Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1240 ggr
zoolatri
1

Ny ras!

Såg precis på SKKs hemsida att en ny ras registrerats i Sverige för första gången i maj. Tenterfield terrier, vad vet ni om den rasen?:)

Jag har aldrig hört talas om den men de är himla söta och låter trevliga i beskrivningen:

http://www.skk.se/nyheter/1426/6/tenterfield-terrier-ny-ras-i-sverige/

zoolatri
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tydligen är de itne godkända av FCI och får inte ställas ut.

Fridaaaa
0

Riktigt söt ras, ser trevlig ut med :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Chilli10
0

Trodde inte att det öht gick att regga raser i SKK som inte var godkända av FCI. Men det gåt tydligen att göra undantag :) Söt hund!

Beckibus
1

Söta ser ut som en blandning mellan Chihuahua och nån mer som jag inte kommer på vad den heter.GladSkulle nästan vilja ha en sjäv:P

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Michaela-N
0

Ser ut som en jack russel =)

LinaK
1

Ja lite jack russell lik i ansiktet, men ändå inte då dom har ståöron Glad Typ blandning av Chihuahua och jack russell.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

starcastle
0

Kriteriet för att SKK ska erkänna en ras är att den är erkänd i ursprungslandet, inte nödvändigtvis i FCI.

Chilli10
0

#7 Okej. Men det står ju såhär:

"Rasen är inte godkänd av den internationella kennelfederationen FCI och i Sverige kommer den att registreras i Svenska Kennelklubbens så kallade annexregister. Rasen har i dagsläget inte rätt att ställa ut i Sverige."

Varför reggas den då i ett sk annexregister?

starcastle
0

Raser som inte är erkända i FCI utan "bara" i ursprungslandet reggas alltid i annexregisteret.

Det jag är nyfiken på men inte kunnat hitta nån som helst info om är vad som krävs för att en ras ska gå från annexregistret till fullt erkännande. Det är möjligt att det är ett erkännande från FCI som krävs, men det finns ingen information i några gamla protokoll om just detta. Däremot så finns det protokoll från några år sen som just säger att ras erkänd i hemlandet av kennelklubb som accepteras av FCI får reggas i SKK's annexregister.

Chilli10
0

#9 Okej :) Ja för att de ska  bli fullt godkända av skk borde det vara att de ska bli erkända av fci.

frågan är hur de avgör vilka raser som ska få vara med i annexregistret och vilka som inte ska få vara det. Någon som vet?

starcastle
0

Raser som inte är erkända i hemlandet får inte vara med även om dom är erkända i flera andra länder, det vet jag.

I vissa fall kan det vara så att i hemlandet  så är det "fel" kennelklubb som erkänner dom, d v s inte den som FCI samarbetar med.
Så är det för min egen ras t ex.

Mischa
0

Intressant, träffade en för länge sedan

≧◔◡◔≦

zoolatri
0

#12 hur var den?:)

Mischa
0

#13 Lite nervig, fast det var ju dock hos veterinären.

Men jag upplevde att ägaren själv inte var värst imponerad av sin hund heller.

≧◔◡◔≦

zoolatri
0

#14 Ok, ja hos vet kanske man inte får en helt rättvis bild av en hund:) Men det är roligt att du fått träffa en, de verkar ju inte vara vanliga!