Tuggben är livet
Lillan fick en stor tuggrulle idag. Hon blev jätteglad och sprang omkring med den i munnen och tuggade då och då
Dock tog den slut inom ett par timmar hehe
Ingen som har tips på bra tuggpinnar/tuggrullar som håller lite längre till stor hund? Hon äter inte märgben.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En ordentlig oxknota, en kalkon, nötnacke, Grishöft osv Rått såklart
Som #1 säger, ge färska råa ben och liknande istället! Du kan testa med allt möjligt, men börja förslagsvis med de billigare alternativen du hittar i din närmsta charkdisk. Känner du någon eller kan få kontakt med någon som säljer kött så är det perfekt. Vi köper till exempel hela kor och grisar från en bonde här i närheten, då får vi med allt slaktrens och det får hunden. Även om man inte köper sådant kan man fråga sig fram bland lokala slaktare/jägare och se om de har rens de vill bli av med.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Om du vill köpa färska ben som #1+2 tipsar om så kan du höra i din affärs charkdisk:) Jag köpte märgben i charkdisken idag, så jag tror nog att man kan köpa hela ben där oxå.
#3 Absolut. City Gross, som har ett stort och bra utbud av kött överhuvudtaget, till exempel, brukar ha massor av lämpligt att ge hunden direkt i köttdisken.
Ja City Gross har massor Fläskben, grisben och Knorrar är kanon och brukar vara riktigt billigt! Fryst höna brukar även det vara billigt i de flesta mataffärer och kostar runt 19 kr/kg. Annars kan man köpa ifrån Nordic eller bravo stora knotor(rukar finnas stora torkade sådana i hundaffär men råa är att föredra), de brukar kosta runt 250kr för 10 kg och då brukar de ha att göra ett bra tag. Jag själv köper ben ifrån ett styckeri i närheten, det är inte jättemycket kött på men som gnagben är de utärkta och kostar 1kr/kg.
Hör dej för med styckerier, slakterier och jaktlag!
öb har lite större oxben… mitt är 50 cm långt och har hållit i 6 månader haha
#6 och de är jättebra och billiga :D kostar alltid 29 kr. Magen blir inte lös av det utan tvärtom så blir bajset lite fastare :) så det är bra ben de säljer på Ö&B
Medarbetare på Hundar.ifokus
Men det är så mycket roligare och bättre att ge hunden färska ben istället för torkat och behandlat! 
Jag föredrar oxå färskt:)
Här ligger hundarna och gnager på märgben nu i denna stund..mums säger dom! Fast golven blir väldigt hala så det blir att skura imorgon;)
Ja färksa ben är mycket bättre och mer intressnat för hunden efter som det "triggar" deras naturliga instinkter. Av råa ben blir de heller inte lösa i magen utan bajset blir mer fast!
#6 Skrev ju det, hon äter dessvärre inte såna, har provat, och just dem på ö&b med.
Har kokt grisknorr någon gång till henne, det älskade hon :)
Har du testat att koka benet först? En av de hundar jag hade tyckte inte om råa ben, men älskade dem när de var kokta.
#12 Ja grissvansen har jag kokt (hört att man måste det)
Men inte märgben osv för dem har jag alltid köpt i djurbutik så att säga:)
Testa att köpa råa ben och koka dem själv. Det kostar inte så mycket så testa kan man ju alltid göra. De de har i djurbutikerna är inte samma sak som att koka dem själv.
#14 Kan man köpa det i vanlig matbutik eller måste man till en slaktare?
Brukar finnas i en vanlig matbutik. Har de inte det framme så brukar det löna sig att fråga. Ett stort ben från ett nötdjur. Ibland har de till och med i frysen
#16 ok! Ska fråga nästa gång jag ska handla:)
#13 varför kokade du grissvansen? Har hört precis tvärt om, att man INTE får koka ben från fågel, fisk, fläsk och får (F-ben) innan man ger, men att det är ok när det är rått (mjukare ben då, flisar sig när de kokas)…
nyfiken! :-)
- Tillräckligt bra är perfekt! -
#18 Det var bara vad jag hörde :)
Den som sa det till mig sa just att benet blir så mjukt att det inte flisar sig.
#19, sorry lite trög… Menar du att det är FÖR mjukt om det är rått? Nu har jag inte nån erfarenhet av just grissvans, är det som kotor i den eller? (ha ha, har aldrig tänkt på om knorren är "ledad" eller inte…) :-D
Det kan inte vara som så att det är mest brosk i en grissvans? Har ingen aning. Jag har själv aldrig gett annat än ben från nöt till mina hundar.
#20 Nej menade att en sa att det var bättre att koka det för att benet inte flisar sig om det är mjukt. Men jag vet inte, Lillan åt det, älskade det och mådde bra så. Men det är kanske inte bra att koka?
#22 det är när du kokar det som det blir hårt… Så om du vill ge ben (oavsett vad som finns i knorren) så koka inte benen, det är då de kan skada hunden. Kör dem råa :-) Lycka till! Hoppas ni hittar några smaskiga alternativ!!!
#23 Okej då vet jag det! Jag har hållt på med hundar länge men har alltid köpt "färdigt" mumsmums till hund:)
Tack!:D
#24 :-) #25 jag är ingen guru på barf, men det finns några som jag gärna frågar om råd, och det är på barf.ifokus. Det finns ju loads and loads med info på nätet och man får ju ofta välja att sätta sin tilltro till en "sida". Jag ger inga kokta ben iaf, det känns bäst. :-)
#26 min ena hund åt inte råa ben, men gärna kokta och då han behövde äta ben för sin mage fick det bli kokta. Ska jag vara ärlig så tror jag att jag struntar i att välja sida, jag kör på båda :)
Jag har aldrig funderat på märgben som djuraffärerna säljer så när TS skrev att hennes hund inte ville ha märgben utgick jag från att hon menade råa märgben.
#27 Inga märgben alls äter hon ;)
#Men du hade väl bara testat sådana där färdigpreparerade från djurbutiken? Eller missförstod jag dina senare inlägg.
#29 Nej har testat annan med, rå, men det gillade hon inte heller. :)
OK - men inte kokta? Testa det också. Vem vet, den KAN ju ha samma smak som min fd jycke.
#31 Nej kokt har jag inte testat, får testa det med då, annars gillar hon helt enkelt inte det hehe :)
Nej, men då vet man det.