Förgiftade av badvatten
Såg en "varning" skriven på facebook om hundar som har badat i sjöar i Kolmården (i närheten av Norrköping) varav en av hundarna avlidit.
Här är artikeln om det från Norrköpings tidningar.
Någon som hört något liknande tidigare? Eller kanske vet vad det kan bero på?
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Ingen som varit med om liknande? Hört, sett, läst?
Algblomning är ju inte bra för varen människor eller djur, men ska ju inte ha varit ngt sådant där.
Ja det låter konstigt. Algblommning var det första jag tänkte på också. Men de hävdar ju att de inte har det där.
Det kan inte vara så att de har något bygge igång och något har läckt ut i vattnet? Det har ju hänt tidigare på andra ställen.
#2 Nae precis..
Jag vet faktiskt inte om det finns ngt bygge i närheten.. Dessa sjöar ligger ganska "off" finns många fler sjöar som ligger närmare samhällen om man säger så. Vore ju bra om man fick veta vad det beror på ganska snart. Står ju i artikeln att de ska ta tester på vattnet, men vet också att de ska obducera hunden för att hitta anledningen till att den dog..
Bor du i närheten?
Jo det gör jag. Bor i Nörrköping, detta är precis utanför. ca 2 mil eller så.
har hört att tre hundar avlidit där och att en är allvarligt sjuk.. Men de hävdar att det inte är algblommning men att alla skall undvika att bada sina hunar i sjöarna där
#6 Vad jag har hört/läst så är det tvärt om. En som dött och flera allvarligt sjuka. Kan ev vara två som dött av det, men ingenting som har stått i tidningen.
Jo precis, det bör man verkligen göra!
Usch vad tråkigt :(

usch vad tråkigt. Då blir det att vara försiktig om vi åker ner till landet i sommar. Vårat land ligger i krokek, ca en mil från kolmården så . .
Usch va otäckt :(
Jo det är verkligen tråkigt =(
#9 Ja det är bäst att vara försiktig. Man får akta sig för de sjöarna som har vattenförbindelse med Holmsjön, även älgsjöarna.
Men som tur är finns det ju så många andra sjöar..
Har glömt att uppdatera, men gör det nu.
Här är en länk till en artikel om vad som framkommit, där finns även länkar till andra artiklar som skrivits i samband med detta.

OJ när jag tittade nu så flödar vattnet från Holmsjön till Böksjön, vilket ligger 5 min från landet :/ Gud vad tråkigt att det skulle bli så.. Det sjön är ju perfekt för hundarna..
Jo, men nu verkar det ju inte som att det ska vara ngn fara.
Fast inte för att jag hade vågat chansa heller.
Men hunden som dog verkar ju enligt obduktionen ha dött utav något annat..
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här kommer ny info! Hunden dog inte av alger i sjön utan av alger i dike/vattendrag. Här har ni länk till Aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article13261584.ab
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ja jag såg det.. Funderar på om det är vanligt eller ej, och om de alltid dör av det eller om hunden var gammal/dålig av ngt annat också..