mager hund.....
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har en 9 månaders powder puff hane.. Han har börjat äta fruktansvärt dåligt och på senaste utställningen fick han för att han var för tunn, och jag tycker att han börjar bli tunnare o tunnare. Han träffar många löptikar och därav matvägrar han. Och jag har provat blöta torrfodret och även blandat i allt mellan himmel och jord, då äter han ibland litegranna och om jag bara har mjukmat så äter han oftast inte..
Funderar på om jag kan laga något annat till honom? typ kyckling eller nåt? Vad kan man ge dom och vad är bra för dom som dom kan ta åt sig osv?
- Ge mig mycket förslag, men det ska vara bra för honom eftersom han växer och utvecklas och något som gör att han ökar i vikt lagomt..

Om du vill ge kött och sånt istället för foder så kanske du kan testa barf?
Om han matvägrar endast pga att det är tikar i närheten så kan du testa med en spray som döljer tikdoft, brukar kunna finnas i djuraffären.
Har du kollat att han inte har ont i munnen, lös/trasig tand, bra i halsen?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag har kollat munnen och allt ser bra ut, hittar inge sånt som ska göra att han inte vill äta.. Han äter typ korv o sånt annat som jag äter med GOD aptit. så lite kräsen är han väl också delvis bortskämd men vad ska man göra då när han vissa dagar inte ens får i sig 1 dl torrfoder?!
Ska kolla de dära, men gärna fler förslag.
Färskfoder kanske vore något?
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Färskfoder, vad innebär det? är det något man kan tillaga själv hemma eller?
Ge förslag på vad jag kan göra, för det känns relativt akut då han inte äter nåt nästan. Kokade lite kyckling idag som jag försökte blanda ut med liite av Bozita mjukmat men han ville bara ha kycklingen.. Men vet inte hur mycket dom får i sig om dom äter kyckling?
Vi hade en blandrasvalp som hade powder puff i sig, och han ville heller inte äta, och det visade sig att han hade luft i magen:) efter det var han som en helt annan hund
Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.
Jag har en hund som är grymt kräsen tror inte många knäcker denna kräsen het. Jag ger färskfoder varmt rek samt ge rå kött,kycklingklubbor kyckling är rikgtig bra.
Vad köper du för kött då? kan man ge hundar fisk? vilken typ isåfall?
kyckling får han nu iaf, och det gillar han.. försöker blanda ner det i lite av hans torrfoder och det går väl lite sisådär, han är en jäkel på att sortera, även om det är uppblött och nermosat i kycklingen som en jäkla röra så kommer torrfoder bitarna ut och kycklingen äter han…
nordick bas ger jag. man kan köpa från 250grams korvar till 2kg korvar sen finns även burgare. Jag köper kött genom köttdisken gå in på barf där finns en del tips om kött :) jag ger hela ben kycklingklubba med ben mumma säger min kräsna jycke även gris o massa annat :) nu är hon smal o jag kan någ glömma att kunna övergöda henne ^^ men hon äter en del nu med stor glädje ändå :)
vars köper du nordick bas nånstans?
http://www.nordichundfoder.com/
http://www.klassfoder.se/?gclid=CNXX6Yq3y6kCFcfwzAodvxgWnQ
Här har du några länkar till färskfoder. Kan verka omständigt till en början men det fungerar riktigt bra och de flesta hundar gillar det väldigt mycket!
Finns många här på forumet som ger sina hundar färskfoder och kollar du i gamla trådar så kan du nog hitta många diskussioner om det :)
¤Rise and rise again until lambs become lions¤
Du kan väll ge honom utav din egen mat? Jag har en blandis och han är ca 95% powderpuff och äter nästan ingenting. Det ända som går ner är våran mat och bravo hamgurgare. :) Kan vara värt att testa eftersom du säger att han är för mager. Min hund mår kanon och har energi, fin päls m.m. Veterinären säger att det är inget fel alls på att ge människomat, sålänge man lägger i kalk och likande som man behöver ge dom extra, och skippa lök och likande i maten :)
Va de låter som här är att powder puffs är kräsna vovvar?
De är min med, hon är puff och jättekräsen, så stämmer alltså de? :S
det verkar så… De flesta puffar jag mött har varit kräsna med maten ;)
Så då e de inte bara hon! Vi har en sak att skylla på nu! :P
Hon är tyvärr jättesmal, man känner revben och ryggkotor och praktist taget allt… Men hon e inte ens två år så hon tjockar väl sig snart :)
9 gå in på deras hemsida o där ser du återfärsäljare annars gör du som jag :) jag googla fram och närmaste stad på det viset hitta jag tassain ett hundfik i mjölby som inte finns med på nordic hemsida 
#14 de va samma sak med min pojke! Men jag började ge honom utav våran mat istället och nu är han jätte bra i vikten :) Han fyller 4 i november.
#11 Ska man ge vår mat ska man inte krydda den, och kolla upp det som hundar inte tål. Tex lök och choklad.
#17 jaa man kan prata med veterinären om det. Vi kryddar våran mat som vanligt och det funkar bra. Men äter vi stark mat så får han inte utav det. Men vi har i lök efteråt och vi har kollat upp vad dom inte ska äta och liknande. vi pratade med en veterinär som sa lite om hur vi ska göra, eller de va hon som gav det som förslag att ge utav våran mat ;)
#18 Låter konstigt. Vår mat är inte anpassad efter hundar, så varför rekommenderar en veterinär det?
#19 eftersom man kan lägag till kalk och liknande i maten och då får hunden allt den behöver. Förr åt hundar bara utav våran mat och dom mådde bra! Jag känner en tjej som bara ger människo mat till sina hundar och dom har alla levt längre än vad rasstandarden säger. Nått bra med den måste det ju vara. Även min hund är frisk och kry.
#20 Hundar lever längre idag än förr.
Men vi hoppar denna diskussionen i den här tråden. Hamnar lite utanför.
Om inte TS själv vill att vi fortsätter :)
#21 japp :)
#5 OT men har ni inte kvar den längre? Ni fick ju den nyss.
Visst var det en kille? Skrev "den" ändå för säkerhets skull ^^
Det mesta han ska äta måste vara ett helfoder. Om du ger för mycket av något annat kan hunden bli felnärd. Om du byter foder är risken att han ändå inte äter pga löptikar eller så äter ett tag, men tröttnar fort och du måste byta igen.
Jag blandar i lite blötmat för katter när min tik har sina perioder av att äta dåligt. Lite vispad grädde är också en stor favorit. Då äter hon upp allt. Hunden måste tåla mjölkprodukter, så testa med bara lite först. Smulor av riktigt smör är också en höjdare. Minismulor då för din hund, så att det inte blir för mycket.
Färskfoder är gott för många hundar, men inte alla. Värt att testa om inget annat hjälper. Vom og Hundemat är ett färskfoder som hundar går upp i vikt av. Fråga på tex forumet vovve så får du fler svar. Många där ger färskfoder.
Ett torrfoder med små bitar och som många hundar gillar är Acana Lamb & Apple. Finns i 2,5 kg -förpackning om du vill prova. 7kg, 13,5 kg och 18 kg finns också hos foderbilen. Din hund är nu 9 månader och av liten ras så det borde vara ok med vuxenfoder om du vill. Det är ett vuxenfoder. Hör med uppfödaren för säkerhets skull.
Magnussons Meat & Biscuit är ett smakligt foder som många kräsna hundar gillar. Meat & Biscuit är bättre än originalfodret. Jag skulle välja Junior-fodret till en 9-månaders valp. Ganska stora bitar, men rasen fransk bulldogg kan äta dem. Mina katter smakar av det också ibland. Inte så hårda bitar. Ugnsbakat och milt för magen.