Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 789 ggr
Noa-Nisse
0

Rätt eller fel?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Är det fel av mig att göra såhär?

När jag är borta på okända ställen för Klenod eller ställen som hon endast har varit på 1 eller 2 gånger innan. Alltså inte utomhus utan innomhus. T.ex. hos en kompis. Så går hon ofta runder på det stället som vi är. ex. runt soffbordet sen en runda runt soffan, genom dörren för att vända och sen in genom dörren och ta samma runda igen… det kan ta ca 1 timme innan hon väl lägger sig ner.

Efter att vi har varit på det stället ca 2 gånger vid två olika tillfällen så kan hon mycket väl slappna av och lägga sig och sova/ta det lugnt på golvet direkt.

Jag har funderat på om jag ska säga till henne att lägga sig på en plats och stanna där (för det lyder hon oftast om man säger till henne) Eller om jag ska fortsätta att låta henne själv finna ro?

Det borde ju vara bättre att hon själv förstår att det går bra att ta det lugnt här än att jag tvingar henne till att ligga. För om jag säger åt henne att ligga ner så slappnar hon ändå inte av utan hon är vaken jömfört med om hon själv tillslut finner ro så kan hon sova också.

hemma hos mina föräldrar så var det likadant i början. Men nu när vi kommer hem där så går hon direkt och lägger sig tillrätta.

Kan också säga att hon har blivit mycket bättre med detta sedan hon löpte första gången då hon har lugnat ner sig betydligt efter det.

Medarbetare på Hundar.ifokus

Chilli10
0

Chilli är likadan ibland. Jag brukar be henne att lägga sig ner, då finner hon ro snabbare :)

urfaren
0

jag tycker hundar ska få undersöka, men efter 5-10 minuter borde de vara klara. Min casper är likadan och ibland om man inte stoppar honom stressar ha nbara upp sig själv, så man får hitta balans i det. Man kanske inte bör "tvinga" hunden att ligga utan bara lugna den? Det brukar funka för mig. Då lägger han sig ändå fort efteråt.

Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus

LinaK
0

Finns det några rätt eller fel här? Man känner sin hund bäst och vet nog vad som är bäst för just den hunden Glad

Jag brukar försöka säga till mina hundar om dom far runt om vi är borta hos någon. Givetvis får dom ju undersöka en stund, men sen får det vara bra. Hos min sambos syster så har jag till och med koppel på min jack russell ibland då han stressar upp sig något enormt, dom har kanin och katter som är rädda för honom och då blir dom ännu mer intressant. Har man honom i koppel så lägger han sig och sover och allt är frid och fröjd, det är vad som är bäst för min hund anser jag.

Så gör du som DU tycker är bäst.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Noa-Nisse
0

#3 jo det är klart att jag borde göra som jag tycker…

Men tänke bara höra vad ni hade för tankar omkring det. Hon stressar inte upp sig, hon bara går runder. Om någon kallar på henne så går hon dit och sätter sig med rumpan i knät och myser, så det är inte så att hon inte kan slappna av alls och är stressad.

LinaK
0

#4 Ja okej, men om hon inte stressar upp sig och om du eller dom ni är hos inte stör sig på det så spelar det väl ingen roll tycker jag Glad Hon tycker väl det är kul att undersöka runt lite.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Karmatarerskanise
0

Om hon inte verkar stressad hade jag låtit henne undersöka i sin egen takt.

Zebben
0

Som du redan fått tips om. Verkar hon stressad när hon rantar runt, så be henne lägga sig ner på en bra trygg plats.

Är hon inte stressad av att gå runt, så låt henne göra det och låt henne finna en egen plats som hon vill ligga på.

En stressad hund mår ibland bättre av att få "stressa ur sig" än att man begär att de lägger sig ner. För då ligger de oftast kvar med en massa inre stress som kroppen inte kan få ur.

Min gamla tik gick gärna runt och kollla läget innan hon valde ut en bra plats. Min nuvarande tik vill helst ha en plats utpekad åt sig, där hon faller till ro. Sen kan hon senare välja att gå upp och kolla läget. Men hon vill helst ha en plats tilldelad till sig på ett nytt ställe.

Noa-Nisse
0

Okej tack för bra svar :)