Hur är det med hundens känsel?
Har hundar bra känsel i kroppen? alltså t.ex Klenod kan råka springa in i kylskåpet med huvudet och sen bara springa där ifrån hur glatt som helst utan någon anmärkning. Jag har råkat trampa henne på tassen med trätofflor utan att hon skrikit till, utan hon har bara flyttat tassen lite för att sedan fortsätta med det hon höll på med…
och ett annat exempel är att igår när jag satt och drack vatten med is i så tänkte jag prova och se om hon reagerar mot kyla! Klenod låg på soffan och sov och jag satt brevid. Jag tog upp en is bit och la den mot trampdynan, men hon fortsatte sova vidare. Sen lade jag den på hennes mage (hon låg med alla benen i luften) men ingen reaktion där heller…
Är det samma med era hundar? och har hundar dålig känsel eller bara väldigt hög "smärtgrad"? eller det är individuellt.
Medarbetare på Hundar.ifokus
Smilla har tjutit till som tusan när hon sprang in i framhjulet på cykeln när vi cyklade, världens dödstjut. Men är vi i skogen kan hon rusa rakt in i ett träd och helt enkelt bara springa vidare. Tassarna har hon blivit trampad på några gånger, en gång har hon tjutit till, dem andra gångerna har hon bara ryckt åt sig tassen.
Ibland tror jag hon fjompar bara, men jag tror hundar har rätt hög smärttröskel ändå. Dem kommer ju från vilda djur och dem lär ju tåla bra mycket.
Undrar samma sak. Min ena hund skriker för minsta lilla och kan hoppa på 3 ben men bara man blåser och säger liksom "såja nu är det bra" så är han helt frisk haha. Min andra hund är mer tålig, jag skulle kasta iväg en leksak härom dagen och råkar drämma in handleden rakt i munnen på honom, jag stukade handen men han rörde inte en min. Nu är mina dock små (7 och 9 kg) så dom är väl lite mer känsliga än större hundar antar jag.
Jag tror att hundar har relativt hög smärttröskel men även att det är väldigt individuellt. Jag tror även att det är mycket mentalt hos vissa hundar.
Jag har en hund som börjar dödstjuta bara han tror att någonting ska göra ont eller liknande medans den andra hunden kan man iprincip stå och stampa på utan att hon ens vrider på örat inte för att någon står och stampar på henne utan det var endast ett exempel medans den tredje hunden inte gör minsta rörelse eller ljud trots att det verkligen gör ont.
Medarbetare på matlust
Min hund är väääääldigt känslig för smärta. Han överdriver det också otroligt bra. Om jag råkar trampa på svanspälsen så flyger han upp och skriker riktigt högt, och då har jag bara trampat på pälsen… Samma sak om han får ont när han springer lös och leker. Då kan han börja halta och komma fram till mig, då blåser jag lite på tassen, pussar och klappar och säger nu är det bra, så är smärtan över och han kan springa vidare. haha :) Dom är så söta!
Klenod verkar vara en riktig pajas! Haha skrattar när jag läseratt hon springer in i kylskåp å liknande. Även hur hon flyttar sin tass en liten bit och sen fortsätter med det hon höll på med! Riktigt rolig hund ;D
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tror det sitter mentalt på många hundar också. Saana tex vrålar till som om hon höll på att dö om man så mycket som nuddar henne. När man ska klippa klorna är det helt hopplöst, det är tur att vi bor på landet med närmaste granne 600 meter bort ;) Och då har jag aldrig klippt henne i pulpan eller på annat sätt orsakat obehag vid kloklippning, hon skriker bara för att hon tror att det ska göra ont. Knäppa hund :D
Vår gammelhund som gick bort i förrgår var väldigt tålig. Han sade aldrig något även om man råkade stiga honom på tassen eller om han som yngre sprang in i träd.. Den senaste tiden var vi tyvärr rätt ofta hos veterinären och han fick alla möjliga sprutor och dropp och han rörde inte en fena. Så det kan vara väldigt olika från hund till hund tror jag :)
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Alice är jättekänslig för smärta. Hon skriker också dödsskrik om man nuddar henne. En gång när vi var ute och gick så gick hon inne vid buskarna. Pälsen fastnade till i en liten pinne men lossnade strax efter igen, och hon skrek öronbedövande