Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 1839 ggr
[Tess86]
0

Snart dags för vandring

Nu är det ungefär en vecka kvar till årets vandringstur. Vi har bestämt att Skade får följa med trots att hon bara är åtta månader. Vi får se till att inte gå så långt varje dag och pausa mycket. Det blir själva utevistelsen som är upplevelsen, inte att gå långt.

Det jag funderade på är om vi kan ha klövjeväska på henne när vi går eller om hon är för ung för det. Hon har fått prova gå med klövjeväskan lite ibland, med nästan ingen packning i, typ lite bajspåsar och lite hundgodis. Skulle vi ha med väskan på vandringen skulle det inte bli så mycket mer packning, kanske några av hennes saker, hennes lina och sånt som man vill ha tillgängligt. Men hennes mat och vatten får ju såklart vi bära i år.

Skade är en jämthund och uppe i sin vuxenvikt nu. Hon väger 26-27 kilo. Vad tror ni, klarar hon lite packning?

Zebben
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag personligen skulle inte lägga någon klövjeväska på henne. Hon är inte färdig i kroppen och jag tror det räcker gott med den vandringen Ni ska göra. Visst att Ni kan låta henne gå med en tom klövjeväska för tränings skull. Vet ju inte alls hur långt Ni ska gå, men är man på vandring så blir det väl åtminstonde längre än vad man normalt brukar gå.

Låter annars underbart, hoppas Ni får det trevligt!

[Tess86]
0

Ja, jag tror som du att vi ska lämna väskan hemma och bära allt åt henne. Dock tror jag att hon kommer klara själva vandringen. Vi lär ju gå ca en mil om dagen, med pauser emellan. Det blir sol, bad och mat som blir höjdpunkterna :P

Hon kan få träna mer med (i princip) tom klövjeväska när vi kommer hem igen så är hon kanske redo att börja bära lite packning i höst/vinter, när hon är över ett år. Hon lär ju bli varmare av att ha en klövjeväska på sig också, även om den inte räcker så stor del av ryggen/skuldrorna. Det är kanske onödigt med den extra värmen när det redan blir ovanligt långa promenader.

Jag undrar hur mycket extra vatten vi kommer behöva bära med till henne.. Vi kommer gå förbi ganska många sjöar och vattendrag på vägen och vi brukar se till att rasta vid sjöar men man lär ju behöva bära med sig en del extra ändå…

Jag hoppas på fint väder och att det inte blir för jobbigt för Skade. Men märker vi att hon är för trött eller det skulle hända något med henne så kan vi lätt ta oss hem när som helst, vi har ordnat så att vi kan bli hämtade oavsett var vi befinner oss. Det är alltid ganska nära till en bilväg.

zoolatri
0

Även jag håller med om att ni inte borde låta henne bära än, hon är för ung. Annars kommer hon nog klara vandringen galant, om hon är van vid långa promenader.

Ni måste ta bilder på er vandring och visa sedan! Så jag har något att titta på tills vi ska vandra i augusti;)

Zebben
0

Ja, en mil är ju inte långt och med pauser och så bör hon även klara längre om hon är i god kondition.

Beroende på hur långt det är mellan sjöar och vattendrag och hur varmt det är så behöver Ni ju inte ha jättemycket vatten. Men som sagt, beror alldeles på. Bäst är ju att kolla ut rutten i förväg och så ser Ni om Ni behöver gå med vattenflaskor hela vägen eller om Ni kan ta er mellan två sjöar utan vattenflaskor men kanske behöva fylla på dem mellan typ sjö 2 och 3. Förstår Du vad jag menar? :-P

LinaK
0

Men så kul Skrattande Min sambo och vår jack russell ska ut på fjällvandring på Onsdag. På Kungsleden. Vart ska ni vandra?

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Tess86]
0

#3 Hon är van med långa promenader men inte att vara ute en hel dag. Det jag kan tänka mig att hon kan få svårt med är att passa på att vila när vi stannar. Men vi får göra avslappningsövningar och tvinga henne att slappna av och somnar hon någonstans får vi väl vänta lite innan vi går vidare. Och så får hon ju sova hela kvällen och natten såklart, så det ska nog räcka till.

Självklart kan jag lägga upp bilder sen! Vi brukar fota en massa när vi är ute och nu blir det hundbilder också :) Vi har som krav att vi ska fota oss vid varje etappmål, så ser man på bilderna för varje år vart vi gått och vilka som var med (lite olika personer vid olika etappmål beroende på vem som fotar, ibland har vi ställt upp kameran så alla får vara med) så i år får vi se till att Skade är med på lite etappmålsfoton också :)

#4 Nej, jag tycker inte heller att en mil borde vara för långt och med pauser emellan blir det ju bara några kilometer mellan pauserna. Ingen av oss är särskilt vältränade, även om vi tycker att det är kul att vara ute, så vi måste jämt stanna och vila våra klena axlar :P

Jag tror att vi kommer att ha någon vattenflaska fylld (med sjövatten) hela tiden för säkerhetsskull till Skade, sedan om det behövs får hon av vårt vatten (vi tar från pumpar, brunnar osv, ibland från sjöar om vi inte hittar något annat). Vi kommer att ha GPS med oss så då ser vi ju vid varje sjö ungefär hur långt det är till nästa, så då vet vi ju om vi måste ta mer eller mindre vatten.

#5 Vi gör det lätt för oss och vandrar på Sörmlandsleden, inga fjällvandringar här inte! :P De har en hemsida där man kan se en översiktskarta var leden går. Vi ska börja vid Paradiset och gå mot Södertälje. Sedan får vi se var vi slutar, beroende på oss, hunden, vädret osv. Vi planerar att vara borta tre nätter den här gången (det är så nära hem ändå), så får vi se om vi går något mer senare, från Södertälje.