Krypa
Försöker lära min vovve att krypa, och det går ganska bra. Men vi har stött på ett problem hon har börjat fuskat hela tiden. Hon kanske kryper två "steg" innan hon reser sig och springer resten av biten. Jag har försökt att vänja henne av med det men inget jag gör fungerar.
Några tips?
http://www.regret-nothing.com

Rätt så enkelt att lära hundarkrypa på komando. Och att fuska är inte så ovanligt, hundar vet juh hur de snabbast kommer fram.
Men om du tar en godis i handen, och dra den på golvet precis framför hunden. Säjer komandot kryp och håller även handen över ryggen på hunden så att du kan trycka ner lite försiktigt om hunden fersöker stå upp. Börja först med kanske 30 cm. Öka sedan avståndet och du kommer att se hur det bra blir bättre och bättre.
Okey, tack! Ska pröva med det :)
http://www.regret-nothing.com
Jag har en hund som kryper bra, och en hund som "hoppar" med bakbenen. Otroligt fult, men vet inte hur jag ska avbryta det beteendet. Hoppar alltså ganska högt med bara bakbenen.
3, testa det action säger, och dra så långt ner mot golvet du kan, själv brukar jag tycka att det är lättare att träna kryp på en mjuk gräsmatta i stället, är lite rädd att dom halkar till illa om dom gör som din med bakbenen ;-).
Ja vi körde med så.. sa ligg ner först och sedan tog vi godisbiten längst med golvet och drog framåt och sa kryp.. visst de tar ju ett tag.Klart! men tillslut kommer de och dom förstår vad dom ska göra.. Jag kunde absolut inte hålla handen över eckos rygg, få vart han nervös och undra varför jag skulle trycka ner honom för:P Men iaf så förstår dom tillsut;)
Skorpan är kung på att krypa…jag sa åt henne ligg sedan kryp drog sedan godisen på golvet framför henne…det gick rätt fort att lära henne för hon älskar godis =)))

#5: Det är från hund till hund att lägga en hand på ryggen. Hundar som ofta ställer sig upp då man försöker brukar jag ge rådet att ta en hand lätt över ryggen.
Dock är det vissa hundar som förstår med en gång vad de ska göra. Då behövs inte handen på ryggen för att lära dom kryp. 
Att lägga en hand över ryggen då en hund ligger ner kan även upplevas för vissa hundar som mycket "dominans". Det kan vara därför din hund Ecko blev nervös då du gjorde det. (?)
Jo, jag tror de var det.. för när jag la handen över ryggen och han försökte fuska så tröck jag till lite.. och då ville han inte alls. Han vägra.. la sig bara ner och låg där:P Så de jag gjorde för att få honom att verkligen fatta var att ta med hans framtassar medans jag drog godisen längst golvet.. alltså tog fram frambenen ett i taget för att visa att han skulle framåt utan att gå upp:) de funka bra, nu kan han det iaf. Men han fuskar ibland fortfarande.. dom försöker ju alltid dom små;P

Att dra godisen på marken framför hunden gör att många hundar "lättar" lite i bakbenen.
Jag tränar in stadgan ordentligt i ligget först. För Er som inte vet vad stadga är så betyder det alltså att ligget är ordentligt befäst. Har Du sagt ligg så gäller det. Det spelar ingen roll om det kommer någon som försöker knuffa omkull din hund eller dra upp den från den liggande ställningen. Hunden ska ha magen i backen ändå. På så sätt får man en hund som absolut ligger i alla lägen på platsen tex.
Jag tränar som så att jag har koppel på hunden. kommenderar ligg och sen "drar" jag lite i hunden för att direkt belöna om hunden stretar emot. Man kan även lägga handen under magen och försöka "lyfta" hunden ur läggandet. Hunden kommer så småningom trycka ner sig i läggandet igen. Lite som att Du ska fan inte få mig ur läggandet. Har Du sagt ligg så har Du, matte!
När hunden ligger oavsett hur mkt man knuffar och buffar så är liggandet befäst och man kan snabbt lära in den ett bra kryp.
Istället för att lägga handen mot ryggen så lägger jag handen mot magen när jag sagt ligg. Sen för jag godist framför hunden fast en bit ovanför marken. Då är rumpan ordentligt nere, efter som hunden inte drar ner huvudet mot marken. Sen för jag godiset framför och säger kryp och följer med hunden framåt med handen på magen. Hunden lägger sig fint mot marken samtidigt som den kryper framåt. Mkt korta steg i början.
Oj, så rörigt förklarat. Hoppas någon förstår. Det finns flera olika metoder att få fram ett bra kryp. Detta har jag lärt mig.
Man kan även göra som så att man drar godiset framför nosen på hunden, men få upp godisen lite så att den inte går exakt vid marken. Ca 1 dm upp.
#9 ne d va inte rörigt förklarat.. men Lusse han kan ju ligg, han lägger sig ner men skulle nån ropa på honom hade han ju gått dit, men när jag ska lära in att han ändå ska ligga kvar, ska jag då så fort han försöker gå beordra ligg igen, eller hmm detta blir svårt o förklara, han kan ju stanna, eller haha hmm hur lärde du in att hunden ska ligga kvar även om man rör den o så.. säger du ligg o sen stanna eller vet hunden att när du sagt ligg så ska den stanna där också? detta blev väldigt rörigt ju.. =D

#10 Alltså, man jobbar ju på väldigt korta avstånd i början. Om hunden försöker resa sig så säger jag inte några nej, utan bara nytt kommando på ligg. Om hunden försöker resa sig under träningen så har man avancerat för fort. Då får man baka i träningen och ta det lugnare.
När Du tränar stadga så är det Du som "drar"/ "knuffar" på hunden och då är Du ju alldeles nära.
ok tack för svaret.. =)
Wow Zebben vilken bra förklaring. Vet precis vad jag ska göra imorgon ;)
**MVH Cerrolyn