Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 942 ggr
KarolinaNowak
0

Lekfullt bitande

Kiwi biter på allt och alla, hon förstår inte att det gör ont. Vi ger henne alltid leksaker och tuggben men hon föredrar att bita på oss helt enkelt. Vad ska man göra? Behöver hon munkorg?

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

Lotta
0

Var bestämd och konsekvent, säg åt alla som hon är och tuggar på att inte tillåta det. Är det en lek för henne så tycker jag absolut inte att hon ska ha munkorg.

KarolinaNowak
0

Vi har verkligen försökt. Hon lyssnar inte till ett Nej, det funkar ens inte att ignonera henne. Hon är på en hela tiden. Vi stänger ut henne från rummet, släpper in henne igen när hon lugnat ner sig men börjar så småning om igen. Vi vill ju inte att detta ska bli en dålig vana. Hon är 4 månader nu.

Varma Hälsningar

Kittentotts
0

Vår valp gör precis samma nu, hon är ju en bestämd liten dam och rasen är ju känd för vara enveten. Hon biter hårt i lek, svårt avsluta leken, springer efter Kalle vår andra hund o biter i svansen och benen, vi säger NEJ då skäller o biter efter oss, men det är valpar, man måste vara lika enveten tillbaka, man har inte tid sitta ner så mkt, tiden går ju t henne nu mest förutom när hon sover så sött. Visst är det en krävande period med mkt inlärning o regler, man blir tröttSkrattandemen de ger så mkt tillbaka, vi ler stor av bara se hennes springa på sina korta ben.

KarolinaNowak
0

#3 Precis så är Kiwi, skönt att höra att man inte är ensam ialf :) Jag är bara rädd att det ska bli en dålig ovana i framtiden. Och vad ska jag göra nu så det inte fortsätter så?

Varma Hälsningar

Maja
0

Nero gör samma sak!! :)

Han vill ju bara leka, men han har ju så vassa tänder så det gör ganska ont.. Om man t.ex. sitter på golvet med honom och han biter en så reser vi oss upp och ignorerar honom..

Anledningen till att valparna biter på saker och ting är oftast att de håller på att tappa sina tänder nu och att det kliar i munnen. Du kan även testa att ge Kiwi hennes tuggleksak när hon börjar att bitas - då kommer hon att tugga på den istället och sysselsätta sina tänder med den.. ;) Lycka till!!

Real
0

vad ja fick till råd var iaf att pipa som en valp.. då fattar dom att de gör ont eftersom dom gör likadant:) eller också ignorera.. för de är inte lika roligt när inte matte/husse verkar bry sig.. (ja vet, ignorera är inte de roligaste, för de gör ju faktist ont. Men de funka tillslut) och så tillhör de ju valpstadiet.. ecko har slutat nu, förutom när han leker "jaga händer";)

KarolinaNowak
0

Hon vill inte bita på hennes leksaker, utan oss. Vi ignonerar, eller försöker åtminstonen. Men det är inte alltid lätt med en hund hoppandes, och som biter än i benen och händer HELA TIDEN! :P Och vi har redan försökt med att pipa till som en hund, hon reagerar inte på det ;)

Varma Hälsningar

Wikstr_m
0

Min mors schäfertik bet förut för kung och fosterland, ett skarpt nej fungerade några gånger. Där efter så körde jag in tummen i munnen på henne och höll fast tungan mot underkäken tills hon förstog att det hon gjort är inte tillåtet. Hunden får inte ont, men obehag. Det fungerade och idag biter hon inte hårt.

Det kan ta ett tag innan hunden förstår, men träning ger resultat.

Malin-A
0

jag vet att man inte ska vara hårhänt eller nått sånt, men d låter som att detta verkligen är jobbigt för er och att hon skiter i allt ni gör eller säger till henne, hade d vart min hund hade jag nog tagit ett riktigt tag i henne o höjt rösten o sagt typ nu jävlar e d nog.. visa att du verkligen bli arg på henne..

Malin-A
0

#8 också ett bra tips, att göra det obehagligt för henne..

Wikstr_m
0

Prova först att ge henne ett tuggben och låt henne tugga på. Struntar hon i det så blöt upp det litegrann så smaken blir starkare.

KarolinaNowak
0

Tuggben får hon nästan varje dag, men dem struntar hon i. Det har faktiskt hänt att jag blivit riktigt förbannad och tagit henne hårt i nacken och sagt Nej! Men i nästa stund fortsätter hon igen. Haha, onormal hund kanske?

Varma Hälsningar

KarolinaNowak
0

Förresten, jag vill tacka alla som försöker att hjälpa :) Det uppskattas mycket.

Varma Hälsningar

Malin-A
0

hon verkar inte ha så stor respekt för dig, ta tag i örat eller nått o vrid om så att hon också får ont, hmm svårt att skriva så lätt att d låter hemskare än vad man menar.. men jag tycker iaf att du ska ryta tag åt henne o när du får ont så gör så hon får ont me..

kerstinjoh
1

Ge dig inte. Vissa hundar kan vara något otroligt envisa och oftast gör man misstaget att ge upp före hunden.

Var konsekvent hela tiden även om det frestar på tålamodet. Ibland tar det tid, men det går över!

Kittentotts
0

Roligt höra alla råd, pratade med en hundpsykolog  för många  årsen gällande vår Schäfertik som vi på den tiden hade, hon va 9 veckor och hade redan varit i 3 hem, jag jobbade på djurskyddet och tog hem henne. Hon va en mkt enveten dam, bet efter mig, va stenhård i allt. Bit henne i örat då hon biter efter dig sa psykologen, slutade med en mkt stor näsa, denna tjejen hon va hård, men hon blev världens goaste.

Malin-A
0

jag använder mig utav bit i örat eller läppen o d funkar jätte bra..

KarolinaNowak
0

Jag förstår Malin :) Men Kiwi bryr sig inte, fastän hon får ont. Det är sällan som hon visar respekt. Hon bara skäller åt en när hon inte får som hon vill. Ibland kan hon lyssna till ett nej, men vi är 5 i familjen och hon går bara till någon annan och gör precis samma sak. Sedan kommer hon tillbaka för ett nytt försök och så fortsätter det så.

Jag skyller inte på hunden, jag tror det ligger någonting bakom hennes uppfostran att göra - med andra ord är det vårat fel. Jag hoppas dock att det bara är ett valp beteende och försvinner med tiden.

Varma Hälsningar

KarolinaNowak
0

Jag tror att jag tidigare försökt med att bita henne i örat. Men om jag kommer ihåg rätt så reagerade hon inte på det heller :/ Åh, vad allt känns hopplöst nu - vad gör jag/vi för fel?

Varma Hälsningar

Lotta
0

#17 haha det har vi gjort på våran också, jag kan ju också säga så här…tänk på hur mamman fostrar valparna, där är det hårda tag. Och med det vill jag inte säga att man ska göra illa dom så dom vrålar, men att ta tag i dom gör ingen skada.

Kittentotts
0

kan bara säga! Det går över, men jag vet vilken kämpig period ni har.

Wikstr_m
0

**malin.a
**Skönt att någon håller med mig om det, får höra rätt ofta att det är farligt för hunden att man tar tag och håller fast hundens tunga mot underkäken. Hunden tar inte skada av det som många andra tror.

**K.Nowak
**Du kanske har fått en hårdhudad tjej med mycket skinn på nosen ;)

Du har inte provat att ta tag i nackskinnen ganska så rejält? Många tror att det är hundmisshandel, men det är det inte. Valparnas mamma nyper till i nackskinnet så varför kan inte människor göra det?

Ta tag i nackskinnet och lyft henne så hon står på bakbenen, säg ett skarpt fy till henne samtidigt som du hytter med pekfingret..

Wikstr_m
0

**K.Nowak
**Om du vill så PMa mig, har fler råd att dela med mig av.

Till er andra: Det jag skriver är absolut ingen hundmisshandel! Det är uppfostran och lärdom.

Malin-A
0

#22  nw hunden tar ingen skada och ibland får man vara lite hård imot dom, har själv en schäfer hane o ibland får jag säga till honom rejält när han inte lyssnar först andra o femte gången =D

Lotta
0

Ta tag i nackskinnet gör ju tiken också och inte dör valpen av det :)

lena1
0

Ojoj här var det många bud i MellerudSkrattande.

Du är absolut inte ensam jag har haft ett helt gäng nil krokodiler hemmaSkrattande men har aldrig använt mig av tummar i munnen eller bett i öronen,din hund vill ju inget illa utan bara leka och munkorg ska du inte använda alls tycker jag.

För mig låter det som om ni är för många som bestämmer över hunden, om ni kan börja med att dra ner det till den eller dom som är mest hemma hos den, så skulle det underlätta för eran hund mycket, och kom överens om hur ni ska göra.

Att vara konsekvent är inte detsamma som att tillföra hunden obehag, utan det kan man vara på ett mjukare sätt, har du prövat tex med att sätta dig ner på golvet med hunden ta en godis bit och lägga den på knät låta hunden invänta din signal för att ta den, det är en övning du kan göra i lugn och ro tex, det finns massor med sådana kontakt öveningar som är långt mycket bättre än att tillföra obehag för hunden….

Vill du kan du pm,a mig så kan du få en del förslag på hur du kan göra……för din hund är ju trots allt en valp som inget illa vill.

MVH

Lena

Action
0

Har just nu samma problem med min Catteldog hemma. Han naffsar och biter otroligt mycket. Det gäller att stoppa detta betende så fort det uppstår.  Så det har blivit bättre för min del. Avled istället din hund Kiwi med en leksak som man får bita i, har du redan testat det finns det andra saker att göra.

Glöm aldrig att det är du som är flockledare, och en hund behöver en stark ledare för att må bra. Därför hon biter kan även vara därför hon kanske är understimulerad och vill ha uppmärksamhet. Testa att träna och lära henne nya roliga trick vilket många hundar älskar. Och många hundar blir också mycket lugnare.

P.s jag önskar dig lycka till!

Vattnadal
0

Måste bara göra ett inlägg här. En sak jag lärde mig nu i helgen, som väldigt viktig.

För det första, så är det dumt att jämföra varg och hund, då de skiljde sig som arter för lääänge sedan (kanskle 100-300 000 år sedan). Vill man ha vilda djur att jämföra med, titta då på hundar som dingo och afrikanske vildhund tex.

Att säga att tiken tuktar valparna, så det kan vi oxå göra, är att lura sig själv en aning. Tiken börjar nämligen något som kallas för avvnänjning, ibland redan så tidigt som vid 3 v, och den brukar vara klar efter 8-12 v ca. Detta går ut på att hon börjar stå upp för att försvåra diandet, att hon kräks upp halvsmält mat åt dem att äta, och att hon faktiskt säger åt dem. Hur hårt är väldigt olika, och våra tama hundar tar ofta efter sina ägare. Är vi hårda och kör mycket fysiska korrigeringar, kan tiken göra det med valparna. De tar även efter sin egen mamma mycket.

Det är valparnas pappa och ev äldre bröder som leker med valparna och ger dem uppfostran. Detta ofta på ett mycket milt vis. Tikar gillar sällan valpar, hanhundar är mycket bättre med dem. Det är pappan som tar ansvaret över valparna när de är avvanda.

Att trycka ner valpen, ruska om den i nackskinnet och göra det för att man härmar valpens mamma, är att göra som mamman, arbeta på att stöta valpen från sig, förbereda den på att bli avvand. Vill vi göra som i naturen, bör vi göra som pappan, om vi inte vill visa valpen att vi stöter bort den.

I naturen lever tiken med en hane, och har hjälp av honom att vakta valparna, har hon tur har hon en äldre dotter som kan hjälpa till med vård av valparna och tom diandet. Pappan och ev äldre bröder hjälper till med fostran, vakt och lek.

Hemma hos uppfödaren är tiken ensam med att sköta det jobb hon i naturen hade haft hjälp av minst 1, troligen 2 eller fler andra hundar. Vi måste därför se till att hon får den hjälp hon behöver, så att hon orkar med. Mår tiken inte bra, pga miljö eller för mycket jobb (hundar är gjorda för att klara av 4-6 valpar, vi har avlat fram tikar som kan få över 10) avvänjer hon valparna innan det är dags. Hon måste då ta till aggresivitet för att stöta bort valparna. All aggresivitet från tiken är för att stöta bort och avvänja valparna, inte för att uppfostra dem.

Så säger naturen i alla fall!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter