Till CM anhängare
Detta är ett öppet brev till alla CM anhängare och även andra som är emot CM eller som ja, kanske inte tycker något överhuvudtaget. Det är till för alla.
Detta "brev" är skrivet av Ginger Sundin Hallgren. Berätta gärna vad ni tycker om texten när ni läst klart.
Stormarna yr kring debatten om Cesar Millans ofta tvivelaktiga träningsmetoder. Och det med rätta. Många uppvisningar som titt som tätt kablas ut i vår TV-ruta, är rena misshandelsfall som utan problem lätt skulle kunna sluta i tragedi.
Till exempel, hur skulle en regelrätt hängning i en tunn snara kunna hjälpa en hund som uppvisar ett så kallat problembeteende? ”Problembeteendet” är ju ingen diagnos, utan bara ett tecken, ett symtom på att något inte står rätt till. Det kan handla om hundar som vistas i en miljö som inte är lämplig, en ägare som är okunnig, att hunden får för lite mental stimulans eller fysisk motion. Och sist men inte minst - den kan även vara sjuk eller ha smärta.
Någon har sagt att Millans sätt att träna är ”det naturliga sättet”. Men då infinner sig frågan om vargar och hundar verkligen kan strypa och hänga varandra? Ja, döm själv…
De vräker inte heller ner varandra på rygg. Om någon ligger på rygg är det ett val som individen själv gjort, för att visa sin underkastelse.
Vad gör jag då som hund om någon hänger upp mig så att jag förlorar fotfästet och inte kan dra ner syre till mina lungor? Jo, jag får naturligtvis panik och känner en stark ångest, börjar kämpa för att få fotfästet tillbaka, slåss med vad som står till buds och river med mina klor för att försvara mig mot den som har gett sig på mig och nu kanske försöker döda mig på kuppen.
Hunden använder självklart alla sina beteenden, allt ifrån lugnande signaler till att bita ifrån när ingen lyssnar. Blir den strypt av någon som inte förstår att den är rädd och försvarar sig, så leder det ju bara till fler strypningar. Man måste givetvis ta reda på vad som är felet i miljön. Hur kan en hund bli hjälpt av syrebrist? Den kan dessutom få hjärnskador av strypningar vilka kan ge epilepsiartade kramper.
Om man inte känner någon skuld över att ha hängt upp en hund tills den blir medvetslös, är det något som inte stämmer och en mycket viktig del saknas – empati. Kommer inte det naturligt, så tycker jag att man ska ägna sig åt akvarium istället – med plastfiskar.
Det är olagligt att utsätta djur för våld, men att en lag emot våld på en annan levande varelse egentligen ska behövas är enligt mig oförklarligt. Det är synd att människor inte har den etiska känslan inom sig att avhålla sig ifrån våld. En riktig expert som ska träna en hund använder sig inte av sådant som skrämmer eller gör ont. Han eller hon ser först till att etablera en fin kontakt med ingredienser som förtroende, värme, glädje, nyfikenhet och en stark ambition att vilja hjälpa en hund i nöd.
Hundar hjälper ju oss alla med så mycket. Är det då rätt att behandla dem på det viset som Millan och hans anhängare gör? Hur känns det egentligen i hjärtat? Slut ögonen för en stund. Tänk dig att din lärare är mycket sträng och slår dig när du inte svarar rätt. Kan du lära dig något då? Jag drar mig till minnes scenen från filmen ”Djungelboken” där Bagheera ifrågasätter Baloos knock-out av Mowgli (visserligen inte menat från Baloos sida att vara elak), och säger något i stil med: ”När du nu har knockat din elev, hur ska han då kunna lära sig något?”
Är det sannolikt att hunden du nyss hängt upp i luften tills den segnat ner av syrebrist, ska kunna känna tillit och förtroende för dig efteråt? Får du inte en vink om att det är olämpligt genom att Millan faktiskt bryter mot svensk djurskyddslag, paragraf nummer två? Och att han inte verkar ha någon som helst gräns eller tveksamhet för vad han kan tänka sig utsätta en hund för?
Ibland måste man ifrågasätta sig själv och vad man egentligen åstadkommer med sitt invanda mönster av tragglande ”träning”. Leva sig in i hundens värld i allmänhet och situation i synnerhet för att kunna hjälpa hunden på ett adekvat sätt. Försöka att se allt ur ett djurs perspektiv.
Bredda dina tankegångar - hur ska jag gå tillväga? Gör jag verkligen rätt här? Vad kan det bero på? Är jag kanske ute och cyklar när det gäller det här beteendet? Om och när du förhoppningsvis känner ett tvivel på att det du utsätter hundarna för är rätt – håll kvar den tanken då – för den är rätt.
Det här otrevliga och okunniga förhållningssättet mot en varelse som har svårt att freda sig mot människors övergrepp och elakheter är för mig verklighetsfrämmande och ofattbart. I en väl fungerande relation måste det ju ingå en ömsesidig respekt, det vill säga att man har inlevelseförmåga för den andres situation.
Ordet ”respekt” i hundsammanhang har olika betydelser beroende på vem man pratar med. För många är det liktydigt med att hunden ska vara rädd för ägaren för annars… för andra är det självklart att man måste ta till sig hundens språk och beteenden och inte klanka ner på den.
Hundträning ska handla om just träning och inget annat. Inga hårda ord, argt kroppsspråk, misshandel eller livshotande hängningar. Behandlar man en hund på dessa vis handlar det nog om okunskap och egna aggressioner som man går omkring och bär på.
Bilden av Millan där han går med ett gäng hundar och en vandringsstav är just bara en bild, en stiliserad image. Mycket handlar om idolfantasier och idealiserande. Man tänker inte till och vågar inte sätta ner foten och säga nej till fula metoder. Kanske det är dags att tänka om, för som någon Millan-anhängare sa på ADC-konferensen 2010: ”Vi är på väg käpprätt åt skogen.” Den som påpekade detta menade att med snälla förhållningssätt mot hundar är vi ute och famlar i mörkret. Jag håller med om uttrycket, men menar tvärtom, att med Millans plågande av hundar så hamnar vi snart i ”skogen”.
Hur sjutton har vi klarat oss tidigare utan alla redskap, knep och ljusskygga metoder som är till för att göra illa våra hundar – är vi så dåliga på att träna trots allt som kommit fram om inlärningspsykologi?
Att säga att man älskar hundar och sedan utsätta dem för grov misshandel klingar falskt. Man måste älska hundar fullt ut annars slår det tillbaka på en själv förr eller senare. Nu har vi kommit mycket längre när det gäller hundars beteenden och vad de betyder. Varför gå tillbaka i tiden när vi nu har vetskap om andra sätt att vara tillsammans med och träna djur?
Till dig som läser brevet utan att tillhöra skaran av Millan-anhängare och som vill gå kurs med din hund eller har problem av något slag: Ta reda på vilken ideologi tränaren har genom att ställa frågor om utbildning, arbetssätt, om det förekommer bestraffningar och liknande. Om någon ber dig att få låna hunden för att gå en sväng och ”känna på den”, så säg bestämt ifrån. Många hundar har efter en promenad med auktoritära tränare, blivit rädda och till och med chockade.
Upplever du problem med hunden av något slag, ta alltid kontakt med hundpsykolog som arbetar med olika analyser för att komma tillrätta med orsaken till varför din hund uppvisar ett annorlunda beteende
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tror åxå att det är viktigt att ha i åtanke att vi i Sverige är Bra på hundar. Mycket av det Cesar förespråkar, är vad vi håller på med, och har hållit på med i många år.
Man måste ha i åtanke att en del av hans metoder faktiskt är fullt lagliga i andra länder, och används åxå. Vi här i sverige förfasas, med all rätt…. vi har kommit längre, Tycker jag.
Om man tittar på många andra länder, medelhavsländerna tex. Hur ser DE på hundar? Hur lever hundar Där? Hur uppfostras och tränas hundar i spanien och portugal tex? Cesars metoder är som en vänlig smekning jämfört med dessa länders behandling av hundar.
Mycket av det Cesar säger är … sunt förnuft. En del av de redskap han använder sig av är inte lika förnuftigt. Men så har jag aldrig heller tvingats jobba med sådana svåra fall som han oftast blir ombedd att hjälpa till med. Här i sverige blir sådana hundar avlivade med stöd av lagen.
Mycket tänkvärt.
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Hittade även ett citat: Den amerikanske professorn Ray Coppinger (författare till boken ”Dogs”), tillika biolog, har uttalat sig om Millan. Citat: ”Mannen som talar med hundar har gjort att hundträningen har backat 20 år i tiden”.
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Det går att hitta både för- och nackdelar med precis varenda en som tränar och rehabiliterar hundar. Så är det. Vad är syftet ?
#4 När våld och obehag är inblandat förstår jag mycket väl vad syftet är, att öppna ögonen!
#3 Som jag skrivit i en annan tråd jag startade för ett tag sen om CM så har jag länge varit imponerad av hans resultat han får med hundarna han jobbar med. Jag har inte själv använt hans metoder, bara småsaker. Som att dutta på bakdelen o hunden drar eller trycka till lite lätt i sidan/halsen på hunden om den gör ngt dumt.
Numera är jag mer införstådd i att en positiv träning ger mer, jag kollar fortfarande på hans program ibland. Men är bra mkt mer skeptisk än jag tidigare varit.
Så för mig gäller främst positiv förstärkning, gillar klickerfilosofin skarpt.
Och detta citat tror jag stämmer bra.-
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
#5, jamen, att sortera bort det som inte är vettigt och ta vara på vad som är vettigt, är väl vad det handlar om i allt? Eller? Ingen har, mig veterligen 100% rätt och 0% fel.
#7 ? Förstår inte var du vill komma?
Det handlar inte om att ha 100% rätt eller fel, utan om att det är förlegade metoder som kan skada hunden, och orsaka den onödig smärta.
#8 Vart jag vill komma är att CM inte har 100% fel, precis som alla andra.
#9 Nej, det har jag inte sett någon skriva heller :)
#10 … precis som jag kommenterade artikeln… man behöver inte såga CM , inte heller hålla med om ALLT. PRECIS som det gäller alla andra hundtränare, psykologer, experter, instruktörer…. . I inledningen skulle man kommentera efter att ha läst brevet…. det gjorde jag…. vad har jag missat enligt dig?
#11 Okey, jag anser att man ska såga alla instruktörer och tränare som använder sig av sådana metoder alls. För mig är det inte OK attt orsaka obehag och smärta.
Men även om han inte har 100% fel är det svårt att ta till sig det som är "rätt" eller tänkvärt. Ungefär som att det vore okej för en förälder att slå sitt barn ibland så länge föräldern säger att den älskar barnet då och då också.
men vänta….. Även om man inte köper ALLT så behöver man väl inte såga det som är Vettigt eller??????
#14 Det blir ju lätt så att man inte tittar/lyssnar på en person som man vet gör något som man verkligen avskyr.
För att kunna se det som är bra måste man ju också se det som är dåligt, och varför skulle man vilja se det?
#15 … ja… är man vuxen och mogen… så kan man bådadera… enligt mig
#16 Att titta på något man inte tycker om är knappast något som har med vuxenhet att göra, snarare tvärt om.
Det logiska valet är ju då att titta på andra som använder metoder man föredrar.
#17 nä, men att inse att ALLT inte är dåligt…. utan att sålla.
#18 Sålla kan man göra, ja, MEN, det behöver inte tvunget vara ur program där man vet att det förekommer saker man inte alls gillar. Finns så mycket annat att välja mellan.
Valet är ens eget och man är inte mindre vuxen för att man väljer bort t.ex CM.
#19 nä, inte om man väljer bort det som inte är bra… men om man ÄVEN väljer bort det som är bra.
Nu har jag sagt mitt i denna tråd.
Många vill inte stödja det som dom inte anser är bra för djuren, men det gör man om man tittar på program t.ex. Likaså om du köper en bok stödjer du det du inte tycker om.
Att medvetet välja bort saker för att inte stödja det man tycker är dåligt, det är jättemoget enligt mig.
Då måste ja inflika här…
efter som ni anser att de är misshandel för att hunden har halsbandet under öronen, va e inte då utställningshundarna?? Det halsbandet sitter ju också under öronen för att hunden ska ha huvudet upp osv…
Sen ska inte de kopplet vara sträkt utan slagt, inte som utställningshundarna som är streckta hela tiden….
Dock skummande ja bara igenom texten för ja håller inte med..
Kolla på special avsnitten där han går igenom saker och ting, och se om samma avsnitt minst 10 ggr så har ni nog fattad vad han menar.
Å nej, ja använder inte någons metoder till mina, men ja gillar CM å Steen för det. (å ja vet att steen ej har me detta å göra)
Nu har ja sagt mitt, å Adjö
#22 Kan bara tala för mig själv, men jag har sett det mesta med CM, och metoderna tilltalar inte mig. Sen att du skriver att vi borde se samma avsnitt 10 gånger för att fatta, det var ju lite lågt ;)
23 varför ja skrev de är för att man missar rätt mkt när man kollar… ja kolla på samma avsnitt ett par gånger å fick upp ögon om vad han egentligen mena å nya saker..
kort sagt, nu skriver ja inte mer här. Alla klagar på alla, å alla har syn punkter på allt. Så är det.
#24 Jepp, det är forum det :) Åsikter till höger och vänster!
jag tar åt mej av det cesar säger som JAGanser är vettigt. skulle ex aldrig göra vissa saker som han gör men man kan få bra tips och råd
jag är väl en 50/50 anhängare. tar åt mej det jag tror skulle funka, testar, funkar inte det testar jag något annat och se som det fungerar
detta är dock ett hett ämne och orkar itne srkvia allt jag tycker
men artiklen var bra och man fick sig en tankeställare
har uppfostrat en hund ala cesar metod (alfarullning till hon var ca ca 1½ år och inte behövdes mer, är idag ca 3 år)
ska bli kul att testa ALLA andra saker man lärt sig under de här 3 åren. vid denna åldern använde jag rullningar på stora tjejen, på den lilla har jag inte gjort det en enda och det är underbart!
man måste testa och se, för allt funkar inte på alla… typ
#22 Utställningskopplet sätter man på ett visst sätt som inte skadar hunden eller stryper den. Den drar man inte upp bara vid öronen och drar åt som CM gör med alla de hundar han hjälper. Man måste se så att kopplet sitter rätt under halsen och inte stryper hunden utan sitter ungefär vid käkarna, just för att hunden INTE ska strypas utan för att huvudet ska kunna stödjas så att den lätt kan hålla upp huvudet, om det behövs. Många hundar håller upp huvudet själva och man kan då gå med lätt slakt koppel, de hundar som behöver lite stöd kan man stödja genom att spänna lite. Men man sliter inte eller drar åt snöret på det sättet. Vilket märks då INGA hundar på utställningarna får ryck eller kippar efter andan då de inte får någon luft.
Det är fel att jämföra utställning med vad CM gör. Han är ju ute efter att skapa obehag för hunden så att den ska välja bort att dra för att den vill bli av med obehaget.
Jag håller med till o från man ska absolut inte orsaka smärta hos hunden.. men när man provat allt som finns att prova och ända lösningen är att blir hård mot hunden, för att upptäcka att de fungerar (nu menar jag inte slag, och misshandel)
Men en fast hand då tycker jag att man ska hålla sig till det..
jag jobbar på hunddagis, och har lärt mig mycket, vissa hundar behöver en LEDARE som säger åt den vad den får göra och inte göra, den mår bättre då, hur tror ni vargar korrigerar varann…
jag har provat fler av CMs metoder, och dom fungerar väldigt bra på min hund han lyssnar bättre o visar mig mer respekt och jag har en dalmatiner, många har frågat mig hur har du lyckats, dalmatiner är en svår ras, ja en fast hand och envishet….. och framförallt intresset
jag hatar människor som skaffar hund, bara för att ha hund, och inte angagerar sig i vad hunden behöver….en hund är ett enormt ansvar och är man inte villig att ta på sig de. Ja då ska man FAN inte ha hund
Prova er fram innan ni dömmer, man ska alldrig dömma efter vad ögat ser, Tyvär så är de det första vi människor gör, Hatar sånna människor
#28 En fast hand betyder inte att man drar upp halsbandet vid öronen för att få kontroll eller alfarullningar för att visa vem som bestämmer. Man behöver inte ens vara "hård" mot sin hund = använda CM metoder med "låtsas bett med handen", "duttar" (sparkar) i ljumsken/magen etc.
En fast hand betyder att man är konsekvent, ett nej är ett nej, det finns inget mellanting. Man viker sig inte från det man sagt. Det är att uppfostra en hund med en fast hand.
Vilket betyder att man inte behöver uppfostra hundar enligt CM's metoder för att kalla det för att man uppfostrat hunden med en "fast hand". Man kan vara väldigt mjuk och använda sig av positiv berikning och bara positiva metoder och samtidigt uppfostra hunden med en fast hand.
Ne men som jag sa tidigare om man provat allt de där och inget annat fungerar, va gör man då???
Ska man avliva en hund bara för att de inte finns någon annan utväg,
jag har börjat nypa min hund i jömsken, mitt sätt att straffa honom och den fungerar utmärkt…. om man inte visar vem som bestämmer så tar hunden över…. så är de bara
dog2010, du skrev: "Ska man avliva en hund bara för att de inte finns någon annan utväg,"
Det finns en annan utväg och då talar jag inte om omplacering.
Bra att du funnit ett sätt att hantera din hund. Alla hundar är olika, precis som alla barn. Ändå vet många hur alla barn ska hanteras.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Hej!!!Gick in här bara för o kolla o det första jag läser är om detta vidriga sätt som TS skriver om..
Kan inget om Din hund kan bara lite om min hund..
Herre gud!!!! Det är olika sätt för varje hund…Fins inte många regler.
Precis som för en Människa…Finns inga böcker för att bli en bra Människa..
Huva mig..vad människan kan vara grym..
Ceccar..Hoppas att ni förstår att det han gör med hundarna kan ta Låååång tid. o inte bara den timern som visas i Tv-rutan.
Tid är inget man kan kämpa mot när man har levande varelser o ta hand om..
Alla har rätt till sin tid.
Lena…
Nu springer jag ut..
Lena.P är jag i verkliga livet.
Intressant att se att så många utan att tveka sätter sig själv på piedestal och dömer andra.Sverige måste utan tvekan vara det land med flest "hundexperter".Allas egen uppfattning verkar vara den enda rätta sanningen som man utan tvekan prövar pracka på alla andra.Ödmjukhet är tydligen ett bortglömt ord
#32 Ehm? Jag skrivit på ett vidrigt sätt?! Om du syftar på själva inlägget i början så är det inte jag som skrivit det!!
Bara för att göra det klart. Jag är inte för CM's metoder. Det enda jag anser är bra är att han försöker göra det klart för alla att hunden behöver aktiveras och få mental stimulans för att må bra. Resten gillar jag inte.
Jag har aldrig sagt att jag vet vad som är bäst, att jag anser att mitt sätt är det enda rätta. Vilket skulle vara rätt konstigt då jag inte har något speciellt "sätt", då jag hela tiden tar till mig ny information och liknande…. Till skillnad från vissa människor i vårat avlånga land så är inte jag insnöad på endast en enda teori om hur man uppfostrar hundar. Jag tar lite av varje och anpassar det till min hund och jag är som sagt mottaglig för nya idéer och sätt att träna hund.
Det är upp till var och en vad man använder sig av för teorier och sätt när man tränar sin hund. Men, jag kan fortfarande vara emot CM metoder utan att vara otrevlig eller se ner på dom som använder dom. Det är som sagt, upp till var och en. Men det får mig inte att gilla CM metoder i alla fall.
Det är viktigt att se saker och ting från olika perspektiv och att folk får berätta sin version av en del uttryck då man har olika synsätt och olika tolkningar.
Nu åter till ämnet! Vad tyckte ni om det Ginger Sundin Hallgren skrev?
#32 Konstigt nog är det inte lagligt eller accepterat att tillfoga smärta hos ett barn. Varför i hela fridens namn skulle det då vara det mot en hund?
# 27 (rebz)
Detta hör väl lite halvt till tråden, men jag måste säga att jag har sett en hel del hundar på de fyra utställningar jag själv ställt ut på (och på ett dussin andra jag bara kikat på, Älvsjömässan bland andra) där hundar "hänger" i koppel och får kväljningar varav ägaren säger "Men sluta häng i kopplet då! Skyll dig själv." Säkert mer undantag än regel, men du skrev trots allt:
"Men man sliter inte eller drar åt snöret på det sättet. Vilket märks då INGA hundar på utställningarna får ryck eller kippar efter andan då de inte får någon luft"
Ville bara inflika det. Men nej, det är inte meningen att man ska strypa hunden med utställningskoppel. Därför ska jag ut och träna lite ringträning med mitt lilla stora monster nu så jag inte behöver vara en av dom på nästa utställning!
Ha de gott!
#36 Ja det är klart att det finns undantag. Har dock själv inte sett det på någon utställning, men det förvånar mig inte om jag faktiskt skulle se det, som du säger det finns folk som gör så.
Samtidigt som det finns folk som drar åt hårdare när de märker att hunden knappt får luft så finns det nog fler som släpper lite på kopplet så att hunden inte "kvävs". Det finns som sagt folk av båda delarna. Själv är jag mer ute efter att ha roligt med hunden :).
Ha det så kul med ringträningen med ditt "lilla" monster :D. Måste själv börja träna lite igen med Bino då vi ska ställa den 28:e :)
Jag älskar Cesar Millan och tycker inte alls att hans metoder är misshandel på något sätt! Har aldrig sett honom göra illa en hund och jag har sett, inte alla, men väldigt många "Dog Whisperer"-avsnitt. Förstår inte varför så många tycker att han behandlar hundarna illa.
Som jag ser det så använder Cesar tydliga och fysiska metoder som hundarna förstår istället för att dalta med dom och förvirra dom. När han lägger ner en hund på rygg är det inte hårdhänt och han gör det för att lugna hunden och bryta dens dominanta beteende. (och vore hunden en människa hade dom flesta nog inte alls haft så mycket tålamod eller förståelse för denne). Sedan belönar han hundens lugna och undergivna beteende så att hunden förstår att situationen inte alls är läskig eller farlig som den då först trodde. På så sätt visar han också att "nu är det jag som bestämmer här", något som hundar kan godta utan att känna agg mot den nya dominanta individen, till skillnad från människor. För hundar har ingen prestige eller önskan att vara den som bestämmer.
En hund blir dominant då den inte har nåt annat val, och det finns alltid en hierarki i en flock (även i en flock bestående endast av en människofamilj…) som hundarna alltid känner till. Om någon av hundarna försöker ställa sig över någon annan eller ger sig på nån så är det bara för att flocken eller hunden är i obalans på något sätt. Då har man som människa ansvar att rätta till detta och balansera flocken (vilket alltid är CMs strävan!).
Samma typ av terapi som Cesar använder appliceras på människor och kallas då KBT (kognitiv beteendeterapi). Det är den ledande terapiformen just nu och jag har själv erfarenhet av behandlingen. Det är en väldigt rak och naturlig metod. Den går delvis ut på att man utsätter sig för saker man finner obehagliga för att övervinna sina rädslor eller bryta negativa mönster. Man får förändring genom handling som stöds av positiva/"negativa" tankar. Man är aldrig riktigt negativ utan tänker objektivt ut vad som blev fel och accepterar det så man kan förändra det. I CMs rehabiliteringsmetoder är det uppmuntran/kärlek/tillgivenhet som står istället för det positiva tankarna (då stödet kommer utifrån till hunden) och tydligt markerade tillrättavisningar som står för det objektiva bejakandet av ett snedsteg. Cesar använder aldrig negativa känslor i sin rehabilitering utan är alltid lugn för att betrygga hunden.
Tycker verkligen att folk är dumma som tror att man skadar en hund genom att visa att dens beteende är oönskat. Man ska självklart inte göra hunden illa i dessa fall, men att bryta dens fokus genom en bestämd vidrörning eller att knäppa med fingrarna ser jag verkligen inte som misshandel. Det är bara bra att visa exakt vad husse/matte inte tolererar så hunden förstår vad man är ute efter. Precis som att vara bestämd mot sitt barn om den gjort något dumt eller vägrar gå och lägga sig. Det är ju helt självklart då att man säger till barnet vad som gäller! Ett barn utan vägledning blir fruktansvärt frustrerat (och bortskämt!) och detsamma gäller hundar (som ju faktiskt besitter samma nivå av intellekt som ett litet barn).
Och bettet som Cesar imiterar med handen förklarar han gång på gång. Det är inte ett dugg hårt eller smärtsamt för hunden! Bara markerande. Han visar också på ägarna hur hårt han gör och dom tycker inte det gör ont alls. Varför han imiterar bettet är för att det är så vuxna hundar tillrättavisar valpar som gått över styr. Hunden reagerar på bestämdheten, inte av smärta.
Att Cesar använder halsband som sitter långt upp på hundens hals förklarar han ju vad det är till för. Hunden är känsligare där så mindre kraft behövs för att hålla emot om hunden sliter, sen "lyssnar" den bättre till ändringarna koppelhanteraren gör. Alltså fungerar det som en kommunikationsförstärkare mellan människa och hund och gör inte hunden illa.
Personligen tycker jag att man inte ska pjoska och dalta med hundar utan visa tydligt vad du vill (utan att för den sakens skull bli arg eller aggressiv som vissa verkar tro betyder samma sak som att vara tydlig och bestämd!). Då blir hunden inte förvirrad utan kan lugnt följa sin matte eller husses önskemål. Då blir det också mycket lättare för vovven att bli belönad för att den gjort rätt! ;) Tycker jag låter som en mycket positiv och sund metod för uppfostran.
Sedan tycker jag även det är mycket viktigt att ha i åtanke att hundarna som Cesar jobbar med ofta är väldigt extrema fall som ibland tyvärr kräver lite hårdare fysiska tag så att de inte gör sig själva eller någon annan illa. Men tänk er att nån stor biffig kille på krogen håller på och försöker anfalla och misshandla/döda någon annan. Tycker ni det är övervåld då att hålla denna personen tillbaka med den kraft som krävs…?
Ojojoj, vad långt det blev! XP
Måste ändå tillägga ett par riktade kommentarer…
@ rebs, första kommentaren:
Vilken Cesar Millan är det du har kollat på egentligen?! Den jag har sätt är väldigt mån om hundarnas välmående och skadar och stryper dom ALDRIG! Han håller självklart emot när en stark hund försöker attackera någon/något men då är det ju hunden som gör sig själv illa genom att dra och Cesar försöker förhindra att nån blir skadad genom att hålla emot.
Ja, det är väldigt naturligt beteende för hundar att kräva underkastelse från olydiga valpar eller rent allmänt utöva dominans genom att fysiskt ställa sig över den andra eller tvinga ner dem i underkastelse. Och att gå efter strupen och hålla fast där (antingen för att döda eller markera dominans/varna) är också väldigt naturligt… Just därför använder de också dessa beteenden för att signalera underkastelse innan de hinner upplevas som ett hot mot den av högre rang (alltså, blotta strupen, lägga sig på rygg etc.).
@ Maja2 och Hera:
Jag håller med Maja2 om att moget beteende inte är att blunda för det som är obehagligt, utan istället försöka förstå det och se det med objektiva ögon.
#39 kolla in denna http://www.youtube.com/watch?v=RFCGtatpCwI
det värkar inte vara så farligt i början men det blir värre och värre. Vid 02.10 så kickar han och stryper en sibbe och vad blir reaktionen? jo försvar. Inte så konstigt jag skulle också vilja försvara mig. Det var ju Cms fel.
/Helena
Medarbetare på Brukshundraser
Jag gillar inte Cesar med tanke på några av de metoder han använder sig av, och de enda avsnitten jag har sett med honom, är sådant man kan hitta på youtube. Och där har jag bland annat sett hur han bokstavligt talat drar en st bernard upp för en trappa i ett koppel, för att den hunden har trappskräck…
Jag har även sett hur han använder något slags elhalsband på en hund som skällde och hade sig mot familjens katt.
Och det finns även ett klipp som handlar om en ras som påminde om en husky… Man kunde se hur Cesar gav hunden en liten spark bakom revbenen för att försöka få bort hundens uppmärksamhet mot en annan hund, vad händer? Jo, denna hund ger sig på Cesar, som börjar hänga den i ett stryphalsbandet. Det är även vid flera andra tillfällen i det klippet som man kan se att hunden ger sig på Cesar efter att den fått en spark. Det går även så långt så att hunden näst intill svimmar pga syrebrist.
Och det är inte den enda hunden som blir strypt av Cesar som försöker ge sig på honom…. Det känns ju lite som ett faktum att om ett djur blir strypt så gör den vad som helst för att komma loss för att kunna andas.
Och är det extremt svåra fall med en hund som har ett oönskat beteende, så tycker ju då jag att man kanske inte borde visa det i tv, i och med att folk är duktiga på att apa efter.
#39 Klippen med Jonbee och Shadow är två exempel. Det är väl strunt samma om det skulle varit så att det är "de själva" som gör det. Månar man om djurets väl och ve så låter man det ju inte fortgå och maskerar det med ord om att det skulle vara en "rehabilitering" som pågår.
//Lina
# 42 Hur menar du då att man skulle göra för att kontrollera en hund som hugger efter en om man inte kan ta till fysiska medel? Och ska man inte hålla emot även om en hund stryper sig själv om då alternativet var att släppa den och någon far väldigt illa? Så fort hunden lugnar sig så släpper han ju efter.
Jag menar heller inte nu att Cesar Millan är perfekt för det skulle vara omänskligt. Och jag skulle själv inte använda precis samma metoder som honom, men sedan är det heller inte så att jag ska arbeta med svåra fall som behöver rehabilitering (vad ska man annars kalla rehabilitering tycker du?) utan de metoder jag skulle använda skulle ju vara för vanlig uppfostring för mina egna hundar.
Hundarna Cesar arbetar med skulle i allra flesta fall avlivas om det var i Sverige. Då tycker jag det är mer humant att ge dom en chans till rehabilitering och ett lyckligt liv, även om vägen dit inte är helt friktionsfri. Men rehabilitering är jobbigt och det måste vara det ibland för att det ska fungera, tyvärr.
Jag har i alla fall aldrig sett en hund i programmet som inte svarat positivt på behandlingen han ger dom. Men det är klart det ser brutalt ut när man klipper ihop alla dom situationer då hundarna behöver mer fysisk korrigering än vanligt, men jag ser inte att han gör dom illa. jag ser bara att han nuddar dom med foten och att eftersom stället han rör dom på är känsligt (brukar vara ganska kittligt också) så reagerar dom starkt på endast lite beröring då det överraskar och kanske också känns obehagligt. Skulle väl du också tycka om nån petade dig i sidan om du inte var beredd?
Många verkar tycka att det är humant och önskvärt att bespara både djur och barn från allt obehag och ont. Jag tycker det är oerhört korkat. Obehag och negativa upplevelser kan vara mycket lärorika och är en viktig del av livet. Man blir inte ett dugg lycklig av att glida fram i livet utan minsta motstånd eller svårighet enligt mig och många andra.
#41 Jag såg också avsnittet med st bernard-hunden. Tyckte Cesar gjorde ett jättebra jobb där! Har själv haft en hund med samma problem med irrationella rädslor. Man måste börja nånstans för att visa hunden att det går och att det inte är farligt. Och ja, det är ju såklart läskigt först, men det blir ju bra sen med lite träning och det hjälper hunden.
Det där med elhalsband har han uttalat sig väldigt bra om med. http://www.cesarsway.com/askcesar/Overexcitement/Using-an-Electric-Collar
Men jag tycker personligen inte att såna redskap ska behöva användas förutom möjligtvis i allra sista hand och med stor försiktighet!
Och det där med att hundarna ger sig på Cesar när han petar dom i sidan är väl inte så konstigt. Dom är då redan agressiva eller redo att explodera när som helst och Cesar förflyttar medvetet deras fokus mot honom så att de ska lära sig att inte rikta agressivitet mot vad det nu är dom har problem med och behandlas för. Sedan tar han hand om den agressiviteten på säkraste möjliga sätt och visar hunden att den inte kan vinna utan får finna sig i att lyda, något som hunden inte tycker illa om, utan bara behöver förstå och vänja sig vid. Det är i alla fall min synpunkt på hans metoder.
vadå stryper sig själv?! Och vadå casar släpper när han lugnar ner sig. När är det? När hunden får syrebrist och håller på att svimma? Det var ju han som orsakade utfallen genom att kika hunden i skrevet?
/Helena
Medarbetare på Brukshundraser
#39 "första kommentaren"??? Jag vill förtydliga att det inte är jag som skrivit texten i mitt inlägg!! Kul att man kan titta på samma program men se så olika saker. I ditt fall spelar det ingen roll vart du står i mina ögon och du kan predika för CM om du vill. Zet ändrar inte min syn på honom och hans sk metoder. Jag gillar honom inte och mina synpunkter finns i tråden
41# Så då ska man alltså dra hunden i dess halsband (som ser ut att vara ett stryp), för att lära den gå i trappor? man tvingar inte någon som har en irrationell känsla på ett sådant sätt… Det är ju som att slänga fram en spindel till någon som har fobi för dem och tvinga dem att ha den på sig…
Min hund har själv varit rädd för trappor, och det har fungerat utmärkt för mig att locka honom med en glad röst och massa beröm så fort han tog ett steg. Han lärde sig tillslut att gå uppför våran trappa, men när det gällde främmande trappor t.ex om vi var på besök hos någon, så fick man trilskas lite med honom och locka och ha sig innan han vågade gå upp. Även om det tar längre tid med sådana metoder, så är det ju helt klart värt det framför att dra hunden upp.
Jag tycker inte det spelar någon roll vad Cesar sagt om elhalsband, att han använder dem är illa nog i mina ögon. Jag skulle ha lite lättare för dessa halsband om dem bara hade en enda nivå, men så är inte fallet. Har du sett youtubeklippet på en kille som provar ett sådant halsband? Första nivån verkar mest vara som en kittling/vibration, medans den sista uppenbarligen är oerhört smärtsam då han trillar av stolen och skriker.
Jag förstår inte varför Cesar petar till dem i sidan för att få dem att rikta sin aggressivitet mot honom, när han sedan hänger dem i halsbanden, vilket förvärrar situationen.
Det där klippet med hunden Shadow som han nästan hänger till han blir medvetlös, så kan man ju helt klart se att Shadow har sin fokus på en annan hund, men inte gör något annat än att gå brevid CM tills Cesar petar till honom i sidan och då triggar igång aggressiviteten för att sedan hänga hunden…
Säkrast möjligast sätt… för vem? Cesar själv? För hur är det säkert för en hund att bli strypt? Den där Shadow får ju sådan panik vid ett tillfälle att han inte ger sig och gör allt han kan för att kunna andas, hunden tuppar ju nästan av och ligger där på marken till slut och kippar efter andan med en ljus tunga.
Och det är väl klart att man ska försöka att undvika obehagliga och smärtsamma situationer så långt det går? Man ska ju speciellt inte medvetet utsätta vare sig barn eller djur för något som är smärtsamt/skadligt. Jag hade mer än gärna sluppit bli örfilad av min far när jag var liten och var högljudd, men enligt ditt tycke kanske sådant bara är bra, i och med att det lärde mig att vara tyst och göra som jag blev tillsagd?
Tillägg:
Du skriver i en kommentar ''Vilken Cesar Millan är det du har kollat på egentligen?! Den jag har sätt är väldigt mån om hundarnas välmående och skadar och stryper dom ALDRIG!'' Jodå han stryper hundarna, sök bara på youtube efter 'Cesar's toughest cases'' och speciellt 'Shadow turns blue'' och kolla gärna igenom klippen några gånger och studera varje rörelse Cesar gör, och vad hunden gör.

Har inte läst hela tråden, men vill bara skriva att Ginger är en mkt klok kvinna liksom hennes make! Hennes brev är SÅ bra skrivet och jag hoppas att många ändrar synsätt och ser CM med andra ögon än de gör. Han tränar inte hund!

Egentligen blir jag bara upprörd av att läsa och engagera mig i såna här diskussioner, men samtidigt är det svårt att låt bli 
Det finns två saker jag håller med CM om. Det ena är att alla hundar behöver få motion och stimulans. Det andra är att hundarna känner av människans energi och därför är det viktigt att som ägaren vara lugn. Thats it!
Jag har inte läst alla inlägg till punkt och pricka men några saker fastnade jag vid. Någon skrev att CMs sätt att hantera rädslor hos hunden kan liknas vid KBT som används för att träna bort rädslor hos människor och går ut på att bli utsatt för det man är rädd för. Låt oss säga att jag är väldigt ormrädd. Jag tror att jag vågar lova att det inte finns någon terapeupt som skulle skicka in mig i ett rum FULLT med ormar som ringlar omkring. Nej, istället skulle min ormrädsla betarbetas steg för steg.
Jag har sett avsnitt med CM där barnrädda hundar skickas in på barnkalas där det kryllar av ungar. Hundar som tvingas gå omkring i storstan eller längs kraftigt trafikerade vägar trots att det är livrädda/blir överexalterade av all rörelse. Jag har även sett ett avsnitt med en hund som var rädd/osäker på sina ägare och inte ville vara nära dom. CM använde i detta avsnittet nån form av elhalsband, och varje gång hunden vånde sig bort från ägarna fick hunden en mild stöt. Ingen kan väl ändå mena allvar med att detta skulle hjälpa hunden. I så fall skulle jag gärna vilja få förklarat hur man menar att det skulle fungera, och varför det är den lämpligaste metoden?!
Nej, enligt mig finns det alternativ. Det tar längre tid att vänja hunden steg för steg, men jag tror att det sättet skapar ett hållbart resultat och en hund som är trygg i situationen!

Det Maja2 och Hera diskuterar om högre upp i tråden. Håller med Hera här även om jag förstår vad Maja2 menar. Absolut Maja2 kan man ta till sig det bra ifrån en dålig instruktör. Jag sållar alltid när jag är iväg på utbildningar, kurser, seminarium och föreläsningar.
Men samtidigt håller jag med Hera. Det finns gränser för vilka jag tar till mig information av och om jag ens känner att det är värt att titta på helheten för att leta efter de bra godbitarna.
En hundinstruktör som tar till så osmakliga och våldsamma metoder i sin hundträning som CM gör så känner jag att jag inte kan ta till mig de bra bitar han har. Han har ju inget nytt att komma med, de bitar som han har bra har ju de allra flesta vettiga instruktörer redan.
Kanske en dålig jämförelse, men om en person som jag tycker om och gillar att umgås med skulle börja misshandla sin samboregelbundet så skulle jag absolut inte kunna fortsätta det umgänget trots att personen i fråga har väldigt fina sidor när vi umgås. Ingen bra jämförelse kanske, men Ni kanske förstår tänket.
Jag såg ett avsnitt härom dagen där CM avänder sig av stackelhalsband på en hund som gjorde utfall mot andra hundar när matte var ute och sprang med hunden. De nämnde aldrig något om själva stackelhalsbandet, men vet man hur de ser ut så såg man vad han satte på hunden… quick fix! Och djurplågeri…
Näe, nu kan jag bara inte låta bli att säga något här… låt oss se om jag fastnar igen ;)
Till att börja med - Utställningar är precis som resten av verkligheten, fylld till bredden med folk av alla dess sorter och därmed också hantering av alla dess slag. Självklart (tyvärr) så kommer det någon gång dyka upp någon som förmodligen inte ens tänkt tanken på att h*ns hund kanske inte är redo för situationen och därmed tar till en halv hängning för att få runt hunden i ringen. Därmed inte sagt att det accepteras, har hört domare skrika för mindre än så och väl av plan brukar inte kommentarerna vara positiva. Med lite tur hjälpsamma. Och ser man sånthär tycker jag att man även bör ta sitt ansvar och påpeka det man sett. Hellre en gång för mycket än en gång för lite…
Längre upp läste jag - "men när man provat allt som finns att prova och ända lösningen är att blir hård mot hunden, för att upptäcka att de fungerar", och det här riktar jag inte bara till personen i fråga utan till de personer som "ställt sig på den sidan" (gillar egentligen inte att generalisera men nu får det bli så).
Först - stort grattis till er, som uppenbarligen haft den turen (hittills) att bara träffat på hundar som reagerar på "hårda metoder"! För visst kan jag hålla med om att det är en fördel, oavsett vilken träningsmetod man använder och hur man är som person, att kunna rädda en situation genom att ryta till, stampa i marken, kasta en flaska, rycka till i kopplet eller liknande. OM något liv skulle behöva räddas för att man inte lyckats med situationen så tror jag inte att någon vettig människa låter bli att använda det som krävs för att förhindra skador.
Men den dagen ni träffar på en hund som "hårda metoder" inte fungerar på, vad gör ni då? Tro mig, sådana hundar finns. Såna hundar där smärta är en känsla som saknas, alternativt är väldigt svår att framkalla. Jag använder ordet smärta nu för att täcka in så mycket som möjligt och där ingår allt från skrik, mörka röster, morrningar, nyp i sidan, spark i baken, hängning i kopplet, alfarullningar… ja, allt som kan tillföras för att få hunden att sluta med något. Hur gör ni om inget "smärtsamt" hjälper oavsett hur många gånger och hur mycket i taget? Jag har själv haft en sådan hund, och där var det "mjuka metoder" som gällde. Egentligen ganska larvigt uttryck då jag är den mest konsekventa och envisa personen jag träffat på… det som menas är helt enkelt - fokus på det som är rätt, inte på vad som är fel. Jag hade alltså en hund som inte uppfattade "där gjorde jag fel" bara "det här tjänar jag på".Och trots att han drog som en tok och var totalt livrädd för barn när han kom så gick han perfekt i kopplet och lekte med barn efter bara 3 dagar/3månader(just med barn vill jag ha mååånga lyckade tillfällen innan jag tillåter mer än lugn, säkerhetstänk snarare än vad han var redo för).
Något jag finner spännande är jämförelsen med barn, och jag antar att det beror på att vi talar olika språk. Att nypa sin hund i sidan är INTE samma sak som att tala om för ett barn att det gjort fel, och inte heller samma sak som att inte vara konsekvent. Det går utmärkt att "träna" ungar mjukt också, att låta dem tjäna på det som är rätt och förlora på det som är fel.
Ska vi kunna diskutera på ett vettigt sätt måste vi vara överens om vad uttrycken handlar om och gärna också ligga på samma kunskapsnivå. Att nypa en hund i sidan = att nypa ett barn i örat. INTE att nypa en hund i sidan = att säga "nu gjorde du fel och jag är arg på dig". OM det inte är så att barnet upplever det som obehagligt att personen säger så. Allt handlar nämligen om vad "eleven" upplever. Att få höra "nu gjorde du fel och jag är arg på dig" kan vara belönande, precis som ett nyp i sidan för hunden. Något att tänka på!
Vi bör väl också nämna att det inte går att stoppa alla "mjukisar" i ett och samma fack, även om de fejkade mjukisarna gärna gör det. Vad tusan menar jag nu? Jo, självklart finns det folk som gullgullar med sina hundar som små gosedjur, säger "nämen så får du ju inte göra" under tolv år av utfall och bett i händer, som tuggar maten åt sin hund och så vidare. De är riktigt duktiga på att sätta sig i "det mjuka" nu när det hört talas om något som kan ursäkta deras beteende… Det är dock INTE alls samma sak som att träna belöningsbaserat! Herregud, jag är nog den som släpper igenom minst hos mina hundar. Inte heller är det så att "den mjuka sidan" står och tittar på om deras hund hamnar i slagsmål, eller låter bli att ta hunden i nackskinnet om de ser att ett bett är på väg. Skillnaden är att man gör det för att förhindra, man Tränar inte med det! Till skillnad från den straffbaserade träningen där man t.ex. nyper i sidan varenda gång hunden är på väg att bita i en hand, och gääärna sätter hunden i den situationen som är problematisk och Framkallar det man inte vill ha… det Krävs ju faktiskt att hunden Gör utfall för att kunna träna bort det när man tränar så…
Problemet med att tillföra straff är att det i fel situationer kan orsaka så mycket värre saker än till exempel utfall. Är hunden redan i försvarsläge kan det mycket väl förvärra situationen och ju oftare man "nyper hunden i sidan"(vi kallar "allt" för det nu) desto värre blir känslan som hunden får när den ser en mötande hund. Detta för att det krävs något VÄRRE än det hunden redan försvarar sig mot för att kunna bryta hundens försök att skydda sig själv (eller sin ägare, eller vad som). Attack är nämligen en form av försvar, precis som fly är.
Det första hunden lär sig om en situation är känslan. Vilken känsla föredrar ni?
Det ÄR fullt möjligt att, utan att fokusera på vad för fel hunden gör, få en jakthund att sluta jaga, få en hund som gör utfall med rest ragg, skall, bett och hela baletten att med glädje hälsa på, leka med och umgås med andra hundar, få en hund som vallar bilar att sluta valla… det finns liksom inga begränsningar.
Handen upp - är det någon här som skulle välja "nyp i sidan" före "köttbulle" om resultatet skulle bli det samma? Skulle inte tro det va…
Helt ärligt tror jag att "nyp i sidan" många gånger beror på okunskap hos ägaren. För vem föredrar att bråka med sin hund om något före att ha kul ihop? Med kunskap om inlärning kommer man bra långt. Själv hanterar jag både straffbaserad och belöningsbaserad träning just för att jag har inlärningskunskapen, och jag har valt den som är mest förnuftig. Och det borde den vara för alla!
Jag har mycket att säga om detta ämne, jag har nog lyckats dra varenda synonym som finns i hund-ordboken för de olika metoderna… men inte ett ord om CM
I kort så tycker jag att det är riktigt tråkigt att folk inte har kunskap nog att träna på ett "positivt" sätt då jag VET att det går. Jag har ännu inte träffat på en hund som inte svarat positivt på det hela. Men så beror väl den största delen på tränarens kunskaper…
Mitt inlägg är borta….
Aja, jag ville bara säga att jag får riktigt ont i magen när jag ser klippen där han sparkar på hundarna, kunde faktist inte med att se klart hela klippet…..
#52 Lät intressant. Det gör inte detta. Vem är du:
"tsset har inte hunnit skriva något eget här. Synd för tsset eftersom det innebär att den här sidan inte visas när man bläddrar bland sajtens medlemmar.
Påminn gärna tsset om du vet vem hon är. Ett inlägg i gästboken eller ett privat meddelande brukar göra susen… :)"
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#55 haha, visste inte ens att våra egna sidor förändrats, tog ett tag innan jag förstod vad du menade!
Hunnit och hunnit, inte brytt mig helt enkelt. Aktiv medlem sen några år och dessutom Medarbetare på hundar.ifokus fram till för några månader sedan då jag stängde av datorn nästan på heltid och valde att lägga all energi på vovvarna, mina som andras. Men jag lovade att återkomma till sajten då och då och kanske skriva något, och det blev svårt att låta bli nu med denna diskussion då jag vanligen satt i Alla diskussioner förr… åh vad vi har diskuterat här, goda minnen! ;)
#54 Vilket inlägg skulle det vara? Det finns inga borttagna inlägg i den här tråden.
Jag förstår inte varför alla klagar på CM? Han är bra på det han gör å visst de finns saker som inte är okej som han gör men tycker andå att han är väldigt bra men man ska även ha i åtanke att de är USA han finns i inte i "lilla Sverige lagom" där alla nuförtiden tror att de är hundpsykologer. De finns många hundpsykologer i Sverige som jag inte skulle använda mig av och så måste man ha i åtanke som de kommer upp här i tråden att man faktiskt måste se programavsnitt flera gånger innan man riktigt förstår (första intrycket gäller även när vi ser på tv:n)
Jag använder mig inte av klicker i det dagliga sysslorna eftersom jag vill att hunden ska lyssna på min röst inte på en klicker! Sen använder jag mig av klicker vid tricks inlärning och de funkar bra tycker ja.
Jag avnäder mig av "högt halsband" när jag har besvär med mina handleder och de funkar när jag anväder man behöver bara göra ett "lätt ryck" (missförstå mig inte nu med ryck) så får man svar tillbaka från hunden. De det är inte ofta jag gör det eftersom han lyssnar på mig men de händer ibland att jag gör de! Hellre ett "högt halsband" än en ful nosgrimma som kan bryta nosen på hunden!
Sen har jag faktiskt haft ner min hund ett antal gånger för att han inte har lyssnat när jag sagt år han och de funkar. Men de flesta människor ser de som obehag visst de ser inte trevligt ut men de hjälper när dom inte lyssnar.
Och för att återgå till CM och hunden i koppel så hade faktiskt den hunden gjort utfall mot ägarna och de visste CM om och hunden gav sig på CM INNAN han lyfta kopplet! Kolla på klippet några gånger eller kolla ¨på AVSNITTET i stället där ni får se ALLT inte bara de som är ihopklippt!
Djuren är olika individer precis som människor!
#58 Det är stor skillnad på att använda en klicker och att träna belöningsbaserat, som går precis lika bra utan klickerdosan. Vill man använda rösten istället så gör man det. Det är inte heller så att hunden ska lyssna på klicket och inte rösten - klicket talar bara om vad som var rätt, den är inte belönande (eller straffande) i sig och hindrar en inte från att prata med hunden. Klickertränade hundar(ja okejdå, hundar med ägare som är bra tränare och tillämpar "klickermetoden") lyssnar faktiskt Bättre just för att de vet vad som förväntas av dem.
Det är träningssättet som avgör, inte om man håller en sak i handen eller inte. Det skulle exempelvis gå precis lika bra att använda klickern i straffbaserad träning, som markör för "det där var fel" under förutsättning att något tråkigt tillkommer varje gång.
Måste också få informera dig om vad Obehag innebär. Detta är en vanligt förekommande missuppfattning som försvårar kommunikationen "mellan sidorna". Obehag handlar om något som är tillfört och inte omtyckt av den som får det. Det kan vara allt mellan lite blåst i ansiktet till en stekpanna i huvudet. Så länge det minskar ett beteende (vilket du ju anser att det gör då du själv säger att det får hunden att lyssna) så är det ett Straff och då vi saknar ett mer passande ord för "allt som man kan få och inte gilla" brukar det bli just Obehag som används. Men som sagt, där ingår allt mellan att bli kastad i backen och sparkad på till att få en godissort man inte tycker om.
---
Och i övrigt förundras jag alltid över personer som talar vitt och brett om hur de lyckas brotta ned/nypa till/rycka i sina hundar och får goda resultat av det. Är inte det något som borde räknas som ett misslyckande? För vems fel är det att det blev fel från början?
Extra spännande är det med folk som säger "när min hund morrar åt mötande så nyper jag honom i sidan så slutar han"… om man måste göra något varje gång, har man då lyckats få bort något eller lappar man bara igen hålet gång på gång på gång? Att göra något igen och igen är inte träning - det är en livsstil, och när det handlar om straff som kan återkomma utan att påverka beteendet - ja då är det inte längre ett straff, för ssådant undviker man.
Vår kloka tsset är tillbaka, kul! 
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Precis SaraC 
#57 Skrev ett liknande inlägg som försvann….
Hera, antar att Be-Bopz menar att det försvann när hon försökte posta det?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#63 Förmodligen :)
#63 Jag såg att mitt inlägg fanns med, sen när jag kollade kvällen efter var det borts….
#65 Låter mycket konstigt. Då måste det försvunnit i cyberrymden, för vi har inte tagit bort det.