Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 4422 ggr
toodiloo
0

Hundgård, vad tycker ni?

Detta är bara en tanke jag har och vill höra vad ni tycker om det hela. I framtiden har jag tänkt köpa hus o ha stor inhängnad trädgård. Jag har även funderat på en permanent lösning åt hundarna på dagarna. Har funderat på att bygga en stor hundgård (minst ca 20kvm) med tak som skydd för regn och snö, grusunderlag och ett liggbord med fäll på och som dom kan ligga under. Jag tänkte också ha ett litet hus  (hundhus, typ som en lekstuga i stl) i anslutnin till hundgården (utanför, så den tar inte utrymme av dom 20kvm) med hundlucka, självklart uppvärmd och med biabädd i tex. Jag har inte tänkt att hundarna ska vara där så mkt mer än 8 timmar och aldrig en ensam hund utan minst 2-3 st. Hundarna är av medelstor storlek, ca 15kg.

Om man säger att man motionerar hundarna 1 timme på morgonen innan man åker hemifrån, sätter dom i hundgården och sen får dem vara där över dagen. När man kommer hem släpper man ut dem och låter dem springa på tomten direkt och sen aktivering i form av lydnad/agility/följa med på löpartur.

Självklart hoppas och tror jag att min sambo och jag inte kommer ha samma arbetstider utan det kommer gå omlott lite o hundarna kanske får vara där 6-7 timmar, men ibland kanske längre. Jag vill absolut inte ha dåligt samvete över mina hundar utan det ska som sagt vara en hållbar och långsiktig lösning som ska funka för både hundarna och oss. Jag tänker att det är bättre med denna lösning än att hundarna får sitta ensamma inne? Ute kan dom ju sova, leka, rasta sig eller vad dom vill?

Maja2
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag känner mig kluven inför hundgård. Förut har jag sagt blankt nej till att ha hundar i hundgård, men förstår din tanke. Utomhus blir de åtminstone någorlunda stimulerade till sinnena… samtidigt som jag tänker såhär:

Vad har man hunden till? Är det till sällskap kan man ju fråga sig: NÄR ska hunden vara ett sällskap ifall man jobbar 8-17, kommer hem, lagar och äter mat, kanske har barn att ta hand om, läxläsning, badning eller städning och tvätt. Klar kring 20.00 i bästa fall. Så… hunden är sällskap mellan 20.00 och 22.00 då det är dags att runda av och gå isäng. En sällskapshund två timmar per dygn…..

thilda-
0

jag tycker att det är super med hundgård :) ser inget negativt med det

Mischa
0

Tycker det låter som en lyxig plan för både dig att kunna ha hundarna hemma och för hundarna att kunna vara hemma med tillgång till utevistelse.

Ingen hundvakt, inget stressande dagis och inte behöva stressa hem för att rasta hundarna.

≧◔◡◔≦

toodiloo
0

1: jag med, men om man ser till att den är stor, dom sitter inte ensamma och dom har koja att gå in i.  Angående sällskap s¨å är det sant det du säger, men folk jobbar ju? Jag har inga barn nu och har inte tänkt skaffa på iaf 5 år men det är klart att det tar tid sen. Jag tycker dock att det är viktigt att aktivera hundarna och jag springer endel vilket jag gärna tar med hundarna på. Ute får dom ju frisk luft och så också :) Självklart får man ju se vad hundarna tycker, men jag har hört flera som älskar hundgården. Tänkte absolut inte ha hundarna där ensamma eller så. Dessutom tror jag att jag kanske kommer sluta tidigare på fredagar, o ledig lör-sön o då är det max 4 dagar. Som sagt är vi 2 och hundarna kommer förhoppninsvis inte behöva vara där så länge..

toodiloo
0

o sen är det ju meningen att hundarna ska vara med all övrig tid, även vid matlagning osv, fast det inte blir egentid med hunden. Många har ju en ensam hund och säg tex att man lämnar den ensam hemma inne i 6 timmar. Är det inte bättre då med 2-3 stycken som kan leka, o är ute i 8 timmar? Det är 2 timmar mer, men omständigheterna är ju mkt bättre? Måste bli tråkigt för dom inne…

toodiloo
0

3: tanken är ju att den ska vara stoooor och fin för hundarna, påkostad. Det kommer inte spela nån roll vad det kostar utan det ska vara en ultimat lösning isåfall. o som sagt kommer ju hundarna aktiveras, det är inte frågan om nåt annat. en rask långprommis på morgonen så dom är nöjda när man lämnar dom. Då sover dom nog till lunch kanske (gör iaf min nuvarande ;) ) o sen leker dom kanske lite några timmar o sen kommer vi hem. Då blir det mer motion i form av jogging med mig eller agilityträning tex, o lite lydnad eller så.

Maja2
0

#5  Jag tror att man kan fundera både hit och dit, och det är förvisso väldigt intressant, huruvida hundar har tråkigt inne och roligare ute. :) men jag hänger med i ditt tänk.  Så länge hundar inte får någon uppgift att utföra, så ligger de och vilar och väntar. Tror inte att de leker så mycket som man skulle vilja tro… utan de väntar nog på att få en uppgift. Har man gjort rätt så väntar de nog på att Du ska komma hem och ge dem en uppgift :) :)

Jo, jag är medveten om att många som har hund jobbar heltid… och jag vet att jag låter väldigt restrektiv… så jag är absolut ingen "norm" att gå efter. Skulle jag bestämma så fick ingen heltidsarbetande ha hund…. fniss… och det går ju inte heller….

så… ta det inte alltför allvarligt.. men man kan ju skänka det en tanke…

[Doglovers]
0

Du har en jätte bra tanke och planering.

Hundarna kan gå ut och in som dom vill. En väldig stimulering bara genom att sitta på britsen och se ut över omnejden.

Man ska självklart kunna ha hundar även om man jobbar 100% och det här blir en fin lösning för dina hundar. Och för er. Tänk bara på att skola in dom i hundgården. Jag har radio till alla så dom hela tiden hör röster och musik. Och golv värme.

Mina stortrivs i sina hundgårdar om dagarna när dom är där. En del av vovvarna vill inte vara inomhus, eftersom dom är spetsar.  Hundarna blir mycket friare i en hundgård och kan göra som dom vill. Och busa runt utan att riva halva bohaget.

Kommer inte ihåg hur bestämmelserna är om utrymmen, men kika in på jordbruksverket. Där hittar du nog det du behöver veta.

Själv ska jag inhägna hela stora gräsplanen som barnen hade till fotbollsplan och göra en stor rasthage där dom kan springa lösa och busa bäst dom vill. Göra en lite plaskdamm och lite hinder.

Fick ett smart tips av "Vattnadal" Ge hundarna kokosnötter att leka med i hundgården. Jag tog bara bort de längsta stråna. Dom har jätte kul med dom. Och inte går dom sönder hellerSkrattande

Lycka tillSkrattande

pillan33
0

Jag tycker det låter som en lyxig lösning för vovvarna istället för att dom ska behöva sitta inne hela dagenGlad

toodiloo
0

7: nej, det är ingen fara. Jag förstår ju hur du tänker och har tänkt samma, men som sagt, folk jobbar oftast heltid. Jag överväger dock att om det är möjligt jobba 75 eller 80% :)  Vill absolut inte att mina hundar ska lida och vill inte heller ha dåligt samvete för dem eftersom detta inte är tänkt som någon tillfällig lösning.

8: ja, precis. Jag tror måtten för min storlek på hund var 15kvm för 2 eller så, men jag tänkte som sagt ha det väl tilltaget över minimigränsen :)

9: ja, ellerhur!

vad roligt att ni är positiva till min idé. vill absolut inte behandla hundarna illa, då får jag lösa det på något annat sätt. Jag vill absolut ha tak också så hundarna kan vara "ute" även om det regnar eller blir snö. Min nuvarande hund vill inte gå ut om det regnar tillexempel och då skulle hon ju bara sitta inne iallafall.

toodiloo
0

jag har också varit emot hundgård tidigare men då har jag mest sett jakthundar o så som suttit i en liten hundgård utan koja eller tak hela dagar bara för att ägarna är för lata för att 1) aktivera och 2) hägna in hela tomten. Hundarna har alltså suttit där trots att ägarna har varit hemma, och det kommer inte ske i mitt fall..

Cassii
0

Jag skulle aldrig våga, skulle känna mig rädd att någon tog sig in.. :$ Men det kanske bara är för att jag är 16 och inte riktigt fattar sånt där ännu, men tycker att det låter jätte mysigt för vovvarna!

Maja2
0

Det kommer nog att bli toppenbra :) :)

toodiloo
0

12: det är därför ja inte vill ha dom på tomten. Jag kommer ha lås på hundgården, men självklart kan ju nån klippa upp o ta sig in, men det kan dom ju även göra i huset på natten..

tvättäkta bybo
0

ett tips är att istället för bäddar i hundhuset så bygger du lådor med halm eller spån i, då är det ingen risk för att hundarna sliter sönder bäddar mm.

våra hundar söndrar aldrig sönder saker inomhus, men i hundgårdarna/hundhusen sliter de alltde får tag på i stycken, så vi har valt halmbäddar istallet.

hur många hundar ska du ha i hundgården? jag personligen tycker att 20 m2 låter lite lite. våra hundar bor 2-3 hundar (ca 30 kg) i varje hundgård på varierande storlekar mellan 70- 110 m2. nu menar jag inte att du måste ha så stort, men jag skulle själv bygga minst 40 m2 om du har tex 2 hundar (ca 15 kg) i den.

och hundhus är ju kanon! :)

sedan så kan vissa hundar äta grus om man har det som underlag, därför väljer vissa trägolv. vi har valt att ha skog i hundgårdarna, då har de lita att göra, pissa på träd mm :)

[hehlenaaa]
0

TS: hur har du hundarna nu?  Eftersom detta är en "framtidsplan"? :)

[Doglovers]
0

Några hundgårdar har vi grus i och några har vi lagt plattor i. Mycket praktiskt då det går att spola av dom ordentligt. Valpgården har vi även tak på. Med nät så inga rovfåglar tar sej in.

Bäddarna har vi mjuka plädar och en flisfilt till att bädda med. En del av hundarna bäddar ner sej under flisfilten till natten. Ser urgulligt ut när man bara ser nosen.

Och under dagen långa promenader och aktiviteter.

Teddyvide
0

Vi har en hundgård där vår lille mellanpudel får vara på dagar med bra väder (alltså inte regningt, för varmt eller kallt) och han trivs superbra! Han är dock max 5 timmar ensam.

När vi inte är hemma har grannarna berättat att han sitter på hundgårdens tak och spejar, och han verkar inte lida. Självklart får han ju en promenad både före och efter att han har varit i hundgården.

Han är bara där inne när vi inte är hemma, och jag upplever att det är bättre att ha honom i hundgården än inne, då han har roliga saker att kolla på, kan göra ifrån sig när han vill och behöver och dessutom har han lite mer möjlighet att röra på sig.

Weinertecknade dvärgteddys i olika färger

www.storkebodaskaniner.weebly.com

Karmatarerskanise
0

Själv hade jag hellre lämnat hundarna på ett hunddagis eller skaffat en dagmamma/pappa. Sen å andra sidan hade jag inte skaffat hund om jag visste att jag skulle vara hemmifrån 8-10 timmar varje dag.

toodiloo
0

15: jo, men jag är lite rädd för getingbo  och att möss ska komma in o så.. man får väl se men min nuvarande hund har aldrig haft sönder nåt. Om det blir ett problem får man lösa det på annat sätt. Jag har tänkt ha 2-3 hundar typ. Har ju bara en nu men planerar fler sen när man har hus o så. 20kvm är ändå över minimimåtten, men det får man ju se. Jag vill att den ska vara rymlig!

16: inte för att det har med saken att göra (?) men jag pluggar och är hemma mkt, min sambo är arbetslös och hemma men börjar också plugga i höst.

17: då sover dina hundar där också?

18: jag tror inte heller att dom lider av det, Om man ser till att dom är nöjda när man lämnar dom och speciellt inte om dom är fler..

19: okej. Men hur jobbar du i nuläget? Om jag inte minns fel så var du hemma eller jobbade deltid skrev du i någon annan tråd, och dom flesta männsikor jobbar ju ändå heltid. några 10 timmar per dag var det inte tal om..

Jag tror ändå att denna lösning är bättre är många hundar som sitter i lägenhet hela dagarna med en matte/husse som är pensionär och inte gör nånting med hundarna eller rastar dem som dom ska.

Karmatarerskanise
0

#20 Ja, många jobbar, men då bör man fundera på om man ska skaffa hund, och vad man kan erbjuda en hund. Jag anser inte att många timmar i hundgård är ett bra alternativ till hundvakt eller hunddagis. Men det är jag.

Att "de flesta jobbar heltid" skulle vara ett argument köper jag inte.
Många jag känner har inte skaffat hund fören antingen en av dom kan vara hemma med den, eller fören de jobbar mindre.

Samma med mina föräldrar. Jag ser inte meningen med det, att skaffa djur om man har mycket annat i livet som tar tid. Men jag vet att många inte håller med mig. Som sagt, JAG skulle aldrig skaffa hund om jag jobbade heltid.

För övrigt har jag ingen hund just nu :) Pga att det inte passar i mitt liv för tillfället. Jag väntar.

Zabina
0

Personligen skulle jag inte vilja ha min hund i hundgård. Kan egentligen inte förklara varför, men det känns inte riktigt rätt bara. Det kan bero på att jag vet att min nuvarande hund skulle vantrivas….Om hunden trivs i hundgård är det väl egentligen inget problem. Jag håller med #19, skulle föredra en dagmatte/husse, och som hundägare anpassar jag mig till vad min hund mår bäst av. Jag skulle tveklöst avstå ett heltidsjobb om det var vad som krävdes.

Chilli10
0

#21 När ska du skaffa hund då? När du är pensionär? :)
För i dagens samhälle jobbar ju många heltid, men vill ändå ha hund. Även fast man är två så kanske hunden får vara ensam 6 h, tycker du det är fel av dem som har det?

toodiloo
0

fast det har väl ändå inte jag tyckt nåt om?

Mischa
0

På vilket vis skulle det vara olämpligt att vara hundägare om man har ett heltidsarbete som ändå anses vara en norm bland vuxna människor?

≧◔◡◔≦

[Doglovers]
0

#20 Ja, våra hundar sover i hundrummen. Dom har rena luftiga rum med bra ventilation (golvvärme vintertid).

Vi har 14 vuxna hundar här och det skulle vara en omöjlighet att ha alla inne samtidigt jämt. Vi har alltid hundar inne så klart, men dom får turas om.

Jag börjar 05,00 på morgonen och min man 09,30. Båda jobbar heltid. Jag slutar 14,00 och min man är hemma på lunch 12,00. Så våra hundar är sällan riktigt själva.

Det är en frihet för hundarna att vara i hundgården jämfört med en lägenhet. Men det är också beroende på vad de är vana vid. Dom får en väldig stimulans genom att sitta och iakta allt som händer omkring dom hela tiden. Sen måste man gå långa promenader och aktivera dom på något sätt också. Hundgården får aldrig bli en förvaring.

Att ha 3 hundar och lämna dessa på hunddagis misstänker jag är svindyrt.

Vi har en registrerad kennelverksamhet här och har då fått besök av en kennel konsulent. Det intyg hon skrev efter besöket kan vi rama in och sätta på väggenFlört

Du är duktig och har väldigt rätt tänk som planerar redan nu inför framtiden.

toodiloo
2

jag blir så trött på "vissas" inställning.. "åh, jag skulle aaaaldrig lämna min hund ensam, enstaka gånger har det blivit hela 2 timmar, ojojoj. Jag älskar min hund och gör vad som helst för henne. Om jag dock vet att hon inte far illa så kan jag arbeta och tjäna pengar så jag kan köpa ett fint hus med stooor trädgård åt henne, jag kan ge henne en toppfoder, bästa möjliga veterinärvård och gå kurser. Folk jobbar oftast heltid, jag tycker att det viktiga är vad man gör med hundarna när man faktikst är hemma, och självklart att man ser till att dem blir rastade.

Hunddagis kan vara en ide´ men jag vet att min hund blir lite stresad när det är många hundar och hundar som skäller o så. Dessutom kanske det är andra regler där än hemma och det blir förrvirrande. JAg tror hundarna kan ha riktigt skoj tillsammans i en rastgård och dom får vara ute o få frisk luft hela dagarna!

Karmatarerskanise
0

#23 Är det mig du frågar?
Vet inte varför du frågar om jag ska skaffa hund när jag är pensionär?

Jag kommer skaffa hund när det finns någon som kan ta hand om den, och den någon ska helst vara jag, i alla fall större delen av dygnet.

Och ja, även 6 timmar tycker jag är fel!! Som sagt, ska man skaffa hund och inte vara hemma med den bör man verkligen se till att de har någon som passar dom. Sen är det klart att många som jobbar heltid vill ha hund, men det betyder inte att man måste skaffa en. Hundens bästa borde gå före vårt. :) Och jag ser inte en ensam hund som något bra, hundgård eller hemma spelar ingen större roll för mig.

#25 Får du ditt svar i detta inlägget?

toodiloo
0

26: tack! man blir lite ledsen när vissa antyder att man är en "dålig människa" som inte borde ha hund för att man kommer arbeta heltid. Då verkar det bara vara sjukskrivna och sjukpensionärer som kan han hund? Jag pluggar 2.5 år till så detta är framtidsplaner och jag vill såklart att dom ska ha det bra.

Oj, många hundar! Det kan lätt bli lite trångt inne då kan jag tänka mig ;)

Karmatarerskanise
0

#27 Lite onödig kommentar får jag ju säga. Det handlar inte om inställning utan om hur "vissa" faktiskt känner och lever.

Chilli10
1

#28 För då tänkte jag att du har all tid i världen :)
Med ditt resonemang kan det ju bli jobbigt att någonsin skaffa hund. Om man nu inte är/blir sjukpensionär eller söker jobb hela livet..

toodiloo
1

30: men vad är det för liv? att räkna med att man aldrig ska jobba heltid? Hur ser ekonomin ut (för hundarnas skull)? Eller räknar man med att någon annan ska försörja en`? Dethär är inte en kostnadsfråga för mig, har hundarna det mkt bättre på dagis i bås och med många andra hundar så visst, men jag tror dom har det bra hemma, tillsammans i sin flock och ute.

Karmatarerskanise
0

#31 Man kan också råka träffa en partner som inte jobbar samma tider, ordna hundvakt och hunddagis. Man kan ordna så att familjen har hunden under dagen osv. Men ensam hund kommer jag aldrig förstå.

Ni verkar missförstå det jag skriver gång på gång. JAG skulle aldrig skaffa hund som heltidsarbetare, eftersom JAG vill vara den som har hand om min hund.

Ni gör som ni vill, självklart.

Karmatarerskanise
0

#32 Vet inte vad du skriver om nu? Vem har räknat med att aldrig jobba heltid? Förvräng inte det jag skriver.
Läs #33.

[Asta]
0

Jag skulle aldrig lämna hundar ensamma hemma i 8 timmar vare sig de är i en hundgård eller inomhus. Den enda skillnaden som jag ser är att de har någonstans där de kan utföra sina behov. Jag tycker inte att en hundgård är hemskt eller fel och jag vet en del jägare som använder sig av sådana, men de lämnar inte hundarna där 8 timmar. Utom möjligen om natten.

Vi jobbar också heltid, men kommer att lämna hunden på hunddagis. Jag hade nog inte köpt den här hunden om vi inte hade kunnat fixa det på det viset.

Att säga att man inte skulle skaffa hund om man jobbar heltid blir ju också ganska besvärligt, i så fall skulle inte många skaffa hund. Det är ju i princip högre krav än för att skaffa barn! I princip alla jag känner som har hund jobbar heltid. Vi kommer att dela upp det så att maken aktiverar hunden innan jobbet, jag kommer att göra det efter jobbet och så fixar vi båda under helgerna. Men ensam skulle jag inte lämna honom.

Karmatarerskanise
0

#35 "Att säga att man inte skulle skaffa hund om man jobbar heltid blir ju också ganska besvärligt, i så fall skulle inte många skaffa hund."

Att jag inte kommer skaffa hund som heltidsarbetare påverkar väl ingen annan än mig själv? :)

Mischa
0

#28 Ja, det var en mer utförlig förklaring av din åsikt.

≧◔◡◔≦

[Asta]
0

#36 - nej det gör det inte, men så som du skrev så det lät lite nedvärderande mot andra. Men var det inte menat så så är det Ok. Det är ofta saker man skriver inte blir riktigt så som man tänkte.

tvättäkta bybo
0

#20 sätt lyaluckor i öppningen in till hundhuset så inga möss, sen så lär det aldrig komma möss pga att mössen lär sig ju att det finns hundar där.

Chilli10
0

#33 Ja, men det kanske inte går för alla varje dag.. Ibland kan hunden behöva vara själv några timmar, även fast det inte är varje dag..

Åh andra sidan skriver du ju att DU vill att DU ska kunna ta hand om hunden, spelar det då någon roll hur din ev partner jobbar? :)

Teddyvide
0

Jag tar en liten sammanfattning här om vad jag tycker.

I hundgården kan hunden sitta och kolla på saker som rör sig, t.ex. människor som går förbi o.s.v. Den kan göra sina behöv om den behöver och om man har gömt lite godis eller liknande kan den gå runt och söka efter det. Den får alltså lite aktivering, men det betyder inte att man kan lämna den hur länge som helst. Vi lämnar vår hund i max fem timmar, och mina föräldrar rastar honom på luncherna.

Inomhus kan hunden inte alls göra mycket. Sova i sin korg, eller kanske leta upp lite saker husse eller matte gömt. Inte mycket mer.

Då ser jag ingen anledning att låta hunden stanna inne om inte vädret är dåligt eller för varmt.

Sen är det ju inte alla som har tillgång till hundgård eller plats till att bygga en. De får ju helt enkelt låta hunden vara inne och se till att den inte blir hemma förlänge.

Weinertecknade dvärgteddys i olika färger

www.storkebodaskaniner.weebly.com

Maliiin
0

Jag har alltid varit väldigt skeptisk till hundgård..

Men jag har ändrat mig lite nu faktiskt. Vi har hundgård och där får hundarna vara då ingen är hemma.
Det blir mest när vi jobbar.

Jag jobbar t.ex ganska mkt nätter. Så jag lämnar hundarna starx innan 3 på natten och hämtar dem där strax efter 9 på morgonen.

Sen går vi promenad direkt och sen följer dom med mig och sover ett par timmar. Sen är dom med mig hela dagarna i stort sätt överallt.

Jag har hästar med så dom är med mig ut och kör. Så motion får dom gott om.

Jag kan inte se att våra hundar mår dåligt av att vara i hundgården dessa timmar.
Ibland leker de där inne men oftast ligger de och sover.

Våran hundgård är gjord efter konstens alla regler! Den är tillåten att ha 3 hundar i men oftast är det bara 2.

Ungefär halva hundgården är täckt med tak. De har 2 bänkar att ligga på/under. En under tak och en under öppen himmel.

De har även så de kan gå in i ett hus. Det är hundlucka in dit och först en avdelning där smuts från tassarna "trampas av". Och sen går dom in och lägger sig i nästa del där det finns mjuka bäddar.

Ute i hundgården har vi singel som underlag.

Så ja, jag ser faktiskt inget negativt längre med att ha hundarna i hundgård ett par timmar per dag. Våra är inte i hundgården varje dag eller natt heller då jag inte jobbar heltid nu. Så dom får vara med väldigt mycket med husse och matte :)

Karmatarerskanise
0

#40 Självklart kan man lämna hunden några timmar ibland, det är att sätta det i system som jag inte tänker göra. :)

Har jag en partner så är det jättebra om man jobbar så någon av oss alltid är hemma. Har jag en partner är det ju bådas hund och inte bara min, alltså delar man på vårdnaden.

toodiloo
0

43: du skrev högre upp att man kan råka träffa någon som jobbar andra tider, det kan ju också ta slut? Vad gör du med hundarna den dagen du jobbar heltid igen? Eller planerar du inte att göra det? Vad gjorde du av dina hundar/hund du hade innan det blev så att "din livssituation" inte passade för hundar eller hur du sa?

Karmatarerskanise
0

#44 Visst kan det ta slut, det kan man aldrig planera.
Då får den som har bäst möjligheter ta hand om hunden, eller båda om det blir bäst. Det är liksom det de handlar om, att göra det som är bäst för djuret, inte det som är bäst för mig. Men jag kan lova dig att mina framtida djur aldrig kommer få vara ensamma om dagarna för att jag jobbar. Backup planer är alltid bra att ha vid eventuella oförberedda förändringar.

Angående min förra hund Hades, så är det väl ganska orelevant varför jag inte har honom längre? För övrigt har jag skrivit det många gånger på sajten.

toodiloo
0

45: jag har inte läst det men menade mest att om man har den inställningen, vad gör man då av hundarna om det skulle bli ändrade villkor? Gör man sig av med dom då bara sådär? Man kan ju ha allt ordnat, men förutsättningar ändras.

Karmatarerskanise
0

#46 Svar på det har du ju fått i #45.

Förresten kommer jag aldrig skaffa mer än en hund i taget.

[Doglovers]
0

Vad vi tycker olika om olika saker.

Själv har jag lovat mej att aldrig bara ha endast en hund. Jag ska alltid ha minst 2 eftersom dom har så mycket sällskap av varandraObestämd

Karmatarerskanise
0

#48 Ja, smaken är som baken :)

toodiloo
0

47: ja, där ser man. Själv tycker jag inte alls att det är rätt att endast ha en hund, det är ju flockdjur vi pratar om. Men men..

Zabina
0

#50 Nu hamnar vi verkligen på sidospår, men nu måste jag bara fråga…Tycker du att det är fel att "bara" ha en hund?

Karmatarerskanise
0

#50 Precis, de är flockdjur. Just av den anledningen lämnar jag inte en hund ensam på det viset.

toodiloo
0

51: nej, men jag anser att dem bör vara 2 (minst) helst.

52: okej, så då ersätter du hela hundflocken då eller? Och att lämna en hund ensam var inte grejen, utan 2-3 stycken. Hellre lämna en flock hundar ensamma lite än att låta dem bo utan hundkompisar. Men det är var jag tycker och uppenbarligen tycker vi olika.

Karmatarerskanise
1

#52 Jag och min familj ÄR flocken.
Jag ersätter ingenting, eftersom min hund växer upp med min flock och inte med hundar.

Ja, uppenbarligen tycker vi olika. Jag anser inte att hundar ska lämnas ensamma flera timmar om dagen, varesig dom är ensamma eller med andra hundar, och du tycker det är mer ok om dom är flera stycken och lämnas i flera timmar. Det är något vi aldrig kommer tycka likadant om  :)

Chilli10
0

#43 Ja, så gör ju de flesta. Men trodde inte att du tyckte så eftersom du skrev att det är så viktigt att just DU ska ta hand om hunden..

Karmatarerskanise
0

#55 Skrev ju utifrån situationen jag är i nu, och jag är singel just nu ;)
Det blir ju jag om jag är ensam, och vi om vi är fler.

Zabina
0

#53 Okej. Jag kan hålla med om att många hundar säkert skulle trivas med att bo med andra hundar, men som vanligt i hunddiskussioner tycker jag att man glömmer att se till individerna. Det finns otroligt många hundar som blir stressade av att ha andra hundar omkring sig, och som trivs bättre som ensamhund. Att säga att alla bör ha minst två hundar tycker jag är att ta i. Jag tycker samma sak gäller hundar som är ensamma hemma/i hundgård/på hunddagis osv. Endel trivs bättre ensamma hemma än dom skulle göra på hunddagis, endel trivs bättre i hundgård än inomhus osv osv. Alla hundar skulle självklart må bäst av att vara med sin familj/flock dygnet runt, men med det inte sagt att man inte kan ha hund för att man jobbar.

toodiloo
0

53: självklart är det så! Jag menade inte så som det kanske lät. Min nuvarande hund tror jag tex tycker det är ganska skönt just nu att ha "mamma o pappa" för sig själv, hon kommer från en stor familj med många barn, hundar och andra djur, och mycket problem. Jag tror dock att hon kommer uppskatta sällskapet sen när valpen kommer. Jag förstår dom som bara vill ha en hund, men själv ser jag att jag kommer ha 2-3 stycken tillsammans :)

toodiloo
0

varför blir min text ljusgrå??

Karmatarerskanise
0

#59 Det är en bugg.

[hehlenaaa]
0

#58- Hur hade du tänkt lösa det med valp när du jobbar 6-8 timmar per dag? Alltså tills du fått hundgården?

toodiloo
0

61: inte för att det är relevant eller något du behöver lägga dig i. Men som sagt pluggar jag nu i 2.5 år till och jag kommer vara hemma hela nästa sommar med valpen och jag är inte borta speciellt mkt i skolan sen heller. Att sätta en valp i hundgården var heller inte på tal, och jag har skrivit att jag pluggar nu. Vad var det du inte uppfattade?

[hehlenaaa]
0

#62- jag menade verkligen inget illa, tänkte bara vad du har för lösning nu och hur du trivs med det, men jag tror att hundgård kan vara en bra lösning :)

toodiloo
0

oki, sorry om jag lät sur. Dethär är ju alltså framtidsplaner till när man börjar jobba heltid, men som sagt: nu och ett par år framåt är det inga problem :)