Hundar iFokus

Hundar

Etikettutställning
Läst 3300 ggr
Emaljoh4
0

Utställningskritik

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tänkte att vi kan skriva omdömen som våra hundar har fått på utställning. Glad

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Emaljoh4
0

Moa var på en utställning i Maj 2010 (orkar inte räkna ut hur gammal hon var då…), men under året iaf eftersom hon föddes i September.

Då fick hon den här kritiken av domaren:

Söt tik av utm typ. Fem välskuret huvud. Bra underkäke. Bra hals och rygg. Välvinkel fram och bak. Tillr bröstkorg. Utm benstomme. Rör sig bra runt om.
Utm päls.

HP och BIR

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

AnneN
0

Har tyvärr ingen renrasig hund just nu, men har haft förr och ställt ut så lägger in de kritiker jag har kvar från den tiden.Skrattande

**LABBTRÄFFEN 2001
**

Namn: Begin´s the last from VictoriaRas: Labrador RetrieverKön: TikFärg: SvartFödd: 1995

Kritik: Bra storlek mycket god typ. Feminint välskuret huvud, vänligt uttryck. Bra hals & överlinje, god bröstkorg tillräcklig benstomme, något knappa vinklar. Lite mjuk, ganska bra päls. Rör sig med tillräcklig steglängd. Gott temperament. Välvisad!

Domare: Inger Boström

NORRLABBENS INOFF.UTST. 4 OKTOBER 2003 I SJULNÄS

Namn: Begin´s the last from VictoriaRas: Labrador RetrieverKön: TikFärg: SvartFödd: 1995

Kritik: Feminin tik med bra proportioner. Bra huvud & uttryck. Korrekt bett. Bra hals & rygg. Kunde ha något mer vinklar fram & bak. Rör sig OK från alla håll. Visas i något högt hull. Välpresenterad!

Domare: Inger Andersson

DRIVE IN-UTSTÄLLNING I URSVIKEN  TTS

Kritik: Tik 6år, feminint huvud, något ljusa ögon, något brant skuldra, bra överlinje, något knappa bakbensvinklar, rör sig med något kort steg, bra färg.

Det är de lappar jag hittar för stunden.

Den sista kritiken stör jag mig fortfarande på efter alla dessa år!!! "Bra färg" eeeeh, ja en svart labbe är alltid svart annars är den någon annan färg…. Kan väl tillägga att domaren är schäfermänniska.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

zantana
0

#2en svart hund behöver inte alltid ha en bra svarta i sig utan vara dassig svart mycket stickel hår osv så det står ofta bra färg osv.

[Ronon-m]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ozzi var med på en blandras utställing i Orust. Han gick i en öppen kastratklass där han fick HP och gick vidare. Sen gick han till bedömningen där han kom trea och sedan vidare till semifinalen där han tävlade om bästa blandrashane och BIS. Kom tyvärr inte bland dom 5 bästa men han kom topp 12 av blandrashanar :D

Kritiken han fick:

Mkt bra typ. Härligt uttryck. Mycket goda propertioner i en härlig sammansättning. Bra rörelser. Välvisad och välpresenterad!

AnneN
0

#3 Jo fast en svart labbe är endast svart (små vita tecken på bringan är godkänt), den har ingen stickelfärg eller liknande utan allt är bara svart. Visst en del andra raser kan jag absolut förstå då de kan ha inslag av annan färg i pälsen. Hade det varit en gul eller brun labbe hade jag kunnat förstå det där med kommentaren om bra färg då de kan variera ordentligt i nyanserna.

_**/Mvh Anne

thilda-
0

ni som har varit på utställning av hur många gånger tittar domaren på hundens tänder??? :)

rebz
0

Kul tråd :) Har ju bara ställt två gånger i mitt liv men här kommer kritiken :).

1 Maj 2011 i Motala, Inoff utställning.
Här var Bino 10 månader och räknades som vuxen, då det bara var valp-vuxen-veteran och valp var till typ 8 eller 9 månader så han var för gammal för att få ställas i valplassen. Lite dåligt i mina ögon då han var valp och det är svårt att jämföra en ej färdigvuxen/färdigutvecklad valp med vuxna hundar.

Bedömning:
10-mån hane med alert uttryck. Korrekt bredd i skallparti med välfylld panna. Välmarkerat stop, fint utmejslat nosparti. Rastypiska ögon som kunde haft lite mörkare pigment. Välpigmenterad nos och läppar, korrekt bett. Tillräckligt vinklad fram och bak. Korrekt ansatt svans. Bra pälskvalité. Korrekt ansatta öron. Rör sig bra!
Domare: Robert Zsombok.

BIR, HP, BIG 3 (av 5 hundar)

28 Maj 2011 i Mjölby, Inoff utställning.
Här var Bino 11 månader och räknades som valp och ställdes i valpklass II. Upplägget var dåligt det drog ut på tiden och försenades med 2 timmar och alla som fått BIR gick vidare till BIS:et, alltså ingen BIG i valpklasserna. Och det var en låååång väntan till BIS:et + förseningen. Och det var så dåligt upplägg då då det var 15 valpar i valpklass II som blivit BIR och som "tävlade" om placering 1-5 i BIS:et. Så efter den där långa väntan så fick många ett "tack för idag" och fick inte ens gå runt med hunden i ringen….

Bedömning:
Very sized boy with a very nice head and expression. Very nice lines with a very good set and carried tail. Moves easily. Lovely coat. Well showed.
Domare: Olga K Forlicz (Polen)

BIR, HP

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

rebz
0

#6 Båda gånger jag ställt så har de kollat tänderna, då främst bettet.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Noa-Nisse
0

#6 de har kollat varje gång faktisk. dock inte så noga enligt mig.

kritik på utställning vid tre olika tillfällen

kritik 1:

"Fin 11 månaders tikvalp. Fint huvud, bra hals, stark rygg, bra länd. Mkt bra front, fina vinklar runtom. Bra temperament."

fick hederspris och Bästa valp.

**Kritik 2:

**"Mkt god typ, skulle kunna vara mer utfylld under ögonen, lite för stora öron till huvudet. Bra och rak underarmsvinkel. Bra över och underlinje. Skulle kunna ha lite mer uppbrytna fläckar samt lite renare i den vita färgen. Rör sig bra och tillräckligt för sin ålder"

på denna utställningen gick det inte så bra, dock var dommaren själv uppfödare av Grand Danois och dömde sin kompis som också ställde ut till BIR… tråkigt när det blir så.

**Kritik 3:

**"Trevlig ungtik av mkt god typ. fint feminimt huvud. Stram hals, stark rygg, tillräckligt stop, mkt bra kors. trevlig teckning. utomordentligt hårt knu_tna tassar och tår, mkt trevliga rörelser runtom. Behöver fortfarande utveckas. Ett kraftfullt och elegant helhetsintryck!"

_denna kritiken blev jag supernöjd med :) var dock en dansk dommare så jag översatte någerlunda bra ;P

Medarbetare på Hundar.ifokus

Belimas
0

Oj nu ska vi se, börjar med Chickos kritiker (alla är från officiella utställningar) och allt från juniorklass till unghundsklass så han är fortfarande under utveckling.

**2010-05-22 Domare: Torbjörn Skaar

**_Typ & helhetsintryck: Utmärkt

Mycket bra huvud och uttryck, kunde dock ha mer bredd i underkäken. Väl ansatta öron, bra hals. Välvinklad fram, bra kropp, välvinklad bak. Väl ansatt svans men kunde ha lite mer lyft. Rör sig bra, bra päls.

1:1 Jkl, CK

_**2010-05-30 Domare: Leif-Herman Wilberg, Norge

**_Typ & helhetsintryck: Mycket god
_
_Bra storlek, maskulint huvud, väl ansatta öron, lite vindögd, lite smalt nosparti. Bara fyra tänder i underkäke. Bra resning, normalt vinklad, tillräcklig benstomme, bra tassar. För dagen ej i bästa pälskondition, rör sig bra.

1:2 Jkl

_**2010-07-18 Domare: Kari Granaas-Hansen, Norge

**Vackert huvud och uttryck. Bra proportioner, ska ännu utveckla mer bröstkorg. Bra benstomme, rör sig med bra steg, korrekt svans, bra päls.

1:1 Jkl, Hp

**2010-08-21 Domare: Margareta Sundqvist

**_Högställd, bra hanhuvud, lågt ansatta öron, bra ögon, korrekt bett. Rak i skuldran, bra svans, kunde ha bättre hartassar, kunde ha lenare päls och saknar längd. Rör sig med bra steg.

2 Jkl

_**2010-09-04 Domare: Karl-Erik Johansson

**Typ & helhetsintryck: Mycket god

_Mycket vackert huvud, välburna öron, mörka ögon, bra nosparti. Bra uttryck, bra bett men bara 4 framtänder i underkäken. Bra hals och rygglinje, välburen svans, tillräcklig bröstkorg, mycket bra vinklar. Rör sig mycket bra, ej i bästa päls.

1:3 Jkl

_**2011-01-29 Domare: Moa Persson

**Välformat hanhundshuvud, får ej bli grövre. Korrekt uttryck. underkäken skulle haft mer bredd, 4 incisiver. Fin hals och nacke. Tillräcklig tillbakalagd skuldra, korrekt överarm. Ok framben, typiska tassar. Välformad kropp, fin svans. Korrekta vinklar bak. Ser lite luftig ut p.g.a. brist på päls under. Goda rörelser bak, behöver bli fastare fram. Priset p.g.a. insiciverna.

_Very good Ukl

_**2011-03-20 Domare: Maja Korosec, Slovenien

**Typical male with good bodyproportions, I would like a stronger chin. Well angulated in front, well developed body, moves nicely. Good coat.

_Very good Ukl

_**2011-05-21 Domare: Hans Rosenberg

**_Maskulin hane av utmärkt typ dock ej i full päls. Proportionerligt huvud med fint uttryck, bra öron, tillräckligt bred i nospartiet. Bra hals och front, ännu ung i sin bröstkorg. Bra has och bakställ, rör sig med bra steg från sidan, välburen svans.

Excellent 2:a Ukl

_Ja det är dom vi har hunnit med hittills dock är jag väl medveten om att han behöver utvecklas mer, framför allt få mer bredd i bröstkorgen och pälsen men jag vet också att sådant kommer med åldern. Nästa utställning för Chickos del blir nästa helg uppe i Alfta.

Belimas
0

Det beror på vad det är för ras och vad som står i rasstandarden. Inom min ras är det godtagbart med något enstaka tandbortfall men däremot är det viktigt att de har underbett så det är främst det dom kollar efter i första hand.

SaraC
0

Från valpklass:

Bör ej bli större eller längre. Har för dagen för litet kropp i förhållande till det övriga. Bra skalle, ögon o öron. Nospartiet väl utfyllt men får ej bli längre. Vacker hals o överlinje. Välburen svans. Muskulöst bakparti. Fronten en aning rak o bör bli stabilare. Vacker päls.

Junkl 1, Kk 1.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Belimas
0

Och så är det Tindras kritiker, de flesta är inofficiella (från valptiden).

**2010-11-14 Domare: Siv Jernhake, inofficiell

**_Trevlig feminin valp, bra skallparti, fina öron. Bra framställ, fin rygglinje, väl ansatt svans. Goda rörelser. Bra päls för åldern, visar sig utmärkt.

1:a valpkl. 4-6 mån, Hp, 2-btkl_

**2011-01-29 Domare: Moa Persson

**_Utmärkt typ. Tikhuvud med korrekt skalle, fina öron, uttrycket störs av för runda ögon. Nospartiet skulle ha varit en aning längre och kuddigare. Brant skuldra, korrekt vinklad i överarm. Ganska raka framben, ok tassar. Bröstkorgen skulle ha varit längre. Passande kroppslängd, bra luft under. Goda rörelser bak, lös i sin armbåge.

Oplac. valpkl.

_**2011-03-20 Domare: Maja Korosec, Slovenien

**Very nice puppy with good proportions, nice feminin head, good topline. Good tailset and carriage, moves very well, nicely showed.

_3:a valpkl.

_**2011-04-16 Domare: Nils Molin

**_Feminint uttryck, acceptabelt nosparti men hakan önskas bättre markerad. Korrekta öron, bra frambensvinklar men är något knapp och högställd bak. Rör sig utan frånspark bak, god päls.

Very good Jkl

_Tindra har inte ställts ut så mycket än då hon har behövt utveckla sig mer sedan är hon en annan typ av tibbe som inte går hem hos många domare så det har inte varit någon mening med att ställa henne. Men hon är på gång och utvecklas hela tiden dock hatar hon inomhusgolven då de är för hala för henne så vi satsar mest på utomhusutställningar Glad

[Forest]
0

Enja 6 mån Mjölby inoff tror det var den 15/11

Kritiken löd vackert huvud och uttruck. Välformade ögon. Bra hals och överlinje men en aning lägt ansatt svans. Korrekt vinklad fram och bak. Rör sig mycket väl för sin ålder. Mycket trevligt temprament!  1HP och BIM

Har ingen bild från utställningen i datorn men denna lilla tjej är det iaf och det blir utställning i höst igen då är hon 18 mån och kommer bli riktig bedömning som jag kallar det Inoff är mer träning och domarna är inte jätte insatta i just rasen alla gånger Glad

[Forest]
0

6 alltid kollar dom tänderna det är lite A och O hur deras bett är korekt bett fick vi på våran tjej, fick lite extra beröm för hennes fina bett :) skryt skryt Flört

Noa-Nisse
0

jag har hört att på vissa raser så kollar man gärna inte bettet för det finns för stor risk för bitskador… :S

vad jag har förstått (och kommer ihåg) så var det utomlands, men kommer inte ihåg vilken ras det var heller typiskt nog Obestämd

thilda-
0

#15 vad jag har hört så händer de ibland att dom inte kollar..

#16 för vissa raser med mycket vakt o skärpa så får inte domaren gå allt för nära vilket som dom ska ha respekt för just den rasen.. nu kommer jag inte ihåg vilken de gällde men de va någon av molosserna :)

Noa-Nisse
0

#17 precis! ja jag har också för mig att det gäller någon ras i den gruppen… minns dock inte vilken!

Men jag har också hört att i första omgången så tittar vissa dommare knappt i munnen. inte fören hundarna går vidare som man kan välja en hund framför en annan som har sämre eller bättre bett.

zantana
0

Jo på min ras Pudel tittas det alltid. Anser att får inte domaren titta i munen har inte hunden i ringen att göra , likadant på lydnads tävlingar ju domaren måste ju få titta i munnen.

Tyskar älskar att kolla bett dom e ju inne och gräver i halsen på dom ,

thilda-
0

Stämmer bra :))

åter till #0 Våran utställnings kritik kommer antingen på imorgon kväll eller på söndag underdagen för imorgon bitti tar vi våran debut i utställnings ringen :)

[Forest]
0

16 jaså, jag såg ju vissligen på vavvor vilka problem dommaren fick pga de ena bet henne o flera efter det högg i luften, småraser kollar dom alltid iaf annars ber dom ägaren/utställaren visa tänderna.  Lite ot men din har väl bettfel? Ställ ut inoff o se vad de säger, en kul träning är det iaf På inoff utställningen vi var på var det många olika raser (stora) ståg jag o spana på där kolla de bettet då jag har en amstuff som bekant äger o henne titta dom på väl. Hon har inte korekt bett o fick nedslag av bettetfel.

AnneN
0

#6 Jag är uppvuxen på kennel och därmed även på utställningar och jag har aldrig varit med om en domare som inte tittat på hundens tänder.

_**/Mvh Anne

Draken92
0

mina hundar är utställda så många ggr, så kommer ta flera dagar o lägga upp all kritik ;)

men ställer mest runt om i Östergötland .

Tänderna kollar dom alltid på, antar att det är för o kolla hur deras temprament är, hur hunden reagerar när dom kollar på tänderna :)

AnneN
0

#23 Ja dels så ser domaren hur pass lätthanterlig hunden är då de kollar tänderna, men de ser ju även om hunden har ett korrekt bett för rasen och om hunden saknar någon tand.

_**/Mvh Anne

thilda-
0

Vacker hanhund av utmärkt typ. Bra storlek, bra huvud, bra uttryck, välansatta öron, bra bett, bra ögon, rör sig effektivt, kraftfulla steg, rör sig bra från alla håll, välvinklad. Välvisad. BIR

De fick akillez igår. synd att de är "kassa dommare" som inte kan någon om rasen. men jag är ändå glad att vi fick en BIR iaf.
När dom tittade på tänderna så lyfte hon bara på läppen o sa att det såg bra ut och inge mer. Akillez har egentligen bett fel enligt rasstandarden men inget diskvaliviserande fel då dom ska ha underbett men han har saxbett. tänkte säga till om det men jag bet mig hårt i läppen.. ville så gärna ha en rosett ;) hehehe

[Forest]
0

25 Vad roligt :) vart var du o visa honom?

thilda-
0

Vi var i örebro på en inofficiell. de var SWB som anordnade detta :)

thilda-
0

bjuder på en bild till när vi springer :)

[Forest]
0

28 ska du visa honom igen? alltid roligt om man gör det för mer kunnig dommare som kan rasen Glad tycker din kille är fin iaf Flört

thilda-
0

Ja de är klart ! :) Vi ska iallafall till Askersund (utanför örebro) den 13 - 14 augusti

meilin
0

Vi var på första utställningen i maj (inoff), när lilltjejen var 4 månader.

**4 månaders tikvalp med mycket fint huvud, vackra ögon och fint uttryck. Fin i fronten. Fin överlinje och bra bakställ. Rör sig trevligt när hon själv vill med fint buren svans. Härligt temperament. Välvisad.

HP, BIR, BIG 4**

Beckibus
0

Tyärr är inte papprena haär men skriver det sen…Ska ställa ut i augusti!!

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/