Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 762 ggr
[iurochskur]
0

Det här med rasstandard

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Visst får man inte avla på en tik eller hane som övergår rasstandardens mått? Bara nyfiken på hur petigt det är kring detta. Om man är skk ansluten uppfödare bör man väl följa rasstandard till punkt och pricka?

P.s Om dom nu får avla på en som övergår rasstandarden, hur många centimeter i mankhöjd pratar man om då är oki?

Zvintos
0

Det beror väl lite på hur standarden är utformad, dvs hur hård den är gällande mankhöjd.
För "min" ras (dvs staffordshire bullterrier) står följande gällande just mankhöjd: _"Önskvärd mankhöjd: 36-41 cm Höjden skall vara i proportion till vikten".
_

Sedan kan jag tänka mig att det även beror på hur pass stort avelsmaterialet är.
Är avelsmaterialet litet, får man nog bortse från vissa fel.

Det är i alla fall min tanke om det.

AnneN
0

Finns väl inga regler mot det, men då kanske man bör försöka väga upp det genom att para med en som är lite mindre i storleken.

Är hunden i övrigt rastypisk och helt frisk så kan den nog gå bra i avel även om den är några cm för stor.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[iurochskur]
0

Citerar skks avels strategi för chinese crested:

MANKHÖJD:

Idealmankhöjd för hanhund 28-33 cm, för tik 23-30 cm

VIKT:

Vikten kan variera betydligt men skall inte överstiga 5,5 kg. -------- Enligt exteriörenkäten anser 95 % av uppfödarna att hanarna är för stora och

84 % av uppfödarna att tikarna är för stora. Chinese Crested Dog är en dvärghundsras.

Så med andra ord avlas rasen åt fel håll om till och med uppfödarna anser (hela 84%) att dom är för stora. Bör dom inte ta och avla på små chinese crested då?

Noa-Nisse
0

Får inte avla? nja klart man får avla hur man vill, man kan avla på en chinese crested dog som är 50 cm i mankhöjd. Ingen som säger att "du måste göra si och så" angående det. Annars hade inte blandrasavlen funnits.

Det man går miste om är väl titlar i utställningsringen om man avlar på för stora/små djur. En seriös uppfödare parar nog hellre t.ex en jättebra hane som tyvärr skrider över gränsen med ett par cm och letar sen efter en minst lika bra mindre tik än tar vilken hane som helst bara för att den är liten.

Medarbetare på Hundar.ifokus

SaraC
0

Visst får man avla! Sen beror det väl såklart på hur mycket större hunden är och hur hårda reglerna är inom rasen, men är det någon centimeter så spelar det oftast ingen roll. Det handlar om kombinationer. Har man en hanhund som är bra i övrigt men lite för stor så kan man prova att ta en kull med en mindre tik. Likaså om man har en i övrigt bra hund (i en lånhårig ras) som kanske har lite dåligt med päls, då kombinerar man den med en hund som har mycket päls.

Avel handlar inte om att sätta ihop två helt perfekta exemplar, för det är för det första svårt att hitta och för det andra inte alls säkert att resultatet alls blir bra på grund av det, utan det handlar mer om att få i hop rätt kombination - både fysiskt och psykiskt!

Min hund är 1 cm över mankhöjd för hanar inom sin ras. Han är en import från Italien med direkta linjer till Japan till en ras som i Sverige är väldigt liten och ständigt i behov av nytt blod. Han är testad för HD/AD/Patella och helt godkänd på allt. Även ställd med goda resultat. Han är pappa till 10 kullar, med många mycket bra hundar däri som utmärkt sig för rasen.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar