Nu är hon kastrerad.
Våran andra tik har blivit kastrerad idag. Hon hade sin andra livmoderinflammation och ska inte ha mer bebisar så det var bäst så.
Hon är instängd i ett rum med kompostgaller, har tratt på sig och står och hänger med huvudet och ser så ledsen ut, vill inte riktigt ligga. Jag tycker så synd om henne och det finns ju inte mycket man kan göra heller.
Hur har era tikar varit efter kastration?
Vi har kastrerat våran andra tik också men hon var som ett energiknippe redan innan vi ens hade hämtat henne från djurkliniken. :P
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Stackrn… att man ska behöva lida för sitt eget bästa :(
Hoppas hon blir lite bättre snart ;)
BTW, vad heter din hund och vilken ras?
#1 Ja precis, det blir ju förhoppningsvis bara bättre nu.
Hon heter Cajsa och är en irish softcoated wheaten terrier. :)
*googlar* ;)
Hoppas hon kryar på sig snart!
Kastrerade ju min tik för ca två veckor sen, som jag tror du läst om.
Hon var väldigt nere de första dagarna. Men blev ganska snart pigg och glad igen, speciellt när man skulle ut på små promenader. Men överlag så gick det ganska snabbt för henne att piggna till tycker jag :)
Är ju inte kul att se dem så nere, Chilli skämdes jättemkt när jag hämtade henne hos veterinären, nästan kröp in till rummet där jag o vet var. Men bara man själv låter glad, säger att de är fina osv, så skäms de ju inte lika mkt utan det går över efter ett tag.
Hoppas din tjejja blir pigg och glad snart! :)
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
#5 Ja jag har läst det. Jag hoppas att hon blir piggare om några dagar.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Åh vad skönt att det gick bra, förstår att det är ett måste när det får inflamation i livmodern. Hoppas hon repar sig snart :)
Min wheaten terrier tik blev som vanligt fast piggare efter operationen men hon va ju sjuk innan samma som din. Hon var 7 år när hon kastrerade sig. Ända skillnaden som jag ser idag (1 år senare) är att han är lite valpigare:P
Hur går det?
När får du hem henne?
#9 Efter kastrering får man hem tiken redan samma dag.
#9 Hon ser fortfarande ledsen ut.
Hon har varit hemma hela tiden, var bara borta igår över dagen. :)
11 na lilla stumpan då :-/ Är det inte för att hon har på sig fåntratten, jag vet ju att våran förra tik vart helt nere när hon hade tratten på sig. Bara av den kan man ju tro de gör sönder av 
#10 Aha, det visste jag inte…
#11 Vad synd, hoppas verkligen din älskling blir gladare snart ;)
#12 jo det är lite för det. och mamma vågar inte låta henne vara utan den för att då kan hon hoppa upp i soffan och riva upp såret(av att hon hoppar). Jag tog av henne tratten när jag såg på tv och hade koll på henne och då kom hon och hoppade upp jätteförsiktigt i soffan och så kom mamma och satte på tratten och lyfte ner henne. 

Jag förstår att hon är orolig men måste man vara så orolig?
#13 Man kan inte veta allt ;)
#14 Jag tror att det är som så att de inte hoppar om de inte har ont. Känner de sig lite bättre hoppar de försiktigt.
Jag tror inte att man behöver vara så orolig. Är nog ganska svårt att såret ska "gå upp".
Har hon blivit ngt piggare nu? =)
#16 okej. Hon har som en kompress över såret som vi ska ta bort idag så då får vi se hur såret ser ut. Hon är lite ledsen än men hon blir piggare och gladare för varje dag men hon tycker att tratten är jobbig.
#17 Menar såklart att de inte hoppar om de har ont! (blev lite fel där).
Jasså, fick hon en kompress.. Chilli hade bara stygnen. Hoppas det ser bra ut! Skönt att hon är på bättre humör nu iaf :) Men jag förstår att de inte tycker tratten är rolig.. Chilli har dock fått vara utan den sedan dag 4 efter kastreringen, hon bryr sig inte ett dugg om såret. Men såklart alltid tratten på när hon är ensam och på natten.
Imorgon ska vi ta bort stygnen.
#18 Tar ni bort stygnen?
#19 Nja, haha blev lite fel där. Vi ska till vet och ta bort stygnen :D
#20 Nej, det var precis det jag menade. Alltså att stygnen ska tas bort. Märkligt. Jag trodde det alltid användes stygn som försvinner av sig själv. Så gjordes det när Hugo kastrerades.
#21 Ja då förstår jag :) På hanar när de kastreras använder man nästan uteslutande sådan tråd, som försvinner av sig självt. Medan man på tikar använder sådan "tråd" som inte växer bort utan sig självt utan man måste ta bort dem.
Är det olika beroende på kön?
#21 På mammas hane användes det också tråd som plockades bort. Det har använts på alla hans olika operationer.
Men varför e det så olika da? Det är väl bättre med stygn som växer bort?
#25 Kanske en smaksak.
våran förra tik fick stygn som vi plockade bort(själv) och hon som är opererad nu har metallclips.
f*n hon har rivit upp såret, vi åker in nu.
#28 Ojdå hoppas det går bra!
Om det är tratten som du tror gör henne låg så kan du ju testa att köpa en annan variation, brukar finnas på de flesta djuraffärer. De ser ungefär ut som nack-kuddar för människor. Som gör att de helt enkelt inte kan vrida huvudet avsevärt. Brukar ge hem mer hos hundar än trattar.
Hälsningar
Helen Wibom
http://stegrandehundar.wordpress.com
#28 ajdå :-/ hur gick det till?
#28 Hoppas de går bra hos vet.
Hur lyckades hon med det?
Nu är vi hemma. Vi var ute med dom andra hundarna och hon hade två t-shirtar på sig, en rätt väg och en bakifrån och fastsatt så hon inte skulle få av sig den men hon fick av den som satt bakifrån ändå. och så hade hon plockat bort ett tiotal clips. Snittet är ca 15 cm och det var 5 cm utan clips och kom lite blod. så vi tejpade med kirurgtejp och åkte. Nu har dom fixat det.
Nu kommer hon ha bukskydd och tratt, kanske tillomed tshirtar, bukskydd och tratt. :P
#33 Ja, tratt är ett ont måste i mång fall. Dom är fiffiga dom små 
Vi var och kastrerade våran tik i måndags och hon var redan pigg i tisdags. Det är jätte svårt att hålla henne lugn när det kommer någon eller när hon ska få gå ut. Hon vill gärna hoppa upp i sängen och springa i trädgården men vi håller henne i koppel.
Är det någon som vet om stygnen kan gå upp av att de hoppar upp tex i bilen elle sängen?
Jag vågar inte lämna henne själv någon längre stund, rädd för att hon ska få av sig tratten och bita i stygnen. Jag hoppas verkligen att det snart är över.
#33 Hur har det gått för er efter att hon fick bort clipsen och var hos vet?
#35 Det är nog klokt att hålla henne i koppel. En bekant till oss hade en hanhund(kommer inte ihåg vad han hade för sår) som fick sova mellan väggen och sängen, ett smalt utrymme, i koppel och matten höll i kopplet och om han försökte komma åt såret var han tvungen att vända sig och drog då i kopplet så hon kände det.
Det har gått bra för oss, hon är mycket piggare.
Idag har vi varit och plockat bort agrafferna. Får hoppas att allt fortsätter läka ihop bra.