Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 1673 ggr
wintermynta
0

Mjölktänderna kvar

Jaha nu är valpen (dvärgpudel)  5 och en halv månad och inte en mjölktand har han tappat.
När ska man börja oroa sig på allvar? och när bör man vända sig till veterinären?
Alla tänder sitter ordenligt fast och ingen är lös.

Tacksam för alla svar.

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Minns inte hur gammal Enja var när hon tappa sina tyckte hon var lite små sen kanske Obestämd Men om du är orolig hör först med din uppfödare om detta det kan vara släktdrag. Sen kan du höra med vetrinären om detta, jag minns iaf att Enja tappa hörntänderna sent men efter vickat lite på dom så trilla dom ut de med :) ( Enja är dvärgpudel hon med)

[Forest]
0

leta lite o fick fram att Enja var lite över 4 mån när första små tappades (framtänderna) Men hörntänderna var hon lite över 6 månader de övre satt som berget men efter lite vick så släppte dom.

wintermynta
0

Tack.
Såg nu ikväll att en tand redan vuxit över ena mjölktanden och fler är på väg att växa över. Får ringa veterinären imorgon suck.

[iurochskur]
0

#0 Det är så himla olika det där när dom tappar tänderna. Shanti hade problem med två tänder och fick s.k dubbeltänder. Så dom drog vi hos veterinären.

Luna verkar tappa tänderna som hon ska nu i och med att dom tänder som är svårast att tappa är tappade.

#3 Håller mina tummar att du slipper dra ut allt för många.

P.s Kolla på google efter privatpraktiserande veterinärer nära dig. Dom är oftast mycket billigare än på en stor klinik.

Sixtenblixten
0

HAde gått till en riktig tandläkare man måste tänka på att tänderna ska dom ha hela livet så det e ju ganska vikitgt. Hellre dyrt och bra än billigt och det inte blir bra.

Valptänderna får inte sitta kvar för länge när dom permanenta kommer för då kan den få riktigt fel på betat vilket kan ge tidigt tandavlossning vid äldre dagar.

[iurochskur]
0

#5 Men en privatveterinär är inte sämre än en större djurklinik.

wintermynta
0

#5 Dum fråga kanske men finns det tandläkare för hundar?

#4 Har en bra & kunnig veterinär endast tio min hemifrån mig som jag litar på.
Är helt emot djursjukhus då dom dels är dyra och sen oerhört opersonliga.

Sixtenblixten
0

#6 vem ahr sagt en privateare e sämre jag går till privatare men dom hyr in en tandläkare som fixar tänder inte går du till din läkare när du har ont i tanden ?

Sixtenblixten
0

#7 såg inte din fråga för än nu det finns tandläkare även för hundar och anlita en sådan direkt så slipper du betala en vanlig oxå . Nu vet jag inte var du bor men om du finns i Skåne kan jag Rekomendera en riktigt bra till dig på en privat klinik