Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3026 ggr
Maja2
0

Ormbiten

Fy fasen…. idag efter jobbet gick jag ut med hundarna som vanligt. Jag har även dotterns lille chi-blandis här, så 4 hundar sprang lösa, och en hade jag i koppel. De sprang efter varandra när Kelly som var först, plötsligt skrek och hoppade till. Jag fattade direkt att det var orm, så jag sprang, och skrek som en idiot, så att inte de andra hundarna skulle gå närmare ormen. Kelly sprang en bit, jag ropade på alla hundar… När Kelly kom fram till mig såg jag direkt att hon var biten, på nosen. Jag kopplade hundarna och lyfte upp Kelly i famnen. Medans jag gick hemåt ringde jag min dotter och bad henne kolla vilken vet. som har jour.

När jag kom hem la jag Kelly i sängen och väntade på att dottern skulle ringa. Efter några minuter ringde hon och sa: Jag kommer och hämtar dig och Kelly nu direkt så åker vi.

Vet. stationen ca 4 mil härifrån var beredda, så vi körde så fort vi vågade… Lilla Kelly… min älskade lilla Kelly… hon låg i min famn och skakade… flämtade….  Gud va rädd jag var.

Hon fick dropp en timme och smärtstillande, sen fick vi åka hem. Vet lät kanylen sitta kvar i benet ifall hon blir sämre, isåfall måste jag åka iväg till Luleå, 17 mil bort….    Jag ska hålla henne under noggrann bevakning nu första dygnet. Hon måste hållas i stillhet de första dagarna, bara ut på gården för att kissa och bajsa, inte gå några promenader. Dietfoder för att inte påfresta levern…. om 14 dagar ska jag iväg och ta ett blodprov för att kolla så att inte levern är stressad.   Nu ligger Kelly nerbäddad…. svullen till oigenkännlighet… min lilla älskade gumma…. Jag kommer nog att vara vaken inatt för att kunna hålla koll på henne…..

Jag kommer inte att våga ha hundarna lösa mer i sommar.

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Åh fy Rynkar på näsan , hoppas hon blir bra snart och att allt går bra. Stackars lilla Kelly, ge henne en puss på nosen från mig o Enja Flört

jollycox
0

Usch, det är min mardröm att någon av våra hundar ska bli bitna när vi är ute och går.
Hoppas hon blir bättre och bättre.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

meilin
0

Usch så läskigt! Hoppas hon blir kry snart igen!

Beckibus
0

*skickar tröstkramar*!

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Maja2
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hon är så svullen så jag känner knappt igen henne…. huvva

Maja2
0

Såhär ser hon ut i vanliga fall

jippiiii
0

Exakt samma sak hände min mormor och morfars hund i måndags, skillnaden var bara den att han blev biten på tomten…

Han blev så dålig att han fick stanna hos vet från måndag kväll till torsdag eftermiddag, på tisdagen fick han hjärtflimmer men som tur var så hade de märkt att han mådde sämre innan och han var därför redan flyttad till intensiven så de märkte direkt när han fick fel på hjärtat.

Nu när han är hemma ska han ha sträng vila i två veckor = bur + koppelrastning utanför huset :/ och hjärtmedicin 2ggr om dagen i 7 dagar.

Han är en pointer, alltså mycket större än din lilla sötnos, han blev också biten i nosen och såg ut som en boxer fram tills torsdag.

Hoppas din vovve blir bättre snart!

[Doglovers]
0

TS Bra att du inte tänker ha hundarna lösa igen under sommaren. Man får nämligen inte ha det. Ursäkta att jag kommer med en pekpinne så här när din hund ligger ormbiten. Det är onödigt många hundar som blir ormbitna när dom springer lösa i gräset och nu är det ju lag på att dom ska vara kopplade eftersom det finns så mycket föryngring (djurungar) överallt. Även hundar som vanligtvis inte jagar, så skrämms dom.

Hoppas din hund mår bättre snart. Det är ett elände med dessa ormbett. Skönt att ni kom till veterinären så snabbt.

Lycka tillSkrattande

Håller tummarna.

Zebben
0

Stackarn….hoppas hon snart mår bättre. Men klart Du vågar ha hundarna lösa i sommar! Det kan hända allt möjligt kopplat som okopplat!

Cassii
0

Stackars liten, krya på den lilla! Oskyldig

Beckibus
0

#8 jag har hört att man får ha det om hunden kan gå fot/nära och att man har pli på sin hund men jagb kan ha fle men det stod så i min tidning…

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

Maja2
0

#8  Då du inte vet var jag hade mina hundar lösa, ska du akta dig för att komma med pekpinnar. Det är inte alls förbjudet att ha hundar lösa där jag hade det.

UlrikaD
0

Stackars liten. Hoppas hon blir bättre snart och vilken tur att du var så snabb in med henne.

Beckibus
0

#12 hur mår hon?

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

Maja2
0

Hon är fullständigt igensvullen, men andas bra… är lugn…  det är bara att hålla tummarna för att inte inre organ blir för påverkade

Noa-Nisse
0

oj oj oj!! ser inte roligt ut alls :/ krya på henne och hoppas hon blir återställd snabbt!! tur ni han in till veterinären direkt efter bettet. Man kan ju undra vad som skulle kunnat hända om du inte reagerade så snabbt!!

OT. Här där jag bor är det inte koppeltvång! bara en rekomendation. Jag har min lös väldigt ofta även när det är vår/sommar alltså när typ alla djruslag har bebisar. Vet många andra också som har det också. sålänge ens hund inte driver iväg efter vilda djur/människor/andra hundar/fordon m.m. lyder och håller sig till ägaren ser jag inga problem.

Medarbetare på Hundar.ifokus

Maja2
0

#16, nä det där med koppeltvång är det många, till och med hundägare som missförstår. Man måste ha hunden under sådan tillsyn i skog och mark att den inte stör eller jagar vilda djur.

Till saken hör åxå att jag inte var i skog och mark ens. Jag var i ett industriområde mitt i centrum. Där får man definitivt ha sina hundar lösa. Om jag säger åt mina hundar att gå nära, så gör de det, vare sig de har koppel eller inte. Där vid industrierna får de däremot springa och leka, jaga varandra, nosa runt i buskarna. Naturligvis håller jag dem även där på sådant avstånd att jag har full koll på dem, och ropar in dem vid behov.

Ormar finns inte bara i skogen.

[Forest]
0

Oj så svullen stackars lilla Kelly Gråter. Jag håller tummarna här för henne o skickar och tänker på henne hoppas hon känner av tankarna. Glad

16 håller med dig ang lös hund sunt förnuft gäller och icke jagande hund Flört

Emo
0

Huggormar kan även finnas i den egna trädgården.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

mazze
0

Stackaren, hoppas att det går åt rätt håll nu.

Ang lösa hundar så får man ha de lösa bara man har kontroll på sin hund…

[Doglovers]
0

Gå in på skk och länka vidare till "Tillsynslagen" Kunde av någon anledning inte länka.

Hoppas vovven mår bättre nuGlad

Maja2
0

Tråden handlar om att min hund är svårt sjuk pga ett ormbett. Men för all del, vill du diskutera tillsynslagen så visst:

gå in på www.skk.se/hundagande/lagar-och-regler/tillsynslagen   själv och läs en gång till #21

Maja2
0

Älskade Kelly

Cassii
0

ojojoj stackars liten :(

Emo
0

Hoppas hon klarar av detta utan bestående men. Det är ju den stora skräcken med farliga ormar. Jag har även sett huggorm på vår egen tomt även om det var länge sedan.

Kanske någon som länkar till tillsynslagen kan tala om vem som utövar tillsynen över huggormarna, för jag vill inte ha dem i närheten. Det var väl tillsynen av ormarna det gällde, för tråden handlar ju om vilken otur våra små (och stora) älsklingar kan ha, när de vistas på områden där de får vara.

Väl att din vovve är i en storlek så att du kunde bära hem henne.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Maja2
0

#25 ja, jag hoppas vid gudarna att  lever, njurar och hjärta klarar sig bra. Om 14 dagar tas ett blodprov för att kolla.