Fix ideer
Har en sheltie på 18 månader som får fix ideer som jag ser på det iallafall! Hon vill inte gå ut med min sambo när jag är hemma då springer hon till mig och vägrar gå ut , han får lyfta ut henne ! 2 av 10 ggr följer hon med han ut självmant . Likadant med maten hon vägrar äta när han är i samma rum när jag är hemma ! när det inte gäller att gå ut och äta så älskar hon honom leker gärna och gillar att ligga och mysa med honom ! Är jag inte hemma är det inga som helst problem att äta och gå ut med honom !
Vad kan detta bero på och vad kan jag göra åt det ?
Att hon inte vill gå ut är ju inte SÅ konstigt, min hund är lite likadan. Inte att han vägrar, men går sambon ut med honom när jag är hemma så ska han fort in igen när han gjort sitt vissa gånger. Däremot att hon inte vill äta när du är med låter konstigt. Kan inte komma med någon idé till förklaring till det.
Hur gör ni när hon beter sig så här?
Avdramatisera det så mycket som möjligt. Låt sambon bara koppla henne och ta med henne om det går, håll inte på att jaga henne/lirka/bär ut henne. Kanske kan ni träna genom att han ropar på henne på olika ställen i hemmet, börja inte vid dörren utan någon annanstans. Om hon kommer så får hon belöning. Träna vidare med målet att hon kommer så fort han ropar på henne vid dörren och tar med henne ut.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Har också en sheltie, 1 år nu!
Hon blev likadan när jag skadade mitt knä och inte kunde sköta henne som innan. Min pojkvän fick ta över ansvaret helt medans jag låg i sängen och sov hela dagarna.
Hon ville inte gå ut, höll sig ute och kissade sedan inne. Åt dåligt. Var depp över att han tog hand om henne och inte jag.
MEN vi fortfatte så eftersom jag inte kunde ta henne alls och det gick över efter ett tag. Nu har hon lika kul med honom som med mig (okej jag är liite bättre än honom fortfarande).
Vi har aldrig daltat med henne om det, utan ville hon inte ut så blev hon dragen efter nerför trappan och ut. Det är inte så hemskt som det låter. Det sista man ska göra är att bära runt på dom, var vänliga men bestämda över vad som gäller :) Lycka till
Hon äter med mig det är sambon hon vägrar äta med om han är i samma rum! Det är om jag inte är hemma då är det inga problem! Kopplar vi henne så vägrar hon iaf och slita och dra i henne är inget alternativ , det gör jag inte!
Det har gått förut det är dom senaste veckorna hon inte vill gå ut med honom samma med maten!
Inne kommer hon gärna till honom, hon kommer direkt han ropar och ofta kommer hon och tigger om mys!m Min sambo tycker det här är jätte jobbigt och tror penny hatar honom , men det tror inte jag jag tror det bara är en fix ide eller vad tror ni ?
Nu har vi börjat göra så att min sambo tar alla rastningsrundor med hundarna och ca 1 gång om dagen tar han bara med penny och lämnar hans hund hemma och går ut och leker med henne, tror ni det är bra?
Hon äter med mig det är sambon hon vägrar äta med om han är i samma rum!
Det låter fortfarande konstigt
Beter han sig på något sätt som du skulle kunna tänka dig gör att hon inte vill äta när han är med?
Kopplar vi henne så vägrar hon iaf och slita och dra i henne är inget alternativ , det gör jag inte!
Nej, jag tycker inte heller att du ska koppla henne och slita och dra. Menade mest att det man skulle försöka med, om det gick, var att bara helt enkelt koppla henne och gå med henne ut och inte tänka för mycket och absolut inte hålla på att bära henne ut. Om det inte funkar att han kopplar och leder henne ut så är mitt råd som sagt att träna henne i det.
Inne kommer hon gärna till honom, hon kommer direkt han ropar och ofta kommer hon och tigger om mys!
Okej, men du skriver ju att han inte kan gå ut med henne, för då springer hon till dig och vägrar?
Min sambo tycker det här är jätte jobbigt och tror penny hatar honom , men det tror inte jag jag tror det bara är en fix ide eller vad tror ni ?
Jag tror att det krävs att en människa är riktigt elak mot en hund för att hunden ska tycka illa om personen. Däremot så kan hundar mycket väl fästa sig mer vid en person i familjen och jag tror att det snarare är det det handlar om här. Din hund är mer fäst vid dig och vill inte lämna dig.
Nu har vi börjat göra så att min sambo tar alla rastningsrundor med hundarna och ca 1 gång om dagen tar han bara med penny och lämnar hans hund hemma och går ut och leker med henne, tror ni det är bra?
Det är ju bra att han gör roliga saker med henne, men samtidigt tror jag det är viktigt att man ser på det här lite som med en hund som ska ensamhetstränas. Har hon separationsångest när hon tas från dig så får ni ta det sakta men säkert istället.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Vad det gäller maten så vet jag inte eftersom hon äter när jag inte är hemma ! Ja penny är gärna med min sambo så länge det inte handlar om att gå ut eller vid mat dax !
Skaffade penny för ett år sedan min sambo har varit hundvakt till henne tills vi vart tillsammas i januari . det har inte varit några som helst problem att gå ut med honom förens för några veckor sedan! likadant med maten !
Tycker det skulle vara konstit om det var separationsångest eftersom dom kan ligga och mysa i soffan medans jag kan gå ut me den andra hunden utan att penny bryr sig utan ligger kvar och myser för fulla muggar! Om hon då har problem att lämna mig borde hon väl följa med mig ?
Tänk om dom kunde prata!!!