag inte typ hålla hårt i honom, utan att jag bara höll honom i famnen o smekte lugnt över honom tills han började koppla av och då la jag ner honom bredvid/framför mig o fortsatte stryka på honom.
Det va ungefär som att natta ett litet barn 
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.